3564
Sök

Körtider BE/CE

yrkeschaufför
709 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#1
satt och funderade för mig själv, normalt har man ju 4,5h + 45 min rast + 4,5h + 45 min + 1h
2 perioder + en timme

men om man kommer till lossning efter 2,5h körning med bil å släp tar man ju 45 min rast medans man lossar/lastar, då får man ju en ny period på 4,5 och efter den tar man 45 min rast och du har nyttjat 7 timmar körning

kör man bara 2 timmar och tar en ny 45a för att utnyttja sista timmen eller kan man blåsa på tills man uppnår 10 timmar med undantaget medräknat

det jag menade var att man på sätt och vis kastar om ordningen på slutet, eller måste man oavsett hur kort körtiden är ta en 45a för att utnyttja sista timmen ?

det är trassligt att förklara, är det någon som undrar vad fan jag menar så fråga gärna.

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

8 883 Inlägg
14 februari 2012
#2
Lossning och lastning räknas INTE som rast.
"En rast är en period under vilken föraren inte får köra eller
utföra något annat arbete och som endast ska utnyttjas för
återhämtning."

När du haft en sammanlagd rast på 45 minuter alternativt
en delad rast på 15 och 30 minuter startar automatiskt en
ny körperiod på 4 timmar och 30 minuter.

Här kan du läsa lite mer om kör och vilotider
http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publ … 01_web.pdf

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

yrkeschaufför
709 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#3
Hamilton skrev:
Lossning och lastning räknas INTE som rast.
"En rast är en period under vilken föraren inte får köra eller
utföra något annat arbete och som endast ska utnyttjas för
återhämtning."

När du haft en sammanlagd rast på 45 minuter alternativt
en delad rast på 15 och 30 minuter startar automatiskt en
ny körperiod på 4 timmar och 30 minuter.

Här kan du läsa lite mer om kör och vilotider
http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publ … 01_web.pdf

Mvh
Hamilton

naturligtvis vet jag väl att lastning/lossning inte räknas som RAST men ibland har man inget annat val.. och det är ju upp till var och en hur man förfogar över den tiden. sen om det är rätt eller fel det är en annan fråga
jag frågar ju inte bara av ren nyfiken het jag är ju yrkeschaufför själv.

BTW moderator det var inte svaret på min fråga,  men tack ändå
Senast redigerat av volvonisse440 (14 februari 2012)

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

170 Inlägg
15 februari 2012
#4
Jag förstår hur du menar, Och ja du kan köra 3tim till utan rast för att få ihop till 10tim körtid.


Skaune
15 februari 2012
#5
Hamilton skrev:
Lossning och lastning räknas INTE som rast.
"En rast är en period under vilken föraren inte får köra eller
utföra något annat arbete och som endast ska utnyttjas för
återhämtning."

När du haft en sammanlagd rast på 45 minuter alternativt
en delad rast på 15 och 30 minuter startar automatiskt en
ny körperiod på 4 timmar och 30 minuter.

Här kan du läsa lite mer om kör och vilotider
http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publ … 01_web.pdf

Mvh
Hamilton

Kör du lastbil själv Hamilton?

8 883 Inlägg
15 februari 2012
#6
T-Gul_ skrev:
Hamilton skrev:
Lossning och lastning räknas INTE som rast.
"En rast är en period under vilken föraren inte får köra eller
utföra något annat arbete och som endast ska utnyttjas för
återhämtning."

När du haft en sammanlagd rast på 45 minuter alternativt
en delad rast på 15 och 30 minuter startar automatiskt en
ny körperiod på 4 timmar och 30 minuter.

Här kan du läsa lite mer om kör och vilotider
http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publ … 01_web.pdf

Mvh
Hamilton

Kör du lastbil själv Hamilton?

Inte nu längre men har gjort.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Skaune
16 februari 2012
#7
Hamilton skrev:
T-Gul_ skrev:
Hamilton skrev:
Lossning och lastning räknas INTE som rast.
"En rast är en period under vilken föraren inte får köra eller
utföra något annat arbete och som endast ska utnyttjas för
återhämtning."

När du haft en sammanlagd rast på 45 minuter alternativt
en delad rast på 15 och 30 minuter startar automatiskt en
ny körperiod på 4 timmar och 30 minuter.

Här kan du läsa lite mer om kör och vilotider
http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publ … 01_web.pdf

Mvh
Hamilton

Kör du lastbil själv Hamilton?

Inte nu längre men har gjort.

Mvh
Hamilton

Se där! vara bara nyfiken! Tänker inte uppmana till brott, men många sätter nog färdskrivarn på vila under tiden de lastar om de vet de kommer ta tid att lasta. Helt fel, men idag är yrkeschaufförer så pressade tidsmässigt! :S

yrkeschaufför
709 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
#8
T-Gul_ skrev:
Hamilton skrev:
T-Gul_ skrev:

Kör du lastbil själv Hamilton?

Inte nu längre men har gjort.

Mvh
Hamilton

Se där! vara bara nyfiken! Tänker inte uppmana till brott, men många sätter nog färdskrivarn på vila under tiden de lastar om de vet de kommer ta tid att lasta. Helt fel, men idag är yrkeschaufförer så pressade tidsmässigt! :S

ja det är sant det är fel å göra men ibland finns inget annat allternativ, då man har 9 timmar körtid+1 timme och om man håller den körtiden så kommer nästa problem arbetstidslagen om max 15 timmar, och så skojj är det inte å bli sittande på en 11 timmars dygnsvila 20-30 min hemmifrån sin egen säng :-P

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 februari 2012
#9
volvonisse440 skrev:
Hamilton skrev:
Lossning och lastning räknas INTE som rast.
"En rast är en period under vilken föraren inte får köra eller
utföra något annat arbete och som endast ska utnyttjas för
återhämtning."

När du haft en sammanlagd rast på 45 minuter alternativt
en delad rast på 15 och 30 minuter startar automatiskt en
ny körperiod på 4 timmar och 30 minuter.

Här kan du läsa lite mer om kör och vilotider
http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publ … 01_web.pdf

Mvh
Hamilton

naturligtvis vet jag väl att lastning/lossning inte räknas som RAST men ibland har man inget annat val.. och det är ju upp till var och en hur man förfogar över den tiden. sen om det är rätt eller fel det är en annan fråga
jag frågar ju inte bara av ren nyfiken het jag är ju yrkeschaufför själv.

BTW moderator det var inte svaret på min fråga,  men tack ändå

Klart man har, det är den attityden som förstör för så jävla många chaffisar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

170 Inlägg
19 februari 2012
#10
discokapten skrev:
volvonisse440 skrev:
Hamilton skrev:
Lossning och lastning räknas INTE som rast.
"En rast är en period under vilken föraren inte får köra eller
utföra något annat arbete och som endast ska utnyttjas för
återhämtning."

När du haft en sammanlagd rast på 45 minuter alternativt
en delad rast på 15 och 30 minuter startar automatiskt en
ny körperiod på 4 timmar och 30 minuter.

Här kan du läsa lite mer om kör och vilotider
http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publ … 01_web.pdf

Mvh
Hamilton

naturligtvis vet jag väl att lastning/lossning inte räknas som RAST men ibland har man inget annat val.. och det är ju upp till var och en hur man förfogar över den tiden. sen om det är rätt eller fel det är en annan fråga
jag frågar ju inte bara av ren nyfiken het jag är ju yrkeschaufför själv.

BTW moderator det var inte svaret på min fråga,  men tack ändå

Klart man har, det är den attityden som förstör för så jävla många chaffisar.

De som förstör för många chaffisar är allt jävla pack som kommer hit och dumpar priserna och inte bryr sig ett skit i våra lagar!


204 Inlägg
19 februari 2012
#11
Man får köra högst 9 timmar mellan två perioder av dygnsvila. Dock får man lov att utsträcka körtiden till 10 timmar två gånger i veckan. Man får köra högst 56 timmar under en vecka (tänk på att vägarbetstidslagen medger högst 60 timmars total arbetstid).
Under två veckor får man köra högst 90 timmar.
Man får köra i 4 timmar och 30 minuter innan man tar en rast på minst 45 minuter och sedan får man köra återstående 4 timmar och 30 minuter. Dock kan man dela rasten på två delar med den kortaste rasten på minst 15 minuter först.
Lastning/lossning räknas som annat arbete på färdskrivaren.


Fri fart för ett fritt folk!
14 134 Inlägg
19 februari 2012
#12
är jhu skapligt svårt att bevisa hurvida man lastat själv eller någon annan har gjort det

t.o.m ska tiden till jobbet räknas oxå lite svårare att notera dock

fast det är idioti med allt trams

visst för er som kör lastbil är det jhu inga problem bara att stanna när man kört i 4timmar och 30minuter oavsätt vart ni är

försök att göra det med en full lastad buss smile
eller ännu värre ta dygnsvila efter vägen när man står 15minuters restid från målet med full lastad buss  smile

nu kör jag aldrig sånna körningar
men tiderna ställer till det fett för mig då jag ibland skulle behöva jobba lite mer tid
men då blir stoppad pga dygns och veckovilan fast jag inte jobbat mer än 3-5timmar varje dag

och då sitter några och bestämmer att jag inte får jobba fast jag är i form och utan problem skulle kunna köra måndag-fredag och fortsätta lördag och söndag oxå
utan att det på något sätt skulle bli farligt eftersom arbestiden i veckorna är så kort

sen att jag har betalt för en hel del mer än tiden jag jobbar spelar mindre roll

Kör fort så hinner inget hända...

204 Inlägg
19 februari 2012
#13
Är inte så svårt att notera tiden till och från jobbet. Det räknas som annat arbete. (Om det inte är så att du kör tung lastbil till och från jobb. Då räknas det som körtid tror jag).


Fri fart för ett fritt folk!
14 134 Inlägg
19 februari 2012
#14
Bettan_Nostdal skrev:
Är inte så svårt att notera tiden till och från jobbet. Det räknas som annat arbete. (Om det inte är så att du kör tung lastbil till och från jobb. Då räknas det som körtid tror jag).

jo jag vet hur det fungerar men förtstår inte hur det kan räknat som annat arbete

det skulle betyda att om jag har 10mil från mitt hem till jobbet så förlorar jag 1timmes jobb och jag har inte betalat för det

muppiga regler som inte gör något bättre på nått sätt

Kör fort så hinner inget hända...

170 Inlägg
19 februari 2012
#15
Så ni menar att när ni kör personbil till och från jobbet ska de räknas in i den totala arbetstid!


yrkeschaufför
709 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#16
BULLIS87 skrev:
Så ni menar att när ni kör personbil till och från jobbet ska de räknas in i den totala arbetstid!

nä privat bil är fritid och är tillhörande dygnsvilan, kör man firmans b-reggade bil så är det annat arbeteoch kör man tung lastbil är det körtid,,

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

yrkeschaufför
709 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#17
Bettan_Nostdal skrev:
Man får köra högst 9 timmar mellan två perioder av dygnsvila. Dock får man lov att utsträcka körtiden till 10 timmar två gånger i veckan. Man får köra högst 56 timmar under en vecka (tänk på att vägarbetstidslagen medger högst 60 timmars total arbetstid).
Under två veckor får man köra högst 90 timmar.
Man får köra i 4 timmar och 30 minuter innan man tar en rast på minst 45 minuter och sedan får man köra återstående 4 timmar och 30 minuter. Dock kan man dela rasten på två delar med den kortaste rasten på minst 15 minuter först.
Lastning/lossning räknas som annat arbete på färdskrivaren.

ja ?? skrev jag inte så i mitt absolut första inlägg, jag känner till allt det, det vara bara sista timmen jag undrade över,

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

yrkeschaufför
709 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#18
discokapten skrev:
volvonisse440 skrev:
Hamilton skrev:
Lossning och lastning räknas INTE som rast.
"En rast är en period under vilken föraren inte får köra eller
utföra något annat arbete och som endast ska utnyttjas för
återhämtning."

När du haft en sammanlagd rast på 45 minuter alternativt
en delad rast på 15 och 30 minuter startar automatiskt en
ny körperiod på 4 timmar och 30 minuter.

Här kan du läsa lite mer om kör och vilotider
http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publ … 01_web.pdf

Mvh
Hamilton

naturligtvis vet jag väl att lastning/lossning inte räknas som RAST men ibland har man inget annat val.. och det är ju upp till var och en hur man förfogar över den tiden. sen om det är rätt eller fel det är en annan fråga
jag frågar ju inte bara av ren nyfiken het jag är ju yrkeschaufför själv.

BTW moderator det var inte svaret på min fråga,  men tack ändå

Klart man har, det är den attityden som förstör för så jävla många chaffisar.

jösses och du åker fortfarande linje trafik till högstadiet ?? :-)

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

170 Inlägg
19 februari 2012
#19
volvonisse440 skrev:
BULLIS87 skrev:
Så ni menar att när ni kör personbil till och från jobbet ska de räknas in i den totala arbetstid!

nä privat bil är fritid och är tillhörande dygnsvilan, kör man firmans b-reggade bil så är det annat arbeteoch kör man tung lastbil är det körtid,,

Jo de vet jag oxå, att om man kör tex företagets bil så räknas de in i ramtiden,
De va ju två andra som påstår att de ska räknas in till och från arbetet,

Ha kört lastbil i 6år så har full koll på alla dem där tiderna själv.


yrkeschaufför
709 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#20
BULLIS87 skrev:
volvonisse440 skrev:
BULLIS87 skrev:
Så ni menar att när ni kör personbil till och från jobbet ska de räknas in i den totala arbetstid!

nä privat bil är fritid och är tillhörande dygnsvilan, kör man firmans b-reggade bil så är det annat arbeteoch kör man tung lastbil är det körtid,,

Jo de vet jag oxå, att om man kör tex företagets bil så räknas de in i ramtiden,
De va ju två andra som påstår att de ska räknas in till och från arbetet,

Ha kört lastbil i 6år så har full koll på alla dem där tiderna själv.

hmm ja då kan du nog din grejj, lite lustigt bara vad folk som bara slänger ur sig något totalt befängt utan att ha en aning om vad dom pratar om tongue typ svara bara för att svara lixom tongue

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.


Sök