4262
Sök

Fel på baslåda?

19 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har nu kopplat in mitt billjud som består av 2 stycken basar med 2 stycken slutsteg.
Den ena basen & slutsteg fungerar helt felfritt men det andra slutsteget är det någonting som är fel med. Den klarar att spel upp ljud men när den ska spela själva "boomet" så typ dimmas lampan på slutsteget som visar att den är på o blir svagat och den låter inte alls lika högt som den andra basen gör. Jag märkte också att det slutsteget vart varmt när det andra fortfarande va svinkallt.

Själva koppligen är gjort så att jag har dragit en stor kabel till bagageluckan och sedan satt en koppligsplint där och dragit 2 separate kablar till slutstegen, lika dant med jorden. Remote kabeln är tagen från ISO kontaktens blå kabel. RCA kabeln går först in i det dåligt slutsteget in port och sedan från dens out port till nästa slutsteg.

All hjälp uppskattas!

7 274 Inlägg
26 januari 2012
Mät spänningen över stegens kopplingsplintar när du spelar högt.

19 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Va fan, fattar ingenting.... Jag spelade lågt och mätte spänningen över båda slutstegen och dom låg båda på 13v.

Sedan när jag drog på så gick jag bak och skulle mäta igen då så gick en 40A säkrningen som sitter framför det dåligt slutsteget.

21 761 Inlägg
26 januari 2012
Vad driver det "dåliga" steget för högtalare och hur många högtalare?

19 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
båda slutstegen driver vars sin 10" bas

2 024 Inlägg
26 januari 2012
Vad är det för steg och basar?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

19 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Jag kommer inte ihåg exakt men basarna är på 300w RMS och slutstegen är mutant någonting... Dom finns inte kvar där jag köpte dom så kan inte kolla exakt...

21 761 Inlägg
26 januari 2012
Ta reda på både basarnas och stegets namn+modellbeteckning, då blir det lättare att ge vidare råd. Det finns en möjlighet att basen på det "dåliga" steget är kopplat så att impedansen blir för låg, om det nu är dubbla talspolar alltså. smile

2 024 Inlägg
26 januari 2012
Vad händer om du byter plats på stegen? Enkelt sätt att testa om felet hänger med steget eller om det hör ihop med basen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

19 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Basen är http://www.itsajten.com/sv/artiklar/its … 250d4.html

och slutsteget är hittar jag ingen länk till men det heter Mutant MT4001R och så här står det på kartongen.
Mono Block Amplifier
1 x 240 W RMS @ 4 Ohm
1 x 400 W RMS @ 2 Ohm
20Hz - 20 KHz Frwquency ResponseSub Sonic& Low pass X-over
Senast redigerat av Zeonshooter (26 januari 2012)

21 761 Inlägg
26 januari 2012
Då borde det inte handla om för låg impedans. Testa det som Expoze föreslog, bra förslag. smile

19 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Vad menas med "Basen har 2x4ohm talspole"?

Ska prova det senare för hag har inte alla verktyg med mig hem...

21 761 Inlägg
26 januari 2012
Den har två stycken talspolar och varje spole har 4 Ohms impedans. smile

19 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Gjorde en ritning hur jag har kopplat in allt om det är det som kan va fel...
http://i41.tinypic.com/taomft.jpg

21 761 Inlägg
26 januari 2012
Det ser rätt ut enligt mig iaf. Prova som sagt att byta plats på stegen, då ser du ifall felet flyttar sig. Man skulle kunna misstänka dålig kontakt i den där 40 A säkringen, men då skulle rimligtvis spänningen ha varit markant sämre än 13 V. smile

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
26 januari 2012
hur har du kopplat basen till steget, basen har dubbla talspolar, du har ritat ut en på bilden bara..
(rätt inkoppling och rätt polaritet spelar roll)

är allting förutom lågnivån EXAKT likadant?, ( samma inställningar på båda steg syftar jag mest på)

sedan kan du skaffa en Y rca kabel och koppla lågnivån parareellt in i stegen, (lägre volym, men bör spela 50/50 uppdelat exakt lika mellan stegen )

om det då fortfarande inte spelar som det ska, då i mitt åsikt så är något bara trasigt...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

19 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Dom är rätt polvända och - på slutsteget går till 1 av - på basen och + på slutsteget går till 1 av + på basen.

Ska man koppla på begge + och - på basen från samma slutsteg?

Det är ett Mono block slutsteg om det har någonting med saken att göra.

19 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Ska den kopplas så som den visar på Wiring option 1?
För nu går både + och - in på samma sida.

http://i42.tinypic.com/keui6e.jpg

282 Inlägg
26 januari 2012
Zeonshooter skrev:
Ska den kopplas så som den visar på Wiring option 1?
För nu går både + och - in på samma sida.

http://i42.tinypic.com/keui6e.jpg

då har du just nu 4ohms belastning och använder bara 1 talspole.
gör som på wiring option 1 så får du 2 ohms belastning och använder båda talspolarna.

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
26 januari 2012
Zeonshooter skrev:
Dom är rätt polvända och - på slutsteget går till 1 av - på basen och + på slutsteget går till 1 av + på basen.

Ska man koppla på begge + och - på basen från samma slutsteg?

jah inkoppling 101...

båda talspolar på en bas ska alltid var inkopplade på ett eller annat sätt ( enligt kicker så är det en måste)

eftersom slutsteget du har (unde bara spela 4 eller 2 ohm) så finns det bra en inkoppling som du ska använda
att du kopplar
spole 1 - till spole 2 - till stegets -
spole 1 + till spole 2 + till stegets +
(någon rätta mig ifall detta är fel)

http://a248.e.akamai.net/pix.crutchfiel … m_mono.jpg

lägre ohm = mera ampere som steget drar = att om du inte har tillräckligt batterikraft kan det medföra att volten sjunker)
lägre ohm = mera watt steget lämnar ifrån sig
lägre ohm = mera påfrestning på steget

högre ohm = bättre ljudkvalite(men när det kommer till basarnas så spelar det ingen roll)
högre ohm = bättre kontroll över basarna

sjunker volten = stegen drar ännu mera ampere( för att leverera musiken) = du bränner steget (i värsta fall)

ohm värdet menar jag vid steget, alltså vilken ohm du belastar steget med,
ohm belastningen ändrar du med inkopplingen, serie/parallell koppling av högtalare/talspolar
(detta är vad jag har lärt mig genom diverse forum, och chatt... kan vara 100% rätt , kan vara 100% fel...)

själv kör jag mina dubbla dubbeltalspolade basar på 2 ohm , pararellt ner till 0,5ohm dock så är mitt steg byggd för detta..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Sök