3513
Sök

Nöter det på bilen om man startar den utan motorvärmare när det är kallt?

Team Breehäng
1 623 Inlägg
7 februari 2012
#21
Vagafraga skrev:
guwib skrev:
Vagafraga skrev:

Har googlat och letat i över en timme men kan fan inte hitta något! Var t.om. ut till bilen och läste igenom varenda jävla sida i manualen, men det stod inte ett skit om oljetjockleken.

skojar du lr???yikes

Självklart.

Hahahahaha lollollol Men lite mer seriöst då, så tror jag de kan va svårt att se hur tjock oljan är, för de brukar ju inte märkas förren de är kallt hmm

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Avstängd
98 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#22
-BASmannen- skrev:
Vagafraga skrev:
guwib skrev:
skojar du lr???yikes

Självklart.

Hahahahaha lollollol Men lite mer seriöst då, så tror jag de kan va svårt att se hur tjock oljan är, för de brukar ju inte märkas förren de är kallt hmm

Vad jag menade var om det finns någon indikation som visar oljans förmåga att röra sig vid en viss temperatur.

Denna indikation skulle självklart vara utskriven på oljeflaskan.
Senast redigerat av Vagafraga (7 februari 2012)

Team Breehäng
1 623 Inlägg
7 februari 2012
#23
Vagafraga skrev:
-BASmannen- skrev:
Vagafraga skrev:

Självklart.

Hahahahaha lollollol Men lite mer seriöst då, så tror jag de kan va svårt att se hur tjock oljan är, för de brukar ju inte märkas förren de är kallt hmm

Vad jag menade var om det finns någon indikation som visar oljans förmåga att röra sig vid en viss temperatur.

Hum.. De vet jag faktist inte hmm

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

1 926 Inlägg
7 februari 2012
#24
[video]http://www.garaget.org/video/108468[/video]

Nuff said

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
7 februari 2012
#25
hahahahahaha

Audis in Scandinavia Crew

3 235 Inlägg
7 februari 2012
#26
schnauz skrev:
Hydrodynamiska lager måste ha tryck och flöde.
Precis när man startar motorn har man varken eller, vilket innebär att det kommer vara metall-metall-kontakt i lagringarna innan oljepumpen fyllt oljegallerierna och fått upp trycket. Vid normal drift ska det aldrig vara kontakt i lagerytorna - den roterande axeln ska "flyta" på oljefilmen - vilket innebär att man inte får något slitage alls. Lagren i motorn ska alltså i princip enbart slitas vid start och stopp, eller om oljan är förorenad. Om allt funkar som det är tänkt, vill säga!
När oljan är kall är den mer trögflytande, vilket innebär att det tar längre tid innan den når fram dit den ska. Dessutom tar det längre tid innan den kommer upp i rätt viskositet och temperatur.

Det du säger låter logiskt, men det finns alltid olja i lagerbanorna, även om vid kallstart, men utan oljetryck bryts oljefilmen lättare. Också andra faktirer spelar in, som hur mycket stålet krymper vid minusgrader.


Sothora <3
1 201 Inlägg
7 februari 2012
#27
ja läs på om viskositeten på oljeflaskan du tippar i bilen, 0w 30 är en olja som är mest tunn vid kyla.. Läs på istället för att håna.

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök