3548
Sök

Volvo 740 gick dåligt och nu startar den inte.

99 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej, har en Volvo 740 -90som gick på 3 cylindrar och jag felsökte lite och så småningom så startar den int alls, den går runt men startar inte. jag har kollat och jag har tändning (kollade bara första stiftet) och då jag inte fick bort bränsle slangen som går till bryggan så skruva jag istället bort denna slang:
http://forumbilder.se/images/e90201263723P48f6.jpg



Om jag inte misstar mig så ska det väll komma soppa här? det är snustort.
Förpumpen och pumpen under förarsätet brummar så dom borde fungera.

Det var så att den ganska plötsligt började gå på 3 cylindrar och efter många startförsök så var det snustort i tanken och har nu tankat i 15 liter, kan det vara bränslefiltret som sätter stopp? med tanke på att pumparna går men att det inte kommer någon soppa till returslangen som jag visade högre upp. smile

Kyltekniker
28 Inlägg
30 januari 2012
#2
är inte det vakuum slangen? ser ej riktigt men det ser ut som du har elektronisk insprutning har jag rätt smile?

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

99 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#3
Aa det stämmer bra det, b230f smile

Har ingen aning faktiskt, blev tipsad om att jag skulle kunna ta bort den slangen eftersom jag inte fick bort den slangen som går in till bryggan smile

Kyltekniker
28 Inlägg
30 januari 2012
#4
okej jag har sj en b230fd så vet hur jävliga dom är att få bort hmm jag fick skära bort min och sen dra ny bensin slang till min det kanske inte är det optimala om du bara ska kolla om du får bränsle till insprutarna yikes

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

Sothora <3
1 201 Inlägg
30 januari 2012
#5
Du har inget bränsle i fuelrailen åtminstånde inte rätt tryck..  Om pumparna går så måste de vara tvär plugg i filtret.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

99 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#6
Går det att plocka bort filtret och "se" om den är igentäppt? tänker så man slipper skaffa nytt och det inte skulle göra någon skillnad?

Men kan ett tilltäppt bränslefilter göra så den bara går på 3 burkar? smile

Sothora <3
1 201 Inlägg
30 januari 2012
#7
ja..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

____________________________________
1 340 Inlägg
30 januari 2012
#8
Köp nytt filter och släng det gamla, kostar någon hundralapp bara smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

99 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#9
Jag var ut och skruva bort det gamla filtret när jag fick för mig att jag skulle kolla så det kommer fram bensin när den ändå är borta, och det gör det inte! pumpen i tanken böt jag för inte så länge sedan och pumpen under sätet rör på sig men det rinner inget bränsle när jag försöker starta.

Det var inte alls nå mycket bränsle spill när jag tog bort filtret. kan det vara en av pumparna ändå? asså om dom pumpar på för klent?neutral

____________________________________
1 340 Inlägg
1 februari 2012
#10
Tanka så du har halvtank åtminstone smile

Har aldrig varit med om att pumparna låter men inte pumpar (Bosch är bra grejer!)

Skit i bränsleledningen? (ovanligt) ta bort pumparna och blås bensinröret/slangen med tryckluft

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

99 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#11
Sprang ut lite snabbt och mätte förpumpen, och det tycks nästan som att strömmen är bruten?? jag böt den för 3 veckor sedan för att pumpen inte fungerade, kan det vara något elfel som gör att den går sönder hela tiden?

Spridar relät gick sönder för ett tag sedan så den böt jag, det kan inte ha någon koppling till varandra tro?

292 Inlägg
1 februari 2012
#12
det finns väl en säkring till B-pumpen också, har jag för mig.. kollat den?


Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
1 februari 2012
#13
De är inte slangen i tanken som går från pumpen till amaturen? Har varit med om att den lossnat, o då kommer inget bränsle...

Kolla den

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

99 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#14
Har kikat och alla säkringar är hela smile

Det tror jag inte, drog åt slangklämman ordentligt när jag böt själva pumpen. Om det nu är tankpumpen som gått sönder, kan det bero på någon kortslutning eller hur kan pumparna gå sönder hela tiden? smile

____________________________________
1 340 Inlägg
1 februari 2012
#15
Vad böt du till för pump? smile

En Volvo Original (Bosch) eller andra pumpar, typ biltemas ska ju hålla 3 veckor!
Men en begagnad från blocket, skroten, hyllan i garaget kan ju gått sönder nu

Testa mata ström direkt på pumpen, för en förklaring kan ju vara att din förra tankpump var hel, bara att den inte fick ström (kabelbrott, ärgigt, glapp o.s.v.) vilket nu också har drabbat den nya pumpen (bara spekulationer och idéer smile )

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

99 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#16
Jag böt till en pump från skroten, först böt jag hela armaturen (nyare helt i plast så fick dra om jordkabeln eftersom den på nyare pumpar sitter i "sockerbiten") så jag jordade den i den där den gamla jorden fanns, och den pumpen fungerade innan jag satt i den, jag prov startade och det var dött, när jag tog bort hela armaturen så såg jag att det var tomt i tanken så jag tänkte att den hade skurit så jag böt till en fungerade pump ytterligare en gång och nu är den lika död, så det tyder ju på att det är någonting som förstör förpumparna:|

Men för att utesluta allting annat, om förpumpen inte fungerar, går bilen ryckigt/bluddrigt ? det var första symptomen som jag fick.
Provade också att blåsa med munnen genom filtret och det gick ganska bra, är det något som man kan gå på för att se om filtret är igentäppt?smile

____________________________________
1 340 Inlägg
1 februari 2012
#17
Mät strömmen du har till pumpen, men skulle den få för mycket borde ju säkringen ha gått

Har du dragit om sladdar så kan du kanske kopplat fel? så pumpen går baklänges smile

Filtret är inte boven (eftersom du inte ens får fram bensinen dit) men skulle ändå rekommendera att du böt det när du är där och härjar, kostar inte så mycket smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

99 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#18
Ska ta och mäta imorgon smile jag har bara bytt själva pumpen och den ska vara kopplad rätt, börjar dock fundera på lite grann med jorden, den nya armaturen är ju helt i plast och på den så sitter jorden som sakt i själva "sockerbiten" och jag klippte av den svarta kabeln och drog den jorden till det gamla stället, men inte kan väll det påverka något?

Jo tycker också att säkringar borde ha gått.. det är inte så att man skulle kunna direktkoppla pumpen till batteriet med en säkring och en strömbrytare mellan som man slår på varje gång man ska ut och åka? har alltid velat ha en switsh så det känns som en äkta sportbil cool wink

____________________________________
1 340 Inlägg
1 februari 2012
#19
Nej det ska inte påverka något, bara det blev bra gjort
Lyft upp pumpen och kolla om den pumpar, även om den gör det så mät, kan vara så att den får runt 6v bara p.g.a.  någon dålig kontakt smile

Vet inte om man kan direktkoppla, huvudpumpen på vissa modeller pumpar i pulser vet jag, vet inte hur tankpumpen fungerar, kör på att försöka få det funka som det är tänkt smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

99 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#20
Ska ta och mäta lite grann imorgon, Tusen tack för hjälpen än så länge iallafall, guld värt! big_smile


Sök