3498
Sök

Att tänka på vid uppkörning?

3 059 Inlägg
10 februari 2012
Läste tidigare i nått inlägg om ECO driving.. Det INGÅR ju numera som övningar på körskola iallfall.. Och enligt den och dom ska man inte ligga på 3'an i stan.. då ska ligga på högsta möjliga växel för vad bilen och situationen kräver.. Samma sak när du kommer till korsningar.. bromsa så lite som möjligt och använd motorbroms..

Rondeller !!! Läs på om dessa.. det är 10% av alla billister idag som vet vad som gäller och hur man enligt regelverket ska köra i en rondell.. kolla upp detta..

Annars kan jag bara säga.. kolla speglarna OFTA.. om du så kör på motorväg så släng en blick i spegeln med jämna mellanrum.
Läs av situationen.. Du kan bli underkänd om du kör för sakta om inte situationen kräver det.. samma sak på andra hållaet.. bara för att det är t.ex. 90kmh förbi några hus som ligger vid landsvägen betyder inte det att du SKA hålla 90 förbi dom.. släpp av lite på gasen innan du kommer fram till dom och öka igen när du är förbi.. Du ska kunna vara beredd på att en bil kanske kommer ut från tomten eller nått.. lekande barn..

Och du.. om du ska göra säkerhetskontroll så kollas alla lampor.. glöm inte be inspektören kolla där bak så att bromsljusen funkar när du trycker på bromsen..
Senast redigerat av Smajly (10 februari 2012)

Forummoderator
26 351 Inlägg
10 februari 2012
CHEEVA skrev:
håller också med om allt ska komma naturligt, tänker man för mycket blir man nervös och man gör fel.

Andas ett djupt andetag först bara

Tänk också på att man har tillåtelse att göra småfel, men man kan ju själv påpeka att "oj där gjorde jag nog fel", så att den man kör upp med vet om att man la märke till det.
Jag gjorde ett par missar vid uppkörningen, men visade tydligen att jag även visste om det, och blev därför godkänt i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
10 februari 2012
Mack skrev:
CHEEVA skrev:
håller också med om allt ska komma naturligt, tänker man för mycket blir man nervös och man gör fel.

Tänk också på att man har tillåtelse att göra småfel, men man kan ju själv påpeka att "oj där gjorde jag nog fel", så att den man kör upp med vet om att man la märke till det.
Jag gjorde ett par missar vid uppkörningen, men visade tydligen att jag även visste om det, och blev därför godkänt i alla fall.

japp smile lite små fel kan man göra, finns ju dock de som är lite tjuriga som inte tillåter det

Forummoderator
26 351 Inlägg
10 februari 2012
CHEEVA skrev:
Mack skrev:
CHEEVA skrev:

japp smile lite små fel kan man göra, finns ju dock de som är lite tjuriga som inte tillåter det

Jajo..men det är väl det man oroar sig som den som ska köra upp, att man INTE får göra nåt misstag alls, vilket är lite fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök