Har googlat och letat i över en timme men kan fan inte hitta något! Var t.om. ut till bilen och läste igenom varenda jävla sida i manualen, men det stod inte ett skit om oljetjockleken.
skojar du lr???
Självklart.
Hahahahaha Men lite mer seriöst då, så tror jag de kan va svårt att se hur tjock oljan är, för de brukar ju inte märkas förren de är kallt
Hydrodynamiska lager måste ha tryck och flöde. Precis när man startar motorn har man varken eller, vilket innebär att det kommer vara metall-metall-kontakt i lagringarna innan oljepumpen fyllt oljegallerierna och fått upp trycket. Vid normal drift ska det aldrig vara kontakt i lagerytorna - den roterande axeln ska "flyta" på oljefilmen - vilket innebär att man inte får något slitage alls. Lagren i motorn ska alltså i princip enbart slitas vid start och stopp, eller om oljan är förorenad. Om allt funkar som det är tänkt, vill säga! När oljan är kall är den mer trögflytande, vilket innebär att det tar längre tid innan den når fram dit den ska. Dessutom tar det längre tid innan den kommer upp i rätt viskositet och temperatur.
Det du säger låter logiskt, men det finns alltid olja i lagerbanorna, även om vid kallstart, men utan oljetryck bryts oljefilmen lättare. Också andra faktirer spelar in, som hur mycket stålet krymper vid minusgrader.