3066
Sök

Varför drar volvo så mycket bensin?

Pim_Pim
16 februari 2012
#181
AcesHigh666 skrev:
Extrazz skrev:
hade en 740 gl 89 531 vx3 den drog efter lite snålkörande på motorvägen smått otroliga 0.62 när jag stannade för att tanka efter 45 mils körning..  drog normalt runt 0.85 lung körning och runt 1.1L vinterlek. Fattar fortfarande inte hur den kunde gå så snålt. motorn tickade som ett flipperspel.

annars en smått trimmad 940 turbo så kan man sänka soppaförbrukningen. dock skenar den i väg om man trimmar mer eller har tung fot som sagt. tycker de är rätt så bränslesnåla ändå när man tjänar in på mycket annat. sen så vill jag minnas att 740 har under 0.4 i luftmotstond vilket ska anses som litet även i dagens mått ännu bättre runt 1980 när de började testtillverka bilarna.

1.1 vid lek? Dra den om rödluvan kyss mig i röven efteråt är du snäll. Liknande siffror vid blandad körning och ner till 0.85 vid landsväg det kan jag köpa.

Inte ens en yaris drar 1.1 vid lek det vågar jag nästan lova, bortåt 2 liter kanske låter mer vettigt på en rödblockare, men absolut inte under 1,3 om du menar att ditt vinterlek består av mer än bara fräsa innehjul vid korsningarna på väg till jobbet.

Håller med dig AcesHigh666, 1.1l vinterlek känns ju faktiskt väldigt lite. Då är det nog inget vinterlek ute i skogarna 3-4an fullt i en timme, satans vad dom dricker soppa då fast det är ju skoj. Men 2liter/milen vid vinterlek vet jag inte om jag har kört på, snarare 1,6l men då är varvstoppsnålen högt upp för det mesta under en lång tid. big_smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
16 februari 2012
#182
Pim_Pim skrev:
AcesHigh666 skrev:
Extrazz skrev:
hade en 740 gl 89 531 vx3 den drog efter lite snålkörande på motorvägen smått otroliga 0.62 när jag stannade för att tanka efter 45 mils körning..  drog normalt runt 0.85 lung körning och runt 1.1L vinterlek. Fattar fortfarande inte hur den kunde gå så snålt. motorn tickade som ett flipperspel.

annars en smått trimmad 940 turbo så kan man sänka soppaförbrukningen. dock skenar den i väg om man trimmar mer eller har tung fot som sagt. tycker de är rätt så bränslesnåla ändå när man tjänar in på mycket annat. sen så vill jag minnas att 740 har under 0.4 i luftmotstond vilket ska anses som litet även i dagens mått ännu bättre runt 1980 när de började testtillverka bilarna.

1.1 vid lek? Dra den om rödluvan kyss mig i röven efteråt är du snäll. Liknande siffror vid blandad körning och ner till 0.85 vid landsväg det kan jag köpa.

Inte ens en yaris drar 1.1 vid lek det vågar jag nästan lova, bortåt 2 liter kanske låter mer vettigt på en rödblockare, men absolut inte under 1,3 om du menar att ditt vinterlek består av mer än bara fräsa innehjul vid korsningarna på väg till jobbet.

Håller med dig AcesHigh666, 1.1l vinterlek känns ju faktiskt väldigt lite. Då är det nog inget vinterlek ute i skogarna 3-4an fullt i en timme, satans vad dom dricker soppa då fast det är ju skoj. Men 2liter/milen vid vinterlek vet jag inte om jag har kört på, snarare 1,6l men då är varvstoppsnålen högt upp för det mesta under en lång tid. big_smile

körde några timmar på isen i helgen som var svårt att veta hur lång man körde men låg i stort sätt på 4:an och 5:an hela tiden och h-mätaren pendlande mellan 140-220 hela tiden (hjuspinn så klart)

och jag körde nog upp 30-40liter på 3-4timmar med en del uppehåll

fast det är skitsamma om den slörpa i sig 3liter milen eller nått
för det var värt varje krona vilket som för man har så jävla roligt

t.o.m grabben var ute och testade 740 dock fungerar inte hans hjärna riktigt ännu inte riktigt fått in känslan för varvtal osv men så är han 10bast och vill gärna gasa lite mer än vad han borde men nu vet jag att varvstoppet fungerar bra iallfall smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 365 Inlägg
16 februari 2012
#183
Haha du jag har kört Fiat Uno både en och två gånger och åkt med säkert 20 ggr med fara för mitt liv varje gång. Omkörd av mopeder har vi blivit 2 ggr, bilen är totalt stendöd så jag blev inte förvånad av att man blev omkörd. Dessutom var det minst ett nytt fel på bilfan varje gång jag satte mig i den, allt från vindrutetorkare till andra elfel.

Jag skulle aldrig våga påstå att det är den sämsta bilen, om du tar på dig läsglasögonen så skrev jag att den ligger på topplistan av världens sämsta bilar. Någon gammal ryssbil, Fiat panda och gamla franska bilar samt säkert nån dacia gör nog sällskap där. För övrigt så känns det ju att köra in i myggor och humlor med den där bilen så att krocka med en grävling vore nog slutet för både förare och bil.

Jag har aldrig påstått att den inte drar lite bensin men som sagt blir man omkörd av trimmade mopeder så vete fan om det räknas.

Visst den blev årets bil 1984 samma år som den lanserades och även en fiat uno håller ju åtminstone ett par månader innan den går sönder. Troligtivs var även juryn mutad eftersom varenda fiat bil fått pris för bästa bil. Tii och med Fiat Panda. Fiat är ju inte direkt välkända för att göra världens bästa bilar eller?

Growe skrev:
Richtenb skrev:
Också blev du omkörd av mopeder som drog 0,1 per mil. Fiat uno måste ligga på topplistan av världens sämsta bilar.



Growe skrev:

min fiat uno drog litern när man åkte fullt ös konstant  mätte aldrig den högre än så

lägsta förbrukning 0.55 och den var från 1986 och hade förgasare
sopskallar som tillverkar bilar idag och är impade av liknande förbrukning
med ett sprut med bredbandslambda hade man lätt gått under 0.5 på den och då var det inte ens eko driving utan bara att avgasystemet hade gått av så man inte orkade med ljudet och höll igen lite =)


det baserar du på vad? hur mycket uno har du kört?

kan säga att min uno med otroliga 57hk gjorde 160blås visst pigg var den inte men som ett exempel så kunde inte en 745Gle hänga på
den gick lika bra som en audi 100 både toppfart och ax

med en vikt på 740kg så var den inte död men inte pigg heller
fördelen att motorerna var riktigt bra drog ingen soppa och dom svängde RIKTIGT bra

sen får man tänka på att det är en liten bil som är billig att köpa

så man får aldrig samma komfort som i en stor dyr bil
men garanterat så är ekonomin bättre än samtliga nya bilar oavsätt pris och storlek

för 1000kr fick jag en bil jag plågade dygnet runt och drog ingen bensin

som ett exempel så drar en toyotas hybrid 0.5l/milen

en bil som är 20år nyare med nyaste tekniken och endå klarar dom inte att få den att gå speciellt mycket snålare

kan nog byta till eftermarknads sprut i en uno och komma under 0.5l/milen utan några större problem

och att påstå att fiat unon är världens sämsta bil visar jhu verkligen vilken dålig koll du har

med tanke på att den varit utsedd till årets bil minst 1gång =)


att ta reda på fakta först är nog aldrig fel
att tro saker kommer man inte långt..sånt hålls man med i kyrkan


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
16 februari 2012
#184
Richtenb skrev:
Haha du jag har kört Fiat Uno både en och två gånger och åkt med säkert 20 ggr med fara för mitt liv varje gång. Omkörd av mopeder har vi blivit 2 ggr, bilen är totalt stendöd så jag blev inte förvånad av att man blev omkörd. Dessutom var det minst ett nytt fel på bilfan varje gång jag satte mig i den, allt från vindrutetorkare till andra elfel.

Jag skulle aldrig våga påstå att det är den sämsta bilen, om du tar på dig läsglasögonen så skrev jag att den ligger på topplistan av världens sämsta bilar. Någon gammal ryssbil, Fiat panda och gamla franska bilar samt säkert nån dacia gör nog sällskap där. För övrigt så känns det ju att köra in i myggor och humlor med den där bilen så att krocka med en grävling vore nog slutet för både förare och bil.

Jag har aldrig påstått att den inte drar lite bensin men som sagt blir man omkörd av trimmade mopeder så vete fan om det räknas.

Visst den blev årets bil 1984 samma år som den lanserades och även en fiat uno håller ju åtminstone ett par månader innan den går sönder. Troligtivs var även juryn mutad eftersom varenda fiat bil fått pris för bästa bil. Tii och med Fiat Panda. Fiat är ju inte direkt välkända för att göra världens bästa bilar eller?

Growe skrev:
Richtenb skrev:
Också blev du omkörd av mopeder som drog 0,1 per mil. Fiat uno måste ligga på topplistan av världens sämsta bilar.





det baserar du på vad? hur mycket uno har du kört?

kan säga att min uno med otroliga 57hk gjorde 160blås visst pigg var den inte men som ett exempel så kunde inte en 745Gle hänga på
den gick lika bra som en audi 100 både toppfart och ax

med en vikt på 740kg så var den inte död men inte pigg heller
fördelen att motorerna var riktigt bra drog ingen soppa och dom svängde RIKTIGT bra

sen får man tänka på att det är en liten bil som är billig att köpa

så man får aldrig samma komfort som i en stor dyr bil
men garanterat så är ekonomin bättre än samtliga nya bilar oavsätt pris och storlek

för 1000kr fick jag en bil jag plågade dygnet runt och drog ingen bensin

som ett exempel så drar en toyotas hybrid 0.5l/milen

en bil som är 20år nyare med nyaste tekniken och endå klarar dom inte att få den att gå speciellt mycket snålare

kan nog byta till eftermarknads sprut i en uno och komma under 0.5l/milen utan några större problem

och att påstå att fiat unon är världens sämsta bil visar jhu verkligen vilken dålig koll du har

med tanke på att den varit utsedd till årets bil minst 1gång smile


att ta reda på fakta först är nog aldrig fel
att tro saker kommer man inte långt..sånt hålls man med i kyrkan


i sverige har fiat ett dåligt rykte i resten av europa är det raka motsatsen

största felet i sverige är att dom som sålt fiat inte gjort sitt jobb på rätt sätt

på min fiat var felen som uppstog mest förar relaterat all el fungerade utan anmärkning motorn startade alltid utom när någon jävel hävt i något skit i tanken så filtret i förgasaren satte igen sig

ett evigt snack om krocksäkerhet vet inte hur ni andra tänker men
jag dör hellre direkt än att sitter fast i en bil i 3timmar och dö på sjukhuset smile

Kör fort så hinner inget hända...

Elektriker
718 Inlägg
16 februari 2012
#185
Klart som fan att en äldre bil med liten skitmotor och som väger noll och inget inte drar så mkt soppa som en stor tung ny bil? Vist kan typ Audi göra en bil som väger 750kg, utan krocksäkerhet, AC å ja allt annat lyx som nya bilar har, men vill nån köpa dom? eller tror du seriöst att Fiat tillverkat världens bränslesnålaste motor på 80talet?

Som att kasta vatten i sjön.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
16 februari 2012
#186
monno skrev:
Klart som fan att en äldre bil med liten skitmotor och som väger noll och inget inte drar så mkt soppa som en stor tung ny bil? Vist kan typ Audi göra en bil som väger 750kg, utan krocksäkerhet, AC å ja allt annat lyx som nya bilar har, men vill nån köpa dom? eller tror du seriöst att Fiat tillverkat världens bränslesnålaste motor på 80talet?

grejjen är att förbrukningen inte har ändrat på sig så mycket sen 80-talet ... de flesta bilar ligger forfarande nära 1l/mil blandat... men tycker utvecklingen borde kommit längre än så, samt att alla dessa hightech grejjerna de stoppar in i bilarna gör att förbrukningen är piss låg ! men nej ... ligger på samma som en gammal förgasarmotor ^^

ett exempel på ny bil utan lyx låg vikt och liten skit motor är väl aygo,c1,107 ? ingen lyx så långt ögat kan nå ! Ändå dricker den inte mindre än en uno från 80talet ?!?!


1 365 Inlägg
16 februari 2012
#187
Största felet med Fiat är att skiten rostar som fan i Nordiskt klimat och såklart ännu värre på saltade vägar. Jag kan mycket väl tänka mig att de håller mycket bättre i italien där det sällan snöar. Angående krocksäkerheten så hoppar jag gärna över att bli mosad av en grävling som det troligen är större risk för att du "krockar" med än en personbil. Som Monno säger, stoppa i en audi/VW motor i en Uno kaross så drar bilen garanterat ännu mindre. Det finns ju en anledning till att det knappt finns en Fiat Uno som fortfarande rullar i Sverige och hittar du en som lever så är den trasig och har gått max 10 000 mil. Däremot hade jag gärna gett årets bil pris till både 740 och 850.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
16 februari 2012
#188
Richtenb skrev:
Största felet med Fiat är att skiten rostar som fan i Nordiskt klimat och såklart ännu värre på saltade vägar. Jag kan mycket väl tänka mig att de håller mycket bättre i italien där det sällan snöar. Angående krocksäkerheten så hoppar jag gärna över att bli mosad av en grävling som det troligen är större risk för att du "krockar" med än en personbil. Som Monno säger, stoppa i en audi/VW motor i en Uno kaross så drar bilen garanterat ännu mindre. Det finns ju en anledning till att det knappt finns en Fiat Uno som fortfarande rullar i Sverige och hittar du en som lever så är den trasig och har gått max 10 000 mil. Däremot hade jag gärna gett årets bil pris till både 740 och 850.

men ta exemplet med aygo, det är en liten 3 cylindrig motor med insprutning och massa annat tjosan, ändå dricker den 0,5-0,6 om man kör som folk


1 365 Inlägg
16 februari 2012
#189
Japp det har du helt rätt i. Men i min värld så är japanare bra på allt utom just bränsleförbrukning. Toyota försöker men det går åt helvete. Subaru, nissan, mitsubishi är ju inte kända för att dra lite soppa utan för att vara bra, driftsäkra bilar. Men japan och låg bränsleförbrukning är inte en ekvation som går ihop enligt mig. Vad det beror på har jag ingen aning om, de har ju förutsättningarna för att vara bäst på allt.

VW lyckas ju bättre, Peugeot är ju också väldigt bränslesnåla.

CHEEVA skrev:
Richtenb skrev:
Största felet med Fiat är att skiten rostar som fan i Nordiskt klimat och såklart ännu värre på saltade vägar. Jag kan mycket väl tänka mig att de håller mycket bättre i italien där det sällan snöar. Angående krocksäkerheten så hoppar jag gärna över att bli mosad av en grävling som det troligen är större risk för att du "krockar" med än en personbil. Som Monno säger, stoppa i en audi/VW motor i en Uno kaross så drar bilen garanterat ännu mindre. Det finns ju en anledning till att det knappt finns en Fiat Uno som fortfarande rullar i Sverige och hittar du en som lever så är den trasig och har gått max 10 000 mil. Däremot hade jag gärna gett årets bil pris till både 740 och 850.

men ta exemplet med aygo, det är en liten 3 cylindrig motor med insprutning och massa annat tjosan, ändå dricker den 0,5-0,6 om man kör som folk


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
16 februari 2012
#190
Richtenb skrev:
Japp det har du helt rätt i. Men i min värld så är japanare bra på allt utom just bränsleförbrukning. Toyota försöker men det går åt helvete. Subaru, nissan, mitsubishi är ju inte kända för att dra lite soppa utan för att vara bra, driftsäkra bilar. Men japan och låg bränsleförbrukning är inte en ekvation som går ihop enligt mig. Vad det beror på har jag ingen aning om, de har ju förutsättningarna för att vara bäst på allt.

VW lyckas ju bättre, Peugeot är ju också väldigt bränslesnåla.

CHEEVA skrev:
Richtenb skrev:
Största felet med Fiat är att skiten rostar som fan i Nordiskt klimat och såklart ännu värre på saltade vägar. Jag kan mycket väl tänka mig att de håller mycket bättre i italien där det sällan snöar. Angående krocksäkerheten så hoppar jag gärna över att bli mosad av en grävling som det troligen är större risk för att du "krockar" med än en personbil. Som Monno säger, stoppa i en audi/VW motor i en Uno kaross så drar bilen garanterat ännu mindre. Det finns ju en anledning till att det knappt finns en Fiat Uno som fortfarande rullar i Sverige och hittar du en som lever så är den trasig och har gått max 10 000 mil. Däremot hade jag gärna gett årets bil pris till både 740 och 850.

men ta exemplet med aygo, det är en liten 3 cylindrig motor med insprutning och massa annat tjosan, ändå dricker den 0,5-0,6 om man kör som folk


men peugeot 107 då? den är inte mycket snålare... 206an är inte heller speciellt snål. En 205 gti är ganska törstig den med

eller en polo från ca 00 ... den dricker 0,7 blandat, inte heller speciellt snålt
Senast redigerat av CHEEVA (16 februari 2012)


1 365 Inlägg
16 februari 2012
#191
Fast ska du jämföra med en aygo så får du ju jämföra med en nyare polo eller en nyare 206:a. just 206:an vet jag att du utan problem kan få ner till 0,5 och då har den ju ca 110 hk dvs dubbelt så mycket som en fiat Uno.

CHEEVA skrev:
Richtenb skrev:
Japp det har du helt rätt i. Men i min värld så är japanare bra på allt utom just bränsleförbrukning. Toyota försöker men det går åt helvete. Subaru, nissan, mitsubishi är ju inte kända för att dra lite soppa utan för att vara bra, driftsäkra bilar. Men japan och låg bränsleförbrukning är inte en ekvation som går ihop enligt mig. Vad det beror på har jag ingen aning om, de har ju förutsättningarna för att vara bäst på allt.

VW lyckas ju bättre, Peugeot är ju också väldigt bränslesnåla.

CHEEVA skrev:

men ta exemplet med aygo, det är en liten 3 cylindrig motor med insprutning och massa annat tjosan, ändå dricker den 0,5-0,6 om man kör som folk


men peugeot 107 då? den är inte mycket snålare... 206an är inte heller speciellt snål. En 205 gti är ganska törstig den med

eller en polo från ca 00 ... den dricker 0,7 blandat, inte heller speciellt snålt


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
16 februari 2012
#192
Richtenb skrev:
Fast ska du jämföra med en aygo så får du ju jämföra med en nyare polo eller en nyare 206:a. just 206:an vet jag att du utan problem kan få ner till 0,5 och då har den ju ca 110 hk dvs dubbelt så mycket som en fiat Uno.

CHEEVA skrev:
Richtenb skrev:
Japp det har du helt rätt i. Men i min värld så är japanare bra på allt utom just bränsleförbrukning. Toyota försöker men det går åt helvete. Subaru, nissan, mitsubishi är ju inte kända för att dra lite soppa utan för att vara bra, driftsäkra bilar. Men japan och låg bränsleförbrukning är inte en ekvation som går ihop enligt mig. Vad det beror på har jag ingen aning om, de har ju förutsättningarna för att vara bäst på allt.

VW lyckas ju bättre, Peugeot är ju också väldigt bränslesnåla.



men peugeot 107 då? den är inte mycket snålare... 206an är inte heller speciellt snål. En 205 gti är ganska törstig den med

eller en polo från ca 00 ... den dricker 0,7 blandat, inte heller speciellt snålt


jämnför alla mot en uno från 80 tal wink den dricker ca 0,55 ... en polo från 00 74 hk dricker 0,7

en 206 drar enligt min erfarenhet aningen mer än polon


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 februari 2012
#193
va det inte så att ts fråga varför en volvo dricker så mycket , inte en fiat uno.
men det är ju faktiskt ett intressant ämne med varför nyare bilar inte dricker så lite , men gör en ny tråd på det  big_smile
men kan ju typ samman fatta hela tråden och då får jag det till :

en gammal volvo dricker 0,8-0,9 i bra skick om man tar det lugnt.
om det är mycket eller lite är upp till var & en
men den dricker så klart mer vid hårdare körning

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 februari 2012
#194
Inte för att det hör till saken då tråden gäller Volvo men att bilar i allmänhet fortfarande drar så förbannat mycket soppa lär väl bero mycket på viktökningen och den ökade belastningen från mer elektronik & AC?
Min kompis hade en skitfin välservad 740gl med förgasare & automat, den gick att köra kring liten men med ACn på så gick den inte under 1,2.
Dessutom väger en V70 2,0 F typ 1600kg.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 365 Inlägg
16 februari 2012
#195
vilket ju är helt fel enligt fakta... en uno drar 0,6 blandad en 206:a drar 0,67 blandad och en 107:a 0,46 blandad

http://www.bilstart.se/bilfakta/fiat/uno/11/302745
http://www.bilinformation.se/peugeot/107-10-3d.html
http://www.bilinformation.se/peugeot/206-16-3d.html


CHEEVA skrev:
Richtenb skrev:
Fast ska du jämföra med en aygo så får du ju jämföra med en nyare polo eller en nyare 206:a. just 206:an vet jag att du utan problem kan få ner till 0,5 och då har den ju ca 110 hk dvs dubbelt så mycket som en fiat Uno.

CHEEVA skrev:

men peugeot 107 då? den är inte mycket snålare... 206an är inte heller speciellt snål. En 205 gti är ganska törstig den med

eller en polo från ca 00 ... den dricker 0,7 blandat, inte heller speciellt snålt


jämnför alla mot en uno från 80 tal wink den dricker ca 0,55 ... en polo från 00 74 hk dricker 0,7

en 206 drar enligt min erfarenhet aningen mer än polon


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
16 februari 2012
#196
Richtenb skrev:
vilket ju är helt fel enligt fakta... en uno drar 0,6 blandad en 206:a drar 0,67 blandad och en 107:a 0,46 blandad

http://www.bilstart.se/bilfakta/fiat/uno/11/302745
http://www.bilinformation.se/peugeot/107-10-3d.html
http://www.bilinformation.se/peugeot/206-16-3d.html


CHEEVA skrev:
Richtenb skrev:
Fast ska du jämföra med en aygo så får du ju jämföra med en nyare polo eller en nyare 206:a. just 206:an vet jag att du utan problem kan få ner till 0,5 och då har den ju ca 110 hk dvs dubbelt så mycket som en fiat Uno.



jämnför alla mot en uno från 80 tal wink den dricker ca 0,55 ... en polo från 00 74 hk dricker 0,7

en 206 drar enligt min erfarenhet aningen mer än polon


enligt en hemsida ... prova själv i verkliga livet så får du se ! En 107 och Aygo är exakt samma bil när jag körde aygo drog den ca 0,5 -0,6. En 206 jag har kört runder med drog lite mer än en polo blandat dvs ca 0,75

att de har gjort ett test där de fått den att dricka 0,67 är ungefär lika intressant som att teknikens värld fick en passat diesel till att dricka ca 0,35. Det som står i tidningar och böcker brukar mig veterligen inte stämma


1 365 Inlägg
16 februari 2012
#197
Ok så fakta är fel och den bränsleförbrukning du får när du kör bilarna är rätt? Ok men när jag kör Fiat Uno så drar bilfan 1 liter milen och det är då härmed fakta? Om den inte rasar ihop. Fakta finns väl där för att inte någon ska ge en massa missvisande siffror. Typ kalle har blivit bogserad 2 mil i sin Fiat Uno och den drog då 0,4 liter milen på tomgången medans du tokgasar i en peugeot 107:a och får upp den i 0,8.

Och ja, jag har kört en 207:a i verkliga livet och den drog då inte mer än 0,5-0,6. Jag har även kört en Fiat Uno och den drog nog kring 0,6 eftersom man alltid kör lugnt med den, spelar liksom ingen roll hur mycket du gasar. Men jag säger inte att det är rättvisande siffror i förhållande till fakta, jag påpekar bara att VW och peugeot har bilar som drar i klass med Fiat Uno.

Dessutom är ju testet garanterat lika "positivt" för Fiat Uno som för peugeot 107. Det är inte direkt så att websidan "Vi som hatar Fiat Uno" skrivit att den drar 0,6 eller hur?

CHEEVA skrev:
Richtenb skrev:
vilket ju är helt fel enligt fakta... en uno drar 0,6 blandad en 206:a drar 0,67 blandad och en 107:a 0,46 blandad

http://www.bilstart.se/bilfakta/fiat/uno/11/302745
http://www.bilinformation.se/peugeot/107-10-3d.html
http://www.bilinformation.se/peugeot/206-16-3d.html


CHEEVA skrev:

jämnför alla mot en uno från 80 tal wink den dricker ca 0,55 ... en polo från 00 74 hk dricker 0,7

en 206 drar enligt min erfarenhet aningen mer än polon


enligt en hemsida ... prova själv i verkliga livet så får du se ! En 107 och Aygo är exakt samma bil när jag körde aygo drog den ca 0,5 -0,6. En 206 jag har kört runder med drog lite mer än en polo blandat dvs ca 0,75

att de har gjort ett test där de fått den att dricka 0,67 är ungefär lika intressant som att teknikens värld fick en passat diesel till att dricka ca 0,35. Det som står i tidningar och böcker brukar mig veterligen inte stämma


Elektriker
718 Inlägg
16 februari 2012
#198
CHEEVA skrev:
monno skrev:
Klart som fan att en äldre bil med liten skitmotor och som väger noll och inget inte drar så mkt soppa som en stor tung ny bil? Vist kan typ Audi göra en bil som väger 750kg, utan krocksäkerhet, AC å ja allt annat lyx som nya bilar har, men vill nån köpa dom? eller tror du seriöst att Fiat tillverkat världens bränslesnålaste motor på 80talet?

grejjen är att förbrukningen inte har ändrat på sig så mycket sen 80-talet ... de flesta bilar ligger forfarande nära 1l/mil blandat... men tycker utvecklingen borde kommit längre än så, samt att alla dessa hightech grejjerna de stoppar in i bilarna gör att förbrukningen är piss låg ! men nej ... ligger på samma som en gammal förgasarmotor ^^

ett exempel på ny bil utan lyx låg vikt och liten skit motor är väl aygo,c1,107 ? ingen lyx så långt ögat kan nå ! Ändå dricker den inte mindre än en uno från 80talet ?!?!

Låg vikt vist, men en Aygo väger fortfarande en Aygo 920kg medans du påstår att Uno väger 740kg, rätt stor skillnad faktiskt:)

En ny Polo väger över 1000kg, peugot 107 verkar ju dock bara väga strax över 800kg;)

Men jo kan hålla med om att man tycker man borde kunnat få ner förbrukningen mer på dagens bilar. Dock vill jag inte påstå att motorkonstruktionen som sådan är mer bränslesnål än en förgasar motor från 80talet:)

Som att kasta vatten i sjön.

320 Inlägg
16 februari 2012
#199
kom på en rolig sak när de skrivs om förgasare hit å dit.

en polare hade en 240 förgasare som en gubbe haft hela sitt liv. den snittade ca 1 liter milen.
men när han fick för sig att snålställa förgasaren drog den ca 0.85. dock gick inte motorn silkeslent längre (lite ryckig) men de gick att få ner förbrukningen ganska mycket tycker jag.

Bmw Ownz

Pim_Pim
16 februari 2012
#200
Frrla skrev:
kom på en rolig sak när de skrivs om förgasare hit å dit.

en polare hade en 240 förgasare som en gubbe haft hela sitt liv. den snittade ca 1 liter milen.
men när han fick för sig att snålställa förgasaren drog den ca 0.85. dock gick inte motorn silkeslent längre (lite ryckig) men de gick att få ner förbrukningen ganska mycket tycker jag.

ojojoj.. inte bra de..


Sök