n1kko skrev:
baltis skrev:
När jag läser ditt inlägg så verkar det som att du helt enkelt vill ha en bil som är så pålitlig som möjligt, skulle satsa på en toyota eller subaru, saab 9-3 är iofs också väldigt prisvärd idag...
Skulle passa mig för "premium" bilar om jag var du, har en tendens att kosta lite extra när dom går sönder. Så satsa på en japansk bil istället, känns lite tråkigare men håller oftast mycket bättre (samt brukar inte ha blivit lika misshandlade som en gammal bmw...)
Min magkänsla är att hålla sig undan för BMW och Mercedes, är det dessa som går under kategorin "premium"-bilar?
Som någon annan nämnde så känns det dumt att köpa en 20 år gammal bil när man kan få en som är knappa 10 för samma pris.
Har hört talas om att bytt kamrem är ett plus då detta kan kosta sate?!
Ser att det ligger många Saab 9-5 ute. Vad skiljer dessa mot en 9-3a?
Det kan vara onödigt att hålla sig undan BMW och Mercedes, dom kostar inte mer i drift än många andra modeller som nämnts här. Visst, en liten *Bilmärke* har billigare delar från butik. Men medan man utan problem kör 20.000mil på original hjullager i en BMW/Mercedes så får *Bilmärke*-ägaren byta hjullager efter 5000mil.
(Och det finns värre exempel, många Peugeot-ägare har fått byta efter 3-4.000mil som ett exempel!)Även om BMW eller Mercedes hjullager kostar 20% mer, blir alltså ett sådant hjullager till dessa på 20.000mil i längden billigare än att byta fyra hjullager på en *Bilmärke*. BMW och Mercedes är utav rejäl kvalité, och i längden lönar det sig nästan alltid!
I praktiken kan det dock vara svårt att hitta framför allt en fin BMW för max 20.000:-, exemplar i de lägre prisklasserna är ofta hårt körda och har ofta haft åtminstone en ägare som köpt den med tanken att använda den fullt ut i första hand och som transport i andra hand. Men det är inte ovanligt att det dyker upp något guldkorn då och då så det kan vara värt att hålla ögonen öppna!
Mercedes ligger dock i vissa fall lägre i pris och körs sällan lika hårt som BMW´s, det får dock bli relativt gamla bilar för pengarna som någon nämnt.
Bland japanska bilar är det ofta enkelt att hitta ett fint gammalt exemplar som körts av en äldre ägare och har en servicebok komplett med alla stämplar från auktoriserad verkstad trots att en sådan service de senaste åren kostat mer än bilen är värd nästan.
En japanska jag kan rekommendera är Nissan Primera, en modell som är duktig på mycket men inte bäst på något (Annat kan man inte förvänta sig av en 10-15år gammal lagom-modell?). God komfort, bra väghållning, och trevliga motorer står bland annat på plussidan, mycket buller i kupén och relativt känslig mot rost står som nackdelar men de två sista punkterna gäller å andra sidan de flesta bilarna från japan.
Lycka till!