ja, upp körning om ca en månad. vad ska jag tänka på? Min lista: -fråga om jag ska göra säkerhetskontroll in/utvändigt -ta av jackan -planera körning -hålla stämningen uppe -ha bra koll i speglar -kolla cykelleder
sen är de en HMM fundering: -berätta vad jag gör när jag kör? etc kollar cykel överfarten, ser bra ut.
sen är det en sak till, jag ska köra upp för TRAFIKVERKET, och använda deras bil. alla vet ju att det är en främmande bil, får man chans att känna lite på dragläget, bromsar och sånt innan man sticker ut och kör?
aha okej, bra svar jag fått hittils, jag kör lastbil på skolan nu, går transport så har fått allt därigenom , därför vill jag ha tips som skolan kan missat
planera planera planera det älskar dom att se att man t ex motorbromsar osv. Är du påväg mot en korsning med rödljus åk inte fram och bromsa utan börja med att växla ner en bra bit innan, de vill gärna att bilen aldrig stannar det älskar dom
Bara ta det lugnt ligg gärna nån km under fartbegränsningen om du känner dig nervös för det kan vara enkelt att inte tänka på det och vips så råkar man köra lite för fort och då säger de ajabaja!!
Hypa inte upp dig för mycket utan tat lugnt och stillsamt ta den tid du behöver och bli inte stressad om det händer något som annars inte brukar hända en vanlig tur, de ser gärna att du styr upp felet så att säga än att man skiter it och tänker "nu är det kört".
Tänk på att kolla övergångsställen och framför allt högerregeln, det är dom väldigt petiga med!
Och för att svara på din fråga ang. trafikverkets bil så ja. Jag körde själv upp med en av deras bilar och innan jag började köra fråga instruktören om jag hade kört någon liknande bil. När jag svarade nej sa han att jag kan få köra några meter först så jag kan lära känna bilen. I de flesta fall tror jag att de tar hänsyn till att det är en bil du aldrig kört förut.
bra svar, motorbromsa är jag inte så haj på, men man ska ju ligga på 3:an i stan men hur ska jag motorbromsa på bästa sätt? utan jobbiga ryck och hur verkar det med eco-driving??
Hypa inte upp dig för mycket utan tat lugnt och stillsamt ta den tid du behöver och bli inte stressad om det händer något som annars inte brukar hända en vanlig tur, de ser gärna att du styr upp felet så att säga än att man skiter it och tänker "nu är det kört".
Gjorde ett par fel själv..missade svänga när de sa (Hamnade i fel fil; missade svänga och backade på trottoaren vid vändning runt hörn) Lite saker är ok, men finns ju gränser~
I övrigt om Ecodriving ska du INTE köra från 1an till 3an utan blir 1an till 2an snabbt, sen därav 2-4 eller 2-3-5 Och motorbromsning gör du enklast genom att släppa gasen och lägga i en växel lägre medans du rullar
Så jävla barnsligt sånt här tjöt, va ska man tänka på hit å dit!
fan kör på bara! allt skall komma naturligt
Personligen tror jag att det ligger mycket i det. Sitter man och tänker efter vad man ska göra, då låser det sig nog. Allt viktigt ska sitta i ryggmärgen. Träna mer innan uppkörningen..