2980
Sök

Den röda "TCS"-lampan lyser på 9000cs

357 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
#1
Jo när ja skulle ut o köra så lyste den röda "TCS"-lampan. Tänkte inte så mycke på de, bara antispinnen tänkte ju ja! Men så blev gaspedalen trög. Tomgången blev även ojämn så ja stängde av o vred igång igen men problemet återstod o ja va tvungen o åka så när ja kom ut på landsvägen ville den bara växla till trean (automat!) så ja fick köra på trean i typ 2 mil sen fick den stå i nån timme o efter ytterligare ett försök så va den som vanligt igen..Mycke skumt!

Nån som har nån bra förklaring..? tack på förhand

Heter de Lövena eller Löven??

3 295 Inlägg
8 september 2006
#2
ehhh ja! du TCS.. det är skit att ha det om det inte funkar som det ska.. hänvisar dig till www.stcs.nu ...


357 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
#3
Slave_joe skrev:
ehhh ja! du TCS.. det är skit att ha det om det inte funkar som det ska.. hänvisar dig till www.stcs.nu ...

ok får la pröva de! tack ändå smile

Heter de Lövena eller Löven??

519 Inlägg
8 september 2006
#4
har du fler problem med tcs så, skicka mig ett pm, så ska jag försöka lösa det..Har lagat några saabar med detta problem......lycka till..............

357 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
#5
ok man tackar men du har ingen ide om va de kan va så här på rak arm?

Heter de Lövena eller Löven??

519 Inlägg
9 september 2006
#6
bilen går ned till limphouse(stavning) nödprogramm..du kan börja med att kolla så att alla vaccumslangar är hela.går slangar till spjällhus magnetventiler  turbo mm..kolla upp magnetventilerna en på torpedväggen  å en på vänsterframskärm,ohm mät mellan stiften ska vara 30 ohm.sen kolla upp vaccumbälgen är hel i spjällhuset(under svarta locket).sen mät upp spjällhuset med ohm-volt mätare(har dessa värden om du är intresserad) sen mät upp gaspotentiometer och sen ets styrdonet som är under förarsätet..spjällhuset brukar vara det som strular mest..nackdelen är om du hittar felet och åtgärdar det så ska systemet calibreras om med tech2 ..glömde kan vara en abs givare som inte får signal,då  går bilen ner till nödprogrammet också..

#2573
1 489 Inlägg
9 september 2006
#7
harman1 skrev:
bilen går ned till limphouse(stavning)

Limphome (Halta hem). Motorn stänger av vissa delar av motorn och gasen blir wirestyrd istället för elektronisk. Tomgången går ner till 500RPM och bilen vill gärna dö. Detta är för att du ska kunna "halta hem" om det blir nåt fel. Har samma problem jag med. Det där med TCS är ett helvete !

• Även den starka måste ta i när han skiter

357 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
#8
harman1 skrev:
bilen går ned till limphouse(stavning) nödprogramm..du kan börja med att kolla så att alla vaccumslangar är hela.går slangar till spjällhus magnetventiler  turbo mm..kolla upp magnetventilerna en på torpedväggen  å en på vänsterframskärm,ohm mät mellan stiften ska vara 30 ohm.sen kolla upp vaccumbälgen är hel i spjällhuset(under svarta locket).sen mät upp spjällhuset med ohm-volt mätare(har dessa värden om du är intresserad) sen mät upp gaspotentiometer och sen ets styrdonet som är under förarsätet..spjällhuset brukar vara det som strular mest..nackdelen är om du hittar felet och åtgärdar det så ska systemet calibreras om med tech2 ..glömde kan vara en abs givare som inte får signal,då  går bilen ner till nödprogrammet också..

oj de va mycke mäting de e nog bäst ja låter en på SEM kolla påt..Dom gjorde ju tändkassetterna så han e göörhaj på sånt! men dom värdena vore kanske bra o veta innan då tongue

Heter de Lövena eller Löven??

Fartblind
35 Inlägg
11 september 2006
#9
Jag har samma problem med min Saab... Brukar kunna släppa om man trycker gasen i botten några gånger... Nån som vet om det är skadligt för motorn att göra så?


357 Inlägg
11 september 2006
Trådstartare
#10
Robbie9000 skrev:
Jag har samma problem med min Saab... Brukar kunna släppa om man trycker gasen i botten några gånger... Nån som vet om det är skadligt för motorn att göra så?

ja pröva de me några gånger men de fortsatte..den ville inte ligga på fyran heller så fort man gasa upp den så växla den ner te trean me en jädra smäll hmm

Heter de Lövena eller Löven??

3 295 Inlägg
11 september 2006
#11
testa och ta bort alla säkringar som har med ABS och TCS att göra.. det fungerade för en polare en gång.. för vem behöver antispinn och ABS?? tonguetongue


Fartblind
35 Inlägg
11 september 2006
#12
__JoCCe__ skrev:
ja pröva de me några gånger men de fortsatte..den ville inte ligga på fyran heller så fort man gasa upp den så växla den ner te trean me en jädra smäll hmm

Hmmmm.. Så har jag inte märkt att det har blivit på min bil...Har nämligen oxå automat... Har bara kört in till vägkanten, lagt i P & sen tryckt ner gasen ett par gånger, så har lampan slutat lysa...


357 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
#13
Slave_joe skrev:
testa och ta bort alla säkringar som har med ABS och TCS att göra.. det fungerade för en polare en gång.. för vem behöver antispinn och ABS?? tonguetongue

men dom säkringarna väl i motorrummet nånstans om ja inte minns fel! Iaf te ABS i en liten låda ovanför bromsservon..

Heter de Lövena eller Löven??

357 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
#14
Robbie9000 skrev:
__JoCCe__ skrev:
ja pröva de me några gånger men de fortsatte..den ville inte ligga på fyran heller så fort man gasa upp den så växla den ner te trean me en jädra smäll hmm

Hmmmm.. Så har jag inte märkt att det har blivit på min bil...Har nämligen oxå automat... Har bara kört in till vägkanten, lagt i P & sen tryckt ner gasen ett par gånger, så har lampan slutat lysa...

ok nä ja pröva när ja körde..hade bara typ halvgas också...

Heter de Lövena eller Löven??

3 295 Inlägg
12 september 2006
#15
__JoCCe__ skrev:
Slave_joe skrev:
testa och ta bort alla säkringar som har med ABS och TCS att göra.. det fungerade för en polare en gång.. för vem behöver antispinn och ABS?? tonguetongue

men dom säkringarna väl i motorrummet nånstans om ja inte minns fel! Iaf te ABS i en liten låda ovanför bromsservon..

Exakt taur alla säkringar som har med skiten att göra.. kan vara värt ett försök iaf..


519 Inlägg
12 september 2006
#16
Tar man bort alla säkringar till tcs-ets så går bilen ner till limphome(nödprogrammet)..I regel när tcs lampan lyser så är det nåt fel i ets-kretsen som styr gaspedalen elektroniskt,Ets boxen får signalfrån gaspotentiometer (gas pedalen) och reglerar gasspjället därefter.farthållaren styrs också från boxen.har man automat så styrs automatlåda av boxen också (finns ej kickdownvajer)lägger tcs-ets av så körs bilen på nödvajer och då vet automaten ej hur mycket du gasar(Växlar fel när man kör)  har man acc så sätter acc-systemet ej igång kompressorn då det finns ett fel i systemet...Bara en liten förklaring,har inte tatt med allt men så här fungerar tcs-ets systemet på ett ungefär............

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 september 2006
#17
Hade en polare som hade det där problemet, han bytte någon/några sensorer sen funkade det igen.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

519 Inlägg
12 september 2006
#18
kwansa skrev:
Hade en polare som hade det där problemet, han bytte någon/några sensorer sen funkade det igen.

Jepp det brukar vara lätt att få igång systemet igen..sensorer menar du magnetventiler eller abs givarna?? bara att mäta upp sen byt.................

357 Inlägg
13 september 2006
Trådstartare
#19
harman1 skrev:
Tar man bort alla säkringar till tcs-ets så går bilen ner till limphome(nödprogrammet)..I regel när tcs lampan lyser så är det nåt fel i ets-kretsen som styr gaspedalen elektroniskt,Ets boxen får signalfrån gaspotentiometer (gas pedalen) och reglerar gasspjället därefter.farthållaren styrs också från boxen.har man automat så styrs automatlåda av boxen också (finns ej kickdownvajer)lägger tcs-ets av så körs bilen på nödvajer och då vet automaten ej hur mycket du gasar(Växlar fel när man kör)  har man acc så sätter acc-systemet ej igång kompressorn då det finns ett fel i systemet...Bara en liten förklaring,har inte tatt med allt men så här fungerar tcs-ets systemet på ett ungefär............

ok då har man lärt sig nått nytt smile men nu har den vart lung ett tag..pepparperppar..de e bara ibland men då måste de ju va sensorna isåfall,nån som vet hur den är o byta o va den kan kosta?
Senast redigerat av __JoCCe__ (13 september 2006)

Heter de Lövena eller Löven??

357 Inlägg
17 september 2006
Trådstartare
#20
harman1 skrev:
kwansa skrev:
Hade en polare som hade det där problemet, han bytte någon/några sensorer sen funkade det igen.

Jepp det brukar vara lätt att få igång systemet igen..sensorer menar du magnetventiler eller abs givarna?? bara att mäta upp sen byt.................

vart satt dom isåfall? va de den på torpedväggen eller den ve batteriet?

Heter de Lövena eller Löven??


Sök