2973
Sök

Varför drar volvo så mycket bensin?

664 Inlägg
21 november 2012
#221
CHEEVA skrev:
Richtenb skrev:
Största felet med Fiat är att skiten rostar som fan i Nordiskt klimat och såklart ännu värre på saltade vägar. Jag kan mycket väl tänka mig att de håller mycket bättre i italien där det sällan snöar. Angående krocksäkerheten så hoppar jag gärna över att bli mosad av en grävling som det troligen är större risk för att du "krockar" med än en personbil. Som Monno säger, stoppa i en audi/VW motor i en Uno kaross så drar bilen garanterat ännu mindre. Det finns ju en anledning till att det knappt finns en Fiat Uno som fortfarande rullar i Sverige och hittar du en som lever så är den trasig och har gått max 10 000 mil. Däremot hade jag gärna gett årets bil pris till både 740 och 850.

men ta exemplet med aygo, det är en liten 3 cylindrig motor med insprutning och massa annat tjosan, ändå dricker den 0,5-0,6 om man kör som folk

Ts tror ja inte ... Aygon drar under 0.5

4 637 Inlägg
21 november 2012
#222
Volvo 740 GL 1988. 29 000 mil. Blandad ungdomskörning med diverse kallstarter, bilköer och emellanåt ojämn motorgång. Mellan 0,9-1,0. Tankad vid samma pump för att mätningen ska bli skapligt exakt.

Volvo 244 DL 1981. Förgasare, fyra växlar. 28 000 mil. Runt litern blandad, har inte gjort gon exakt mätning. Bra mkt snålare när jag bara kör landsväg, då blir jag förvånad själv över förbrukningen. Eller blev innan jag köpte Corollan som "går på luft".
Senast redigerat av Navkapsel (21 november 2012)

4 637 Inlägg
21 november 2012
#223
Jollen940 skrev:
Äh, sluta smutskasta volvo 740/940. min blåa sura 740GL drog 0.69 över fjäll och körning i norge. gått 34k mil. å detta va räknat tank - tank.

Själv hört om 740/940 som legat på diverse siffror mellan 0,7 och 0,75 landsväg. Låter ju omöjligt men vem vet.

116 Inlägg
21 november 2012
#224
jag VET att den drog 0.69 då jag tankade fullt, körde, tankade fullt igen. sen tro mig inte om du inte vill, inte mitt problem.


7 394 Inlägg
21 november 2012
#225
en polare har en 244 Turbo 84a,, han kör LUGNT han sa den drog ca 1,1 på långfärd sad


Jävel
2 018 Inlägg
21 november 2012
#226
v70 2,4t automat. 1.2l milen. Landsväg och motorväg till jobbet.
har fått ner den till 1.09 en gång.

Min 945a turbo gick snålare..

You got to risk it, to get the biscuit :)

137 Inlägg
21 november 2012
#227
244 från 88 me 32k på mätarn, strax under litern me motorvägskörning i tokhastigheter blandat med lite buskörning.

E ju fan nästintill omöjligt att få den över liter milen tongue


huh?
10 427 Inlägg
21 november 2012
#228
Navkapsel skrev:
Jollen940 skrev:
Äh, sluta smutskasta volvo 740/940. min blåa sura 740GL drog 0.69 över fjäll och körning i norge. gått 34k mil. å detta va räknat tank - tank.

Själv hört om 740/940 som legat på diverse siffror mellan 0,7 och 0,75 landsväg. Låter ju omöjligt men vem vet.

Vad är då landsväg? Jag har nu fått en förbrukning på ca 0,74liter/mil vid två olika tillfällen,
med olika däck, olika väglag osv men samma sträcka - med snitthastighet på ca 60km/h (50-70väg mest, lite 90)

http://www.forumbilder.se/images/2c2009111954Pe055.jpg

Kör jag långsammare än 70km/h så ska min bil dra under 0,8liter/mil - enligt Teknikens Världs mätningar på slutet av 80talet tongue
Senast redigerat av steifan (21 november 2012)


One Man Clan
4 287 Inlägg
21 november 2012
#229
loow skrev:
v70 2,4t automat. 1.2l milen. Landsväg och motorväg till jobbet.
har fått ner den till 1.09 en gång.

Min 945a turbo gick snålare..

du har säkert aldrig bytt lambdasonder osv heller?


1 160 Inlägg
21 november 2012
#230
855 96a  0.75 mestadels 90 på farthållaren

671 Inlägg
21 november 2012
#231
Hur kan era gå så snålt så fort man kör lite friskt så börjar det på 1,5l/mil.
Lugn körning 1-1,2l/mil
På isbana har jag haft 4lit/mil.
Landsväg sommar friskt kört 2-2,5lit/mil...
OK ! att tjejen har fått en av mina 940s under litern vid nått tillfälle...
Men att säga att ni kör friskt och bilen går under 1,5lit/mil måste vara lögn eller så har vi olika uppfattning över vad som är frisk körning...

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 november 2012
#232
endorfinslaven skrev:
Hur kan era gå så snålt så fort man kör lite friskt så börjar det på 1,5l/mil.
Lugn körning 1-1,2l/mil
På isbana har jag haft 4lit/mil.
Landsväg sommar friskt kört 2-2,5lit/mil...
OK ! att tjejen har fått en av mina 940s under litern vid nått tillfälle...
Men att säga att ni kör friskt och bilen går under 1,5lit/mil måste vara lögn eller så har vi olika uppfattning över vad som är frisk körning...

när har du bytt lamdasonder osv ?

om man räknar på standard 940 kan dom knappt dra så mycke soppa...

en standard 940 har 337cc spridare, dvs dom GER MAX 1.3 liter per minut.

dels använder du inte dom till max med 200hk å hur långt kommer du på fullgas i 1 minut ?
Senast redigerat av Xuri (21 november 2012)


One Man Clan
4 287 Inlägg
21 november 2012
#233
Xuri skrev:
endorfinslaven skrev:
Hur kan era gå så snålt så fort man kör lite friskt så börjar det på 1,5l/mil.
Lugn körning 1-1,2l/mil
På isbana har jag haft 4lit/mil.
Landsväg sommar friskt kört 2-2,5lit/mil...
OK ! att tjejen har fått en av mina 940s under litern vid nått tillfälle...
Men att säga att ni kör friskt och bilen går under 1,5lit/mil måste vara lögn eller så har vi olika uppfattning över vad som är frisk körning...

när har du bytt lamdasonder osv ?

om man räknar på standard 940 kan dom knappt dra så mycke soppa...

en standard 940 har 337cc spridare, dvs dom GER MAX 1.3 liter per minut.

dels använder du inte dom till max med 200hk å hur långt kommer du på fullgas i 1 minut ?

min 940 på 370hk fick jag som max å dra typ 3-4liter milen å de var ut från garaget, sen fullgas,broms,fullgas,broms... hela tiden....


Rallyförare
1 075 Inlägg
22 november 2012
#234
Förgasarmodellen är törstig som fan, men en insprutad 240/740/940 drar runt 1-1,2L/mil blandad körning, och det är helt okay med tanke på årsmodell & vikt tycker jag...


4 637 Inlägg
22 november 2012
#235
carnageman skrev:
Förgasarmodellen är törstig som fan, men en insprutad 240/740/940 drar runt 1-1,2L/mil blandad körning, och det är helt okay med tanke på årsmodell & vikt tycker jag...

Nej. Och nej.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 november 2012
#236
En rödblockare drar inte under 0,75 ens om du skjuter på skiten, jag blev utan en natt och slog i en 10l dunk. Lyckades få den skitburken att gå ner på 0,74 förutsatt att trippen fungerade. Detta var en löjligt snålställd biljävel som krävde choke för en omkörning, med OD & något för högt lufttryck.
Jag har aldrig kört så försiktigt i hela mitt liv av rädsla för att bli stående, så gamla 740 som påstås dra 0,65 när man faktisk kör bilen betraktar jag som lögn eller idioti... Visar hastighetsmätaren 10% för mycket vilket inte är ovanligt så gör ju troligen trippen det också.

En manuell drar beroende på körstil 0,85-1,1 om den är frisk. Allt annat tyder på buskörning, slutkörd mekanik inkompetens eller mytomani.
Hur många tår trampade jag på nu?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 november 2012
#237
RD_87 skrev:
En rödblockare drar inte under 0,75 ens om du skjuter på skiten, jag blev utan en natt och slog i en 10l dunk. Lyckades få den skitburken att gå ner på 0,74 förutsatt att trippen fungerade. Detta var en löjligt snålställd biljävel som krävde choke för en omkörning, med OD & något för högt lufttryck.
Jag har aldrig kört så försiktigt i hela mitt liv av rädsla för att bli stående, så gamla 740 som påstås dra 0,65 när man faktisk kör bilen betraktar jag som lögn eller idioti... Visar hastighetsmätaren 10% för mycket vilket inte är ovanligt så gör ju troligen trippen det också.

En manuell drar beroende på körstil 0,85-1,1 om den är frisk. Allt annat tyder på buskörning, slutkörd mekanik inkompetens eller mytomani.
Hur många tår trampade jag på nu?

Sök skydd för säkerhets skull! wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 656 Inlägg
22 november 2012
#238
min 740 turbo automat drog i snitt 1.5 liter per mil landsväg stadskörning betydligt betydligt mer


____________________________________
1 340 Inlägg
22 november 2012
#239
RD_87 skrev:
En rödblockare drar inte under 0,75 ens om du skjuter på skiten, jag blev utan en natt och slog i en 10l dunk. Lyckades få den skitburken att gå ner på 0,74 förutsatt att trippen fungerade. Detta var en löjligt snålställd biljävel som krävde choke för en omkörning, med OD & något för högt lufttryck.
Jag har aldrig kört så försiktigt i hela mitt liv av rädsla för att bli stående, så gamla 740 som påstås dra 0,65 när man faktisk kör bilen betraktar jag som lögn eller idioti... Visar hastighetsmätaren 10% för mycket vilket inte är ovanligt så gör ju troligen trippen det också.

En manuell drar beroende på körstil 0,85-1,1 om den är frisk. Allt annat tyder på buskörning, slutkörd mekanik inkompetens eller mytomani.
Hur många tår trampade jag på nu?

vänta nu, ingen rödblockare drar under 0,75. men din drog 0,74 tongue Och bara för att du har fått ner din till de nivåerna kan ingen ha "lyckats" bättre än dig? nej tillbaka till sandlådan med dig smile

Gamla Volvo bilar drar bensin, de kan sörpla ganska bra, men alla kommer ha olika erfarenheter beroende på bil, förutsättningar (speciellt eftersom det skiljer så mkt mellan stads & landsvägskörning) och om man mätte korrekt eller inte, denna diskussion kommer inte leda någon som helst vart smile

Sen verkar någon ha klivit på dina tår eftersom du ska komma här och gorma om hur inkompetenta och idiotiska människor som finns här wink

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Pim_Pim
22 november 2012
#240
RightFront skrev:
RD_87 skrev:
En rödblockare drar inte under 0,75 ens om du skjuter på skiten, jag blev utan en natt och slog i en 10l dunk. Lyckades få den skitburken att gå ner på 0,74 förutsatt att trippen fungerade. Detta var en löjligt snålställd biljävel som krävde choke för en omkörning, med OD & något för högt lufttryck.
Jag har aldrig kört så försiktigt i hela mitt liv av rädsla för att bli stående, så gamla 740 som påstås dra 0,65 när man faktisk kör bilen betraktar jag som lögn eller idioti... Visar hastighetsmätaren 10% för mycket vilket inte är ovanligt så gör ju troligen trippen det också.

En manuell drar beroende på körstil 0,85-1,1 om den är frisk. Allt annat tyder på buskörning, slutkörd mekanik inkompetens eller mytomani.
Hur många tår trampade jag på nu?

vänta nu, ingen rödblockare drar under 0,75. men din drog 0,74 tongue Och bara för att du har fått ner din till de nivåerna kan ingen ha "lyckats" bättre än dig? nej tillbaka till sandlådan med dig smile

Gamla Volvo bilar drar bensin, de kan sörpla ganska bra, men alla kommer ha olika erfarenheter beroende på bil, förutsättningar (speciellt eftersom det skiljer så mkt mellan stads & landsvägskörning) och om man mätte korrekt eller inte, denna diskussion kommer inte leda någon som helst vart smile

Sen verkar någon ha klivit på dina tår eftersom du ska komma här och gorma om hur inkompetenta och idiotiska människor som finns här wink

Amen.


Sök