Tja Allihopa Kände att det var dags för ett nytt projekt. Denna gång blir det inte någon mer familjebil utan jag och min tvillingbror har nu investerat i en väldigt fin och välvårdad Golf MK2 1.8 GL utav 91:års modell som gått... Visa mer
Har slipat som en dåre på bilen, hade fan glömt hur lång tid det tar att slippa allting invändigt på golfen med alla små former och väck , men men bara att köra så det ryker om raketen !
Allt kördes med 500grit block för att få bort topparna, och efterföljdes med 800grit mjuk på block som slutfinish kommer gå över allt med 1000grit sen efter allt är färdigt på insidorna. Insidorna var det samma typ av 800grit med paddding fast för hand, och mediumgrov samt fin scotchbrite.
Sen var det in i lackboxen och förbereda inför för lack
Här ligger båda bas-stegen på och inväntar klarlack.
Klarlack, blir blankt
jag önskar ni kunde sett detta fast i färg :mrgreen:
Jag vet att det har tagit tid med uppdateringarna, men här är en uppdatering jag skulle gjort tidigare men glömt lägga upp, kommer nog vara lite tid under uppdateringarna pga av all stress och press.
Maskerat toppen noga och grundade med ALU primer
Lackad med motorfärg samt avmaskerad
Grundade det nya thermostathuset men också vattenpumpen.
lackade och fina
var tvungen att provmontera, tog lite pinbultar för att hålla upp allt, fick även lackat oljenacken till filtret samt fördelaren , ser fan så mycket bättre ut än innan :clap:
det är en mssiv skillnad till hur det såg ut innan
Fortsättning följer, massa vinkellslips-borstande och rostborttagara samt tvätt så är det mer delar som stod på tapeten.
Massa fästen etc
Grundade och lackade, dessa fick bli svarta
Detta var en ganska stor uppdatering, och jag börjar beta av motorn ordentligt. Nu är det inte så mycket som är kvar, ikväll beställer jag lite packningar, packboxar och annat jag behöver till motorn, så jag slipper ha problem senare, motorn har ju bara gått 17 eller 16000 lugna mil tror jag det var i alla dessa år, och det mesta är redan bytt, det enda som jag inte bytt hittills är vevaxelpackningarna och packboxarna på båda ändar, vevlager och kolvringar (Y) Det är tur att man får såpass mycket hjälp i det sista utav brorsan, hade fan aldrig klarat av det annars ! Men som det ser nu så hinner vi absolut, bara att jag behöver jobba mer nu in i det sista
ÅÅÅÅÅH! Vill verkligen veta vad det är för färg på bilen alltså... Har mina aningar om något skrikigt grönt eller typ gult/orange.... Iaf Sjukt snyggt bygge
ÅÅÅÅÅH! Vill verkligen veta vad det är för färg på bilen alltså... Har mina aningar om något skrikigt grönt eller typ gult/orange.... Iaf Sjukt snyggt bygge
Slänger upp en uppdatering om något jag fick tag på via en vän, han köpte en g60 ventilkåpa för ett tag sedan, och har ingen användning utav den längre, nu är detta mest en testfit men det ser ut att kunna funka utan problem, det enda jag är orolig över är just kamremskåpan då det ser ut att sticka ut lite för mycket, men när jag monterar ihop motorn igen så skall det visa vis om det funkar eller ej (Y)
man ser hur det ser ut just här, men det kommer nog lösa sig till slut.
kåpan kommer behöva lite kärlek för att bli fin igen och tanken är att den och dem två kamremskåporna skall lackas i bilens färg , tankar om det ? Yayy eller Naay ?
Har haft lite fullt upp o göra, jobbar när jag kan, och får även hjälp an nära o kära :angel:
Jag har väldigt goda nyheter, TA-Technix ville stötta mig i projektet och har spoinsrat mig med en riktigt bra deal på deras nya AirLift system. :clap:
Deras nya kitt består utav fjäderben med justerbara bälgar i höjdled, ny design på stötdämparna men även nya mindre bälgar fram och bak :thumbup: dessa har även inga genomslag och är därför heller inte TÜV godkända (for show only) vilket deras chromade samt vita fjäderben har vart hittills. Det som begränsade dem är då inbyggda genomslag och modifikationer gjorda i fästanordningen (nedflyttad) för att inte kunna köra lika lågt som man kan göra med dessa. Men det finns folk som har modifierat deras tidigare fjäderben för att kunna ligga lite lägre.
Så här ser resten utav kittet ut.
Jag bytte ut 11,5L tanken mot en 19L ( 5gallon tank) i svart (skall lackas om i bilens färg)
Sedan byttes deras egna pump mot en VIair 444C i chrome, svarta var slut i lager men pumpen kommer dock åndå inte synas.
Sist men inte minst, en svart panel som kommer husera brytarna och mätarna
Nog med det, dags för lite bilbilder !
Först på listan var, att få i ordning på huven, lite ytrost som behövdes fixas.
Etchpreimad och slipgrundad
Alla lister breddare och det som skall lackas är färdigslipade, inväntar preimer och slipgrund.
Färdig preimade och slipgrundade
Det är normalt att dessa grovtexturerade plaster blir prickiga vid detta laget
Tänkte börja demontera speglarna men, där var det kört, får masksera basen och slipa samt lacka istället
Skärmbreddare lister etc mellanslipade och väntar ett lager slipgrund
Medans vi höll på med dessa så slipades, maskerades samt lackades karossen om igen och lite mer paneler i lackboxen, vi går nu över från det vi körde med innan, till en solid vattenbas och resterade thinnerbas för framtida skäl, och dessa med torra lager emellan. Mer om detta kommer vid ett senare skede detta har vart ett helvete, men vi ger fan inte upp ännu !
Fick mitt paket med alla motordelar !
fick fel oljetrycksgivare
Se dan gick jag över splitbultarna och muttrarna, mest för att se så jag inte saknar några.
Saknar 2st m7 muttrar såg jag, men jag fick ca 20st extra utav dem sist som jag kan ta ifrån
jag har funderat på spikebultar men vill nog hellre hålla det cleant
Efter det kom John över och hjälpte till oss med montage av dörrar och lucka, så vi tog och högglanspolerade Kistorna och dörrpinnarna innan vi monterar dem igen
Börjar bli en bil igen:
Synd att ni inte kan se hur det blev med tanke på färgen, men det kommer bättre bilder sen, blanka blev dem iaf :thumbup:
Efter det tog vi en lite paus, och pillade lite på motorn Nya bultar & muttrar sitter på överallt.
VI ville få klart hela bagageutrymmet, inklusive innanför bakskärmarna, så alla gummilister runt om sattes dit, rutor och rutlister bak, drog elen till bagageluckan, dämpade med två lager STP Black Gold samt tätade en gång till i bakre skärmarna med karroserilim. Så jäkla skönt o ha vänner och släkt som hjälper till, medans brorsan och dem fixade med bilen så tog jag hand om dem nya baklamporna.
Resultatet blev över förväntan för ett par baklampor som kan vara uppemot 25-30år gamla Körde 600 & 800grit torrt, 1000, 1500, 2000 & 3000grit vått , rubbades med Angelwax Ressurection + ulla, och polerades med Angelwax Redemption + vid Angelwax trissa . Inget wax eller coating sitter på för tillfället :wave:
Efter det var det väldigt noggrann maskering på schemat, slipade alla kanter där jag kommit år med rubbing samt polering igen så färgen kan fästa ordentligt, torkare rent med siliconentferner och började plastpreima samt texturlacka. Körde tunna men jämna lager tills den gråa färgen var täckt, sen sprayade jag från avstånd med snabba rörelser för att få en mer prickig samt texturerad yta. Fick till det bra denna gång med och det ser rätt så OEM ut om man får säga det själv :thumbup:
Torkade samt redo att sitta på bilen
samma sak gjordes med bagageluckeknappen
Hade fått lite slipgrund på gummilisten till tankröret som jag åtgärdade, slutade med att jag tvättade allt ordentligt nu samt behandlade gummit
Gubbarna gjorde ett riktigt bra jobb med bilen Börjar se ut som en bil igen !
Det var allt för denna gång
Paketet med mina samt brorsans Customfälgbanor från http://www.Iclair.de kommer imorgon, blir nog en uppdatering om just dem då, fan som jag längtat, trodde aldrig dem skulle hinna klart innan elmia ett tag !
Här kommer lite bilder på ett utav mina väldigt efterlängtade paket
Efter lite tjöt fram och tillbaka med olika företag så var det endast Iclair.de som kunde lösa custombanor till mina oz turbos, jag fick även lite rabatt på banorna efter att vi kommit överens om mott osv vilket var jävla nice :clap:
4 oändligt långa veckor tog det, skulle egentligen ta 6-7 veckor pga fullt upp i fabriken med beställningar inför våren men dem valde att prioritera mig före i produktionen :thumbup:
BBS Motorsport bana till vänster och mina nya custombanor till höger, 3" vs 3.5, skulle kört 4" (10" totalt) brett egentligen, men fanns inga vettiga däck storlekar (med läg profil) så får bli 9.5" i slutspec
Inget mellanrum :thumbup: :clap:
vs 2mm runt om med bbs banorna :thumbdown:
En nice lite touch som inte bbs motorsport banorna inte hade
Brorsan fick även hans OEM Banor via en kontakt till dem , Han har letat runt som ett as efter dem ! Original Flatlips från RH när det är som bäst ! dessa är 17x3,25"
Dags att fortsätta med monteringen och rekonden i bilen ! Men först skall rutorna ut igen, då panelerna inte går i annars
störde mig på att gasdämparna var lite fläckiga, så dem lackades
Och monterade
Insidan färdig rekondad Fan vad mycket snabbare det gick med tornadorn ! mitt bästa privatköp hittils! har alltid kört dem på jobbet men inte haft en egen. Räddaren i nöden :thumbup:
Så här ser en tornador ut
Fick hem min 100kr växelspaksknopp Den såg fan jävligt legit ut !
Monterar ihop i rätt ordning och rätt plastinsats
m12x1,5 Gängtapp, gängade ovanifrån och nedåt så själva plasthylsan spänns åt ordentligt samtidigt som jag körde i gängor.
Nu måste jag nästan göra en snabb update, får nästan bli mindre tjöt och mer bilder helt enkelt, då det är ont om tid men jag vill fortfarande kunna ge er en update.
Bilen är monterad til största del både in och ut, är väl mest rutorna fram kvar, och "g60-paketet" som är kvar nu.
Motorn, är det lite småsaker som skall blästras samt lackas och växellådan skall bli fin igen. Sen får det bli dags för hopmontering där med liksom.
Fick besök av John som kom och ville få sina fälgarn monterade, vi hjälptes åt tillsammans med brorsan att få alla färdiga inför däckmontage.
Små listbiten på bakbreddarna limmade, tog från mina gti-lister. skall slipas ner och förstärkas på baksidan innan preimer och slipgrund.
FIck på ett däck på ena fälgen, körde bara maskinen ca 2cm, resten gjordes av manpower och inga verktyg Lacken ser helt guldig ut vilket är fel, vitbalansen suger med dem lamporna vi har på den sidan av verkstaden.
Slutspec blev följande, OZ Turbo 15x9,5" et -5,1 med Nankang NS-2 78V (Med Fälgskyddskant)
Lite videoklipp på Däcksprägning samt Closer look
Krisade med polarens Coupé Jetta, som jag tidigare hade hjälpt med att byta generatorrem utanför jobbet, och märkte att inte kamremmen var så "nybytt för inte så längesedan"
kamremmen var väldigt torrsprucken, och som ni ser saknar en hel del kuggar, spännaren var spänd till max men hade i stort sett lagerras och täckt i rost. fattar fan inte hur motorn gick runt :shifty: :wtf: :think:
Det efterlängtade paketet från Ta-Technix har anlänt !
Början på installationen utav luftsystemet, måttade med ett batteri som vi tänkte ha i men blev för stor, så den iden sket sig helt But we have to go on ! Allt löser sig med tiden !
Datornörden i mig: -Ge mig molexkontakter och pins...här skall det bli finare!
Närbild (dessa är Molexkontakter som används i datorer, detta ni ser är en 8-pins strömkabel kontakter till grafikkort. liknande finns runt om till olika kontakter för olika komponenter.
Och vill man göra det ännu snyggare kan det se ut som så här:
Bara o forsätta dra kablar, och slangar tills det ser någorlunda städat ut :thumbup:
la på detta igår men har inte torkat , funderar på att köra med den vi har från Würth istället