4113
Sök

Underkänd pga felkod på besiktning.

1 327 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#1
En arbetskompis blev i veckan underkänd pga ett lagrat fel i datorn på bilen.

Bilen som var en Saab 9-5 2004 blev underkänd pga tidigare tändfel trots att den varit in på service och bytt tändsift efter felet uppkommit, lampan var släkt till besiktningen genom att ta bort batteripolerna.

Så tack vare denna onödiga nya kontoll fick han betala ca 3500 kr extra för byte av tändkasset och ombesiktning.

Jag blir rätt så tveksam till att köpa nyare bil än 2001 då det kan ställa till med ganska stora problem vid besiktningar.

Taget från bilprovningens hemsida:
   
"Bilprovningens nya elektroniska miljökontroll, OBD*-kontroll, genomförs sedan hösten 2009 på bensindrivna personbilar från 2002 samt dieseldrivna personbilar från 2004, med en maxvikt på 3 500 kilo.

Kontrollen genomförs med hjälp av ett diagnosverktyg som kopplas in i ett uttag som normalt sitter under instrumentpanelen. Verktyget läser ut samtliga registrerade felkoder som påverkar bilens utsläpp. Bilprovningens utrustning är anpassad för att uppfylla den föreskrivna standarden ISO 15031 och är inte alltid densamma som bilverkstäder använder.

Felkoder
Bilprovningen underkänner alla fordon som får en så kallad bekräftad felkod. Det omfattar felkoderna P0001 – P0499 samt felkoden P0650. I praktiken innebär detta att felet måste åtgärdas eller repareras oavsett om felkoden har varit registrerad under en lång eller kort tid. En felkod som registrerats i bilens omborddiagnossystem kommer att vara registrerad så länge felet inte har åtgärdats och sedan släckts med hjälp av ett diagnosinstrument. Detta kan till exempel göras av en bilverkstad.

Övriga felkoder anges på protokollet under "Bra att veta". Detta är felkoder från bilens övriga system, exempelvis växellåda eller klimatanläggning.

Läs mer om felkoderna i vår protokollsinformation >>

Anmärkningen "Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske"
Anmärkningen ”Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske” innebär att vår utrustning inte får ett standardiserat svar från fordonet vilket resulterar i ovanstående anmärkning. Fordonet ska då enligt föreskriften underkännas.

Har du frågor kan du vända dig till vår Kundtjänst.

*OBD står för On Board Diagnostic, vilket på svenska har översatts till Omborddiagnos."
Senast redigerat av Aero T16 (29 februari 2012)


5 089 Inlägg
29 februari 2012
#2
Ja dom har väll haft det i två år nu tror jag? Inget nytt direkt iaf:P

\Lindgren

6 632 Inlägg
29 februari 2012
#3
Aero T16 skrev:
Övriga felkoder anges på protokollet under "Bra att veta". Detta är felkoder från bilens övriga system, exempelvis växellåda eller klimatanläggning.

Frågan är om det verkligen blir bra att veta nu? Eftersom airbag blir 2a nu

De/Dem

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 februari 2012
#4
Men hur blir det med såkallade tillfälliga felkoder? Som igentligen inte är ett bestående fel utan försvinner bara man nollar felkoderna. Provar Bilprovningen att nolla felkoderna o sen sätter tvåa på dom som kommer tillbaka?
Eller kan man få två på något som går att nolla?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 798 Inlägg
29 februari 2012
#5
marwin_of_sweden skrev:
Men hur blir det med såkallade tillfälliga felkoder? Som igentligen inte är ett bestående fel utan försvinner bara man nollar felkoderna. Provar Bilprovningen att nolla felkoderna o sen sätter tvåa på dom som kommer tillbaka?
Eller kan man få två på något som går att nolla?

Finns det en felkod registrerad så är det anmärkning oavsett.


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 februari 2012
#6
Hilmer skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Men hur blir det med såkallade tillfälliga felkoder? Som igentligen inte är ett bestående fel utan försvinner bara man nollar felkoderna. Provar Bilprovningen att nolla felkoderna o sen sätter tvåa på dom som kommer tillbaka?
Eller kan man få två på något som går att nolla?

Finns det en felkod registrerad så är det anmärkning oavsett.

De är ju lite trist. För endel felkoder försvinner ju och kommer inte tillbaka efter en nollning.
Då ska man alltså se till att nolla felkoder innan man besiktar.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

plankan
29 februari 2012
#7
Aero T16 skrev:
En arbetskompis blev i veckan underkänd pga ett lagrat fel i datorn på bilen.

Bilen som var en Saab 9-5 2004 blev underkänd pga tidigare tändfel trots att den varit in på service och bytt tändsift efter felet uppkommit, lampan var släkt till besiktningen genom att ta bort batteripolerna.

Så tack vare denna onödiga nya kontoll fick han betala ca 3500 kr extra för byte av tändkasset och ombesiktning.

Jag blir rätt så tveksam till att köpa nyare bil än 2001 då det kan ställa till med ganska stora problem vid besiktningar.

Ja återigen en sk åtgärd för att göra det svårare/dyrare att vara bilägare.........
Förstår dock inte vad detta "fel" skall ha för relation till miljön om avgasvärderna på denna bil ändå var godkända hmm

PS
Inte mycket saab kvar i ditt stall numera neutral

Fartdåre =)
147 Inlägg
29 februari 2012
#8
själv köpte jag ett verktyg för 750kr som släcker lampor och rensar koder. funkar iofs bara tills datorn har fattat att det fortfarande är fel på grejerna, men man hinner besiktiga iaf smile

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

1 327 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#9
plankan skrev:
Aero T16 skrev:
En arbetskompis blev i veckan underkänd pga ett lagrat fel i datorn på bilen.

Bilen som var en Saab 9-5 2004 blev underkänd pga tidigare tändfel trots att den varit in på service och bytt tändsift efter felet uppkommit, lampan var släkt till besiktningen genom att ta bort batteripolerna.

Så tack vare denna onödiga nya kontoll fick han betala ca 3500 kr extra för byte av tändkasset och ombesiktning.

Jag blir rätt så tveksam till att köpa nyare bil än 2001 då det kan ställa till med ganska stora problem vid besiktningar.

Ja återigen en sk åtgärd för att göra det svårare/dyrare att vara bilägare.........
Förstår dock inte vad detta "fel" skall ha för relation till miljön om avgasvärderna på denna bil ändå var godkända hmm

PS
Inte mycket saab kvar i ditt stall numera neutral

Nä, jag trodde först inte på det när jag hörde att man kan få ombesiktning pga en felkod :S

Nä, just nu så har jag glidit ifrån Saab pga att jag blev less att leta en rostfri 9-3 og då de inte verkar finns några, tänkte köpa mig en Saab snart igen men vet inte riktigt vad jag vill ha då den inte får dra så mycket bränsle.


Smålänning
7 883 Inlägg
29 februari 2012
#10
Kallas utveckling.

Har själv gått på näten på jobbet på en Clio -03 som gick på tre, bytte två spolar, men nollade inte felkoderna i ren stress eftersom lampan slockande, men den kom tillbaka sen med felkoder på misständning, nollade - ombesiktade - godkänd.

BTW: De behöver inte utföra avgasprov på bilen om den inte har några felkoder, kanske kul att veta för er som rensar kattarna (Vilket på dagens bilar med diagnossond visseligen ger en felkod, men det löser nog någon uppfinningsrik person). Dock görs det oftast ändå.
Detta innebär dock att man inte egentligen kan ha racekatt heller, eller fixa taskiga avgasvärden med E85, då bilen då larmar felkod.

Airbag ska inte, och ger inte heller 2:a, precis som förut, enda skillnaden SKA vara att du får det som en 1:a på protokollet.

Bilprovningen använder Autocom-instrument.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 februari 2012
#11
Tycker Bilprovningen ska nolla felkoderna och kolla igen efter testrundan.
Finns ju hur många bilar som helst med gamla och "tillfälliga" felkoder.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (29 februari 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
29 februari 2012
#12
"Så tack vare denna onödiga nya kontoll fick han betala ca 3500 kr extra för byte av tändkasset och ombesiktning."

Men om det nu var såpass stort fel att han var tvungen att byta tändkasset så vad gnälls det om ?
Varför inte bara nolla felkoden och besikta om ?
Kommer den tillbaka hela tiden så är det ju fel på kasseten och då ska den bytas eller tänker jag fel ?

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

1 412 Inlägg
29 februari 2012
#13
Usch vilken skit, bra att jag förhoppningsvis aldrig kommer äga en bil nyare än 1994 igen.
Hade en från 2006 men den lyckades jag bli av med i somras, minns dock inte att dom kollade felkoder när jag besiktade den.

Muttley
29 februari 2012
#14
marwin_of_sweden skrev:
Tycker Bilprovningen ska nolla felkoderna och kolla igen efter testrundan.
Finns ju hur många bilar som helst med gamla och "tillfälliga" felkoder.

Bilprovningen är ingen verkstad därför får dem inte släcka felkoder.

Jag ser inte direkt några problem med att de kollar. Och skulle aldrig tveka att köpa en nyare bil. Serva och fixa är något som är förenat med bilar.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 februari 2012
#15
tkd_rille skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Tycker Bilprovningen ska nolla felkoderna och kolla igen efter testrundan.
Finns ju hur många bilar som helst med gamla och "tillfälliga" felkoder.

Bilprovningen är ingen verkstad därför får dem inte släcka felkoder.

Jag ser inte direkt några problem med att de kollar. Och skulle aldrig tveka att köpa en nyare bil. Serva och fixa är något som är förenat med bilar.

Men om man ska läsa av felkoder, brukar man ju oftast nolla o sen läsa av igen. Just för att få fram dom riktiga felen.
Säg att lamdasonden har pajat, man byter den själv. Enkelt och snabbt.
Men sen får man tvåa på Bilprovningen för att felkoden ligger kvar i minnet.
Vore det inte ganska smidigt om dom kunde nolla då och se om den kommer upp igen?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Muttley
29 februari 2012
#16
marwin_of_sweden skrev:
tkd_rille skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Tycker Bilprovningen ska nolla felkoderna och kolla igen efter testrundan.
Finns ju hur många bilar som helst med gamla och "tillfälliga" felkoder.

Bilprovningen är ingen verkstad därför får dem inte släcka felkoder.

Jag ser inte direkt några problem med att de kollar. Och skulle aldrig tveka att köpa en nyare bil. Serva och fixa är något som är förenat med bilar.

Men om man ska läsa av felkoder, brukar man ju oftast nolla o sen läsa av igen. Just för att få fram dom riktiga felen.
Säg att lamdasonden har pajat, man byter den själv. Enkelt och snabbt.
Men sen får man tvåa på Bilprovningen för att felkoden ligger kvar i minnet.
Vore det inte ganska smidigt om dom kunde nolla då och se om den kommer upp igen?

Eller om man släcker den när man gjort jobbet? . Smidigt hade de självklart varit, men de är fortfarande inte en verkstad och de flesta bryr sig inte på besiktningen. Det är ju så de tjänar pengar.
Tänk själv nu när de blev fritt för olika aktörer som försöker ta över marknaden de måste vara korrekta.

326 Inlägg
1 mars 2012
#17
Någon som vet ifall dom kan se ifall bilen är Chippad eller trimmad via OBD?

"Sweet Insane Road Maniac"

84 Inlägg
1 mars 2012
#18
Dragonbreath skrev:
Någon som vet ifall dom kan se ifall bilen är Chippad eller trimmad via OBD?

Det tror jag inte eftersom att jag rullade igenom med en OBD-chippad bil för några månader sedan.

plankan
1 mars 2012
#19
tkd_rille skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Tycker Bilprovningen ska nolla felkoderna och kolla igen efter testrundan.
Finns ju hur många bilar som helst med gamla och "tillfälliga" felkoder.

Bilprovningen är ingen verkstad därför får dem inte släcka felkoder.

Dom får ej heller just. ljuset eller spolare på bilarna då -
men detta görs ändå.......

Kan nog hålla med lite där på att dom borde "nolla" bilen precis när den kommer in i hallen för att sedan testa för felkoder vid slutet av bes typ..................

Ja det är väl bara en tidsfråga innan nåt snille kommer på hur man kan koppla förbi felkoder på boxarna precis som med allt annat tongue

1 798 Inlägg
1 mars 2012
#20
Om det finns felkoder beror det ju på att det finns fel (antingen sporadisk eller permanent) i något av systemen som gjort att det blivit registrerat, antingen läser man ut detta själv och åtgärdar det som behövs eller så lämnar man till en verkstad för samma åtgärd, det finns liksom inte fler alternativ.
Varför skulle bilprovningen släcka koderna, det är ju inte dom som åtgärdat felen.



Sök