3427
Sök

Volvo 945, det tjuter från motorn?

11 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Hej, har en 945 ltt -97a och är själv väldigt okunnig vad det gäller motorer.

Mitt problem är att bilen tjuter (ej fläktrem) till och från, oftast när man har gasat lite hårdare börjar det.
Pratade med en kompis och han sade att det kunde vara vattenpumpen som sjunger sin sista vers.
Men funderade på om generatorn kan vara boven, för bilen har en märklig tomgång.
Vid inbromsning till tomgång i tex korsningar så går varvtalet ner såpass att jag tror den ska dö, men sedan går det upp igen (dock dog den idag men då hade jag fläkten på max även sätes värme och bakrute värmen på).
Så den kanske laddar dåligt? Men frågan är, kan generaton "gnälla" när man måste reparera den? Har känt på remmen och den verkar slapp (kan röra den ca 2-3cm upp och ner) vet inte hur pass den ska sitta.

Vore skönt med någon som VET vad det kan vara, så jag inte byter ut halva motorn tongue

Mvh Foffe!

Fixade en godkänd rubrik.
mvh jonTe/moderator

Forummoderator
26 339 Inlägg
24 januari 2012
Prova att antingen spänna remmen till generatorn, eller byta den, till att börja med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

564 Inlägg
13 februari 2012
Starta bilen när den är kall, ställ dig vid motorn och gasa på lite - då bör du höra om någon rem slirar. Kolla även så att allt är spänt och ser ut att vara i bra skick, annars byt

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

564 Inlägg
24 februari 2012
Har du spänt generatorremmen? Hur går det?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Sök