9Femma skrev:
Ja, jag får nog säga (baserat efter vad som står i TS inlägg) att du (TS) resonerar ganska naivt.
Du verkar göra samma nybörjarmisstag som ungefär hundratals (kanske tusentals) andra glada amatörer när det kommer till sponsring: Hur får man bästa spons? Deras offer är för dålig osv osv.
"ja, men ... De får sin logga på min bil och kommer synas mycket."-argumentet är varken nytt, unikt eller tillräckligt. Särskilt inte om du inte har ett bra exempel på bilbygge sedan tidigare.
Det är exakt samma argument som i princip alla större aktörer inom bilbranschen får dagligen. Fem, tio, tjugo ... mer? Alla med samma löften ...
Fundera på:
Vad gör ditt projekt så unikt?
Vad gör dig så unik?
Varför ska någon överhuvudtaget sponsra dig och ditt projekt?
Vad kan du ge tillbaka?
Har du
bra svar på ovanstående frågor? Inte bara något mjäkigt "ja, men de får ju synas ...". Gratulerar!
Då är det bara att göra en seriös och ordentlig presentation och sälja in iden till företag.
Om inte? Tja, då föreslår jag att du väntar med att söka spons tills du har svaren på frågorna.
Eller nöjer dig med vad du fått fram: Sponsring med 10% på utvalda delar.
Personligen håller jag inte med åsikten om att sponsring vs rabatter.
Sponsring är och förblir ett teamwork. Tycker man rabatter är dåligt så tänker man enbart ur sitt perspektiv, och sådant brukar sällan bli långvarigt. Från ditt perspektiv handlar det bara om en rabatt, absolut! Men från företagets perspektiv äter rabatten på vinstmarginalerna. Visst, de får reklam, men vilken reklam? Hur stor spridning osv osv. I slutändan, om allt går fel, kanske företaget rent av ångrar samarbetet och inte längre vill förknippas med varesig dig eller din bil? Det är alltså inte en säker investering att sponsra en (för dem) helt okänd person som i sämsta fall inte presterat något uppmärksammat (och lyckat) projekt tidigare. Eller så sponsrar de redan, vad de anser, rätt ambassadörer och är inte i behov av fler? Finns många faktorer att begrunda, mer än att bara synas. Handlade det bara om det, då hade varenda kotte varit sponsrad utan krusiduller.
Som så många gånger annars handlar det om hårt arbete, prestationer, nya infallsvinklar, originalitet och klarsynhet i frågan kring investeringar kontra utdelning.
Så innan man kan skörda ... Ge för att få ... Inget kommer gratis ...
You do the math!
Min erfarenhet av sponsring (med viss inblick i hur den världen fungerar) är att de som klarar att knyta bra sponsordeals också är de som aldrig behöver fråga hur man går till väga.
Finns förvisso en och annan copycat som applicerar någon annans framgångsrika recept, men de med riktig framgång i sponsring är alltid de som jobbat hårdast.
Men låt oss ta död på en vanlig missuppfattning: Riktigt bra sponsring kommer aldrig gratis.
Någonsin!