2 februari 2012
Trådstartare
Hej allihopa!
Köpte mig rätt nyligen en Saab 900 2,3 Talladega från årsmodellen 98. En rätt hyffsad bil enligt mig, har gått bra i låda och motor. Jag skulle för ett par dagar sedan serva den med att byta bland annat olja och oljefilter. Då inträffade det tråkiga.
Jag och en kompis som jobbar på Toyota hissade upp bilen för att tömma olja och filter. Någon (förra ägaren?) som bytte olja på den sist hade dragit åt oljepluggen något så sjukt hårt så man fick ta i av kung och fosterland för att få lös den. Något vi inte insåg då var att tråget var gjort av aluminium. I alla fall så gick allt som planerat tills vi skulle skruva på pluggen igen. Vi kände att den inte gängade riktigt som den skulle, och vi kunde då se och konstatera en skapligt stor spricka som uppstått alldeles intill plugghålet som gick in ett par centimeter. Såklart så blir man alltid less och lite ledsen när sånt här händer.
Bilen läker ut all fin olja, och det var inte mer än att få hem bilen och låta den rinna av sig.
Nu till min fråga:
Eftersom det är ett aluminiumtråg så bänds det upp betydligt lättare än stål, och nu när det redan är en spricka så vet jag inte längre riktigt vad jag ska göra. Ett alternativ är att ta in bilen någonstans på en lyft, låta den rinna av sig all olja, och sen kleta på tätningsmedel och kemisk metall? I fortsättningen blir det att suga ur oljan varje gång man ska byta den då. Ett annat alternativ är att ta av tråget och hitta någon som kan svetsa aluminium? Eller ska jag köpa ett helt nytt tråg? Ett helt nytt skulle gå på cirkus 5000:- sa min kompis som jobbar på Toyota. En kopia skulle kosta ungefär 2000:-. Eventuellt så kanske det finns på skroten, men priset har jag ingen aning om.
Bilen kostade mig 10.000:-, och jag vill självklart fräscha upp den, och om jag ska sälja den ska den självklart vara hel och i bruksskick. Vad föreslår ni?
Mvh Simon
Enda gången jag backar är när jag tar sats.