3448
Sök

Köpråd bil 15-20 000:-

Trucker
2 710 Inlägg
26 februari 2012
#41
Du får köpa min 9000! smile

Fart missbrukare

112 Inlägg
26 februari 2012
#42
Andromeda skrev:
Mankan87 skrev:
Andromeda skrev:

Då är det bara att skippa bilen. Det hade jag gjort i alla fall. Han kanske har vetskapen om att oljan gärna behöver bytas med intervaller på 1000 mil på tidiga 9-5 för att undvika oilsludge och därför använder det som argument. Eftersom det är så jäkla svårt att kolla hur en motor mår inuti utan att öppna den hade jag som sagt hoppat, men får räkna med att service inte skötts som den ska.

Det är en 12 år gammal bil och du tror att servicebok spelar ngn större roll?

Vi tar det igen då:

Förutsättningar:

* Modellen är behäftad med motorproblem och i grunden för långa serviceintervaller. Närmare bestämt oilsludge.
* Problemen kan undvikas genom oljebyten var 1000:e mil.
* Säljaren har själv bytt var 1000:e mil enligt egen utsago.
* Säljaren kan inte visa på att han gjort det. Säljaren kan mycket väl vara medveten om att det kan underlätta försäljning.
* Du kan inte kontrollera motorn utan att öppna den, och om den dricker olja blir det en överraskning till senare.

Skulle du då lita på säljaren och kanske stå med en rasad motor nästa månad?

Har redan gjort det en gång. Och skulle göra det igen. Är ju bara köra en full service på bilen när man kommer hem med den?

2 046 Inlägg
26 februari 2012
#43
Dieselsmurfen skrev:
kannebanne skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Jag letar själv bil i samma prisklass och har fastnat för MB E-klass. Tyvärr rostar de helt sjukt mycket. Bilen jag länkar till har jag pratat med ägaren om och den är bara bubblig på bakluckan. I övrigt toppskick påstår han vilket jag inte betvivlar men har en liknande på gång så...

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … 6.htm?sa=1

Rekommenderas. Tror jag. Ej provat.

Dessa bilar rostar, rätt mycket, men de mesta e ytrost.. Men komforten e otrolig! Dock så dricker 420n rätt mycket, annars en jävla fin bil för pengarna smile

Rostar gör de men dricker gör de inte. Går att köra på 1.0 om man vill. Dessutom fungerar ACC och kyler på denna. Kvitto på fyllning finns om jag minns rätt.

Jaha ok, så va de inte mer vår gammle 420, drack 1.3.

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Sous Chef
389 Inlägg
26 februari 2012
#44
Med 5 mil i veckan och du verkar inte bry dig direkt om märke eller effekt?
Och verkar inte ha ngt direkt bilintresse?

Hade satt upp min max budget och köpt en så ny bil som möjligt.
Nyare bil brukar innebära mindre problem än en gammal bil ( givetvis inte så i alla fall)

Annars är en Ford flesta en helt ok bil om man får tag i en som är skonas från rost. Kolla min profil.
Min var helt ok att köra 90väg med och drar inte Mkt och billig försäkring.
Motorväg funkar att köra men inte jätte bekvämt.
Helt ok komfort för sin storlek.

Forummoderator
18 003 Inlägg
26 februari 2012
#45
kannebanne skrev:
Dieselsmurfen skrev:
kannebanne skrev:

Dessa bilar rostar, rätt mycket, men de mesta e ytrost.. Men komforten e otrolig! Dock så dricker 420n rätt mycket, annars en jävla fin bil för pengarna smile

Rostar gör de men dricker gör de inte. Går att köra på 1.0 om man vill. Dessutom fungerar ACC och kyler på denna. Kvitto på fyllning finns om jag minns rätt.

Jaha ok, så va de inte mer vår gammle 420, drack 1.3.

Er "Gamle" 420 kanske gick stadskörning. Du vet ju säkert själv vad din morsas Voyager drar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 046 Inlägg
26 februari 2012
#46
Dieselsmurfen skrev:
kannebanne skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Rostar gör de men dricker gör de inte. Går att köra på 1.0 om man vill. Dessutom fungerar ACC och kyler på denna. Kvitto på fyllning finns om jag minns rätt.

Jaha ok, så va de inte mer vår gammle 420, drack 1.3.

Er "Gamle" 420 kanske gick stadskörning. Du vet ju säkert själv vad din morsas Voyager drar.

Ja den drar rätt mycke, däremot vid stadskörning har jag ingen aning om, jag va ju inte 18 än så jag kunde inte köra och hålla koll på de

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 februari 2012
#47
Mankan87 skrev:
Andromeda skrev:
Mankan87 skrev:
Det är en 12 år gammal bil och du tror att servicebok spelar ngn större roll?

Vi tar det igen då:

Förutsättningar:

* Modellen är behäftad med motorproblem och i grunden för långa serviceintervaller. Närmare bestämt oilsludge.
* Problemen kan undvikas genom oljebyten var 1000:e mil.
* Säljaren har själv bytt var 1000:e mil enligt egen utsago.
* Säljaren kan inte visa på att han gjort det. Säljaren kan mycket väl vara medveten om att det kan underlätta försäljning.
* Du kan inte kontrollera motorn utan att öppna den, och om den dricker olja blir det en överraskning till senare.

Skulle du då lita på säljaren och kanske stå med en rasad motor nästa månad?

Har redan gjort det en gång. Och skulle göra det igen. Är ju bara köra en full service på bilen när man kommer hem med den?

Nej? Verkligen inte.

Oilsludge yttrar sig i att oljan slits i förtid pga att vevhusgaser inte evakueras tillfredsställande. När uppgraderingen till vevhusventilationen kom var skadan redan skedd på många bilar. Det i kombination med för långa serviceintervall fick oljan att koksa och sätta igen kolvringarna så att de inte tätade ordentligt och bilen började dra olja. Många motorer rasade, främst kamdrivning och turboaggregat pga oljebrist och sliten olja fastän de servades enligt boken. Bilar servade var tusende mil är betydligt säkrare köp.

Du riskerar alltså att ha permanenta motorskador, i bästa fall räcker det att byta kolvar till T5-kolvar, vilket inte är speciellt enkelt att göra själv på uppfarten eller billigt att lämna bort. Och framförallt inget man väljer när hela Blocket kryllar av 9-5:or.

Det är alltså inte så enkelt som att se till att det är fräsch olja i motorn, det ska ha varit fräsch olja under bilens livslängd om man ska till att köpa 9-5 äldre än 2004.
Senast redigerat av Andromeda (26 februari 2012)


Forummoderator
18 003 Inlägg
26 februari 2012
#48
kannebanne skrev:
Dieselsmurfen skrev:
kannebanne skrev:

Jaha ok, så va de inte mer vår gammle 420, drack 1.3.

Er "Gamle" 420 kanske gick stadskörning. Du vet ju säkert själv vad din morsas Voyager drar.

Ja den drar rätt mycke, däremot vid stadskörning har jag ingen aning om, jag va ju inte 18 än så jag kunde inte köra och hålla koll på de

Jaså det gör den? Glöm inte att du i ett inlägg i torsdags berättade att din morsa kör en CLK. Jag tror inte att du någonsin satt en fot nära en 420.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 046 Inlägg
26 februari 2012
#49
Dieselsmurfen skrev:
kannebanne skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Er "Gamle" 420 kanske gick stadskörning. Du vet ju säkert själv vad din morsas Voyager drar.

Ja den drar rätt mycke, däremot vid stadskörning har jag ingen aning om, jag va ju inte 18 än så jag kunde inte köra och hålla koll på de

Jaså det gör den? Glöm inte att du i ett inlägg i torsdags berättade att din morsa kör en CLK. Jag tror inte att du någonsin satt en fot nära en 420.

Ja nu kör hon clk, och tro de eller ej, hon har haft en mercedes E420 jo, och jag har satt min fot i en 420 flera gånger. Så jo, pallar inte diskutera med dig mer, jag vet nog bäst själv

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Forummoderator
18 003 Inlägg
26 februari 2012
#50
kannebanne skrev:
Dieselsmurfen skrev:
kannebanne skrev:

Ja den drar rätt mycke, däremot vid stadskörning har jag ingen aning om, jag va ju inte 18 än så jag kunde inte köra och hålla koll på de

Jaså det gör den? Glöm inte att du i ett inlägg i torsdags berättade att din morsa kör en CLK. Jag tror inte att du någonsin satt en fot nära en 420.

Ja nu kör hon clk, och tro de eller ej, hon har haft en mercedes E420 jo, och jag har satt min fot i en 420 flera gånger. Så jo, pallar inte diskutera med dig mer, jag vet nog bäst själv

CLK? Fan. jag skrev fel... Menar ju BMW. Jaja.. Hon kanske haft bägge två...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 februari 2012
#51
Dieselsmurfen skrev:
kannebanne skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Jaså det gör den? Glöm inte att du i ett inlägg i torsdags berättade att din morsa kör en CLK. Jag tror inte att du någonsin satt en fot nära en 420.

Ja nu kör hon clk, och tro de eller ej, hon har haft en mercedes E420 jo, och jag har satt min fot i en 420 flera gånger. Så jo, pallar inte diskutera med dig mer, jag vet nog bäst själv

CLK? Fan. jag skrev fel... Menar ju BMW. Jaja.. Hon kanske haft bägge två...

Ägd av Gammelsmurfen smile


4 Inlägg
26 februari 2012
#52
opel corsa smile den är rätt bensin snål 250km kan man åka med mindre än halva tanken (med rätt körning) sjäv har jag en 1.6 corsa år 2003 har inte haft några större fel på den, hade lite problem med växel lådan pga föra ägaren visste inte hur man fyller på olijan -.-  annars  top fart 145km/h.... på vinter  startar utan problem
Senast redigerat av xXilijaXx (26 februari 2012)

jag är inte otrevlig, jag låter bara jävligt otrevlig när jag skriver...

11 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#53
C-Herbst skrev:
Med 5 mil i veckan och du verkar inte bry dig direkt om märke eller effekt?
Och verkar inte ha ngt direkt bilintresse?

Hade satt upp min max budget och köpt en så ny bil som möjligt.
Nyare bil brukar innebära mindre problem än en gammal bil ( givetvis inte så i alla fall)

Annars är en Ford flesta en helt ok bil om man får tag i en som är skonas från rost. Kolla min profil.
Min var helt ok att köra 90väg med och drar inte Mkt och billig försäkring.
Motorväg funkar att köra men inte jätte bekvämt.
Helt ok komfort för sin storlek.

Hur ska man säga. Jag bryr mig fast ändå inte?

Jag har absolut inget favoritmärke eller så. Har inte heller några större drömmar om att sladda runt med bilen i höga hastigheter och få blickar efter mig.

Jag ska ta mig från punkt A till punkt B i den. Gärna så bekvämt som möjligt. Alltså vill jag gärna ha klimatanläggning och relativt hög komfort.

Hitre sidan om 00-talet känns bäst.

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 februari 2012
#54
xXilijaXx skrev:
opel corsa smile den är rätt bensin snål 250km kan man åka med mindre än halva tanken (med rätt körning) sjäv har jag en 1.6 corsa år 2003 har inte haft några större fel på den, hade lite problem med växel lådan pga föra ägaren visste inte hur man fyller på olijan -.-  annars  top fart 145km/h.... på vinter  startar utan problem

9-5:an kör du nästan 50 mil på halva tanken, då är ju den snålare?

Hint: Hur stor tanken är har ju lite med saken att göra, därför anger man i regel förbrukning i volymmått/sträcka wink


11 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#55
Marcus- skrev:
n1kko skrev:
Här kommer ännu en av dessa köprådstrådar.

Har puttrat på i ett par år i farsans gamla Passat från 91. Men igår la den av för tredje gången på kort tid, så det känns som att det är dags att gå vidare.

Budgeten ligger på 15-20.000. Även om jag helst givetvis lägger så lite som möjligt. Storleken på bilen spelar mindre roll. Bensinsnål är alltid fint, men så länge den inte drar hutlösa mängder är det ok. Klimatanläggning är prio. Men framför allt ska det vara en bil som inte strular och går sönder varannan vecka.

Kort sagt en fin pålitlig bil som man kan svalkas i under sommaren och slipper jobba sig varm med på vintern!

Kan tilläggas att den inte ska köras speciellt hårt. Åker ca 5 mil i veckan. roll

Ford Focus wink 

Typ;
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 18&w=3

Den där såg inte helt dum ut!

Ser att den inte har gått så farligt. Är det samma där som med Saaben - ifylld servicebok som gäller?

Verkar ju förövrigt lite halvlurigt med 9-5an om den strular med motorn. Får kolla efter en med servicebok då.

Som sagt strulbilar går "fetbort".

4 Inlägg
26 februari 2012
#56
Andromeda skrev:
xXilijaXx skrev:
opel corsa smile den är rätt bensin snål 250km kan man åka med mindre än halva tanken (med rätt körning) sjäv har jag en 1.6 corsa år 2003 har inte haft några större fel på den, hade lite problem med växel lådan pga föra ägaren visste inte hur man fyller på olijan -.-  annars  top fart 145km/h.... på vinter  startar utan problem

9-5:an kör du nästan 50 mil på halva tanken, då är ju den snålare?

Hint: Hur stor tanken är har ju lite med saken att göra, därför anger man i regel förbrukning i volymmått/sträcka wink

opel corsa

års skatt: 1040 kr
Motoreffekt :74,8 hk
ljudnivå vid körning: 72
ljud nivå still stående 80
landsvägkörning: 5,3 liter /100km
stadskörning: 8,4 liter / 100km
blandadkörning 6,4 liter /100 km
tanken ligger på ca 45 liter (eller mindre )

jag är inte otrevlig, jag låter bara jävligt otrevlig när jag skriver...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 februari 2012
#57
n1kko skrev:
Marcus- skrev:
n1kko skrev:
Här kommer ännu en av dessa köprådstrådar.

Har puttrat på i ett par år i farsans gamla Passat från 91. Men igår la den av för tredje gången på kort tid, så det känns som att det är dags att gå vidare.

Budgeten ligger på 15-20.000. Även om jag helst givetvis lägger så lite som möjligt. Storleken på bilen spelar mindre roll. Bensinsnål är alltid fint, men så länge den inte drar hutlösa mängder är det ok. Klimatanläggning är prio. Men framför allt ska det vara en bil som inte strular och går sönder varannan vecka.

Kort sagt en fin pålitlig bil som man kan svalkas i under sommaren och slipper jobba sig varm med på vintern!

Kan tilläggas att den inte ska köras speciellt hårt. Åker ca 5 mil i veckan. roll

Ford Focus wink 

Typ;
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 18&w=3

Den där såg inte helt dum ut!

Ser att den inte har gått så farligt. Är det samma där som med Saaben - ifylld servicebok som gäller?

Verkar ju förövrigt lite halvlurigt med 9-5an om den strular med motorn. Får kolla efter en med servicebok då.

Som sagt strulbilar går "fetbort".

Ford´s kvalitétsrykte är kanske inte det bästa, Focus är dessutom en modell som rostar friskt och det är ingen bekväm bil att åka i då framför allt ljudnivån är obekvämt hög. Skall du ändå köpa en bil med risk för lite "strul" som du kallar det känns en stor SAAB 9-5 av samma årsmodell för samma pengar som ett mycket vettigare köp än en Focus.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sous Chef
389 Inlägg
26 februari 2012
#58
n1kko skrev:
C-Herbst skrev:
Med 5 mil i veckan och du verkar inte bry dig direkt om märke eller effekt?
Och verkar inte ha ngt direkt bilintresse?

Hade satt upp min max budget och köpt en så ny bil som möjligt.
Nyare bil brukar innebära mindre problem än en gammal bil ( givetvis inte så i alla fall)

Annars är en Ford flesta en helt ok bil om man får tag i en som är skonas från rost. Kolla min profil.
Min var helt ok att köra 90väg med och drar inte Mkt och billig försäkring.
Motorväg funkar att köra men inte jätte bekvämt.
Helt ok komfort för sin storlek.

Hur ska man säga. Jag bryr mig fast ändå inte?

Jag har absolut inget favoritmärke eller så. Har inte heller några större drömmar om att sladda runt med bilen i höga hastigheter och få blickar efter mig.

Jag ska ta mig från punkt A till punkt B i den. Gärna så bekvämt som möjligt. Alltså vill jag gärna ha klimatanläggning och relativt hög komfort.

Hitre sidan om 00-talet känns bäst.

förstår smile  hade isf köpt en så ny och fin bil jag haft råd till.

http://www.garaget.org/?car=237857 

det var en helt ok bil för pengarna. saknade dock ac men det fanns i årsmodellen senare..


ovanligt att dessa trådarna spårar ur oxå...

Forummoderator
18 003 Inlägg
26 februari 2012
#59
För 20 lappar får du en bil från ca 1997. Ska vi ta och kolla lite i "Årets Bilar 1997" så hittas följande:

VW Passat 1.9 Diesel: 0,51 l/mil
Toyota Carina 1.8: 0.75
Suzuki Swift: 0.49
Saab 9000 Aero:  1.07
Nissan Almera: 0.69

Osv. Önskas fler uppgifter så säg till. Boken ligger vid datorn nu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
26 februari 2012
#60
Dieselsmurfen skrev:
För 20 lappar får du en bil från ca 1997. Ska vi ta och kolla lite i "Årets Bilar 1997" så hittas följande:

VW Passat 1.9 Diesel: 0,51 l/mil
Toyota Carina 1.8: 0.75
Suzuki Swift: 0.49
Saab 9000 Aero:  1.07
Nissan Almera: 0.69

Osv. Önskas fler uppgifter så säg till. Boken ligger vid datorn nu...

http://www.blocket.se/goteborg/VW_Passa … 15&w=1

jag är inte otrevlig, jag låter bara jävligt otrevlig när jag skriver...


Sök