3511
Sök

KÖPRÅD: Behöver HJÄLP! A4 Avant (B6) Vs Passat Variant (B5?)

88 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
#1
Jag är jätte kluven över vilken av dom två som är "bäst"
är i farten att köpa ny bruksbil, Har betat ner mina val till 2st

Audis a4 Avant årsm: 04-05
Vw Passat Variant årsm: 04-05

Båda två med 1.8T motorn samt Automatlåda....

Jag undrar nu hur ni skulle göra, samt gärna varför den ena framför den andra O.sv


Saker som "vanligt" går sönder på respektive, samt lagnings-kostnad?

För och nackdelar ?

vilka drar minst soppa?

kostnad att äga mot varandra?



MYCKET tacksam för Hjälp!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 februari 2012
#2
Dessa bilar har mycket gemensamt, men Audi är lite roligare och bättre byggd. Väljer du mellan en Passat och en A4 känns valet rätt enkelt i mina ögon!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

88 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#3
Tackar för svar...


Jo Audin är finare att vila ögonen på enligt mitt tycke...
Men samtidigt så vill man ju ha den bästa ( Maskinellt, Framvagn O.sv)
hör hört att Passaterna har lite krongel med just framvagnen stämmer det?


Mvh

88 Inlägg
17 februari 2012
#4
Framvagnen på passat är allmänt känt att dom är dåliga. Men enligt va jag vet så efter 2001 blev dom bättre. Jag har en 2003a och den har jag inte haft nåt fel i framvagnen på ännu. Jag har ändå haft den i lite drygt två år. Även tidigare A4or (läs före 01) är veka i framvagn. Om dom inte är uppdaterade till det förstärkta kitet dvs.
Min passat har jag då kört drygt 5000 mil med utan några större bekymmer. Spännaren till multi remmen har gått sönder. Gick på nästan 2000 bara den. Men det är ju bra bilar !

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
17 februari 2012
#5
Det är/var samma typ av framvagn på både audin och passaten, dock så är modellerna du tittar på så pass nya att det inte är några bekymmer, problemen var som störst på de bilar som kom 97-99 där man fick riva framvagnen var 3000:e mil ungefär. A4:an jag hade som var en -00 hade gått över 21000 mil när det började klonka i den när man körde över gupp. Numera finns förstärkta eftermarknadskit som håller bra kvalitet för runt 4000 för ett komplett kit inklusive monteringsdetaljer.

Det är samma motor i bilarna, de väger "ungefär" lika mycket och bränsleförbrukningen varierar ytterst marginellt för att inte säga försumbart mellan dem. Vissa årsmodeller av 1.8T har haft problem med tändspolarna som brann upp med jämna mellanrum, vill ha för mig att det var -03 och -04 som hade mest strul, inget dyrt fel, en spole kostar ungefär 200kr, men kanske aningens irriterande när motorn helt plötsligt bara går på tre burkar. Något som däremot kan bli ett bra mycket dyrare fel på 1.8T är koks i oljepumpens sugsil som i värsta fall gör att smörjningen helt försvinner i motorn vilket särskilt turbon inte är så jävla förtjust i. Vissa menar att det beror på longlife service och servar därför bilen i tätare intervall, jag håller själv med där, upp till 3000 mil på samma olja i en liten turbomotor känns inte helt 100 i mina ögon, hellre byta olja någon gång extra varje år än ett motorras, gjorde så med min och den hade inga kokstendenser alls efter över 21000 mil. Rekommenderar dock att du lyfter ned tråget när du köpt bil och rengör silen bara för att vara på den säkra sidan, hellre lägga lite pengar i förebyggande syfte än att få en ilsket röd oljelampa rakt i ansiktet och ett dyrt verkstadsbesök på köpet...
Senast redigerat av TS_quattro (17 februari 2012)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

88 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#6
Tänkte på en annan grej som är ganska viktig,
det är service kostnaderna....

T.ex vad kostar stora servicen (där remmen ska bytas) på audin resp passaten ?

Likaså vad har dom för intervaller på stora servicen ? 12,000 mil ? 


Tacksam för alla svar!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
18 februari 2012
#7
det är lite olika när remmen kommer i serviceplanen beroende på årsmodell, vissa 1.8T ska ha den bytt var 12000:e mil, vissa var 18000:e, för att få reda på det är det nog bäst att kolla bilen specifikt med en VAG verkstad... stora servicen går lös på mellan 10 och 12000 på A4:an iaf, borde vara samma på passaten

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

187 Inlägg
18 februari 2012
#8
Jag gjorde själv det valet vid förra bilköpet,valde Passaten pga lite lägre pris och större bagageutrymme. Har nämligen dubbel hundbur. När jag sålde den hade den gått 21000mil och gick som en klocka,ej longlife tramsad..

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

1 926 Inlägg
18 februari 2012
#9
Passaten är större än a4an, så om du är i behov av utrymme så kika på den. Annars en a6?


Sök