Skulle idag gå ut och starta bilen för att köra iväg och åka lite skridskor, bilen har inte vart igång sedan i fredags. Jag vrider om tändningen och ingenting händer, gör om igen och då bara klickar det och varenda lampa i hela bilen börjar blinka fetdisco! tänkte då att batteriet levt sin sista minut, även om jag var och kollade upp batteriet för några veckor sen och då var det 100% fullladdat och hade 87% liv kvar! Så jag testade att rulla bilen (har som tur är en nedförsbacke hemma) och bilen hostar igång, men BARA knappt, det var knappt så att den gick igång det var som att den snurrade 10/rpm istället för 1000/rpm, så jag fixade starthjälp av en annan bil och då hoppade iallafall batteriet igång, alltså då fungerade allt och bilen startade som den skulle men den dog direkt, testade igen men samma sak. men då såg jag att slangen som går från kylaren ner till gasspjället sög ihop sig direkt när bilen startade så när bilen hoppade igång så sög slangen ihop sig och ströp bilen så den dog. då tänkte vi att eftersom bilen har stått sedan i fredags och det har vart ca -15 grader ute hela helgen att det bildats is som täppt igen där då, så jag lossar slangen från plaströret och testar starta igen och då går bilen igång precis som den ska. så jag körde in den i varmgarage för att eventuell is skulle smälta. och väl inne i garaget tog jag och kollade igenom lite vad fan det kunde vara. och då kollade jag över alla slangar och mycket riktigt så ser jag att slangen till gasspjället är sprucken, en ca 2 cm lång spricka. tog bort hela slangpaketet och testade att tejpa igen slangen för att se om det hjälpte och visst gjorde det det. Så antagligen så blev det något konstigt baksug när bilen hoppade igång som gjorde att den andra slangen drog ihop sig. Dock vet jag inte varför bilen vägrade starta om det var batteriet eller om det var för att spjällhuslangen var sprucken eftersom den går till tomgångsmotorn också. men känns inte som det dock! Iallafall så slänger jag upp en bild på hur det såg ut när slangen drog ihop sig så ni får se, ni ser även att jag lossat slangen här och den ligger bara emot för att se hur det blir! Kan det vara så att det är den slangen som är boven till alla problem? usch det blev mycket text men hoppas ni orkar att läsa!
Antar att det kan fått din bil och fela.. Eller felar gör den ju eftersom den inte funkar, men byt slangen och se vad som händer den borde ju gå efter det
En gammal mjuk slang som sugs ihop ska bytas ut. Finns inget annat att göra. Och att just den slangen beter sig sådär är inte helt ovanligt. Och när slangen sugs ihop så fårinte motorn någon luft och startar inte eller i bästa fall precis går.
okej, för det här hände precis när motorn hoppade igång så såg man hur den sög ihop sig på bara någon hundradel! men helt nytt tryckslangs kit är beställt så alla slangar ska bytas ut:)