3433
Sök

V70N 2,4t -00 går dåligt.

51 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#1
brorsan har en v70n 2,4t -00 som inte riktigt går som den ska. Den går dåligt på tomgång emellanåt och är orkeslös vid gaspådrag mer eller mindre hela tiden och även "bluddrar" ibland.

vi har bytt:
spjällhus (1år sedan)
magnetventil (idag)

vi har kollat lmm å den e korrekt!
vi har kollat stiften å de va bra

vi har även kollat alla vakumslangar å insugspackning men hittar inget fel!?

tacksam för alla möjliga svar å teorier!

//henke

4 Inlägg
26 februari 2012
#2
hej henke! har ni kollat lambdan? dä va en tanke som slog mek!


341 Inlägg
26 februari 2012
#3
hur kollade ni lmm?

54 Inlägg
26 februari 2012
#4
Hejsan..

innan du&ni börjar och rota efter felet så kör en felkod's sökning på V70'n.det sparar er mycket tid...dock de symtomen som du skrev innan liknar mitt spjällhus problem som jag hade på min V70n T5'a .den betedde sej likadant...köpte ni ett begagnat spjällhus eller ett nytt? det kan vara så enkelt att det räcker med en mjukvara uppdatering samt en rengörning på spjällhuset (etm)

//Henke..


51 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#5
lmm testade vi i en likadan bil, spjällhuset va nytt å monterades på volvo med ny programvara å hela skiten. smile vi har förhoppningsvis hittat felet å de e tändspolen/tändspolarna då den käkar säkringar, så fort vi byter säkring så startar den men går dåligt, så vi ska byta den/dom som är dåliga så får vi hoppas på att bilen startar å går efter detta smile

mvh

341 Inlägg
27 februari 2012
#6
det är inte så att kablarna ligger i kläm någonstans till tändspolarna då?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 februari 2012
#7
Testa att tvinga fram en felkod. Lägg dig i 30km/h på 3an och varva ut några gånger. Motorlampan bör då börja blinka eller tändas helt. Gör den det så har det lagrats en felkod. Läs ut koden och byt spole. Om det nu är det som är fel. Jag lägger min röst där iaf!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 februari 2012
#8
robbinT skrev:
det är inte så att kablarna ligger i kläm någonstans till tändspolarna då?

Hur menar du då? Det är ingen vattenslang precis lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

341 Inlägg
28 februari 2012
#9
Menade att det har hänt att kablarna legat  kläm till tändstiftskäpan och då skavt av höljet på kablarna, hade en sån senast igår på jobbet wink

51 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#10
de låg kablar ikläm te spolarna, vi fixade de men hjälpte ej..

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 februari 2012
#11
Ut å kör en sväng. Dra på ordentligt. Sedan direkt efteråt så känn på spolarna om någon är extra varm. Är den det så har du hittat felet smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

51 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#12
okej.. ska kolla på detta imörn.. bror har bilen te jobbet nu men sa te han å tvinga fram en felkod iaf.. smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
29 februari 2012
#13
Kör inte med det allt för länge bara. Den lär ju dra lite mer om den inte går rent och så kan katten ta skada om inte allt bränsle förbränns.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

724 Inlägg
29 februari 2012
#14
tror också på tändspole...har samma problem med min T4, båda hade sprickor i sig..


51 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#15
tändspolarna va de inte hmm lånade från min v70.. men har funderingar kring den lilla givaren eller va de nu e som sitter te vänster under kåpan (framifrån sett) ? kan de va så att den ställer te med nåt?

341 Inlägg
29 februari 2012
#16
kolla slangen mellan lmm och turbo. är ganska vanligt att den spricker nere vid turbon, brukar bli lite kladdigt runt där då


Sök