Rquired skrev:
Jag hade tidigare en 328i Touring från 1995 och kan inte med mycket annat än att lovorda modellen. Motorn är BMW´s starka och erkänt snåla M52 som har en underhållsfri kamkedja och som i princip är outslitlig om man bara sköter den. Ett oljebyte är billigare än ett motorhaveri, det går inte att ge bilen service när motorn börjar låta illa så att den tystar igen!
Växellådan är densamma som i M3 3.0, det vill säga en väldigt trevlig låda att använda och den är också mycket tålig: Den är populär att montera i t.ex turbokonverterade bilar med höga effekter och verkar tåla även detta.
Jag upplever 328i som en av de absolut roligaste bilar man kan köpa i prisklassen. Väghållningen är vass, den har bra prestanda, körglädjen är typisk den BMW brukar bjuda på och det är mycket billig i drift. Min bil snittade 0.89L/mil över de mil jag hade den, och jag tar det inte särskilt lugnt!
Jag upplevde reservdelarna som billigare än till både Volvo och SAAB om man räknar motsvarande modeller som 850, 900 eller 9000. Letar man på rätt ställe finns det, precis som till svenska bilar, betydligt billigare delar att hitta än originaldelarna.
På
www.autopower.se finns en begagnatguide över modellen E36, där står i princip allt du behöver veta. En sak ytterligare kan dock vara värt att nämna, från fabrik är vissa delar i kylsystemet gjort av plast och det materialet blir som bekant skört med åren. Märker du att bilen läcker lite vatten efter att du haft den ett tag beror det med största sannolikhet på att det finns en liten spricka någonstans. Dessa delar är dock varken dyra att köpa eller svåra att byta!
Lycka till med köpet!