3752
Sök

Minska bränsleförbrukningen??

51 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Hej!

Jag undrar hur man kan minsta bränsleförbrukningen ? har testat eco-driving men det blir inte så roligt att köra då när man behöver tänka på bränslet hela tiden...

Kan man hitta nån bränsleoptimering eller något? eller installera något som minskar på förbrukningen?

Är tacksam för alla svar!

747 Inlägg
12 februari 2012
Välservad bil, lite högre lufttryck än vad som är angivet, lättrullade däck. Dock är kostnaden för detta mer än vad du tjänar på i längden. Så ska du åka snålt så får du köra snålt och planera körningen helt enkelt.

Alt. köp en diesel Corsa så åker du billigare.

/ Toni Larsson

51 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
tonimakaroni skrev:
Välservad bil, lite högre lufttryck än vad som är angivet, lättrullade däck. Dock är kostnaden för detta mer än vad du tjänar på i längden. Så ska du åka snålt så får du köra snålt och planera körningen helt enkelt.

Alt. köp en diesel Corsa så åker du billigare.

Tack för svaret!, vet du något om eco-chip?, diesel corsan är inte så fin som min smile)

Sous Chef
389 Inlägg
13 februari 2012
Kör med farthållare

Forummoderator
26 339 Inlägg
13 februari 2012
C-Herbst skrev:
Kör med farthållare

Tycker personligen bara bilen drar mer bränsle om man kör med farthållaren jag..

Ecodriving är vad man behöver köra för att få ner bränsleförbrukningen. Så vill man få ner det, så är det nog också bara att stå ut med att det kan vara "tråkig" körning framför sig.
Beror också på hur man ser på saken. Går ju göra en lek av det hela också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sous Chef
389 Inlägg
13 februari 2012
Mack skrev:
C-Herbst skrev:
Kör med farthållare

Tycker personligen bara bilen drar mer bränsle om man kör med farthållaren jag..

Ecodriving är vad man behöver köra för att få ner bränsleförbrukningen. Så vill man få ner det, så är det nog också bara att stå ut med att det kan vara "tråkig" körning framför sig.

märker stor skillnad på min s80 när jag kör med hållaren.   förutom inne i städer där kör jag sj.

kan va för man har tung högerfot oxå men skillnad blir det smile  framförallt på långturer.

Forummoderator
26 339 Inlägg
13 februari 2012
C-Herbst skrev:
Mack skrev:
C-Herbst skrev:
Kör med farthållare

märker stor skillnad på min s80 när jag kör med hållaren.   förutom inne i städer där kör jag sj.

kan va för man har tung högerfot oxå men skillnad blir det smile  framförallt på långturer.

Jajo.
Jag tyckte farthållaren, i alla fall i min V70, att den körde så ryckigt, i och med att den inte utnyttjade motorbroms till exempel. Dock så blir ju farten väldigt jämn, jämfört med om man gasar själv och ofta håller lite mer än vad som kanske är i riktlinje med bränslesnålt.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 februari 2012
C-Herbst skrev:
Kör med farthållare

har provat köra med farthållare flera gånger och i flera olika bilar ... dricker ALLTID mer än om man kör själv och planerar och kör med äggskal under pedalen

Sous Chef
389 Inlägg
13 februari 2012
Mack skrev:
C-Herbst skrev:
Mack skrev:

Jajo.
Jag tyckte farthållaren, i alla fall i min V70, att den körde så ryckigt, i och med att den inte utnyttjade motorbroms till exempel. Dock så blir ju farten väldigt jämn, jämfört med om man gasar själv och ofta håller lite mer än vad som kanske är i riktlinje med bränslesnålt.

släpper man bara efter i tid (trycker 0) så motorbromsar den ju smile sen bara trycka retur så kör man vidare smile

Sous Chef
389 Inlägg
13 februari 2012
CHEEVA skrev:
C-Herbst skrev:
Kör med farthållare

har provat köra med farthållare flera gånger och i flera olika bilar ... dricker ALLTID mer än om man kör själv och planerar och kör med äggskal under pedalen

kan ju planera körningen med farthållaren oxå?

Forummoderator
26 339 Inlägg
13 februari 2012
C-Herbst skrev:
Mack skrev:
C-Herbst skrev:

Jajo.

släpper man bara efter i tid (trycker 0) så motorbromsar den ju smile sen bara trycka retur så kör man vidare smile

Då är det väl lika bra att ha foten på gasen och styra själv..? Haha.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 februari 2012
C-Herbst skrev:
CHEEVA skrev:
C-Herbst skrev:
Kör med farthållare

kan ju planera körningen med farthållaren oxå?

jo men tex i en uppförsbacke och du kör på farthållare så kommer motorn att få jobba hårdare iom att den vill hålla en jämnfart. Kör du själv så sänker du farten lite genom att ligga kvar på samma varvtal, farten du förlorar tar du igen sen i nerförslut. Har aldrig fått det till att gå snålare än om man kör själv

51 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
Det var en jävla tjat om farthållare big_smile

Jag kombinerar eco-driving och farhållare, märker inte nån jätte skillnad faktiskt..
frågan är om man kan installera något till bilen så att den drar mindre?

förr i tiden så såg jag att det fanns kapslar/tabletter som man slängde in i bensintanken som gjorde att bilen drog mindre soppa, men vet inte om det funkade eller om det finns kvar hmm

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 februari 2012
Ferran skrev:

Jag kombinerar eco-driving och farhållare, märker inte nån jätte skillnad faktiskt..

förr i tiden så såg jag att det fanns kapslar/tabletter som man slängde in i bensintanken som gjorde att bilen drog mindre soppa, men vet inte om det funkade eller om det finns kvar hmm

nja bästa är att hålla bilen i skick... chiptrim gör ju i många fall att bilen går snålare om man kör med huvet.

51 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:
Ferran skrev:

nja bästa är att hålla bilen i skick... chiptrim gör ju i många fall att bilen går snålare om man kör med huvet.

Tydligen gör en vanlig optimering att bilen drar 20% mindre, men du får ju fler hästar...
då kommer ju den att dra mer soppa känns de som. hmm

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 februari 2012
Ferran skrev:
CHEEVA skrev:
Ferran skrev:

Tydligen gör en vanlig optimering att bilen drar 20% mindre, men du får ju fler hästar...

du optimerar ju både bränsle och tändning vilket gör att bilen går snålare + att du får mer effekt. Ligger du sen och kör som satan kommer den ju dricka mer då man i många fall kan varva mer efter man chipat.

vill man åka riktigt snålt köper man en passat diesel med 110hk maskinen ... det går snålt på riktigt

51 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:
Ferran skrev:
CHEEVA skrev:

du optimerar ju både bränsle och tändning vilket gör att bilen går snålare + att du får mer effekt. Ligger du sen och kör som satan kommer den ju dricka mer då man i många fall kan varva mer efter man chipat.

vill man åka riktigt snålt köper man en passat diesel med 110hk maskinen ... det går snålt på riktigt

Eller så köper man en corsa 1.2 d smile

Jo det är så dom säger, frågan är om den kommer dra mindre än vad den gör nu..?
i snitt så drar min 0,9

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 februari 2012
jo ... men ner ska ju förbrukningen komma. Men med roligare bil så brukar det ju bli så att man gasar lite mer = törstigare

51 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:
jo ... men ner ska ju förbrukningen komma. Men med roligare bil så brukar det ju bli så att man gasar lite mer = törstigare

Är du 100 på att förbrukningen kommer va mindre än vad den är idag? om jag kör såsom jag gör nu?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 februari 2012
Ferran skrev:
CHEEVA skrev:

Är du 100 på att förbrukningen kommer va mindre än vad den är idag? om jag kör såsom jag gör nu?

vet ju inte hur du kör nu ... men om du inte kör så hårt så blir den lägre

blev iaf det på vår diesel

Sök