C-Herbst skrev:
Skönt med lite mer info!!!
Jojo men spinner på is gör min Volvo med
Tänkte mer om den var glad för att kasta ut baken.
BMW´s antisladdsystem är effektivt och några bakvagnskast får du inte med det aktiverat, inte ens om du provocerar vill den släppa taget. ESP (DSC på BMW-språk) är standard och alltid aktivt från start, sedan har systemet ytterligare två lägen:
-DTC, som stänger av antispinnfunktionen och tillåter mer sladd innan det griper in. Ett trevligt läge vintertid, då man kan köra lite brett utan att elektroniken stör men samtidigt har en extra livlina i fall man skulle tappa kontrollen och det går för brett. Detta aktiverar du genom ett tryck på knappen märkt "DTC".
-Helt avstängt, då uppträder 1-serie som BMW brukar göra. Den är väl balanserad och kastar inte ut bakänden utan förvarning, men provocerar du bilen kan den uppträda yvigt. Systemet stänger du av genom att hålla in knappen märkt "DTC" tills varningslampan lyser gult bland instrumenten.
Jag tycker 1-serie fungerar utmärkt vintertid, den tar sig fram väl och beter sig tryggt med elektroniken aktiverad. Vill du ha lite roligt kan du alltid gå vidare och koppla ur systemet helt eller delvis enligt ovan.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.