3554
Sök

Nöter det på bilen om man startar den utan motorvärmare när det är kallt?

Avstängd
98 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#1
Jag har hört att det nöter mer på den om man startar den utan motorvärmare när det är kallt än om man startar den med motorvärmare när det är kallt.

Är det sant? Någon som kan förklara varför?

Vid hur många grader bör man använda motorvärmare?

Handledare
1 481 Inlägg
4 februari 2012
#2
Ja, det sliter mer på motorn. Oljan är trögflytande när det är kallt så den smörjer sämre vid kallstart.
Ska man vara noga med motorvärmare så ska man använda den året runt. Allt under +40 grader är kallstart....
Men när det går under 0 grader så är det väl praktiskt att  använda motorvärmare.


236 Inlägg
4 februari 2012
#3
hört någonstans att kallstart vid -25 motsvarar ett slitage på ca 70-100 mil... om det stämmer vet jag inte , men jag använder motorvärmare smile

Man måste ha humor

Thorssa
4 februari 2012
#4
Det är väl ganska självklart, tror du man har motorvärmare för att det är roligt?

Forummoderator
26 351 Inlägg
4 februari 2012
#5
Det är till och med rekommendation att använda motorvärmare från plus tio grader, men vem gör det egentligen..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 februari 2012
#6
-30 grader igår kväll och va tvungen att starta bilen, har tyvärr ingen fungerande motorvärmare hmm Startade gjorde den lätt men det kan knappast ha varit hälsamt tongue

Nu är jag ju inte så nog om den motorn då jag har en nyrenoverad som ska i, annars hade jag låtit bilen stå.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 926 Inlägg
4 februari 2012
#7
äh va fan jag kallstarta förra vinterbilen i 30- o drog iväg på varvstopp, lite slött kanske men den blev varm fort. wink
Men de är väl inte att rekommendera om man inte hatar bilen förstås.

1 412 Inlägg
4 februari 2012
#8
Det är väl bra med motorvärmare om man har ork att plugga i den.

Saab v4:an jag hade startade jag i -35 när motorn går 2 mil sedan renovering, inte optimalt kanske. smile

Avstängd
98 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#9
Det första svaret i den här tråden var skitbra, förutom att det inte fanns någon källa som kunde backa upp hans påstående.

Resten av svaren är mer eller mindre skit. Läs det första inlägget i tråden en gång till och prova sedan på nytt, tack. smile

7 394 Inlägg
4 februari 2012
#10
sen lite lagom offtopic så finns det bensin/dieselvärmare som funkar som värmer både coupen och motorn smile
som sagt man bör använda en mv under 0an iaf å dessutom är det inte bra för varken bil eller kroppen att sitta i en kall bil wink


Forummoderator
26 351 Inlägg
4 februari 2012
#11
Vagafraga skrev:
Det första svaret i den här tråden var skitbra, förutom att det inte fanns någon källa som kunde backa upp hans påstående.

Resten av svaren är mer eller mindre skit. Läs det första inlägget i tråden en gång till och prova sedan på nytt, tack. smile

Tack för den..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 758 Inlägg
4 februari 2012
#12
Hydrodynamiska lager måste ha tryck och flöde.
Precis när man startar motorn har man varken eller, vilket innebär att det kommer vara metall-metall-kontakt i lagringarna innan oljepumpen fyllt oljegallerierna och fått upp trycket. Vid normal drift ska det aldrig vara kontakt i lagerytorna - den roterande axeln ska "flyta" på oljefilmen - vilket innebär att man inte får något slitage alls. Lagren i motorn ska alltså i princip enbart slitas vid start och stopp, eller om oljan är förorenad. Om allt funkar som det är tänkt, vill säga!
När oljan är kall är den mer trögflytande, vilket innebär att det tar längre tid innan den når fram dit den ska. Dessutom tar det längre tid innan den kommer upp i rätt viskositet och temperatur.

Avstängd
98 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#13
Mack skrev:
Det är till och med rekommendation att använda motorvärmare från plus tio grader, men vem gör det egentligen..?

Ta det jag skrev med en nypa salt. Menade inte att dra alla svar över en kam, men nästan. Tack för ditt svar.

schnauz skrev:
Hydrodynamiska lager måste ha tryck och flöde.
Precis när man startar motorn har man varken eller, vilket innebär att det kommer vara metall-metall-kontakt i lagringarna innan oljepumpen fyllt oljegallerierna och fått upp trycket. Vid normal drift ska det aldrig vara kontakt i lagerytorna - den roterande axeln ska "flyta" på oljefilmen - vilket innebär att man inte får något slitage alls. Lagren i motorn ska alltså i princip enbart slitas vid start och stopp, eller om oljan är förorenad. Om allt funkar som det är tänkt, vill säga!
När oljan är kall är den mer trögflytande, vilket innebär att det tar längre tid innan den når fram dit den ska. Dessutom tar det längre tid innan den kommer upp i rätt viskositet och temperatur.

Bra svar!

Vid vilken temperatur anser du att man bör använda motorvärmaren? Jag har hört < 0 ºC men det verkar ju som om man borde använda den på sommaren också tongue

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
7 februari 2012
#14
Spelis skrev:
äh va fan jag kallstarta förra vinterbilen i 30- o drog iväg på varvstopp, lite slött kanske men den blev varm fort. wink
Men de är väl inte att rekommendera om man inte hatar bilen förstås.

HAHAHAHA fick mig ett gott skratt! Tack big_smile

Audis in Scandinavia Crew

Sothora <3
1 201 Inlägg
7 februari 2012
#15
vid vilken temperatur man bör använda den beror ju på oljan man har i motorn.. beror på när olja börjar "sega" sig..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Avstängd
98 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#16
Mercedesturbodiesel skrev:
vid vilken temperatur man bör använda den beror ju på oljan man har i motorn.. beror på när olja börjar "sega" sig..

Var kollar man oljans "seghet vid temperatur" då?

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
7 februari 2012
#17
Under ratten finns det en seghets mätare på de flesta bilar, Kolla där

Audis in Scandinavia Crew

Avstängd
98 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#18
NIKKELICIOUS skrev:
Under ratten finns det en seghets mätare på de flesta bilar, Kolla där

Har googlat och letat i över en timme men kan fan inte hitta något! Var t.om. ut till bilen och läste igenom varenda jävla sida i manualen, men det stod inte ett skit om oljetjockleken.

624 Inlägg
7 februari 2012
#19
Vagafraga skrev:
NIKKELICIOUS skrev:
Under ratten finns det en seghets mätare på de flesta bilar, Kolla där

Har googlat och letat i över en timme men kan fan inte hitta något! Var t.om. ut till bilen och läste igenom varenda jävla sida i manualen, men det stod inte ett skit om oljetjockleken.

skojar du lr???yikes

who´s the man?

Avstängd
98 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#20
guwib skrev:
Vagafraga skrev:
NIKKELICIOUS skrev:
Under ratten finns det en seghets mätare på de flesta bilar, Kolla där

Har googlat och letat i över en timme men kan fan inte hitta något! Var t.om. ut till bilen och läste igenom varenda jävla sida i manualen, men det stod inte ett skit om oljetjockleken.

skojar du lr???yikes

Självklart.


Sök