3067
Sök

Den stora extraljus tråden

19 Inlägg
30 november 2012
mrtomas101 skrev:
Drönirettab skrev:
mrtomas101 skrev:
Vad jag kan tycka är lite märkligt från den förra monteringen som satt på bilen är att det går 2 kablar från bilens vanliga hel/halvljus till styrströmmen på relät...

Det kan vara så att man har tagit både plus och minus från helljuslampan, ett sånt inkopplingssätt kan ibland användas ifall bilen har minusstyrt helljus.

Det dubbelrelä som du använder nu, är det jordat via sitt eget fäste?
Vilken typ av relä har du?

Relät är köpt på laitis 12v 2gånger 30A står det på det inget dyrt 69 kr.
Fårstår inte riktigt vad du menar jordat med sitt eget fäste men det tror jag dock inte det är bara en plast flärp man skruvar fast det i om det är det du menar alltså.

Ska det användas något speciellt relä när helljuset är minusstyrt? Eller kopplar man annars?

21 761 Inlägg
30 november 2012
Det jag egentligen menade var om relät hade metallhölje som även fungerade som jord till reläspolen, men eftersom det har en plastflärp så är höljet gjort av plast och min fundering kan alltså ignoreras. smile

Om du provar att koppla in båda kablarna på precis samma sätt som det var från början, funkar det inte då heller?

Man behöver inte använda något speciellt relä ifall sakerna är minusstyrda.
Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2012)

1 071 Inlägg
30 november 2012
Någon som provat biltemas relä 40A tänkte på om man kan köra 3st 55w xenon lampor på ett sånt

Onödigt inlägg^^

Meldem
4 137 Inlägg
1 december 2012
partyvan skrev:
Någon som provat biltemas relä 40A tänkte på om man kan köra 3st 55w xenon lampor på ett sånt

Köp ett Nagares 80A. Bara för att.. Hade nog inte köpt biltemas relän, vet dock inte kvaliten på dom..
Men köp ett ordentligt i första början. Så slipper du att det kanske går sönder osv.
Jag har fått byta alla mina Relän, det var dom reläna jag fick med till Kabelsatserna jag köpte när jag hade 2 st extraljus. Fick byta 2 relän av 3. Biltema lär väl inte vara så mycket bättre kvalite på antar jag. smile

19 Inlägg
1 december 2012
Drönirettab skrev:
Det jag egentligen menade var om relät hade metallhölje som även fungerade som jord till reläspolen, men eftersom det har en plastflärp så är höljet gjort av plast och min fundering kan alltså ignoreras. smile

Om du provar att koppla in båda kablarna på precis samma sätt som det var från början, funkar det inte då heller?

Man behöver inte använda något speciellt relä ifall sakerna är minusstyrda.

Ska testa det skillnaden då var att det bara var ett enkelrelä (bosch)med plastflärp
Det skumma då var att relät inte var jordat, jordkablarna från extraljuset var skruvat direkt i karossen ingen kabel satt på jorden på relät.. Varför?

GL77
1 december 2012
Trådstartare
TouchOfRed skrev:
partyvan skrev:

Köp ett Nagares 80A. Bara för att.. Hade nog inte köpt biltemas relän, vet dock inte kvaliten på dom..
Men köp ett ordentligt i första början. Så slipper du att det kanske går sönder osv.
Jag har fått byta alla mina Relän, det var dom reläna jag fick med till Kabelsatserna jag köpte när jag hade 2 st extraljus. Fick byta 2 relän av 3. Biltema lär väl inte vara så mycket bättre kvalite på antar jag. smile

Och var köper man det? smile

21 761 Inlägg
1 december 2012
TouchOfRed skrev:
partyvan skrev:

Nu är det ju faktiskt så att åtminstone vissa av Biltemas relän är Nagares. smile

Meldem
4 137 Inlägg
1 december 2012
G-TECH skrev:
TouchOfRed skrev:
partyvan skrev:

Googla smile men tror det går att köpa på mekonomen eller nåt.

Meldem
4 137 Inlägg
1 december 2012
Drönirettab skrev:
TouchOfRed skrev:
partyvan skrev:

Nu är det ju faktiskt så att åtminstone vissa av Biltemas relän är Nagares. smile

Då är det bara shoppa big_smile

21 761 Inlägg
1 december 2012
mrtomas101 skrev:
Ska testa det skillnaden då var att det bara var ett enkelrelä (bosch)med plastflärp
Det skumma då var att relät inte var jordat, jordkablarna från extraljuset var skruvat direkt i karossen ingen kabel satt på jorden på relät.. Varför?

Det låter ju konstigt att relät inte var jordat. Enda sättet att få relät att fungera är i så fall att det jordas via höljet (som då har ett metallfäste). Jag kan inte komma på någonting just nu varför relät inte var jordat. hmm

3 354 Inlägg
1 december 2012
En liten spinoff fråga angående konverterat backljus, någon som har testat typ Cree LED backljus? har inte den bästa förutsättningen till att xenonkonvertera.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

21 761 Inlägg
1 december 2012
G-TECH skrev:

Nagares 100 A relä kan man iaf köpa hos tex http://frejbildelar.e-butik.se/?artnr=18012_2 smile

GL77
1 december 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
G-TECH skrev:

Nagares 100 A relä kan man iaf köpa hos tex http://frejbildelar.e-butik.se/?artnr=18012_2 smile

Tack, bra å veta. Inget av mina reläer har gått sönder än och jag har 40Ax3

388 Inlägg
1 december 2012
Har sådant där 100A relä som länkats tidigare, haft det i ca 3-4 år på runt 3 olika bilar och det fungerar än iaf.

Har dock inte haft något extremt på det, 3x100W halogen och 3x55W xenon.

Fotograf
1 319 Inlägg
1 december 2012
joakim89 skrev:
Har nån tips på snygg extraljus montering på en Dodge Ram -05
har ev tänkt köpa en liknande den under:

http://www1.garaget.org/archive/35/3444 … 886733.jpg

LÅNAD BILD

nå liknande som är på min bil kanske? får upp ljusen så man får långt och bra på vägen om man lutar dom lite neråt..

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Lastbilschaufför
176 Inlägg
1 december 2012
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116850/116850-ae3419f1ce2e3e5ac453dd6f85f6ae72.jpg

Idag så händer detta:

1. Slipa rent LightOn fästet, Rostskydds måla, Grund måla & lacka med svart täckfärg
2. Montera ihop alla 5 st SIM extraljusen med xenon
3. Hitta ett bra ställe att montera stab-stagen
4. Montera infästnings punkterna bakom registrerings skylten för LightOn fästet
5. Koppla in alla kablar och dra elen fram till ballasterna
6. Montera fästet med extraljusen och åka iväg till en rak väg och ställa in det

Sen får G-TECH filma och fotografera allt när det är inställt smile

Han ska även fota och filma hans egen bil med de utbytta insatserna,
så det kommer att bli en rolig dag sanmt kväll big_smilebig_smilebig_smile

Och jag glömde ju att säga detta oxå: Jag ska få 2x35w backljus xenon monterat, så att 2x15w xenon backljuset försvinner. De monteras istället som dimljus senare...

/Bettan
Senast redigerat av DB_Power (1 december 2012)

1 071 Inlägg
1 december 2012
Drönirettab skrev:
TouchOfRed skrev:
partyvan skrev:

Då blir det och köra dubbla dubbel relä ska ha 5st 55w xenon i fronten och 6st 55w xenon på taket.
Har i ochförsig 2st glödrelä liggandes som jag skulle kunna användas

Onödigt inlägg^^

512 Inlägg
1 december 2012
Seth skrev:
En liten spinoff fråga angående konverterat backljus, någon som har testat typ Cree LED backljus? har inte den bästa förutsättningen till att xenonkonvertera.

Väntar på 2st slim led 15w med Cree lampor(chip) i. Får dom nog nästa vecka så då kan jag ta bilder och lägga upp. Blir som lättare att bara koppla + och - och få full fräs direkt :]

1 749 Inlägg
1 december 2012
DB_Power skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/117/116850/116850-ae3419f1ce2e3e5ac453dd6f85f6ae72.jpg

Idag så händer detta:

1. Slipa rent LightOn fästet, Rostskydds måla, Grund måla & lacka med svart täckfärg
2. Montera ihop alla 5 st SIM extraljusen med xenon
3. Hitta ett bra ställe att montera stab-stagen
4. Montera infästnings punkterna bakom registrerings skylten för LightOn fästet
5. Koppla in alla kablar och dra elen fram till ballasterna
6. Montera fästet med extraljusen och åka iväg till en rak väg och ställa in det

Sen får G-TECH filma och fotografera allt när det är inställt smile

Han ska även fota och filma hans egen bil med de utbytta insatserna,
så det kommer att bli en rolig dag sanmt kväll big_smilebig_smilebig_smile

Och jag glömde ju att säga detta oxå: Jag ska få 2x35w backljus xenon monterat, så att 2x15w xenon backljuset försvinner. De monteras istället som dimljus senare...

/Bettan

Hoppas ni slipper snöstorm...

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Avstängd
1 418 Inlägg
1 december 2012
TouchOfRed skrev:
partyvan skrev:

har ett 10år gammalt relä från biltema som hängt med i både farsans och mina bilar även legat i på golvet i garaget och som funkar hur bra som helst så sluta snacka skit om du inte vet bättre smile

Sök