25 februari 2012
Trådstartare
PHrnfeldt skrev:
wadde skrev:
Men allvarligt:
Dubbelkolla tänddelarna. Eftersom den gnäller på att lambdan är fel så är det kanske för att den inte tänder som den ska, dåliga halvförbrända avgaser youknow.
Överslag nånstans, spräckt rotor, fördelarlocket dåligt, fnösketorra tändkablar, slutkörda stift, allmänt glapp i kablar in till tändförstärkaren ?
+1
Se över tänddelarna och sök efter tjuvluft. Fungerar inte detta så låna en LMM med samma slutnr som du har av någon och se om det avhjälper problemet. LMM är inte aktiv de första sekundrarna bilen går då den värmer tråden, och knepet med att dra ur kontakten fungerar bara om LMM är helslut med tråd som är av eller dyl.
Fungerar inte det så pröva dra ur kontakten till tempgivaren, är den väck och skickar fel signaler så får bilen för mycket bränsle.
Lambdalampan behöver inte alls betyda att lambdasonden är trasig, enklast att kolla om den är hel är att helt sonika dra ur kabeln till den. Kontakten brukar sitta vid fjädertornet på passagerarsidan.
Vill också påpeka att det enklaste sättet att få reda på var man ska börja är genom att, som någon annan skrev, läsa av felkoderna. Borde inte vara några problem alls på den här, jobbigare med de modernare med obd uttag. Kom dock ihåg att om du ska göra detta så nolla motorns styrenhet före genom att dra ur säkring 1 i några sekunder, och kör därefter en stund så den får tid att sätta felkoderna. I o m att du nu ryckt kabeln till LMM så får du direkt en felkod där, och samma sak händer om du kopplar bort någon annan komponent.
tack! många schyssta idéer och tips
felkoderna som jag skrev ovan säger endast lambda.
Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!