2609
Sök

Fråga till er som har sponsorer på era bilar.

Digital Designer
198 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#1
Håller på att leta lite fler sponsorer till min bil men jag tycker att "dealen" många vill ge mig är inte nått vidare.
Jag vet självklart att alla vill ha så mycket som möjligt för så lite som möjligt inkl jag själv, men att i flera fall bli erbjuden 10% rabatt för att köra omkring med deras logga på bilen samt exponera dem så mycket man kan känns lite dåligt. Nu så har jag fått betydligt bättre "dealar" med andra företag 50% rabatt osv.

Kan ge er ett exempel, snackade med en fälgfirma om vad jag kunde få för rabatt på en uppsättning fälgar som ut till kund kostar ca 7000kr, de sa att jag kunde få 10% på dessa i utbyte att jag kör med deras logga på bilen.
Är det bara jag som tycker att det inte är värt att tjäna 700kr om jag ändå måste lägga ut 6300kr från egen ficka? Detta är uppenbarligen bara ett trick för att få mig att handla. Kan också meddela att dessa fälgar är förmodligen nån direktimport för dem då det var "no name" fälgar och max kostar dem ett par 1000 lappar att ta in.

Är det jag som är total naiv här? Ni andra som har sponsorer vad får ni, vad har ni för överenskommelse med era sponsorer, skicka PM om ni inte vill skriva det här i tråden.

Tack på förhand.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

174 Inlägg
24 februari 2012
#2
nu är ju det här en rätt känslig fråga och är svår att svara på egentligen, utan det beror ju oftast på hur mycket man köper, hur dyra sakerna är, hur bilen kommer visas upp etc etc.. jag själv har ju två s.k "huvudsponsorer" som ger ut fantastiska priser, men det innebär ju samtidigt att jag har ett stort ansvar på hur jag ska visa upp produkterna mm. sen så spelar det ju in på hur stor dekal du sätter på bilen. "stor dekal, bättre priser??wink"

men som du säger, 10% var inte mycket att hurra över..

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.

7 396 Inlägg
24 februari 2012
#3
man får inga BRA sponsringar direkt,, man måste oftast arbeta sig uppåt,, ju mer känd man blir ju bättre sponsring får man,,


Fixare
321 Inlägg
24 februari 2012
#4
Nu kanske jag låter väldigt negativ men varför VILL man ha spons på sin bil? Varit ett par stycken som frågat mig om jag är intresserad att få spons från dem då jag handlar mycket av dem men jag tycker det verkar va ett jävla jobb för de dealer jag blivit erbjuden. Känns inte som man kan njuta lika mycket av sin bil då utan att det blir som ett jobb.

Bara en tanke från min sida.

Lone Star Garage

KHRacing
24 februari 2012
#5
i mina ögon är rabatt på produkter inte äkta sponsring, det är vad det är, rabatter med tilllhörande krav.

Sponsring är att delarna är gratis, mot att deras produkter/produktnamn/företagsnamn (you name it)
visas upp i samband med det du sysslar med, sedan spelar det ingen roll vad man sysslar med så länge som grejjerna/namnen syns så mkt/lagom som helst.

OBS. i mina ögon sett:

mvh K

KHRacing
24 februari 2012
#6
gravityone skrev:
Nu kanske jag låter väldigt negativ men varför VILL man ha spons på sin bil? Varit ett par stycken som frågat mig om jag är intresserad att få spons från dem då jag handlar mycket av dem men jag tycker det verkar va ett jävla jobb för de dealer jag blivit erbjuden. Känns inte som man kan njuta lika mycket av sin bil då utan att det blir som ett jobb.

Bara en tanke från min sida.

Dealen du fått kan vara totalt olika från nästa persons deal, väl värt att tänka på !

385 Inlägg
25 februari 2012
#7
Ni som fått spons, har ni fått några speciella krav att tex va ute på ett visst antal träffar, eller på en viss träff?

Fixare
321 Inlägg
25 februari 2012
#8
KHRacing skrev:
gravityone skrev:
Nu kanske jag låter väldigt negativ men varför VILL man ha spons på sin bil? Varit ett par stycken som frågat mig om jag är intresserad att få spons från dem då jag handlar mycket av dem men jag tycker det verkar va ett jävla jobb för de dealer jag blivit erbjuden. Känns inte som man kan njuta lika mycket av sin bil då utan att det blir som ett jobb.

Bara en tanke från min sida.

Dealen du fått kan vara totalt olika från nästa persons deal, väl värt att tänka på !

Det har du helt rätt i.

Lone Star Garage

342 Inlägg
26 februari 2012
#9
Ja, jag får nog säga (baserat efter vad som står i TS inlägg) att du (TS) resonerar ganska naivt.
Du verkar göra samma nybörjarmisstag som ungefär hundratals (kanske tusentals) andra glada amatörer när det kommer till sponsring: Hur får man bästa spons? Deras offer är för dålig osv osv.

"ja, men ... De får sin logga på min bil och kommer synas mycket."-argumentet är varken nytt, unikt eller tillräckligt. Särskilt inte om du inte har ett bra exempel på bilbygge sedan tidigare.
Det är exakt samma argument som i princip alla större aktörer inom bilbranschen får dagligen. Fem, tio, tjugo ... mer? Alla med samma löften ...

Fundera på:
Vad gör ditt projekt så unikt?
Vad gör dig så unik?
Varför ska någon överhuvudtaget sponsra dig och ditt projekt?
Vad kan du ge tillbaka?

Har du bra svar på ovanstående frågor? Inte bara något mjäkigt "ja, men de får ju synas ...". Gratulerar!
Då är det bara att göra en seriös och ordentlig presentation och sälja in iden till företag.
Om inte? Tja, då föreslår jag att du väntar med att söka spons tills du har svaren på frågorna.
Eller nöjer dig med vad du fått fram: Sponsring med 10% på utvalda delar.

Personligen håller jag inte med åsikten om att sponsring vs rabatter.
Sponsring är och förblir ett teamwork. Tycker man rabatter är dåligt så tänker man enbart ur sitt perspektiv, och sådant brukar sällan bli långvarigt. Från ditt perspektiv handlar det bara om en rabatt, absolut! Men från företagets perspektiv äter rabatten på vinstmarginalerna. Visst, de får reklam, men vilken reklam? Hur stor spridning osv osv. I slutändan, om allt går fel, kanske företaget rent av ångrar samarbetet och inte längre vill förknippas med varesig dig eller din bil? Det är alltså inte en säker investering att sponsra en (för dem) helt okänd person som i sämsta fall inte presterat något uppmärksammat (och lyckat) projekt tidigare. Eller så sponsrar de redan, vad de anser, rätt ambassadörer och är inte i behov av fler? Finns många faktorer att begrunda, mer än att bara synas. Handlade det bara om det, då hade varenda kotte varit sponsrad utan krusiduller.

Som så många gånger annars handlar det om hårt arbete, prestationer, nya infallsvinklar, originalitet och klarsynhet i frågan kring investeringar kontra utdelning.
Så innan man kan skörda ... Ge för att få ... Inget kommer gratis ...
You do the math!

Min erfarenhet av sponsring (med viss inblick i hur den världen fungerar) är att de som klarar att knyta bra sponsordeals också är de som aldrig behöver fråga hur man går till väga.
Finns förvisso en och annan copycat som applicerar någon annans framgångsrika recept, men de med riktig framgång i sponsring är alltid de som jobbat hårdast.

Men låt oss ta död på en vanlig missuppfattning: Riktigt bra sponsring kommer aldrig gratis.
Någonsin!
Senast redigerat av 9Femma (26 februari 2012)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

2 656 Inlägg
26 februari 2012
#10
9Femma skrev:
Ja, jag får nog säga (baserat efter vad som står i TS inlägg) att du (TS) resonerar ganska naivt.
Du verkar göra samma nybörjarmisstag som ungefär hundratals (kanske tusentals) andra glada amatörer när det kommer till sponsring: Hur får man bästa spons? Deras offer är för dålig osv osv.

"ja, men ... De får sin logga på min bil och kommer synas mycket."-argumentet är varken nytt, unikt eller tillräckligt. Särskilt inte om du inte har ett bra exempel på bilbygge sedan tidigare.
Det är exakt samma argument som i princip alla större aktörer inom bilbranschen får dagligen. Fem, tio, tjugo ... mer? Alla med samma löften ...

Fundera på:
Vad gör ditt projekt så unikt?
Vad gör dig så unik?
Varför ska någon överhuvudtaget sponsra dig och ditt projekt?
Vad kan du ge tillbaka?

Har du bra svar på ovanstående frågor? Inte bara något mjäkigt "ja, men de får ju synas ...". Gratulerar!
Då är det bara att göra en seriös och ordentlig presentation och sälja in iden till företag.
Om inte? Tja, då föreslår jag att du väntar med att söka spons tills du har svaren på frågorna.
Eller nöjer dig med vad du fått fram: Sponsring med 10% på utvalda delar.

Personligen håller jag inte med åsikten om att sponsring vs rabatter.
Sponsring är och förblir ett teamwork. Tycker man rabatter är dåligt så tänker man enbart ur sitt perspektiv, och sådant brukar sällan bli långvarigt. Från ditt perspektiv handlar det bara om en rabatt, absolut! Men från företagets perspektiv äter rabatten på vinstmarginalerna. Visst, de får reklam, men vilken reklam? Hur stor spridning osv osv. I slutändan, om allt går fel, kanske företaget rent av ångrar samarbetet och inte längre vill förknippas med varesig dig eller din bil? Det är alltså inte en säker investering att sponsra en (för dem) helt okänd person som i sämsta fall inte presterat något uppmärksammat (och lyckat) projekt tidigare. Eller så sponsrar de redan, vad de anser, rätt ambassadörer och är inte i behov av fler? Finns många faktorer att begrunda, mer än att bara synas. Handlade det bara om det, då hade varenda kotte varit sponsrad utan krusiduller.

Som så många gånger annars handlar det om hårt arbete, prestationer, nya infallsvinklar, originalitet och klarsynhet i frågan kring investeringar kontra utdelning.
Så innan man kan skörda ... Ge för att få ... Inget kommer gratis ...
You do the math!

Min erfarenhet av sponsring (med viss inblick i hur den världen fungerar) är att de som klarar att knyta bra sponsordeals också är de som aldrig behöver fråga hur man går till väga.
Finns förvisso en och annan copycat som applicerar någon annans framgångsrika recept, men de med riktig framgång i sponsring är alltid de som jobbat hårdast.

Men låt oss ta död på en vanlig missuppfattning: Riktigt bra sponsring kommer aldrig gratis.
Någonsin!

detta var bland dom klokaste inläggen jag sett på detta forum


1 938 Inlägg
26 februari 2012
#11
Precis som det långa inlägget ovan, företaget vet inget om dig, du är helt okänd.
Låt oss säga att ett företag skulle ge dig 50% på ett par fälgar med däck som kostar 15 000 kr.
Du lovar att synas jättemycket på träffar och ställa upp på att komma till olika event, trots detta kommer du få betala 7500, och dom 7500.

Vad vinner dom på detta tror du då varenda nisse har köpt fälgar som dom gillar, ur egen plånbok.
Det enda som händer är att företaget förlorar kanske 5000+vinstmarginalen som dom skulle fått från annan fullbetalande kund, till förmån för ett klistermärke på din bil?

Blir det inte en väldigt dyr reklampelare för dom tycker du?

10% för att ha en reklamplupp på sidan är väl ändå bra, det är bättre än inget.
Se det som att dom e mer sjysta än att dom vill sponsra folk åt höger och vänster.

7 396 Inlägg
26 februari 2012
#12
Glesmark skrev:
Precis som det långa inlägget ovan, företaget vet inget om dig, du är helt okänd.
Låt oss säga att ett företag skulle ge dig 50% på ett par fälgar med däck som kostar 15 000 kr.
Du lovar att synas jättemycket på träffar och ställa upp på att komma till olika event, trots detta kommer du få betala 7500, och dom 7500.

Vad vinner dom på detta tror du då varenda nisse har köpt fälgar som dom gillar, ur egen plånbok.
Det enda som händer är att företaget förlorar kanske 5000+vinstmarginalen som dom skulle fått från annan fullbetalande kund, till förmån för ett klistermärke på din bil?

Blir det inte en väldigt dyr reklampelare för dom tycker du?

10% för att ha en reklamplupp på sidan är väl ändå bra, det är bättre än inget.
Se det som att dom e mer sjysta än att dom vill sponsra folk åt höger och vänster.

är bilen känd så är det en bra deal, är den mkt på träffar är med i olika repotage i ex bilsport,, så är det en bra deal,, en annons i en morgontidning är svindyr,,
en kompis till mig köpte heltenkelt en bil å satte stora dekaler på den istället för att köra annonser, det ger mer och billigare, då den synns på stan varje dag, t,o,m polisen höll på å köra i diket en gång sa han,


1 938 Inlägg
26 februari 2012
#13
granadadr skrev:
Glesmark skrev:
Precis som det långa inlägget ovan, företaget vet inget om dig, du är helt okänd.
Låt oss säga att ett företag skulle ge dig 50% på ett par fälgar med däck som kostar 15 000 kr.
Du lovar att synas jättemycket på träffar och ställa upp på att komma till olika event, trots detta kommer du få betala 7500, och dom 7500.

Vad vinner dom på detta tror du då varenda nisse har köpt fälgar som dom gillar, ur egen plånbok.
Det enda som händer är att företaget förlorar kanske 5000+vinstmarginalen som dom skulle fått från annan fullbetalande kund, till förmån för ett klistermärke på din bil?

Blir det inte en väldigt dyr reklampelare för dom tycker du?

10% för att ha en reklamplupp på sidan är väl ändå bra, det är bättre än inget.
Se det som att dom e mer sjysta än att dom vill sponsra folk åt höger och vänster.

är bilen känd så är det en bra deal, är den mkt på träffar är med i olika repotage i ex bilsport,, så är det en bra deal,, en annons i en morgontidning är svindyr,,
en kompis till mig köpte heltenkelt en bil å satte stora dekaler på den istället för att köra annonser, det ger mer och billigare, då den synns på stan varje dag, t,o,m polisen höll på å köra i diket en gång sa han,

Jopps, men folk som söker spons första gången får sällan en bra deal och tycker dom får för lite.
Om bilen är känd behöver man nog inte skriva på ett forum och fråga vad folk tycker om ens dåliga sponsringserbjudande.

7 396 Inlägg
26 februari 2012
#14
Glesmark skrev:
granadadr skrev:
Glesmark skrev:
Precis som det långa inlägget ovan, företaget vet inget om dig, du är helt okänd.
Låt oss säga att ett företag skulle ge dig 50% på ett par fälgar med däck som kostar 15 000 kr.
Du lovar att synas jättemycket på träffar och ställa upp på att komma till olika event, trots detta kommer du få betala 7500, och dom 7500.

Vad vinner dom på detta tror du då varenda nisse har köpt fälgar som dom gillar, ur egen plånbok.
Det enda som händer är att företaget förlorar kanske 5000+vinstmarginalen som dom skulle fått från annan fullbetalande kund, till förmån för ett klistermärke på din bil?

Blir det inte en väldigt dyr reklampelare för dom tycker du?

10% för att ha en reklamplupp på sidan är väl ändå bra, det är bättre än inget.
Se det som att dom e mer sjysta än att dom vill sponsra folk åt höger och vänster.

är bilen känd så är det en bra deal, är den mkt på träffar är med i olika repotage i ex bilsport,, så är det en bra deal,, en annons i en morgontidning är svindyr,,
en kompis till mig köpte heltenkelt en bil å satte stora dekaler på den istället för att köra annonser, det ger mer och billigare, då den synns på stan varje dag, t,o,m polisen höll på å köra i diket en gång sa han,

Jopps, men folk som söker spons första gången får sällan en bra deal och tycker dom får för lite.
Om bilen är känd behöver man nog inte skriva på ett forum och fråga vad folk tycker om ens dåliga sponsringserbjudande.

nix,

därför jag skrev detta längre upp wink

man får inga BRA sponsringar direkt,, man måste oftast arbeta sig uppåt,, ju mer känd man blir ju bättre sponsring får man,,


Entreprenör
1 286 Inlägg
26 februari 2012
#15
Frågan du måste ställa dig är: Varför förtjänar du mer "sponsring" än 10%? Vad gör ditt projekt unikt? Vad får din bil att sticka ut? När kommer den synas?

Det som förundrar mig är att det känns som att "alla" vill ha sponsring på sina gat-räcers utan krav på att bygga något speciellt som kommer att synas. Utan på sina vanliga vardagsbilar så vill folk ha spons - helst helspons - och i motprestation slänga på en lite logotype på bilen.

Jag har själv haft projekt för ett gäng år sedan där jag fick hjälp med helspons på både däck, solfilm, bilvård, batterier och mycket god rabatt på billjudsprylar. Så jag vet vad det innebär.

// Niklas Johansson

1 938 Inlägg
26 februari 2012
#16
NiKeMaN skrev:
Frågan du måste ställa dig är: Varför förtjänar du mer "sponsring" än 10%? Vad gör ditt projekt unikt? Vad får din bil att sticka ut? När kommer den synas?

Det som förundrar mig är att det känns som att "alla" vill ha sponsring på sina gat-räcers utan krav på att bygga något speciellt som kommer att synas. Utan på sina vanliga vardagsbilar så vill folk ha spons - helst helspons - och i motprestation slänga på en lite logotype på bilen.

Jag har själv haft projekt för ett gäng år sedan där jag fick hjälp med helspons på både däck, solfilm, bilvård, batterier och mycket god rabatt på billjudsprylar. Så jag vet vad det innebär.

Många med chippade bilar me 3" från turbon å öppet filter som anser att deras bilar e speciella å söker spons. big_smile

342 Inlägg
27 februari 2012
#17
NiKeMaN skrev:
Det som förundrar mig är att det känns som att "alla" vill ha sponsring på sina gat-räcers utan krav på att bygga något speciellt som kommer att synas. Utan på sina vanliga vardagsbilar så vill folk ha spons - helst helspons - och i motprestation slänga på en lite logotype på bilen.

Jag inbillar mig att de flesta inte vet vad sponsring innebär.
De tror, precis som du skriver, att det bara är gratis grejer, en dekal på bilen, att företag vill synas överallt, till vilket pris som helst och i extremfallen verkar tro att företagaren ägnar sig åt ideel välgörenhet.

Många känner säkert igen påståendet "det där är ju ingen konst att bygga eftersom han/hon är fullsponsrad".
Blir alltid lika förundrad när jag hör något sådant.

Men copycats är just copycats. De saknar förmågan att tänka flera steg och nöjer sig med att tro det de ser. Sponsring=Dekal på bilen. Monkey see, monkey do!
Aldrig ett framgångsrikt recept.
Senast redigerat av 9Femma (27 februari 2012)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

7 396 Inlägg
27 februari 2012
#18
att endel säger det är ingen konst att bygga då man har helspons, stämmer delvis, ekonomiskt iaf, men sen har dem ju ett stort ansvar på sig att dels prestera å dels synas extra mkt jämfört med dem som inte har helspons wink

just nu är jag sjukskriven å kikar endel på overholing,, sjukt, vid första anblick att bygga om en hel bil så på 7 dagar,, men om man kikar närmare så är det inte så konstigt,,

1 obegränsad ekonomi= köper mkt nytt som är bolton, samt de har tillgång till alla maskiner de bara tänkas kan,
2 de är 10 man dygnet runt=1680 man timmar, det är gode mkt tid nerlagt


OUTLAW1
27 februari 2012
#19
granadadr skrev:
att endel säger det är ingen konst att bygga då man har helspons, stämmer delvis, ekonomiskt iaf, men sen har dem ju ett stort ansvar på sig att dels prestera å dels synas extra mkt jämfört med dem som inte har helspons wink

just nu är jag sjukskriven å kikar endel på overholing,, sjukt, vid första anblick att bygga om en hel bil så på 7 dagar,, men om man kikar närmare så är det inte så konstigt,,

1 obegränsad ekonomi= köper mkt nytt som är bolton, samt de har tillgång till alla maskiner de bara tänkas kan,
2 de är 10 man dygnet runt=1680 man timmar, det är gode mkt tid nerlagt

mmm illar overhauling mycket..tänk om man hade den budgetten samt det kunniga manfolket..då skulle jag göra underverk varje vecka med gamla jänkejärn..
frågan e väl om någon hade plånbok att betala ur...

sponsring är skönt ur ekonomisk synpunkt men kan kännas som ett heltidsjobb under säsongen..
Sommaren=boka in dig på varje träff och tillställning som DIN sponsor VILL ha dig på..kan bli väldigt många..
Vinter= Se till att leverera samt underätta dina sponsorer vad som händer..minst lika tidskrävande

Så det ligger mycket tid bakom ett sponsrat fordon...knappast så att man bara får en uppsättning fälgar,coilovers,solfilm och sedan monterar detta o glider runt som vanligt..Förväntar man sig det av sponsring så tänker man fel enligt mig.

7 396 Inlägg
27 februari 2012
#20
OUTLAW1 skrev:
granadadr skrev:
att endel säger det är ingen konst att bygga då man har helspons, stämmer delvis, ekonomiskt iaf, men sen har dem ju ett stort ansvar på sig att dels prestera å dels synas extra mkt jämfört med dem som inte har helspons wink

just nu är jag sjukskriven å kikar endel på overholing,, sjukt, vid första anblick att bygga om en hel bil så på 7 dagar,, men om man kikar närmare så är det inte så konstigt,,

1 obegränsad ekonomi= köper mkt nytt som är bolton, samt de har tillgång till alla maskiner de bara tänkas kan,
2 de är 10 man dygnet runt=1680 man timmar, det är gode mkt tid nerlagt

mmm illar overhauling mycket..tänk om man hade den budgetten samt det kunniga manfolket..då skulle jag göra underverk varje vecka med gamla jänkejärn..
frågan e väl om någon hade plånbok att betala ur...

sponsring är skönt ur ekonomisk synpunkt men kan kännas som ett heltidsjobb under säsongen..
Sommaren=boka in dig på varje träff och tillställning som DIN sponsor VILL ha dig på..kan bli väldigt många..
Vinter= Se till att leverera samt underätta dina sponsorer vad som händer..minst lika tidskrävande

Så det ligger mycket tid bakom ett sponsrat fordon...knappast så att man bara får en uppsättning fälgar,coilovers,solfilm och sedan monterar detta o glider runt som vanligt..Förväntar man sig det av sponsring så tänker man fel enligt mig.

sant,,



Sök