3139
Sök

Köpråd bmw!

137 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#1
Hallå! Jag har teori och uppkörning om 2 veckor så det börjar ju klia i fingrarna efter bil big_smile och har väntat ett tag med det, men tänkte att det är dags nu, ev vänta mot sommaren. Iaf, jag hittade denhär nyss, har sätt den förut på blocket, och undrar vad ni tror om den, den ser fin ut osv tycker jag, har mailat om lite frågor, men ni som kan lite om just den modellen, vad tror ni de går på att laga dörren och tröskeln? är bilintresserad och gillar att skruva och har gått fordon 1 år och då praktiserat 3 dagar i veckan så det kanske går att göra själv? vart hittar man då delar? och vad tror ni delarna landar på? är det bara dörren och tröskeln om behövs tror ni? eller elhiss, elektronik som är åt helvete, osvosv.
http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_528 … 11&w=3

Tack på förhand! big_smile
Senast redigerat av kimme_94 (23 februari 2012)


137 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#2
bump.. big_smile ge gärna tips på andra bra bmws, 3serie/5serie? motor? i en prisklass upp till 30-35 max.


264 Inlägg
23 februari 2012
#3
synd att 528an va smälld, såg fin ut annars, men det kan kanske kräva lite riktning också tyvärr. annars är 540 E34 kanske ngt? ^^ 325/328 E36 osv finns ju också smile


137 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#4
sv3nss0n skrev:
synd att 528an va smälld, såg fin ut annars, men det kan kanske kräva lite riktning också tyvärr. annars är 540 E34 kanske ngt? ^^ 325/328 E36 osv finns ju också smile

ja lite synd:/ varför skulle 540 E34 vara något? big_smile

ja har kollat mycket på E36, men mycket som verkar slutkört.. du får gärna säga hur dom går, upplevs bakom ratten osv, då jag inte kört dom.
jämföra lite, sen med 540 E34, jag vet inte om de stämmer men det känns ju som att en sån stor gammal bil med den motorn bör vara ganska törstig?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 februari 2012
#5
En sådan BMW är inte värd 20.000:- om den är skadad, och jag hade personligen inte gett mig på att laga en bil i denna prisklassen ens om den kostat 5-10.000:-. Dels är en skada oftast mycket mer omfattande än det man ser på ytan, sedan är det inte lönt när det i slutändan kostar lika mycket eller mer än vad en bil i bra skick gör.

Mitt tips är att försöka hitta en fin 328i eller 528i beroende på hur mycket bil du tycker att du behöver. För upp till 35.000:- kan du utan problem hitta ett fint exemplar som inte varit med om en olycka!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

264 Inlägg
23 februari 2012
#6
kimme_94 skrev:
sv3nss0n skrev:
synd att 528an va smälld, såg fin ut annars, men det kan kanske kräva lite riktning också tyvärr. annars är 540 E34 kanske ngt? ^^ 325/328 E36 osv finns ju också smile

ja lite synd:/ varför skulle 540 E34 vara något? big_smile

ja har kollat mycket på E36, men mycket som verkar slutkört.. du får gärna säga hur dom går, upplevs bakom ratten osv, då jag inte kört dom.
jämföra lite, sen med 540 E34, jag vet inte om de stämmer men det känns ju som att en sån stor gammal bil med den motorn bör vara ganska törstig?

har kört en 325 E36 en gång, den upplevdes som pigg på höga varv och skönt balanserad i kurvor smile dock lite klen på lägre varv. 540n är mer av en landsvägs/motorvägs kryssare som är redigt snabb i höga farter smile men även dom ligger bra på kurviga vägar också. man har betydligt mer kraft och ligger på låga varvtal vid lugn körning smile vilket jag tkr är positivt! 0,9 långtur har jag kört min på och oftast hamnar man på ca 1,2 vid kallstarter och kortare turer (5-6km) med blandad körstil smile så törstiga för sin motorstorlek och vikt vet jag inte om dom är iallafall ^^ det är vad du är ute efter lite också... tror inte du blir missnöjd vilken du än väljer smile men 528 E39 är somsagt inte ett dumt val alls heller om du vill ha lite av den glidarkänslan men ha snäppet mindre förbrukning samtidigt:) dock har du hälften av kraften känns det som.


137 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#7
okej, tack för svar! lite att fundera på.. men om jag gör så att jag väntar lite, och köper för ca 30-40 där 40 är i överkant! vad tycker ni då valet skulle vara? E36  325, 328? eller en E34 med vad för motor? samt E39 525/528? eller kan man ha tur och få en fin E46 för pengarna? vill ha skinn helst. och vill kunna sitta bra i den, fler än 2 då. kunna åka längre sträckor, 10mil+ utan problem, samt kunna sladda, då jag är en bilkåt 18åring som inte fick A-tralla och måste sladda av mig! den får gärna vara skruvbar hemma också, då jag är mycket bilintresserad och har skruvandet i fingrarna big_smile


230 Inlägg
23 februari 2012
#8
Personligen föredrar jag e34or, väldigt bekväma att köra och väldigt "lekfulla".
Dock skulle jag hellre ta en m50b25 eller en m30b35 istället för en "lat" m20
Kolla gärna in mina 2 e34or!

MVH
Robin

When the clutch drops, the bullshit stops!

137 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#9
Nummela skrev:
Personligen föredrar jag e34or, väldigt bekväma att köra och väldigt "lekfulla".
Dock skulle jag hellre ta en m50b25 eller en m30b35 istället för en "lat" m20
Kolla gärna in mina 2 e34or!

MVH
Robin

såg väldigt fina ut big_smile
men de känns som att 5serien är så stora och tunga.. mer glida, dom väger ju ca300 kg mer än 3serien?
men dom är feta! vill bara kunna åka bekvämt, sladda, och ha en bil som det händer något när man trycker ner pedalen.


618 Inlägg
23 februari 2012
#10
Jag tycker du ska köpa dig en bmw e36.. går att sladda original och de håller riktigt bra.

+snyyga, går att köra snålt, hållbara
-många sönderkörda

264 Inlägg
23 februari 2012
#11
kimme_94 skrev:
Nummela skrev:
Personligen föredrar jag e34or, väldigt bekväma att köra och väldigt "lekfulla".
Dock skulle jag hellre ta en m50b25 eller en m30b35 istället för en "lat" m20
Kolla gärna in mina 2 e34or!

MVH
Robin

såg väldigt fina ut big_smile
men de känns som att 5serien är så stora och tunga.. mer glida, dom väger ju ca300 kg mer än 3serien?
men dom är feta! vill bara kunna åka bekvämt, sladda, och ha en bil som det händer något när man trycker ner pedalen.

man upplever inte 5 serien som särskilt tunga enligt mig, men nu är jag van vid denna storleks klassen också! jag personligen föredrar 5 serien smile fast jag tror att du kan få bättre väghållning i en E36 helt klart om du nu är inriktad på sådant.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 februari 2012
#12
5-serie i all ära, den modellens allra största fördelar är sannolikt inget du kommer uppskatta som en nybliven förare utan jag tolkar dig som att det är körglädjen du vill åt och den finns det mer (Låt vara att det går att diskutera hur mycket mer) av i 3-serie.

E34 hör till en av mina absoluta favoriter bland BMW´s modeller, men den är gammal och omodern idag och det är inte det enklaste att hitta en riktigt fin sådan länge. E36 upplevs som lite modernare, lite smidigare men också lite sämre byggd.

E39 nämnde jag ovan har jag för mig och mycket mer bil för pengarna kan du nog inte få i denna prisklassen, E46 är nog egentligen rätt val för dig men eftersom den ligger lite högre i pris är frågan om t.ex en 528i E39 blir roligare för dig än en 318i/320i E46 trots att femman är större.

V8? Frågan är om inte redan en x28i är lite väl mycket prestanda för en nybliven förare att hantera, men eftersom det i princip inte skiljer något i ägandekostnader mot sexorna med lagom med kraft är dem mycket lockande. En 5-serie med V8 innebär dock dels en klar skillnad i ägandekostnader, men framför allt är det små monster till bilar och det är klart mer bil att hantera än även en 328i/528i. smile
Senast redigerat av Rquired (23 februari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

137 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#13
Rquired skrev:
5-serie i all ära, den modellens allra största fördelar är sannolikt inget du kommer uppskatta som en nybliven förare utan jag tolkar dig som att det är körglädjen du vill åt och den finns det mer (Låt vara att det går att diskutera hur mycket mer) av i 3-serie.

E34 hör till en av mina absoluta favoriter bland BMW´s modeller, men den är gammal och omodern idag och det är inte det enklaste att hitta en riktigt fin sådan länge. E36 upplevs som lite modernare, lite smidigare men också lite sämre byggd.

E39 nämnde jag ovan har jag för mig och mycket mer bil för pengarna kan du nog inte få i denna prisklassen, E46 är nog egentligen rätt val för dig men eftersom den ligger lite högre i pris är frågan om t.ex en 528i E39 blir roligare för dig än en 318i/320i E46 trots att femman är större.

V8? Frågan är om inte redan en x28i är lite väl mycket prestanda för en nybliven förare att hantera, men eftersom det i princip inte skiljer något i ägandekostnader mot sexorna med lagom med kraft är dem mycket lockande. En 5-serie med V8 innebär dock dels en klar skillnad i ägandekostnader, men framför allt är det små monster till bilar och det är klart mer bil att hantera än även en 328i/528i. smile

V8? är det E34 530 och upp?  så som du säger så tycker jag det låter som att jag bör sattsa på E36 325/328, ev E46 om jag har pengarna. och vill jag ha ännu mer tryck än 328 så E34 530 och upp? (är inte 100 insatt i alla modeller och motorbeteckningar)


264 Inlägg
23 februari 2012
#14
3 liters v8an i 530 kom till 1993 samtidigt som 540n smile dock är den lilla v8an lite klenare med 218hk och 290nm om jag inte minns fel. innan dess var 530 en 12ventilers rak 6 på 188hk.  så 530 v8 vs 328 hade jag valt 328an iaf då 530n inte är alls så rapp som 540n.


230 Inlägg
23 februari 2012
#15
sv3nss0n skrev:
kimme_94 skrev:
Nummela skrev:
Personligen föredrar jag e34or, väldigt bekväma att köra och väldigt "lekfulla".
Dock skulle jag hellre ta en m50b25 eller en m30b35 istället för en "lat" m20
Kolla gärna in mina 2 e34or!

MVH
Robin

såg väldigt fina ut big_smile
men de känns som att 5serien är så stora och tunga.. mer glida, dom väger ju ca300 kg mer än 3serien?
men dom är feta! vill bara kunna åka bekvämt, sladda, och ha en bil som det händer något när man trycker ner pedalen.

man upplever inte 5 serien som särskilt tunga enligt mig, men nu är jag van vid denna storleks klassen också! jag personligen föredrar 5 serien smile fast jag tror att du kan få bättre väghållning i en E36 helt klart om du nu är inriktad på sådant.

De är inte egentligen så stora och tunga, tycker iaf jag.
Bättre komfort, inte lika "slutkörda" som MÅNGA e36or är.
Väghållningen så tycker jag är bättre i en e34a. dvs om man har satsat ordentligt på väghållningen.
Såklart: e36an är en mera av en "bus/ungdomsbil" och de är roliga att leka med, men skall man ha en bil som det går bra att leka med och ändå behålla komforten så skulle jag säga e34a! smile

Sen ang. V8 i e34.

518 rak 4a

520 fram till 1991 så användes det m20b20 ("lilla 2,0an" på 130hk)
1991-1996 så användes m50b20 (1992 kom vanos om jag inte är helt ute och cyklar.)

525 fram till 1991 så användes det m20b25 ("lilla 2,5an" på 170hk)
1991-1996 så användes m50b25 (vanos 1992)

530 1988-1989 användes en rak 6a på 185(?) hk (m30b30)
1993 lanserades den "lilla v8an"

535 1988-1996 användes samma, relativt slitstarka maskin på 211hk (m30b35)

540 lanserades på samma gång som 530 v8, dvs. 1993.

sen såklart flaggskeppet M5

1989-1992 S38b36 på 316hk
1992-1995 S38b38 på 340hk

Nu borde detta stämma ganska bra.. men det kan hända jag har fel.. smile

When the clutch drops, the bullshit stops!

137 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#16
Nummela skrev:
sv3nss0n skrev:
kimme_94 skrev:
såg väldigt fina ut big_smile
men de känns som att 5serien är så stora och tunga.. mer glida, dom väger ju ca300 kg mer än 3serien?
men dom är feta! vill bara kunna åka bekvämt, sladda, och ha en bil som det händer något när man trycker ner pedalen.

man upplever inte 5 serien som särskilt tunga enligt mig, men nu är jag van vid denna storleks klassen också! jag personligen föredrar 5 serien smile fast jag tror att du kan få bättre väghållning i en E36 helt klart om du nu är inriktad på sådant.

De är inte egentligen så stora och tunga, tycker iaf jag.
Bättre komfort, inte lika "slutkörda" som MÅNGA e36or är.
Väghållningen så tycker jag är bättre i en e34a. dvs om man har satsat ordentligt på väghållningen.
Såklart: e36an är en mera av en "bus/ungdomsbil" och de är roliga att leka med, men skall man ha en bil som det går bra att leka med och ändå behålla komforten så skulle jag säga e34a! smile

Sen ang. V8 i e34.

518 rak 4a

520 fram till 1991 så användes det m20b20 ("lilla 2,0an" på 130hk)
1991-1996 så användes m50b20 (1992 kom vanos om jag inte är helt ute och cyklar.)

525 fram till 1991 så användes det m20b25 ("lilla 2,5an" på 170hk)
1991-1996 så användes m50b25 (vanos 1992)

530 1988-1989 användes en rak 6a på 185(?) hk (m30b30)
1993 lanserades den "lilla v8an"

535 1988-1996 användes samma, relativt slitstarka maskin på 211hk (m30b35)

540 lanserades på samma gång som 530 v8, dvs. 1993.

sen såklart flaggskeppet M5

1989-1992 S38b36 på 316hk
1992-1995 S38b38 på 340hk




Nu borde detta stämma ganska bra.. men det kan hända jag har fel.. smile

måste säga att jag blir väldigt intresserad av en E34 540i! liter mer om den? big_smile låter ju som en skön bil, komfort, väghållning, och tryck under huven?  men till resten då? vad drar den vid lite snålare körning? dyr att försäkra och skatta (den är tung med stor motor)? reservdelar? ont om dom eller finns det mycket,samt är det dyrt? går det att skruva själv? har inte pillat med så mycket V8. har en kille på min verkstad där jag jobbade som körde 735, där kostade ETT glas till bakspegeln, 2100 kr.. sånt kan ju kännas lite piss..

juste, sökte på lite filmer och bilder, man blir ju kär i ljudet!

Edit: kom på nu att det är ju bara automatare.. hmm vill ju helst ha manuell.. eller helst, jag vill ha manuell..
Senast redigerat av kimme_94 (23 februari 2012)


230 Inlägg
23 februari 2012
#17
kimme_94 skrev:
Nummela skrev:
sv3nss0n skrev:

man upplever inte 5 serien som särskilt tunga enligt mig, men nu är jag van vid denna storleks klassen också! jag personligen föredrar 5 serien smile fast jag tror att du kan få bättre väghållning i en E36 helt klart om du nu är inriktad på sådant.

De är inte egentligen så stora och tunga, tycker iaf jag.
Bättre komfort, inte lika "slutkörda" som MÅNGA e36or är.
Väghållningen så tycker jag är bättre i en e34a. dvs om man har satsat ordentligt på väghållningen.
Såklart: e36an är en mera av en "bus/ungdomsbil" och de är roliga att leka med, men skall man ha en bil som det går bra att leka med och ändå behålla komforten så skulle jag säga e34a! smile

Sen ang. V8 i e34.

518 rak 4a

520 fram till 1991 så användes det m20b20 ("lilla 2,0an" på 130hk)
1991-1996 så användes m50b20 (1992 kom vanos om jag inte är helt ute och cyklar.)

525 fram till 1991 så användes det m20b25 ("lilla 2,5an" på 170hk)
1991-1996 så användes m50b25 (vanos 1992)

530 1988-1989 användes en rak 6a på 185(?) hk (m30b30)
1993 lanserades den "lilla v8an"

535 1988-1996 användes samma, relativt slitstarka maskin på 211hk (m30b35)

540 lanserades på samma gång som 530 v8, dvs. 1993.

sen såklart flaggskeppet M5

1989-1992 S38b36 på 316hk
1992-1995 S38b38 på 340hk




Nu borde detta stämma ganska bra.. men det kan hända jag har fel.. smile

måste säga att jag blir väldigt intresserad av en E34 540i! liter mer om den? big_smile låter ju som en skön bil, komfort, väghållning, och tryck under huven?  men till resten då? vad drar den vid lite snålare körning? dyr att försäkra och skatta (den är tung med stor motor)? reservdelar? ont om dom eller finns det mycket,samt är det dyrt? går det att skruva själv? har inte pillat med så mycket V8. har en kille på min verkstad där jag jobbade som körde 735, där kostade ETT glas till bakspegeln, 2100 kr.. sånt kan ju kännas lite piss..

juste, sökte på lite filmer och bilder, man blir ju kär i ljudet!

Tyvärr kan jag inte säga allt för mycket om BMW V8or (Jag vägrar gå ifrån ljudet av en rak 6a! haha big_smile )
Men...
Motorn heter iaf M60B40 dvs, en V8a på 4,0l
Den ger ut 286hk och 400 i vrid.
Oftast automat, kan vara lite svårt att få tag på en manuell
Också oftast väldigt bra utrustade..
Lättaste ang. reservdelar skulle jag säga att köp en reservdelsbil! om du bara behöver karossdelar så skulle det ju räcka med vilken 518 för 2000kr som helst, men motordelar och sånt så kan ja inte säga någonting om...

Försäkring, det beror lite på åldern. Klart att det inte är den billigaste bilen att äga, hör med försäkringsbolaget och be om en offert!

When the clutch drops, the bullshit stops!

Forummoderator
18 011 Inlägg
23 februari 2012
#18
Bilen som du hänvisar till är körd. Glöm den. Ser det ut att kosta 10000:- att laga vilket det gör kostar det det 5-dubbla. Dessutom skulle jag köpa en originalbil som är "gubbkörd" om du nu ska ha en BMW E39. Tänk på vad Rquired rekommenderar då han är riktigt BMW-såld men även kunnig i ämnet.

http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_523i … 8.htm?sa=1 Du kan nog pruta och Acc kyler och det finns -01 angeleyes.

Denna bil har jag pratat med ägaren om och den verkar ärlig då den har mer utrustning än vad som sägs men PDC och regnsensor inte fungerar. Förvisso automat och kanske ska man som förstabil ska ha en manuell så man lär sig ordentligt och Automatlåda har en farlig bieffekt: Har man man kört det ett tag så kör man inget annat sen! Tro mig.

Jag började med nytt körkort att... jaja. Du får själv avgöra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 011 Inlägg
24 februari 2012
#19
RearWheelDrive skrev:
Ta inte för rolig bil, skulle vara trist o bli av med kortet efter en vecka wink

Så sant. Köp en Audi.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 401 Inlägg
24 februari 2012
#20
Jag tror nog hellre att du ska satsa på tex 320 eller 318 eftersom du fortfarande pluggar och ekonomin lär vara därefter också? Men har du 3-4k per månad att slösa på soppa och delar så kan du mer än gärna köpa en 540. Visst drar bara 318-320 bara några dl mindre per mil men du får tänka på att man kör rätt så mycket första året och det blir lätt stora summor.

Personligen körde jag audi 80 1,8s och den drog ca 0,7-0,75 vilket var alldeles för mycket om man enbart har studiebidraget. En 540 drar lätt en liter per mil vilket blir en djävla skillnad på tex 4500mil som jag körde första året med körkort.

Edit: jag tog ett exempel från mitt perspektiv, du kanske bara kör 500mil på ett år. I vilket fall som helst ska du nog titta på ett mindre motoralternativ smile  Det är lättare att behålla körkortet då också.
Senast redigerat av Nybergrobin (24 februari 2012)



Sök