3454
Sök

Köpråd: BMW 328i Touring 1998

479 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!!

Bmw 328i Touring 1998
23 000 mil

Tänka på?
Allmän info?
Vad är nästa bytes sak på de? Kamrem eller dylikt...

ALL info är välkommen. Hur bra är dessa bilar, motor låda, upphängning, hjullager, osv osv osv..? Förbrukning. Allt ni kan tänka på smile

Tack på förhand! // Poppsey

I´m living my life a quarter mile at the time!

394 Inlägg
29 februari 2012
#2
att gemföra mot saab är skam! dessa bilar är bättre på alla plan, likaså dyrare. smile lycka till!

vem fan är maptun?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 februari 2012
#3
autopower.se sen begagnatguiden sen e36 = En massa användbar info

2slow

479 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#4
Von-Aron skrev:
att gemföra mot saab är skam! dessa bilar är bättre på alla plan, likaså dyrare. smile lycka till!

Inte meningen att jämföra , vill ha info om de . Lite sugen på en hehe . Letat 328i men undrar lite hur de är...
Vilka problem eller sjukor kan den ha??

I´m living my life a quarter mile at the time!

479 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#5
azid skrev:
autopower.se sen begagnatguiden sen e36 = En massa användbar info

Tack big_smile

I´m living my life a quarter mile at the time!

Forummoderator
18 003 Inlägg
29 februari 2012
#6
Poppsey skrev:
Hejsan!!

Bmw 328i Touring 1998
23 000 mil

Tänka på?
Allmän info?
Vad är nästa bytes sak på de? Kamrem eller dylikt...

ALL info är välkommen. Hur bra är dessa bilar, motor låda, upphängning, hjullager, osv osv osv..? Förbrukning. Allt ni kan tänka på smile

Tack på förhand! // Poppsey

Rquired sitter nog och knäcker med knogarna framför dator nu :-)
Manuell antar jag efter som du bara skriver "i"?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

479 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#7
Dieselsmurfen skrev:
Poppsey skrev:
Hejsan!!

Bmw 328i Touring 1998
23 000 mil

Tänka på?
Allmän info?
Vad är nästa bytes sak på de? Kamrem eller dylikt...

ALL info är välkommen. Hur bra är dessa bilar, motor låda, upphängning, hjullager, osv osv osv..? Förbrukning. Allt ni kan tänka på smile

Tack på förhand! // Poppsey

Rquired sitter nog och knäcker med knogarna framför dator nu :-)
Manuell antar jag efter som du bara skriver "i"?

Manuell är det japp japp! smile

I´m living my life a quarter mile at the time!

bensin i blodet.
151 Inlägg
29 februari 2012
#8
typ alla bmw har kedja istället för kammrem smile
vet väl inte allt för mycket men hörde någonstans att krängingsstagen brukar ge upp men det är ju varken svårt eller dyrt att byta big_smile i förbrukning så ligger min på ca 0,8 tror jag (har ju inte kört så mycket) annars så tror jag att dom går riktigt fint så jag skulle väl rekommendera att köpa big_smile

leker fotograf på fritiden så checka in MangePhotos vettja!
min underredsrenovering på BMWn.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239522

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 februari 2012
#9
Jag hade tidigare en 328i Touring från 1995 och kan inte med mycket annat än att lovorda modellen. Motorn är BMW´s starka och erkänt snåla M52 som har en underhållsfri kamkedja och som i princip är outslitlig om man bara sköter den. Ett oljebyte är billigare än ett motorhaveri, det går inte att ge bilen service när motorn börjar låta illa så att den tystar igen!

Växellådan är densamma som i M3 3.0, det vill säga en väldigt trevlig låda att använda och den är också mycket tålig: Den är populär att montera i t.ex turbokonverterade bilar med höga effekter och verkar tåla även detta.

Jag upplever 328i som en av de absolut roligaste bilar man kan köpa i prisklassen. Väghållningen är vass, den har bra prestanda, körglädjen är typisk den BMW brukar bjuda på och det är mycket billig i drift. Min bil snittade 0.89L/mil över de mil jag hade den, och jag tar det inte särskilt lugnt!

Jag upplevde reservdelarna som billigare än till både Volvo och SAAB om man räknar motsvarande modeller som 850, 900 eller 9000. Letar man på rätt ställe finns det, precis som till svenska bilar, betydligt billigare delar att hitta än originaldelarna.

www.autopower.se finns en begagnatguide över modellen E36, där står i princip allt du behöver veta. En sak ytterligare kan dock vara värt att nämna, från fabrik är vissa delar i kylsystemet gjort av plast och det materialet blir som bekant skört med åren. Märker du att bilen läcker lite vatten efter att du haft den ett tag beror det med största sannolikhet på att det finns en liten spricka någonstans. Dessa delar är dock varken dyra att köpa eller svåra att byta!

Lycka till med köpet!
Senast redigerat av Rquired (29 februari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

479 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
Jag hade tidigare en 328i Touring från 1995 och kan inte med mycket annat än att lovorda modellen. Motorn är BMW´s starka och erkänt snåla M52 som har en underhållsfri kamkedja och som i princip är outslitlig om man bara sköter den. Ett oljebyte är billigare än ett motorhaveri, det går inte att ge bilen service när motorn börjar låta illa så att den tystar igen!

Växellådan är densamma som i M3 3.0, det vill säga en väldigt trevlig låda att använda och den är också mycket tålig: Den är populär att montera i t.ex turbokonverterade bilar med höga effekter och verkar tåla även detta.

Jag upplever 328i som en av de absolut roligaste bilar man kan köpa i prisklassen. Väghållningen är vass, den har bra prestanda, körglädjen är typisk den BMW brukar bjuda på och det är mycket billig i drift. Min bil snittade 0.89L/mil över de mil jag hade den, och jag tar det inte särskilt lugnt!

Jag upplevde reservdelarna som billigare än till både Volvo och SAAB om man räknar motsvarande modeller som 850, 900 eller 9000. Letar man på rätt ställe finns det, precis som till svenska bilar, betydligt billigare delar att hitta än originaldelarna.

www.autopower.se finns en begagnatguide över modellen E36, där står i princip allt du behöver veta. En sak ytterligare kan dock vara värt att nämna, från fabrik är vissa delar i kylsystemet gjort av plast och det materialet blir som bekant skört med åren. Märker du att bilen läcker lite vatten efter att du haft den ett tag beror det med största sannolikhet på att det finns en liten spricka någonstans. Dessa delar är dock varken dyra att köpa eller svåra att byta!

Lycka till med köpet!

Okej, ja de låter verkligen lovande.
BMW jag tittat på är helt svart med full m-kittad utvändigt och invändigt med helläder, och helt original i motor och låda smile

Ja jag har kollat där och de finns go info där.
SUPERBRA info, stort tack!!! Ja de säger BMW ska va go körglädje och väghållning trots touring.
Men hur är de accelerationsförhållande och sådär. Hur går bilen på motorväg när man cruisar, suger den ner sig i backen och ger bra väggrepp eller hur funkar de? smile

I´m living my life a quarter mile at the time!

Forummoderator
18 003 Inlägg
29 februari 2012
#11
Körglädjen är stor i dessa. Men på vintern suger de rätt ordentligt om man inte "känner av" bilen. Känns det som den börjar gå på tå på vinterväg så ta det lungt.

Asfalt? Kör så det ryker!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (29 februari 2012)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

479 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#12
Dieselsmurfen skrev:
Körglädjen är stor i dessa. Men på vintern suger de rätt ordentligt om man inte "känner av" bilen. Känns det som den börjar gå på tå på vinterväg så ta det lungt.

Asfalt? Kör så det ryker!

Aha! Ja de är bra och veta smile

I´m living my life a quarter mile at the time!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 februari 2012
#13
Dieselsmurfen skrev:
Körglädjen är stor i dessa. Men på vintern suger de rätt ordentligt om man inte "känner av" bilen. Känns det som den börjar gå på tå på vinterväg så ta det lungt.

Asfalt? Kör så det ryker!

Kan inte riktigt hålla med, om TS köper en bil med ASC (Antispinnsystem) kan han gå ner i tvåan och ge full gas mitt i en sväng vintertid utan att bilen hittar på några dumheter och E36 är lite lugnare i uppträdandet och inte alls lika lömsk som äldre modeller kunde vara. Dessutom, om du växlar ner och ger full gas i en fram eller fyrhjulsdriven bil utan antispinn blir dessa lika yviga som en bakhjulsdriven så vart är nackdelen?

Klart en bil kräver att man anpassar sig efter i vilka hjul som driver, oavsett vilka hjul som driver.

När det gäller framkomlighet är jag inte annat än imponerad över hur bra bakhjulsdrivna BMW´s tar sig fram, jag har aldrig kört fast med en BMW trots djup snö med eller utan släp. En bekant bor uppe på åsen med en lång grusväg (300m ungefär) som "uppfart", där klättrade en 328i Touring upp utan problem även i 20cm nysnö och senast det kom så mycket snö var bilen även lätt sänkt.

Då är jag visserligen van vid bakhjulsdrivna bilar, men bättre vinterbil (bortsett från nuvarande 4WD) än bakhjulsdrivna BMW har jag aldrig haft inklusive en Vitara med inkopplingsbar 4WD. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 003 Inlägg
29 februari 2012
#14
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Körglädjen är stor i dessa. Men på vintern suger de rätt ordentligt om man inte "känner av" bilen. Känns det som den börjar gå på tå på vinterväg så ta det lungt.

Asfalt? Kör så det ryker!

Kan inte riktigt hålla med, om TS köper en bil med ASC (Antispinnsystem) kan han gå ner i tvåan och ge full gas mitt i en sväng vintertid utan att bilen hittar på några dumheter och E36 är lite lugnare i uppträdandet och inte alls lika lömsk som äldre modeller kunde vara. Dessutom, om du växlar ner och ger full gas i en fram eller fyrhjulsdriven bil utan antispinn blir dessa lika yviga som en bakhjulsdriven så vart är nackdelen?

Klart en bil kräver att man anpassar sig efter i vilka hjul som driver, oavsett vilka hjul som driver.

När det gäller framkomlighet är jag inte annat än imponerad över hur bra bakhjulsdrivna BMW´s tar sig fram, jag har aldrig kört fast med en BMW trots djup snö med eller utan släp. En bekant bor uppe på åsen med en lång grusväg (300m ungefär) som "uppfart", där klättrade en 328i Touring upp utan problem även i 20cm nysnö och senast det kom så mycket snö var bilen även lätt sänkt.

Då är jag visserligen van vid bakhjulsdrivna bilar, men bättre vinterbil (bortsett från nuvarande 4WD) än bakhjulsdrivna BMW har jag aldrig haft inklusive en Vitara med inkopplingsbar 4WD. smile

Håller med där och visst är dessa snällare mot föraren vintertid men på motorväg osv hävdar jag att om de börjar vandra lite så ska man veta vad man gör. Nyare bilar med ESP är väl en annan sak.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

479 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Körglädjen är stor i dessa. Men på vintern suger de rätt ordentligt om man inte "känner av" bilen. Känns det som den börjar gå på tå på vinterväg så ta det lungt.

Asfalt? Kör så det ryker!

Kan inte riktigt hålla med, om TS köper en bil med ASC (Antispinnsystem) kan han gå ner i tvåan och ge full gas mitt i en sväng vintertid utan att bilen hittar på några dumheter och E36 är lite lugnare i uppträdandet och inte alls lika lömsk som äldre modeller kunde vara. Dessutom, om du växlar ner och ger full gas i en fram eller fyrhjulsdriven bil utan antispinn blir dessa lika yviga som en bakhjulsdriven så vart är nackdelen?

Klart en bil kräver att man anpassar sig efter i vilka hjul som driver, oavsett vilka hjul som driver.

När det gäller framkomlighet är jag inte annat än imponerad över hur bra bakhjulsdrivna BMW´s tar sig fram, jag har aldrig kört fast med en BMW trots djup snö med eller utan släp. En bekant bor uppe på åsen med en lång grusväg (300m ungefär) som "uppfart", där klättrade en 328i Touring upp utan problem även i 20cm nysnö och senast det kom så mycket snö var bilen även lätt sänkt.

Då är jag visserligen van vid bakhjulsdrivna bilar, men bättre vinterbil (bortsett från nuvarande 4WD) än bakhjulsdrivna BMW har jag aldrig haft inklusive en Vitara med inkopplingsbar 4WD. smile

Okej, ja de va bra och veta! smile
Men hur upplevde du förbrukning och körsätt allmänt? Nackdel med touring? Annorlunda delar till den jämfört med sedanen eller coupé?

För i vintras var jag kalasnöjd med Saaben med kalas vinteregenskaper ! Dock spännande med bakhjulsdrift.
Tittade på BMW innan Saaben men va väldigt osäker på vad för saker BMWn kunde dra med sig smile
Jag vill ju gärna piffa till BMW kanske ifall man skaffar en sådan med lite lätta saker bara. Men hur är det med delar till just Touring? Årsmodell 98 va de också smile

I´m living my life a quarter mile at the time!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 februari 2012
#16
Poppsey skrev:
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Körglädjen är stor i dessa. Men på vintern suger de rätt ordentligt om man inte "känner av" bilen. Känns det som den börjar gå på tå på vinterväg så ta det lungt.

Asfalt? Kör så det ryker!

Kan inte riktigt hålla med, om TS köper en bil med ASC (Antispinnsystem) kan han gå ner i tvåan och ge full gas mitt i en sväng vintertid utan att bilen hittar på några dumheter och E36 är lite lugnare i uppträdandet och inte alls lika lömsk som äldre modeller kunde vara. Dessutom, om du växlar ner och ger full gas i en fram eller fyrhjulsdriven bil utan antispinn blir dessa lika yviga som en bakhjulsdriven så vart är nackdelen?

Klart en bil kräver att man anpassar sig efter i vilka hjul som driver, oavsett vilka hjul som driver.

När det gäller framkomlighet är jag inte annat än imponerad över hur bra bakhjulsdrivna BMW´s tar sig fram, jag har aldrig kört fast med en BMW trots djup snö med eller utan släp. En bekant bor uppe på åsen med en lång grusväg (300m ungefär) som "uppfart", där klättrade en 328i Touring upp utan problem även i 20cm nysnö och senast det kom så mycket snö var bilen även lätt sänkt.

Då är jag visserligen van vid bakhjulsdrivna bilar, men bättre vinterbil (bortsett från nuvarande 4WD) än bakhjulsdrivna BMW har jag aldrig haft inklusive en Vitara med inkopplingsbar 4WD. smile

Okej, ja de va bra och veta! smile
Men hur upplevde du förbrukning och körsätt allmänt? Nackdel med touring? Annorlunda delar till den jämfört med sedanen eller coupé?

För i vintras var jag kalasnöjd med Saaben med kalas vinteregenskaper ! Dock spännande med bakhjulsdrift.
Tittade på BMW innan Saaben men va väldigt osäker på vad för saker BMWn kunde dra med sig smile
Jag vill ju gärna piffa till BMW kanske ifall man skaffar en sådan med lite lätta saker bara. Men hur är det med delar till just Touring? Årsmodell 98 va de också smile

Det finns samma utbud av delar till Touring som till övriga karosser, när det gäller så kallad styling har jag sett allt från kjolpaket till lyktor så vill du ändra på lite detaljer bör du hitta delar. Skillnaden mellan en tidig Touring (1995) och en av sista årsmodellen 2000 är inte särskilt stor, i stora drag andra sidoblinkers och lite annorlunda stuk på njurarna (Grillen); Men delarna från en ansiktslyft E36 passar även rakt på en tidig. Lyftet kom 1997 om du undrar.

Jag blev osäker på vad du menar med körsätt och förbrukning? Men som en liten gissning, min bil drack som nämnt 0.89L/mil blandad körning, med mer tung stadskörning än Halmstad bjuder på steg förbrukningen vid blandad körning upp till 0.95L/mil eller som värst 1L/mil (Tingstadstunneln är hopplös!) när jag körde en del i Göteborg. Runt 0.65L/mil i 130km/h ville den också ha.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

479 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#17
Rquired skrev:
Poppsey skrev:
Rquired skrev:

Kan inte riktigt hålla med, om TS köper en bil med ASC (Antispinnsystem) kan han gå ner i tvåan och ge full gas mitt i en sväng vintertid utan att bilen hittar på några dumheter och E36 är lite lugnare i uppträdandet och inte alls lika lömsk som äldre modeller kunde vara. Dessutom, om du växlar ner och ger full gas i en fram eller fyrhjulsdriven bil utan antispinn blir dessa lika yviga som en bakhjulsdriven så vart är nackdelen?

Klart en bil kräver att man anpassar sig efter i vilka hjul som driver, oavsett vilka hjul som driver.

När det gäller framkomlighet är jag inte annat än imponerad över hur bra bakhjulsdrivna BMW´s tar sig fram, jag har aldrig kört fast med en BMW trots djup snö med eller utan släp. En bekant bor uppe på åsen med en lång grusväg (300m ungefär) som "uppfart", där klättrade en 328i Touring upp utan problem även i 20cm nysnö och senast det kom så mycket snö var bilen även lätt sänkt.

Då är jag visserligen van vid bakhjulsdrivna bilar, men bättre vinterbil (bortsett från nuvarande 4WD) än bakhjulsdrivna BMW har jag aldrig haft inklusive en Vitara med inkopplingsbar 4WD. smile

Okej, ja de va bra och veta! smile
Men hur upplevde du förbrukning och körsätt allmänt? Nackdel med touring? Annorlunda delar till den jämfört med sedanen eller coupé?

För i vintras var jag kalasnöjd med Saaben med kalas vinteregenskaper ! Dock spännande med bakhjulsdrift.
Tittade på BMW innan Saaben men va väldigt osäker på vad för saker BMWn kunde dra med sig smile
Jag vill ju gärna piffa till BMW kanske ifall man skaffar en sådan med lite lätta saker bara. Men hur är det med delar till just Touring? Årsmodell 98 va de också smile

Det finns samma utbud av delar till Touring som till övriga karosser, när det gäller så kallad styling har jag sett allt från kjolpaket till lyktor så vill du ändra på lite detaljer bör du hitta delar. Skillnaden mellan en tidig Touring (1995) och en av sista årsmodellen 2000 är inte särskilt stor, i stora drag andra sidoblinkers och lite annorlunda stuk på njurarna (Grillen); Men delarna från en ansiktslyft E36 passar även rakt på en tidig. Lyftet kom 1997 om du undrar.

Jag blev osäker på vad du menar med körsätt och förbrukning? Men som en liten gissning, min bil drack som nämnt 0.89L/mil blandad körning, med mer tung stadskörning än Halmstad bjuder på steg förbrukningen vid blandad körning upp till 0.95L/mil eller som värst 1L/mil (Tingstadstunneln är hopplös!) när jag körde en del i Göteborg. Runt 0.65L/mil i 130km/h ville den också ha.

Okej smile 0.65 i 130 är perfekt wink
Ja de va så jag menade. Okej, för denna är en 98 står det smile tyskimport 2004 !

I´m living my life a quarter mile at the time!


Sök