3424
Sök

Vågar man köpa en bil i 9 000 kronorsklassen?

4 299 Inlägg
2 februari 2012
#21
Vagafraga skrev:
Rallyhalle skrev:
Vagafraga skrev:
Jo, vovlo 940 är snygga, men bensinpriset bekymrar mig. 0.8 L / mil klarar jag väl mig på, men jag har hört att de flesta volvos drar ca 1 L / mil.

Volvo 940/740 med insprutning (ingen förgasare helt enkelt) tycker jag man lätt kommer under milen. Gäller bara att man inte gasar som en dåre och kör om vid varenda tillfälle man har.

Däremot Volvos modeller med 5 cylindriga motorn är inte lätta att komma under 1 liter... Så köp inte någon 850 tex om du vill ha en bil som drar lite mindre smile

Låter bra! Har du någon källa på ditt påstående angående Volvo med insprut? smile

Inte mer än att jag själv kört och tankat Volvos och med hjälp av bensinkvittot och trippmätaren fått fram den riktiga förbrukningen smile

Sen så är det generellt sett så att en förgasarmotor drar alltid mer soppa än motorn med insprutning.
Senast redigerat av Rallyhalle (2 februari 2012)


Avstängd
98 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#22
Rallyhalle skrev:
Vagafraga skrev:
Rallyhalle skrev:

Volvo 940/740 med insprutning (ingen förgasare helt enkelt) tycker jag man lätt kommer under milen. Gäller bara att man inte gasar som en dåre och kör om vid varenda tillfälle man har.

Däremot Volvos modeller med 5 cylindriga motorn är inte lätta att komma under 1 liter... Så köp inte någon 850 tex om du vill ha en bil som drar lite mindre smile

Låter bra! Har du någon källa på ditt påstående angående Volvo med insprut? smile

Inte mer än att jag själv kört och tankat Volvos och med hjälp av bensinkvittot och trippmätaren fått fram den riktiga förbrukningen smile

Sen så är det generellt sett så att en förgasarmotor drar alltid mer soppa än motorn med insprutning.

Letade information angående insprut på 940 på wikipedia, men hittade inget. Kan du förklara lite mer? Brukar de ha insprut orginal? Är det lätt att byta från förgasare till insprut? Dyrt?

796 Inlägg
2 februari 2012
#23
Hade du inte haft bakhjulsdrift som ett måste hade jag absolut rekommenderat en Saab av något slag.

Hemma bra, garaget BÄST!

4 637 Inlägg
2 februari 2012
#24
Räkna! Hur mycket mer i månaden i bensinkostnader blir det om du köper en bil du inte vill ha som dricker 0,8 jämfört med en som du vill ha som dricker 0,9? Roligt med en bil man gillar och då kan det vara värt det! Dessutom känns det lättare att laga/tanka en bil man gillar.

Dessutom är äldre Volvos billiga att äga på andra sätt t ex reservdelar. Bra rostskydd mm fördelar med. smile

Kör du extremt jävla mkt blir det dock trevligt att äga en bil som dricker 0,6...

huh?
10 427 Inlägg
2 februari 2012
#25
Är man inte gasglad, har en välservad bil och inte gillar att köra fort så går det att köra "snålt" med Volvo 740 och 940-sugisar. Med "snålt" menas 0,9liter/mil blandat, mest stadskörning blir det lätt 1,1liter/mil.

Och brukar skryta med att jag kört en ~10mil sträcka vid två olika tillfällen (sommar och vinter) med min 740 GLT 16V (törstigaste sugisen) där bilen dragit 0,74 liter/mil med en snittfart på typ 60km/h (50-70-90 väg). Ska jämföra med BMWn vid tillfälle, tror inte att den kommer att vara snålare faktiskt. tongue I så fall inte med mycket.


Avstängd
98 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#26
mrpalmer skrev:
Hade du inte haft bakhjulsdrift som ett måste hade jag absolut rekommenderat en Saab av något slag.

Ok, måste ha bakhjulsdrift då det ser så sjukt roligt ut att leka lite. smile

Dock leker jag bara på vintern så någon kraftig maskin behövs inte.

Avstängd
98 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#27
steifan skrev:
Är man inte gasglad, har en välservad bil och inte gillar att köra fort så går det att köra "snålt" med Volvo 740 och 940-sugisar. Med "snålt" menas 0,9liter/mil blandat, mest stadskörning blir det lätt 1,1liter/mil.

Och brukar skryta med att jag kört en ~10mil sträcka vid två olika tillfällen (sommar och vinter) med min 740 GLT 16V (törstigaste sugisen) där bilen dragit 0,74 liter/mil med en snittfart på typ 60km/h (50-70-90 väg). Ska jämföra med BMWn vid tillfälle, tror inte att den kommer att vara snålare faktiskt. tongue I så fall inte med mycket.

Okej, låter bra!

Skulle väldigt gärna vilja ha någon form av källa på alla dessa påståenden! smile

4 637 Inlägg
2 februari 2012
#28
Rallyhalle skrev:
Vagafraga skrev:
Rallyhalle skrev:

Volvo 940/740 med insprutning (ingen förgasare helt enkelt) tycker jag man lätt kommer under milen. Gäller bara att man inte gasar som en dåre och kör om vid varenda tillfälle man har.

Däremot Volvos modeller med 5 cylindriga motorn är inte lätta att komma under 1 liter... Så köp inte någon 850 tex om du vill ha en bil som drar lite mindre smile

Låter bra! Har du någon källa på ditt påstående angående Volvo med insprut? smile

Inte mer än att jag själv kört och tankat Volvos och med hjälp av bensinkvittot och trippmätaren fått fram den riktiga förbrukningen smile

Sen så är det generellt sett så att en förgasarmotor drar alltid mer soppa än motorn med insprutning.

Min 244 förgasare med fyra växlar ligger strax under litern ibland när jag kör blandat. smile
Insprutningsmotorer med lite effekt dricker mindre än så.
En 850 5 cylindrar kan man inte få under litern ens enligt siffror från då de var nya...

2 271 Inlägg
2 februari 2012
#29
Rallyhalle skrev:
Jag hade en 940 för dryga 10 000kr som pendlarbil. Drog inte överdrivet mycket tycker jag, sommartid låg den typ ~0.8 l/mil. Låg man på landsväg gick det att komma ner i förbrukning.

Jag körde den bilen ~2500 mil på dom 9 månaderna jag hade den och det enda jag inte gillade med den bilen var den trasiga AC:n tongue Annars var det en riktig trotjänare!

Så att en bra 18-årsbil är det allt! smile

och 1,2l i stadstrafik nu i vinter tid, har just den 940'n som vinterpulka nu.smile

Annars håller jag med Rallyhalle, inte mycket som strular med dom.
Startar och bara går, ju mindre lull lull desto bättre! mindre strul.


Smålänning
7 883 Inlägg
2 februari 2012
#30
Min förra 740 kostade mig kanske 5000 innan den va körklar.

Den bilen körde jag 12000 mil i, och den strejkade bara EN gång.
Det är rätt bra, inte ens en helt ny bil är felfri.

Volvo är säkra kort som är väl utprovade i de prisklasserna, och som det finns mycket billiga piratdelar till som går lätt att byta.
Dom är erkänt bra.
Varför är det annars så många både SAAB, BMW, Mercedes, Japan och usabilsälskare här som kör gammelvolvo på vintern?

BMW, Mercedes m.m är verkligen bra bilar, men det är svårare att hitta en bra, eftersom det finns mer saker som kan vara dåliga, som är svårare att både kontrollera och byta.

Vet du, elelr har med någon som är duktig på modellen i fråga, kan du göra rejäla kap varesig det handlar om Nissan, BMW eller Alfa-Romeo, men du måste veta vart du ska leta felen.

För dom pengarna hade jag köpt en långmilad 940GL i originalskick med fin kaross.

Oskruvat - Inget är tattarlagat.

Inte kul, men bra.

Och samma sak gäller samtliga märken, en motorsvag gubbversion är oftast snällare körd än värstingarna.

Volvo 740/940 GL
Volvo 240 GL
BMW 518/520
BMW 316/318
Mercedes W124 200/230
Mercedes 190 1,8/2,0


Är alla stabila och skapligt felfria, och ofta gubbkörda.
Men, det tål att upprepas, leta efter en till synes oskruvad originalbil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 637 Inlägg
2 februari 2012
#31
Vagafraga skrev:
mrpalmer skrev:
Hade du inte haft bakhjulsdrift som ett måste hade jag absolut rekommenderat en Saab av något slag.

Ok, måste ha bakhjulsdrift då det ser så sjukt roligt ut att leka lite. smile

Dock leker jag bara på vintern så någon kraftig maskin behövs inte.

Det är sjukt kul!

Avstängd
98 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#32
twin_cam skrev:
Min förra 740 kostade mig kanske 5000 innan den va körklar.

Den bilen körde jag 12000 mil i, och den strejkade bara EN gång.
Det är rätt bra, inte ens en helt ny bil är felfri.

Volvo är säkra kort som är väl utprovade i de prisklasserna, och som det finns mycket billiga piratdelar till som går lätt att byta.
Dom är erkänt bra.
Varför är det annars så många både SAAB, BMW, Mercedes, Japan och usabilsälskare här som kör gammelvolvo på vintern?

BMW, Mercedes m.m är verkligen bra bilar, men det är svårare att hitta en bra, eftersom det finns mer saker som kan vara dåliga, som är svårare att både kontrollera och byta.

Vet du, elelr har med någon som är duktig på modellen i fråga, kan du göra rejäla kap varesig det handlar om Nissan, BMW eller Alfa-Romeo, men du måste veta vart du ska leta felen.

För dom pengarna hade jag köpt en långmilad 940GL i originalskick med fin kaross.

Oskruvat - Inget är tattarlagat.

Inte kul, men bra.

Och samma sak gäller samtliga märken, en motorsvag gubbversion är oftast snällare körd än värstingarna.

Volvo 740/940 GL
Volvo 240 GL
BMW 518/520
BMW 316/318
Mercedes W124 200/230
Mercedes 190 1,8/2,0


Är alla stabila och skapligt felfria, och ofta gubbkörda.
Men, det tål att upprepas, leta efter en till synes oskruvad originalbil.

Tack! smile

På tal om ingenting, vad är detta stag bra för: http://www1.garaget.org/gallery/archive … dc51r0.jpg

huh?
10 427 Inlägg
2 februari 2012
#33
Vagafraga skrev:
steifan skrev:
Är man inte gasglad, har en välservad bil och inte gillar att köra fort så går det att köra "snålt" med Volvo 740 och 940-sugisar. Med "snålt" menas 0,9liter/mil blandat, mest stadskörning blir det lätt 1,1liter/mil.

Och brukar skryta med att jag kört en ~10mil sträcka vid två olika tillfällen (sommar och vinter) med min 740 GLT 16V (törstigaste sugisen) där bilen dragit 0,74 liter/mil med en snittfart på typ 60km/h (50-70-90 väg). Ska jämföra med BMWn vid tillfälle, tror inte att den kommer att vara snålare faktiskt. tongue I så fall inte med mycket.

Okej, låter bra!

Skulle väldigt gärna vilja ha någon form av källa på alla dessa påståenden! smile

Källa & källa, här är det bara egen och bekantas (/släktingars) erfarenhet som talar.

Främst stadskörning vintertid med lite buskörning som jag uppmätt:
740 GLE '88 (B230E 131hk, tjänstevikt 1390kg) +30 000 mil på mätaren =  ~1,2liter/mil 98oktan (2006)
740 GLT 16 VALVE '88 (B234F 159hk, tjänstevikt 1420kg) +12000mil på mätaren = ~1,10liter/mil 98oktan (2007)
BMW 323Ci '00 (M52TUB25 170hk, tjänstevikt 1450kg) +16000mil på mätaren = 1,06liter/mil 98oktan (2012)
Motsvarade en tanks körning i Falun med omnejd.

Så här mätte Teknikens Värld upp bränsleförbrukningen på 740 GLT 16V (B234F) när den var ny:
http://www.forumbilder.se/images/2c2009111954Pe055.jpg

Stämmer ganska bra med min bil!


huh?
10 427 Inlägg
2 februari 2012
#34
Vagafraga skrev:
På tal om ingenting, vad är detta stag bra för: http://www1.garaget.org/gallery/archive … dc51r0.jpg

I vilkens album ligger den bilden? Min bild för fanken wink wink
Senast redigerat av steifan (2 februari 2012)


2 271 Inlägg
2 februari 2012
#35
steifan skrev:
Vagafraga skrev:
På tal om ingenting, vad är detta stag bra för: http://www1.garaget.org/gallery/archive … dc51r0.jpg

I vilkens album ligger den bilden? Min bild för fanken wink wink

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … age=557220

ditt?smile


Avstängd
98 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#36
lingua skrev:
steifan skrev:
Vagafraga skrev:
På tal om ingenting, vad är detta stag bra för: http://www1.garaget.org/gallery/archive … dc51r0.jpg

I vilkens album ligger den bilden? Min bild för fanken wink wink

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … age=557220

ditt?smile

Precis där hittade jag den. tongue

Vad är den till för? Att stadga upp nåt? Varför? Värt att lägga ner så mycket pengar på den lilla grejen? big_smile

huh?
10 427 Inlägg
2 februari 2012
#37
lingua skrev:
steifan skrev:
Vagafraga skrev:
På tal om ingenting, vad är detta stag bra för: http://www1.garaget.org/gallery/archive … dc51r0.jpg

I vilkens album ligger den bilden? Min bild för fanken wink wink

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … age=557220

ditt?smile

Haha smile steifan-fail. Borde ligga i det andra albumet. cool Sorry then!


huh?
10 427 Inlägg
2 februari 2012
#38
Vagafraga skrev:
Vad är den till för? Att stadga upp nåt? Varför? Värt att lägga ner så mycket pengar på den lilla grejen? big_smile

Detta skrev Volvo själva 1984:
http://forumbilder.se/images/df2009113534Pb9ac.jpg

Men det skärper upp styrkänslan märkbart och det kan behövas på Volvo 7/900-bilar.
Om man är intresserad av mer styrkänsla/styrrespons osv annars är det ganska meningslöst.

Väghållningstips Volvo 7/900:
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=61735
( JE_Jr)


Smålänning
7 883 Inlägg
2 februari 2012
#39
Vagafraga skrev:
På tal om ingenting, vad är detta stag bra för: http://www1.garaget.org/gallery/archive … dc51r0.jpg

Det styvar upp balkarna mellan bakre länkarmsinfästningarna, reducerar understyrning och förbättrar styrresponsen.

Dessutom förhindrar dom att rambalkarna kröker sig om du kör i diket.
Monterat ser det ut såhär
https://www1.garaget.org/archive/29/28534/247782/247782-2336072.jpg
Senast redigerat av twin_cam (2 februari 2012)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
98 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#40
twin_cam skrev:
Vagafraga skrev:
På tal om ingenting, vad är detta stag bra för: http://www1.garaget.org/gallery/archive … dc51r0.jpg

Det styvar upp balkarna mellan bakre länkarmsinfästningarna, reducerar understyrning och förbättrar styrresponsen.

Dessutom förhindrar dom att rambalkarna kröker sig om du kör i diket.
Monterat ser det ut såhär
http://www1.garaget.org/archive/29/28534/247782/247782-2336072.jpg

Häftigt, ser ut som något man kan göra enkelt själv?

T.ex. ta en stadig järnbalk som man borrar hål i och skruvar fast. Det går väl bra om den är spikrak?


Sök