3004
Sök

Problem med framvagnsbalk (Golf Mk2)

VW-nörd
38 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Hade rost i framvagnsbalken (-85 Golf GTI), och har nu beställt ny balk. Jag gick till en verkstad som jag talat med tidigare.

Nu sa verkstan helt plötsligt att de vill ha mer pengar än de tidigare sa, och att det är ganska troligt att det kan uppstå problem. Att de fyra bultarna som balken sitter i kan gå av, vilket i så fall skulle resultera i att de måste kapa sig igenom golvet i kupén för att sätta in nya bultar.

Min fråga är då; vad är oddsen att något går fel? (Bilen är en 85:a och har gått 27000 mil.)
Brukar dessa bultar gå av? Måste de verkligen kapa sönder golvet i så fall? Måste de då riva sönder golvmattan eller går det att bara vika undan den?

Jag frågar eftersom det helt plötsligt är ett alternativ att bara svetsa den gamla balken i stället. Vill ju inte åka på ännu mer kostnader, och få sönderskuret golv på köpet...

KHRacing
7 mars 2012
jag är mest förvånad över att de fick tag på en NY framvagnsbalk till dig då dessa har varit slut på världsmarknaden i flera år (kan ju vara en kopia)

De bultarna borde inte vara några som helst problem att lossa om verkstaden vet vad de sysslar med.

112 Inlägg
7 mars 2012
exakt! ska inte vara några som helst problem bara man gör rätt. Och detta med framaxelbalken är ett typfel på golf/jetta modeller av dessa årgångar att dom rostar friskt..

1 319 Inlägg
7 mars 2012
Har bytt balkar nån gång på dessa, och inte fan kapar man upp golvet i kupen om dom nu skulle gå av..
Vad ska dom ha för jobbet menar dom? skulle nog skippa den verkstaden om jag varit du..
Senast redigerat av Volvofarfar (7 mars 2012)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

VW-nörd
38 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Volvofarfar skrev:
Har bytt balkar nån gång på dessa, och inte fan kapar man upp golvet i kupen om dom nu skulle gå av..
Vad ska dom ha för jobbet menar dom? skulle nog skippa den verkstaden om jag varit du..

"Golvet" kanske var dåligt uttryckt, men plåten kring pedalerna antar jag att de menade...

Jag orkar inte leta efter en annan verkstad, har haft dåliga erfarenheter av alla andra verkstäder jag besökt. Denna bytte iaf kamrem billigt och smidigt. De vill ha 2200 kr för byte + mer pengar om bultarna jävlas. De kunde inte säga eventuellt hur mycket mer det skulle kosta i så fall.

Tidigare sa de 900-1200. Ska dit imorn och snacka med han som gav mig det priset.

Och du som bytt dessa balkar, vad är din erfarenhet? Går bultarna av ofta? Har du bytt på Golfar som var så här pass gamla när du bytte?
Senast redigerat av GTI-Kungen (7 mars 2012)

Sök