3144
Sök

Volvo 740 -90, kylsystem problem

3 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
(Mitt första inlägg på garaget, flytta gärna om tråden är felplacerad.)
Tja.. har jäkla problem med 740n... I förra veckan när jag skulle köra till skolan märkte jag att jag inte fick någon värme i kupen. Märkte när jag kom fram att tempmätaren va maxad och skiten kokade. Dock kunde jag köra hem på eftermiddagen utan problem.
Dagen efter hände samma sak, dock hade jag bättre koll på tempmätaren och kom inte många kilometer förrends jag bestämde mig för att låna en polares bil istället.
Idag köpte jag ny termostat (enligt min fordonslärare var det typ 99% termostaten som va kass), ny kylare, kollade alla kylslangar, allting är helt nu. Körde en runda ikväll, allting fungerade första ~två milen, när vi stannade för att käka. Vi körde vidare mot en isbelagd sjö, tänkte isköra en runda, men när vi närmade oss sjön kokade skiten (ingen aning varför, eftersom allting är helt)... Så den fick stå och svalna, sedan när vi körde hemåt höll sig tempmätaren normalt, dock fungerade inte kupévärmaren.

Problemet från första början var antagligen för att jag hade för lite/ingen glykol, så blev väl någon isbildning i systemet, som gjorde att någon slang gick sönder.

Blir så jävla trött på detta nu.. redan lagt hela studiebidraget på bilen, känns så sjukt drygt när skiten inte vill funka. 

Så.. Vad har ni för tips?

Tack på förhand.

Sothora <3
1 201 Inlägg
7 februari 2012
om den fortfarande inte är frusen, så kan toppackningen dragit.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Tekniker
624 Inlägg
7 februari 2012
Vatten pumpen kan ha gått sönder, du kan ju göra ett komptest på skolan om du nu går på fordon. och läsa av lite. om nu topp packningen har gått

Sök