2927
Sök

Ang. hatthylla

121 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej,

jag har nyligen köpt på mig ett bassystem som jag tänkte sätta in i bilen, men när jag kopplade ihop allt och började spela uppkom en massa "vibrationsljud". Jag vet att detta är vanligt när man kör sedan, och frågan är den om man kan få bort en hel del genom att kapa upp hatthylan och sätta in basreflexrör? Jag har redan isolerat bakluckan men lik förbannat låter det illa. Sedan när jag skruvar upp musiken uppkommer ett blinkande i ljuset (även när bilen är igång), kollade hur polerna måde och upptäckte då att dem två yttre var på "röd nivå". Är det detta som orsakar blinket i lamporna eller måste jag sätta dit en kondensator. (steget är på 1200W) Obs. jag har inte haft tid att byta batteriet, därför jag ställer frågan när jag ändå är igång.

Tackar för svar.
Mvh Hampus  smile


3 187 Inlägg
9 februari 2012
#2
Hampoo skrev:
Hej,

jag har nyligen köpt på mig ett bassystem som jag tänkte sätta in i bilen, men när jag kopplade ihop allt och började spela uppkom en massa "vibrationsljud". Jag vet att detta är vanligt när man kör sedan, och frågan är den om man kan få bort en hel del genom att kapa upp hatthylan och sätta in basreflexrör? Jag har redan isolerat bakluckan men lik förbannat låter det illa. Sedan när jag skruvar upp musiken uppkommer ett blinkande i ljuset (även när bilen är igång), kollade hur polerna måde och upptäckte då att dem två yttre var på "röd nivå". Är det detta som orsakar blinket i lamporna eller måste jag sätta dit en kondensator. (steget är på 1200W) Obs. jag har inte haft tid att byta batteriet, därför jag ställer frågan när jag ändå är igång.

Tackar för svar.
Mvh Hampus  smile

byt batteri och se om det blir bättre, fortsätter dte att blinka så är det extra batteri som gäller.
OBS en kondensator kommer inte hjälpa dig mot blinkande lampor.

angående vibrationer. hur har du dämpat bakluckan?
samt hur har du ställt lådan?
du har ingen skidlucka antar jag?

att såga upp i hatthyllan och sedan sätta basreflex rör kommer inte hjälpa.


121 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#3
big-jepp skrev:
Hampoo skrev:
Hej,

jag har nyligen köpt på mig ett bassystem som jag tänkte sätta in i bilen, men när jag kopplade ihop allt och började spela uppkom en massa "vibrationsljud". Jag vet att detta är vanligt när man kör sedan, och frågan är den om man kan få bort en hel del genom att kapa upp hatthylan och sätta in basreflexrör? Jag har redan isolerat bakluckan men lik förbannat låter det illa. Sedan när jag skruvar upp musiken uppkommer ett blinkande i ljuset (även när bilen är igång), kollade hur polerna måde och upptäckte då att dem två yttre var på "röd nivå". Är det detta som orsakar blinket i lamporna eller måste jag sätta dit en kondensator. (steget är på 1200W) Obs. jag har inte haft tid att byta batteriet, därför jag ställer frågan när jag ändå är igång.

Tackar för svar.
Mvh Hampus  smile

byt batteri och se om det blir bättre, fortsätter dte att blinka så är det extra batteri som gäller.
OBS en kondensator kommer inte hjälpa dig mot blinkande lampor.

angående vibrationer. hur har du dämpat bakluckan?
samt hur har du ställt lådan?
du har ingen skidlucka antar jag?

att såga upp i hatthyllan och sedan sätta basreflex rör kommer inte hjälpa.

En extra kondensator är väl som ett extra batteri? O.o Får börja med att byta batteriet så får vi se vart det leder. Ja bakluckan är dämpad. baslådan är ställd med basen och basreflexröret utåts. Tänkte om man kunde få bort lite "tryck" genom att sätta dit basreflexrör. /mvh


3 187 Inlägg
9 februari 2012
#4
Hampoo skrev:
big-jepp skrev:
Hampoo skrev:
Hej,

jag har nyligen köpt på mig ett bassystem som jag tänkte sätta in i bilen, men när jag kopplade ihop allt och började spela uppkom en massa "vibrationsljud". Jag vet att detta är vanligt när man kör sedan, och frågan är den om man kan få bort en hel del genom att kapa upp hatthylan och sätta in basreflexrör? Jag har redan isolerat bakluckan men lik förbannat låter det illa. Sedan när jag skruvar upp musiken uppkommer ett blinkande i ljuset (även när bilen är igång), kollade hur polerna måde och upptäckte då att dem två yttre var på "röd nivå". Är det detta som orsakar blinket i lamporna eller måste jag sätta dit en kondensator. (steget är på 1200W) Obs. jag har inte haft tid att byta batteriet, därför jag ställer frågan när jag ändå är igång.

Tackar för svar.
Mvh Hampus  smile

byt batteri och se om det blir bättre, fortsätter dte att blinka så är det extra batteri som gäller.
OBS en kondensator kommer inte hjälpa dig mot blinkande lampor.

angående vibrationer. hur har du dämpat bakluckan?
samt hur har du ställt lådan?
du har ingen skidlucka antar jag?

att såga upp i hatthyllan och sedan sätta basreflex rör kommer inte hjälpa.

En extra kondensator är väl som ett extra batteri? O.o Får börja med att byta batteriet så får vi se vart det leder. Ja bakluckan är dämpad. baslådan är ställd med basen och basreflexröret utåts. Tänkte om man kunde få bort lite "tryck" genom att sätta dit basreflexrör. /mvh

nej, en kondensator fungerar endast om det finns tillräckligt med ström i bilen (och det gör det uppenbarligen inte i din bil)
en kondensator producerar inte ström, den lagrar den bara.
gör även "the big 3" när du byter batteri. googla det om du inte vet vad det är.

vad har du dämpat med?
har du skidlucka i bilen?


121 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#5
big-jepp skrev:
Hampoo skrev:
big-jepp skrev:

byt batteri och se om det blir bättre, fortsätter dte att blinka så är det extra batteri som gäller.
OBS en kondensator kommer inte hjälpa dig mot blinkande lampor.

angående vibrationer. hur har du dämpat bakluckan?
samt hur har du ställt lådan?
du har ingen skidlucka antar jag?

att såga upp i hatthyllan och sedan sätta basreflex rör kommer inte hjälpa.

En extra kondensator är väl som ett extra batteri? O.o Får börja med att byta batteriet så får vi se vart det leder. Ja bakluckan är dämpad. baslådan är ställd med basen och basreflexröret utåts. Tänkte om man kunde få bort lite "tryck" genom att sätta dit basreflexrör. /mvh

nej, en kondensator fungerar endast om det finns tillräckligt med ström i bilen (och det gör det uppenbarligen inte i din bil)
en kondensator producerar inte ström, den lagrar den bara.
gör även "the big 3" när du byter batteri. googla det om du inte vet vad det är.

vad har du dämpat med?
har du skidlucka i bilen?

Jaha på så sätt. Försökte googla det men hittade inget vettigt tyvärr. dämpade med skumgummi mellan plåten i bakluckan och "panelen". Nej man kan inte säga att jag har en skidlucka, men det går att ta ner det ena sätet så det blir som en skidlucka. /Mvh


3 187 Inlägg
9 februari 2012
#6
Hampoo skrev:
big-jepp skrev:
Hampoo skrev:

En extra kondensator är väl som ett extra batteri? O.o Får börja med att byta batteriet så får vi se vart det leder. Ja bakluckan är dämpad. baslådan är ställd med basen och basreflexröret utåts. Tänkte om man kunde få bort lite "tryck" genom att sätta dit basreflexrör. /mvh

nej, en kondensator fungerar endast om det finns tillräckligt med ström i bilen (och det gör det uppenbarligen inte i din bil)
en kondensator producerar inte ström, den lagrar den bara.
gör även "the big 3" när du byter batteri. googla det om du inte vet vad det är.

vad har du dämpat med?
har du skidlucka i bilen?

Jaha på så sätt. Försökte googla det men hittade inget vettigt tyvärr. dämpade med skumgummi mellan plåten i bakluckan och "panelen". Nej man kan inte säga att jag har en skidlucka, men det går att ta ner det ena sätet så det blir som en skidlucka. /Mvh

okej, ska du forsätta att ha lådan med port och bas bakåt spelandes så dämpa ordenltigt med t.ex. silent coat eller stp. lite skumgummi hjälper inte mycket.

alternativ 2. (detta rekomenderar jag) bygg en bandpass låda med portar igenom hatthyllan. detta ger bäst ljud inne i kupen.


121 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#7
big-jepp skrev:
Hampoo skrev:
big-jepp skrev:

nej, en kondensator fungerar endast om det finns tillräckligt med ström i bilen (och det gör det uppenbarligen inte i din bil)
en kondensator producerar inte ström, den lagrar den bara.
gör även "the big 3" när du byter batteri. googla det om du inte vet vad det är.

vad har du dämpat med?
har du skidlucka i bilen?

Jaha på så sätt. Försökte googla det men hittade inget vettigt tyvärr. dämpade med skumgummi mellan plåten i bakluckan och "panelen". Nej man kan inte säga att jag har en skidlucka, men det går att ta ner det ena sätet så det blir som en skidlucka. /Mvh

okej, ska du forsätta att ha lådan med port och bas bakåt spelandes så dämpa ordenltigt med t.ex. silent coat eller stp. lite skumgummi hjälper inte mycket.

alternativ 2. (detta rekomenderar jag) bygg en bandpass låda med portar igenom hatthyllan. detta ger bäst ljud inne i kupen.

alternativ 2 gillar jag, tänkte faktiskt göra så först men ville egentligen inte förstöra hatthyllan :p


370 Inlägg
9 februari 2012
#8
Som nämnts tidigare: dämpa med silent coat och bygg en bandpasslåda smile


Vad gäller blinkande lampor/spänningsfall: Har du tillräckligt grova kablar?

Jag skulle rekomendera 50mm2, byt alla jordkablar (motorblock, kaross), och även laddkabeln från generatorn.
Sen tror jag att ett till batteri skulle göra mycket då ett steg på 1200W drar ca 100A och det är ungefär vad man får ur ett batteri.
MVH

121 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#9
M44ltie skrev:
Som nämnts tidigare: dämpa med silent coat och bygg en bandpasslåda smile


Vad gäller blinkande lampor/spänningsfall: Har du tillräckligt grova kablar?

Jag skulle rekomendera 50mm2, byt alla jordkablar (motorblock, kaross), och även laddkabeln från generatorn.
Sen tror jag att ett till batteri skulle göra mycket då ett steg på 1200W drar ca 100A och det är ungefär vad man får ur ett batteri.
MVH

jag har 20mm2, det var det som rekommenderades för detta steg. jag får byta ut batteriet och kanske sätta i ett 70a iställer för 55a.


6 851 Inlägg
9 februari 2012
#10
M44ltie skrev:
Som nämnts tidigare: dämpa med silent coat och bygg en bandpasslåda smile


Vad gäller blinkande lampor/spänningsfall: Har du tillräckligt grova kablar?

Jag skulle rekomendera 50mm2, byt alla jordkablar (motorblock, kaross), och även laddkabeln från generatorn.
Sen tror jag att ett till batteri skulle göra mycket då ett steg på 1200W drar ca 100A och det är ungefär vad man får ur ett batteri.
MVH

Om den som sitter där i i bra skick, varför ska han då byta denna?

Till TS. Du kan inte bara byta batteri till större, det är lite upp till vad för generator du har i bilen.


2 024 Inlägg
9 februari 2012
#11
TT-Avant skrev:
Till TS. Du kan inte bara byta batteri till större, det är lite upp till vad för generator du har i bilen.

Vad exakt menar du med detta?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

3 187 Inlägg
9 februari 2012
#12
TT-Avant skrev:
M44ltie skrev:
Som nämnts tidigare: dämpa med silent coat och bygg en bandpasslåda smile


Vad gäller blinkande lampor/spänningsfall: Har du tillräckligt grova kablar?

Jag skulle rekomendera 50mm2, byt alla jordkablar (motorblock, kaross), och även laddkabeln från generatorn.
Sen tror jag att ett till batteri skulle göra mycket då ett steg på 1200W drar ca 100A och det är ungefär vad man får ur ett batteri.
MVH

Om den som sitter där i i bra skick, varför ska han då byta denna?

Till TS. Du kan inte bara byta batteri till större, det är lite upp till vad för generator du har i bilen.

håller helt med dig på första punkten, helt onödigt.

dock det andra om generatorn fattar jag inte..


370 Inlägg
9 februari 2012
#13
TT-Avant skrev:
M44ltie skrev:
Som nämnts tidigare: dämpa med silent coat och bygg en bandpasslåda smile


Vad gäller blinkande lampor/spänningsfall: Har du tillräckligt grova kablar?

Jag skulle rekomendera 50mm2, byt alla jordkablar (motorblock, kaross), och även laddkabeln från generatorn.
Sen tror jag att ett till batteri skulle göra mycket då ett steg på 1200W drar ca 100A och det är ungefär vad man får ur ett batteri.
MVH

Om den som sitter där i i bra skick, varför ska han då byta denna?

Till TS. Du kan inte bara byta batteri till större, det är lite upp till vad för generator du har i bilen.

Har man problem med spänningsfall kan det hjälpa att byta till en grövre laddkabel, det hjälpte då när jag hade det problemet iaf.
Att byta till ett större batteri går alldeles utmärkt, det enda som ändras är ju batteriets kapacitet..

3 187 Inlägg
9 februari 2012
#14
M44ltie skrev:
TT-Avant skrev:
M44ltie skrev:
Som nämnts tidigare: dämpa med silent coat och bygg en bandpasslåda smile


Vad gäller blinkande lampor/spänningsfall: Har du tillräckligt grova kablar?

Jag skulle rekomendera 50mm2, byt alla jordkablar (motorblock, kaross), och även laddkabeln från generatorn.
Sen tror jag att ett till batteri skulle göra mycket då ett steg på 1200W drar ca 100A och det är ungefär vad man får ur ett batteri.
MVH

Om den som sitter där i i bra skick, varför ska han då byta denna?

Till TS. Du kan inte bara byta batteri till större, det är lite upp till vad för generator du har i bilen.

Har man problem med spänningsfall kan det hjälpa att byta till en grövre laddkabel, det hjälpte då när jag hade det problemet iaf.Att byta till ett större batteri går alldeles utmärkt, det enda som ändras är ju batteriets kapacitet..

varför skulle det hjälpa att byta laddkabeln mellan generator och batteri? generatorn laddar ju inte mera bara för att du byter den till en grövre, och den är garanterat inte underdimensionerad från fabrik.
så nej det hjälper inte att byta den till en grövre om original kabeln är i hyffsat skick..


370 Inlägg
9 februari 2012
#15
big-jepp skrev:
M44ltie skrev:
TT-Avant skrev:

Om den som sitter där i i bra skick, varför ska han då byta denna?

Till TS. Du kan inte bara byta batteri till större, det är lite upp till vad för generator du har i bilen.

Har man problem med spänningsfall kan det hjälpa att byta till en grövre laddkabel, det hjälpte då när jag hade det problemet iaf.Att byta till ett större batteri går alldeles utmärkt, det enda som ändras är ju batteriets kapacitet..

varför skulle det hjälpa att byta laddkabeln mellan generator och batteri? generatorn laddar ju inte mera bara för att du byter den till en grövre, och den är garanterat inte underdimensionerad från fabrik.
så nej det hjälper inte att byta den till en grövre om original kabeln är i hyffsat skick..

till TS: att byta kabeln hjälpte för mig, du behöver inte prova om du inte vill men det är ett tips smile

121 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#16
M44ltie skrev:
big-jepp skrev:
M44ltie skrev:

Har man problem med spänningsfall kan det hjälpa att byta till en grövre laddkabel, det hjälpte då när jag hade det problemet iaf.Att byta till ett större batteri går alldeles utmärkt, det enda som ändras är ju batteriets kapacitet..

varför skulle det hjälpa att byta laddkabeln mellan generator och batteri? generatorn laddar ju inte mera bara för att du byter den till en grövre, och den är garanterat inte underdimensionerad från fabrik.
så nej det hjälper inte att byta den till en grövre om original kabeln är i hyffsat skick..

till TS: att byta kabeln hjälpte för mig, du behöver inte prova om du inte vill men det är ett tips smile

okej då vet jag. smile tror dock inte det är det som är felet smile


2 024 Inlägg
9 februari 2012
#17
Hampoo skrev:
kollade hur polerna måde och upptäckte då att dem två yttre var på "röd nivå".

Exakt vad menar du med detta egentligen? Vad heter ditt slutsteg?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

121 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#18
Expoze skrev:
Hampoo skrev:
kollade hur polerna måde och upptäckte då att dem två yttre var på "röd nivå".

Exakt vad menar du med detta egentligen? Vad heter ditt slutsteg?

jag menar förstås cellerna.. Man mäter batterikapaciteten med ett verktyg, och dem två yttre cellerna visade "Rött". B2 quota 1200W peak.


2 024 Inlägg
9 februari 2012
#19
Aha, det lät mer logiskt ja. Se till att byta batteriet och uppgradera framförallt jorden mellan batteri och kaross.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

121 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#20
Expoze skrev:
Aha, det lät mer logiskt ja. Se till att byta batteriet och uppgradera framförallt jorden mellan batteri och kaross.

jag får börja med det så får vi se smile



Sök