3395
Sök

Tar bilar skada av att stå i bilhall i 9 månader?

38 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
Kollar på en octavia årsmodell 07 som bilhallen ägt sedan maj 2011. Bra prutläge men jag undra om man kanske ska passa sig för exemplar som stått stilla så länge?

Evildan
11 februari 2012
"platta" däck, rostiga bromsskivor och kärvande bromsok kan den ha fått då.
motorolja behöver bytas oavsett när den är bytt, olja är färskvara.

443 Inlägg
11 februari 2012
Sen får man även passa sig för annat, det brukar finnas anledningar till att bilar inte har blivit sålda.

Evildan
11 februari 2012
http://www.blocket.se/kronoberg/Skoda_O … 12&w=3
här är en som stått i hallen sedan 2010-01-18 och för det priset kommer den bli en långvarig hallvärmare.
behöver inte vara fel på bilen för att den stått länge i hallen, det kan bero endast på priset eller "fel" modell, utrustning, motor, färg eller annat.

2 046 Inlägg
11 februari 2012
Kan väll vara spruckna slangar också? Watch out!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

345 Inlägg
11 februari 2012
Där jag jobbar kör vi iallafall en leveranskontroll på alla bilar, vare sig dom har stått ett tag eller ej. Ser till att oljan är frisk och att bromsarna inte kärvar/säckar igen och andra saker som brukar "ta skada" av att bilen står ett tag. Begär att en kontroll utförs om du är orolig.

Evildan
11 februari 2012
Tynnerstroem skrev:
Där jag jobbar kör vi iallafall en leveranskontroll på alla bilar, vare sig dom har stått ett tag eller ej. Ser till att oljan är frisk och att bromsarna inte kärvar/säckar igen och andra saker som brukar "ta skada" av att bilen står ett tag. Begär att en kontroll utförs om du är orolig.

så gör en seriös firma som vill ha återkommnade kunder.

precis, gör en M-test eller konditionstest på SBP om du är fundersam och inte känner att du har kunskapen själv.

ligger den på blocket? länka gärna så vi får kika?

Handledare
1 481 Inlägg
12 februari 2012
9 mån. är väl inget. Här har du en som stått i 8 år.....
Och det är inte den enda hos den handlaren.
http://www.blocket.se/orebro/Citroen_XM … amp;last=1

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
12 februari 2012
saab_sonett skrev:
9 mån. är väl inget. Här har du en som stått i 8 år.....
Och det är inte den enda hos den handlaren.
http://www.blocket.se/orebro/Citroen_XM … amp;last=1

den där tomten skulle vara den sista på jorden jag köpte en bil av

den lär nog stå 150år till
hans priser är i regel det dubbla minst
jhu sämre skit jhu dyrare skit smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 327 Inlägg
12 februari 2012
Bilbatterier i bilarna tror jag tar mycket stryk om de står hos en bilhandlare en längre tid, sen kanske bilen även har varit utlånad till ett hundratal olika människor som lämnat in sin bil på service och tar en lånebil tills den är färdigservad.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 februari 2012
9 månader är ju ingenting, kom igen. I värsta fall är kammen snustorr om den inte startats under tiden och då tar det 4-5 sekunder att få upp trycket, vilket betyder ett rejält slitage motsvarande kanske 100mils körning. Även det försumbart. Moderna bilars slangar spricker inte på 9 månader. Har bilen stått still kan däcken deformerats men det är tveksamt. Nya däck lär de kunna bjuda på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

14 124 Inlägg
12 februari 2012
Aero T16 skrev:
Bilbatterier i bilarna tror jag tar mycket stryk om de står hos en bilhandlare en längre tid, sen kanske bilen även har varit utlånad till ett hundratal olika människor som lämnat in sin bil på service och tar en lånebil tills den är färdigservad.

det ser man på när den senast vart avställd

inomhus är problemen ganska små
har haft bilar stått utomhus ´ganska lång tid utan att något tagit stryk

min gamla mk2 stog utomhus på parkeringen i 1.5år
iof tog batteriet stryk tillslut men den startade i över 1års tid

innan det inte ville vara med
men iövrigt så var det batteriet några avgasupphäningar jag bytte inför bes och den gick igenom med blank papper och det var inget som dök upp direkt efteråt heller

så det är inget att oroa sig för framför allt inte när den stått i en uppvärmd hall

14 124 Inlägg
12 februari 2012
caromania skrev:
9 månader är ju ingenting, kom igen. I värsta fall är kammen snustorr om den inte startats under tiden och då tar det 4-5 sekunder att få upp trycket, vilket betyder ett rejält slitage motsvarande kanske 100mils körning. Även det försumbart. Moderna bilars slangar spricker inte på 9 månader. Har bilen stått still kan däcken deformerats men det är tveksamt. Nya däck lär de kunna bjuda på.

mm känns tydligt när däcken fått stryk dessutom

har lite problem med mina vinterdäck men när man har kört 1km så slutar det hoppa och sen är det helt borta
då har bilen stått på dom i över 1år i garaget

Administratör
2 978 Inlägg
12 februari 2012
Är det någon som faktiskt vet något eller gissar ni bara? Står bilen inne i värme behöver inte oljan bytas o inte kamremen heller.. Bilarna flyttas lite då och då i hallen så helt stilla står dom inte.. Bromsar däremot har en tendens att rosta så det kan man få kolla över..

En kopp av den svarta såsen...

Evildan
12 februari 2012
Goffen skrev:
Är det någon som faktiskt vet något eller gissar ni bara? Står bilen inne i värme behöver inte oljan bytas o inte kamremen heller.. Bilarna flyttas lite då och då i hallen så helt stilla står dom inte.. Bromsar däremot har en tendens att rosta så det kan man få kolla över..

Finns många som tror sig veta och kunna oxå utan några enkla kunskaper om kemi eller fysik.

oljan börjar brytas ned och förlorar sina ursprungliga egenskaper så fort du häller den i motorn och den blandas med gammal olja och motorns inre föroreningar oavsett om den står inne eller ute.
kamremsintervallen är ett visst antal år/km på vissa bilar, så är det 4års intervall och du har bilen ståendes 5år så förlorar ändå remmen delvis sin spänst/torkar och bör därför ändå bytas trots att bilen inte är brukad på de åren.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 februari 2012
Goffen skrev:
Är det någon som faktiskt vet något eller gissar ni bara?

Jag gissar aldrig. Vet inte var du får kamremmen ifrån men om du syftar på det jag skrev så handlade det om kamaxeln såklart. Oljan rinner av kamaxeln helt och hållet, och jag menar helt och hållet, på ett par veckor. Kanalerna töms sedan allteftersom ner i tråget.

Administratör
2 978 Inlägg
12 februari 2012
Bytte kamremen på min Golf 1a från 83 första gången 2006 rekommenderat? nej självklart inte men att den skulle bli dålig på några månader är inte troligt. Jo jag jobbar på bilfirma och det finns ingen bil där som står HELT stilla i 9mån utan dom flyttas och provkörs av nån kund lite då och då. Vi startade igång en bil som stått i ett helt år ute och förutom bromsar som va helt upprostade märktes det ingenting på bilen i övrigt. Jag tycker det mer låter som ni pratar om bilar som stått i en lada i 5år+

En kopp av den svarta såsen...

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 februari 2012
Ingen har pratat om kamremmen men vi är överens, en bil tar inte skada av att stå i 9 månader.

667 Inlägg
12 februari 2012
Köpte Accorden jag hade på bilfirma, den hade stått 9mån problemet som var det största var bromsoken sen tillkom det mycket annat men det var inte för han stått i hallen så länge, det var rostangripna bromsrör+angrepp på bränslerör sluta med att jag skulle fått betala 16tusen för rep men stod på mig gått några dagar över garantin så egentligen skulle jag fått tagit den smällen kom istället ner till 3300kr seriösa försäljare skickar alltid med garanti, Skodan jag har nu vart det inge alls med på besiktningen men då hade han bara varit inne i hallen ca 6timmar big_smile Men jag skulle inte dra mig för att köpa en bil som stått länge.

7 393 Inlägg
12 februari 2012
en kamrem på en bil som bara stått tar inte nämnvärt med stryk,, det är framförallt värmen som tar kål på remmarna,, visst förlorarrden LITE spenst men om en bil stått heltstilla inne i bra förhållanden i ex 6 år så behöver man inte byta den direkt,, men man kanske kan dra av lite på bytesintervallen,,å bromsar brukar inte heller vara några störrwe problem,, man motionerar igång dem,, har precis bes en bil som stått i minst 5 år på gräs.. perfekta bromsar smile en rostanmärkning

Sök