4243
Sök

Nu får inte airbag lampan lysa vid besiktning...

1 948 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#1
Denna informationen kom upp i en annan tråd men blev så frustrerad så jag tyckte den förtjänade en egen tråd...

Länk till informationen http://www.bilprovningen.se/Externt/bpn … enDocument

Säkert några jävla lobbyister som är betalda av "bil-industrin" som lyckats få igenom detta EU direktiv.

Har en gammal golf som lampan lyst i några år nu, släpper dom inte igenom den, ja då är det billigare att åka obesiktat... och om jag ändå åker obesiktat varför ska jag då laga dom andra 2orna på riktiga fel?
Nej denna nya regel kommer snarare försämra trafiksäkerheten!

Tidigare har jag alltid tyckt att besiktning varit en bra sak eftersom att det dom kontrollerar faktiskt handlar mycket om min säkerhet, men jag ska fan ha rätten att välja om jag vill ha airbag eller inte i min bil!

Forummoderator
26 340 Inlägg
28 februari 2012
#2
Grejen är väl att airbaglampan inte får lysa, därför att den varnar för att nåt är fel i systemet. Detta kan lika gärna tolkas som att airbagen kan skjutas när som helst, eller inte alls vid en eventuell krock.
Därför har det nog inte så mycket att göra om airbagen är borttagen ändå.

Lura systemet att tro airbagen sitter där, så är problemet löst.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 948 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Grejen är väl att airbaglampan inte får lysa, därför att den varnar för att nåt är fel i systemet. Detta kan lika gärna tolkas som att airbagen kan skjutas när som helst, eller inte alls vid en eventuell krock.
Därför har det nog inte så mycket att göra om airbagen är borttagen ändå.

Lura systemet att tro airbagen sitter där, så är problemet löst.

Aldrig hört talas om någon airbag som skjutit felaktigt... eller jo, för måååånga år sen var det någon volvo modell där den "sköt" när man körde för fort i fartgupp... dock så lös inte någon varningslampa innan....

Och som du säger, lura systemet kommer nog bli en väldigt vanlig lösning på billigare bilar med detta felet, och det är ju ÄNNU sämre.
Tänk stackarn som köper sig en bil där han tror att alla airbags fungerar och så gör han det inte... personen som köpt denna bilen kanske var villig, om han visste om det, att lägga några tusenlappar på att laga felet...

Forummoderator
26 340 Inlägg
28 februari 2012
#4
baltis skrev:
Mack skrev:
Grejen är väl att airbaglampan inte får lysa, därför att den varnar för att nåt är fel i systemet. Detta kan lika gärna tolkas som att airbagen kan skjutas när som helst, eller inte alls vid en eventuell krock.
Därför har det nog inte så mycket att göra om airbagen är borttagen ändå.

Lura systemet att tro airbagen sitter där, så är problemet löst.

Aldrig hört talas om någon airbag som skjutit felaktigt... eller jo, för måååånga år sen var det någon volvo modell där den "sköt" när man körde för fort i fartgupp... dock så lös inte någon varningslampa innan....

Och som du säger, lura systemet kommer nog bli en väldigt vanlig lösning på billigare bilar med detta felet, och det är ju ÄNNU sämre.
Tänk stackarn som köper sig en bil där han tror att alla airbags fungerar och så gör han det inte... personen som köpt denna bilen kanske var villig, om han visste om det, att lägga några tusenlappar på att laga felet...

Jo, men lampan lyser ju inte för att det är kul. Den lyser ju av en anledning. Inte för att jag heller har hört talas om airbags som skjutits av sig själv eller så heller, men står det inte i instruktionsböckerna att man försiktigt skall ta sig till en auktoriserad verkstad om en dylik lampa lyser? (inte för att man gör det dock..)

Sen är det ju upp till gamla ägaren att berätta om att det fattas airbags till den nya ägaren. Så gjorde gamla ägaren till V70:in jag köpte. Det är liksom hyfs.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

305 Inlägg
28 februari 2012
#5
Mack hyfs är väll ändå väldigt ovanligt vid privata bilaffärer känns det som.

Det som jag tycker är dumt med detta är att bilar har blivit godkända med dessa fel i flera år, men nu helt plötsligt så är dom för farliga för allmäna vägar.
Sambons lille brorsa köpet en bil för två år sedan med lysande srs lampa och har inte haft några problem med varken besitningen eller bilen i övrigt, nu åker han ju på rätt ordentliga kostnade för att få köra sin bil.
Airags och de flesta srs sakerna är ju inget som går att köpa beg. häller(med full rätt offersig) så dyrt blir det om man inte fuskar.


Forummoderator
26 340 Inlägg
28 februari 2012
#6
Dirq skrev:
Mack hyfs är väll ändå väldigt ovanligt vid privata bilaffärer känns det som.

Det som jag tycker är dumt med detta är att bilar har blivit godkända med dessa fel i flera år, men nu helt plötsligt så är dom för farliga för allmäna vägar.
Sambons lille brorsa köpet en bil för två år sedan med lysande srs lampa och har inte haft några problem med varken besitningen eller bilen i övrigt, nu åker han ju på rätt ordentliga kostnade för att få köra sin bil.
Airags och de flesta srs sakerna är ju inget som går att köpa beg. häller(med full rätt offersig) så dyrt blir det om man inte fuskar.

Jo, tyvärr har du säkert rätt. Det är sällsynt idag.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
28 februari 2012
#7
Ni åker för nya bilar! smile

Så enkelt är det! smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Forummoderator
26 340 Inlägg
28 februari 2012
#8
Marcus- skrev:
Tur att s40;n är nybesiktigad då..... Vad pratar ni om att lura den ? Kan man släcka lampan utan att behöva byta airbag ? Tror det är airbagen i stolen som strular för mig..

Går väl lura med hjälp av att använda så kallade "motstånd"?
Nån får rätta mig om jag har fel såklart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 798 Inlägg
28 februari 2012
#9
Nu är det ju väldigt sällan det är just airbagarna som strular utan det är kablaget till dessa som på ett eller annat sätt gjort sitt, så varför måste det tvunget bli så dyrt!?
Aldrig hört talas om att en airbag behövts bytas ut annat än efter en skada, så jag tror det mest är en myt att det blir så förbannat dyrt, precis som med ABS-systemen som oftast går att fixa med kablar, givare eller en krans för några hundra.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
28 februari 2012
#10
ni vet väll att lampan faktist går att plocka ur ?smile

är lite orolig då jag t.o.m har airbag orginal i min 740

men samtidigt så är det inte så svårt att fixa dit en airbag som fungerar om det är vad det handlar om

nästan alltid vid rattten problemet är

Kör fort så hinner inget hända...

216 Inlägg
28 februari 2012
#11
fick igenom rallybilen med lysande SRS lampa i torsdags men då kolla dom å såg att allt med airbag å bältesstreckare va borttaget å tyckte de va fjantigt att slå ner på nåt som inte fanns.

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

plankan
28 februari 2012
#12
Jag har även delade åsikter om detta med lampan på bes......

Tänk den dagen dom kommer på att airbags skall byttas när "bäst före" tiden har gått ut tongue

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
28 februari 2012
#13
baltis skrev:
Denna informationen kom upp i en annan tråd men blev så frustrerad så jag tyckte den förtjänade en egen tråd...

Länk till informationen http://www.bilprovningen.se/Externt/bpn … enDocument

Säkert några jävla lobbyister som är betalda av "bil-industrin" som lyckats få igenom detta EU direktiv.

Har en gammal golf som lampan lyst i några år nu, släpper dom inte igenom den, ja då är det billigare att åka obesiktat... och om jag ändå åker obesiktat varför ska jag då laga dom andra 2orna på riktiga fel?
Nej denna nya regel kommer snarare försämra trafiksäkerheten!

Tidigare har jag alltid tyckt att besiktning varit en bra sak eftersom att det dom kontrollerar faktiskt handlar mycket om min säkerhet, men jag ska fan ha rätten att välja om jag vill ha airbag eller inte i min bil!

Men är det inte bra om airbagen fungerar och lampan inte lyser?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
28 februari 2012
#14
Growe skrev:
ni vet väll att lampan faktist går att plocka ur ?smile
Lampan ska ju lysa när du drar på tändningen, sen släckas vid start så kan bli svårt då:P

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

2 600 Inlägg
28 februari 2012
#15
plankan skrev:
Jag har även delade åsikter om detta med lampan på bes......

Tänk den dagen dom kommer på att airbags skall byttas när "bäst före" tiden har gått ut tongue

tro det finns redan bäst och före datum tongue volvo är det 10 år eller va det va kom inte redigt ihåg redigt.

gör som jag kör gubba racer=)

326 Inlägg
28 februari 2012
#16
Har problem med min Z4 med.. lampan lyser men ska prova detta: http://www.bimtronics.com/index.html
Har läst på många forum att det sitter en sensor under passagerarsätet som lätt skadas ifall man tex: sätter ner ett knä i sätet när man rengör bilen osv..

Å går den sönder så disarmeras hela systemet.. :S

"Sweet Insane Road Maniac"

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2012
#17
Det var inte bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 003 Inlägg
28 februari 2012
#18
Det kommer att bli som i USA där det inte är lönt att reparera bilar som är 6-7 år gamla... Billigare och köpa en annan. Tänk om ytterligare 10 år då i princip alla gamla bilar har ESP och denna börjar krångla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
28 februari 2012
#19
Går det inte bara att plocka ur lampan i mätarhuset??

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
28 februari 2012
#20
Dixieman skrev:
Går det inte bara att plocka ur lampan i mätarhuset??

Dom kollar att lampan lyser när dom drar på  tändningen, och att den släcks vid start.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658


Sök