3397
Sök

Köpråd bil 15-20 000:-

11 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#1
Här kommer ännu en av dessa köprådstrådar.

Har puttrat på i ett par år i farsans gamla Passat från 91. Men igår la den av för tredje gången på kort tid, så det känns som att det är dags att gå vidare.

Budgeten ligger på 15-20.000. Även om jag helst givetvis lägger så lite som möjligt. Storleken på bilen spelar mindre roll. Bensinsnål är alltid fint, men så länge den inte drar hutlösa mängder är det ok. Klimatanläggning är prio. Men framför allt ska det vara en bil som inte strular och går sönder varannan vecka.

Kort sagt en fin pålitlig bil som man kan svalkas i under sommaren och slipper jobba sig varm med på vintern!

Kan tilläggas att den inte ska köras speciellt hårt. Åker ca 5 mil i veckan. roll

44 Inlägg
25 februari 2012
#2
Gå och kika på bmw, audi, saab? finns mycket du kan hitta:)


11 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#3
Okej, några fallgropar man ska akta sig för?

7 120 Inlägg
25 februari 2012
#4
Köpte min 9-3 för lite över 15 och allt funkar än. Blir inte bättre smile

2 046 Inlägg
25 februari 2012
#5
Bmw e34 e en kanon bil för pengarna! Men se bara upp för dom kan koka, även audi 100 får du en bra för dom pengarna.. Och kan inte annat än rekomendera mercedes 190e!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 februari 2012
#6
kannebanne skrev:
Bmw e34 e en kanon bil för pengarna! Men se bara upp för dom kan koka, även audi 100 får du en bra för dom pengarna.. Och kan inte annat än rekomendera mercedes 190e!

Jag tycker personligen att Audi 100 är helt OK för att inte säga riktigt bra bilar, men det är fruktansvärt svårt att hitta en med rostfria dörrar och baklucka nu för tiden. De yngsta 100:orna är ju 18 år gamla idag. En sådan kostar 5000 kr, inte 15 000. Dessutom har de ju problem med bränslerören, att de är av rostfritt stål istället för slangar som på de flesta andra bilar, problem med centrallås etc. Dessutom drar de förhållandevis mycket soppa (det är ju ändå rätt stora bilar). Nej, man får bra mycket nyare bil för 15-20k, t ex en 9-3 från denna sidan millenieskiftet som föreslogs ovan. Drar lite soppa, billig försäkring och krånglar faktiskt inte mycket alls.


1 570 Inlägg
25 februari 2012
#7
Jag har haft få allvarliga problem med min 850-97. Har kört den 10k mil och varje gång jag vridit om nyckeln sen jag köpte den har den startat och gått felfritt. Kanonbil på vintern och är bekväm. Nackdelen är väl att den drar en del soppa.

2 046 Inlägg
25 februari 2012
#8
http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … 11&w=3 Kan som sagt varmt rekomendera en 190e, dom går rätt billigt också i mitt tycke, så valde att länka en

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 februari 2012
#9
kannebanne skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_190_E_nybes_utan_anm_14900_mil_38823380.htm?ca=23_11&w=3 Kan som sagt varmt rekomendera en 190e, dom går rätt billigt också i mitt tycke, så valde att länka en

Varför välja en bil från 1991 istället för en från 2001 om man vill ha så lite krångel som möjligt?


1 948 Inlägg
25 februari 2012
#10
När jag läser ditt inlägg så verkar det som att du helt enkelt vill ha en bil som är så pålitlig som möjligt, skulle satsa på en toyota eller subaru, saab 9-3 är iofs också väldigt prisvärd idag...

Skulle passa mig för "premium" bilar om jag var du, har en tendens att kosta lite extra när dom går sönder. Så satsa på en japansk bil istället, känns lite tråkigare men håller oftast mycket bättre (samt brukar inte ha blivit lika misshandlade som en gammal bmw...)

34 Inlägg
25 februari 2012
#11
Skoda pickis om du inte har bråttom wink!

11 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#12
baltis skrev:
När jag läser ditt inlägg så verkar det som att du helt enkelt vill ha en bil som är så pålitlig som möjligt, skulle satsa på en toyota eller subaru, saab 9-3 är iofs också väldigt prisvärd idag...

Skulle passa mig för "premium" bilar om jag var du, har en tendens att kosta lite extra när dom går sönder. Så satsa på en japansk bil istället, känns lite tråkigare men håller oftast mycket bättre (samt brukar inte ha blivit lika misshandlade som en gammal bmw...)

Min magkänsla är att hålla sig undan för BMW och Mercedes, är det dessa som går under kategorin "premium"-bilar?

Som någon annan nämnde så känns det dumt att köpa en 20 år gammal bil när man kan få en som är knappa 10 för samma pris.

Har hört talas om att bytt kamrem är ett plus då detta kan kosta sate?!

Ser att det ligger många Saab 9-5 ute. Vad skiljer dessa mot en 9-3a?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 februari 2012
#13
n1kko skrev:
baltis skrev:
När jag läser ditt inlägg så verkar det som att du helt enkelt vill ha en bil som är så pålitlig som möjligt, skulle satsa på en toyota eller subaru, saab 9-3 är iofs också väldigt prisvärd idag...

Skulle passa mig för "premium" bilar om jag var du, har en tendens att kosta lite extra när dom går sönder. Så satsa på en japansk bil istället, känns lite tråkigare men håller oftast mycket bättre (samt brukar inte ha blivit lika misshandlade som en gammal bmw...)

Min magkänsla är att hålla sig undan för BMW och Mercedes, är det dessa som går under kategorin "premium"-bilar?

Som någon annan nämnde så känns det dumt att köpa en 20 år gammal bil när man kan få en som är knappa 10 för samma pris.

Har hört talas om att bytt kamrem är ett plus då detta kan kosta sate?!

Ser att det ligger många Saab 9-5 ute. Vad skiljer dessa mot en 9-3a?

9-5 är större än 9-3, om en 9-3 motsvarar en audi a4 så motsvarar 9-5 en a6...
men jag skulle också rekommendera en japansk standardbil t.ex en corolla framför vilken tysk bil som helst, de är billigare i _ALLT_, skatt, försäkring, bensinförbrukning, service etc, dessutom är de sjukt driftsäkra, kan bara ta morsans förra bil, en corolla -96, körde den nästan 14000 mil, det enda vi bytte som gick sönder var en glödlampa, rätt bra i min bok iaf...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

2 400 Inlägg
26 februari 2012
#14
Andromeda skrev:
kannebanne skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_190_E_nybes_utan_anm_14900_mil_38823380.htm?ca=23_11&w=3 Kan som sagt varmt rekomendera en 190e, dom går rätt billigt också i mitt tycke, så valde att länka en

Varför välja en bil från 1991 istället för en från 2001 om man vill ha så lite krångel som möjligt?

Det är en otroligt bra bil som är känd för att ha hög kvalitet?  Bara därför att man kan få en sur saab från 2000 betyder inte att den är bättre.
Om ts prioriterar hållbarhet, låga driftkostnader och ett bekymmersfritt ägande så skulle jag rekommendera den bilen stark i alla fall.


Edit: Jag vill påpeka att saab inte är en skitbil men av personliga erfarenheter så har mercedes funkat bra inom familjen de senaste 30 åren.
Senast redigerat av Nybergrobin (26 februari 2012)


Rumpmas
3 860 Inlägg
26 februari 2012
#15
Nybergrobin skrev:
Andromeda skrev:
kannebanne skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_190_E_nybes_utan_anm_14900_mil_38823380.htm?ca=23_11&w=3 Kan som sagt varmt rekomendera en 190e, dom går rätt billigt också i mitt tycke, så valde att länka en

Varför välja en bil från 1991 istället för en från 2001 om man vill ha så lite krångel som möjligt?

Det är en otroligt bra bil som är känd för att ha hög kvalitet?  Bara därför att man kan få en sur saab från 2000 betyder inte att den är bättre.
Om ts prioriterar hållbarhet, låga driftkostnader och ett bekymmersfritt ägande så skulle jag rekommendera den bilen stark i alla fall.


Edit: Jag vill påpeka att saab inte är en skitbil men av personliga erfarenheter så har mercedes funkat bra inom familjen de senaste 30 åren.

En 20 år gammal bil har haft 10 år längre på sig att rosta, packningar och bussningar torkar osv. En 9-3 2,0t är knappast sur jämfört med den mercan...


Rumpmas
3 860 Inlägg
26 februari 2012
#16
n1kko skrev:
baltis skrev:
När jag läser ditt inlägg så verkar det som att du helt enkelt vill ha en bil som är så pålitlig som möjligt, skulle satsa på en toyota eller subaru, saab 9-3 är iofs också väldigt prisvärd idag...

Skulle passa mig för "premium" bilar om jag var du, har en tendens att kosta lite extra när dom går sönder. Så satsa på en japansk bil istället, känns lite tråkigare men håller oftast mycket bättre (samt brukar inte ha blivit lika misshandlade som en gammal bmw...)

Min magkänsla är att hålla sig undan för BMW och Mercedes, är det dessa som går under kategorin "premium"-bilar?

Som någon annan nämnde så känns det dumt att köpa en 20 år gammal bil när man kan få en som är knappa 10 för samma pris.

Har hört talas om att bytt kamrem är ett plus då detta kan kosta sate?!

Ser att det ligger många Saab 9-5 ute. Vad skiljer dessa mot en 9-3a?

Saabarna har kamkedja. En 9-5 från åren 98-03 skulle jag inte köpa pga risk för motorproblem. 04 och nyare har uppgraderat motorblock och är därför helt ok.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 februari 2012
#17
n1kko skrev:
baltis skrev:
När jag läser ditt inlägg så verkar det som att du helt enkelt vill ha en bil som är så pålitlig som möjligt, skulle satsa på en toyota eller subaru, saab 9-3 är iofs också väldigt prisvärd idag...

Skulle passa mig för "premium" bilar om jag var du, har en tendens att kosta lite extra när dom går sönder. Så satsa på en japansk bil istället, känns lite tråkigare men håller oftast mycket bättre (samt brukar inte ha blivit lika misshandlade som en gammal bmw...)

Min magkänsla är att hålla sig undan för BMW och Mercedes, är det dessa som går under kategorin "premium"-bilar?

Som någon annan nämnde så känns det dumt att köpa en 20 år gammal bil när man kan få en som är knappa 10 för samma pris.

Har hört talas om att bytt kamrem är ett plus då detta kan kosta sate?!

Ser att det ligger många Saab 9-5 ute. Vad skiljer dessa mot en 9-3a?

Det kan vara onödigt att hålla sig undan BMW och Mercedes, dom kostar inte mer i drift än många andra modeller som nämnts här. Visst, en liten *Bilmärke* har billigare delar från butik. Men medan man utan problem kör 20.000mil på original hjullager i en BMW/Mercedes så får *Bilmärke*-ägaren byta hjullager efter 5000mil. (Och det finns värre exempel, många Peugeot-ägare har fått byta efter 3-4.000mil som ett exempel!)

Även om BMW eller Mercedes hjullager kostar 20% mer, blir alltså ett sådant hjullager till dessa på 20.000mil i längden billigare än att byta fyra hjullager på en *Bilmärke*. BMW och Mercedes är utav rejäl kvalité, och i längden lönar det sig nästan alltid!

I praktiken kan det dock vara svårt att hitta framför allt en fin BMW för max 20.000:-, exemplar i de lägre prisklasserna är ofta hårt körda och har ofta haft åtminstone en ägare som köpt den med tanken att använda den fullt ut i första hand och som transport i andra hand. Men det är inte ovanligt att det dyker upp något guldkorn då och då så det kan vara värt att hålla ögonen öppna!
Mercedes ligger dock i vissa fall lägre i pris och körs sällan lika hårt som BMW´s, det får dock bli relativt gamla bilar för pengarna som någon nämnt.

Bland japanska bilar är det ofta enkelt att hitta ett fint gammalt exemplar som körts av en äldre ägare och har en servicebok komplett med alla stämplar från auktoriserad verkstad trots att en sådan service de senaste åren kostat mer än bilen är värd nästan.
En japanska jag kan rekommendera är Nissan Primera, en modell som är duktig på mycket men inte bäst på något (Annat kan man inte förvänta sig av en 10-15år gammal lagom-modell?). God komfort, bra väghållning, och trevliga motorer står bland annat på plussidan, mycket buller i kupén och relativt känslig mot rost står som nackdelar men de två sista punkterna gäller å andra sidan de flesta bilarna från japan.

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
26 februari 2012
#18
Om du vill åka med stil! > http://www.blocket.se/vastmanland/Audi_ … =4&w=3

Hade en sån som första bil, wounderbar! Men se till att få en med 5:an om du vill undvika problem

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
26 februari 2012
#19
kolla på imprezorna smile hittar sånna i din pris klass ! dricker inte allt för mycket, väldigt väl balanserade bilar med 4wd, 4wd är skit kul vintertid !!!  dessutom är de väldigt driftsäkra bilar

du kan få min för 15 om du är sugen


11 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#20
Tackar för tipsen mina herrar. Lutar mest åt Saab eller Japanskt (som nån tipsade om tidigare i tråden). Kan tillägga att jag inte alls är ute efter en bil som är rolig att köra med. Det är ett plus, men absolut inte prioritet. Komfort kan däremot vara trevligt!

Hur är en Saab 9-5 att köra? Ljudnivå? Mjuk väghållning?


Sök