3002
Sök

Hjälp med val av baspaket för runt 5k?

9 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#1
Jag hade tänkt fixa lite bas till bilen o behöver lite hjälp eftersom jag är nybörjare tongue

Jag har en volvo 940 där jag hade tänkt att slänga in en baslåda i bagaget big_smile
Som rubriken lyder så hade jag tänkt lägga runt 5000 kr på baslåda + slutsteg (alltså baslåda + slutsteg = ca 5000) och vill självklart ha så mycket ljud som möjligt för pengarna wink

Har kollat runt lite och hittat detta slutsteget som verkade prisvärt: B2 Audio Quota som ger 700W RMS i 2 ohm (båda basarna är på 2 ohm)
mer info om det: http://www.blekingebilradio.se/product. … -info-tabs

Sen när det kommer till baslådan så har jag hittat två olika: Kicker 10DC122 2x12"

Storlek:    2x12tum
Maxeffekt:    600W max
Effekt (RMS):    300W RMS
Känslighet:    100dB
Frekvensomfång:    27-500Hz
Impedans:    2ohm

Mer info på: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2-tum.html

och Kicker Comp VR 2x10"
800w rms
1600w max
2ohm
20-200Hz
Storlek (LxHxDtopxDbottom) 725x355x340x420mm

Mer info på: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-319113

Den första är på 300W RMS och slutsteget kan ju ge 700W RMS så jag tänkte att man kanske skulle skaffa sig en låda som kräver lite mer?
Då hittade jag den andra, men den klarar 800W RMS så ja undrar om slutsteget är för klent för denna låda? Sen är det ju också ett minus att dom är 10" när dom andra är 12"

Om det gör någon skillnad så hade jag tänkt lyssna på dubstep/house/electro big_smile

Sen undrar jag om man måste skaffa ett nytt/till batteri för att kunna driva detta?

Väldigt tacksam för svar! smile

682 Inlägg
8 mars 2012
#2
Jag hade tagit Kicker comp VR 2x10". Gäller att du kopplar så att det blir 2ohm i slutändan också, och inte 4. smile Jag TROR att du lär bränna talspolen på 2x12:arna. 300W rms, allt över det blir värmeenergi har jag för mig, rätta gärna någon. 

Dom klarar överspelning till en viss grad, men jag hade nog lätt tagit 2x10! smile

edit: såg nyss att det var en hel låda, jag hade LÄTT tagit 2x10".

edit2: byta batteri tror jag knappast att du behöver göra! Tänk bara på säkring och kablar, just DbAkuten har jäkligt bra priser på kabelkit just nu. (Fick precis hem mitt paket därifrån big_smile )

D steg också, drar inte så mycket ström, och om du kollar på dbakuten länken så står det rekommenderad slutstegseffekt och ditt steg ligger lagom inom gränserna!
Senast redigerat av DanneSundin (8 mars 2012)


564 Inlägg
8 mars 2012
#3
DanneSundin skrev:
Jag hade tagit Kicker comp VR 2x10". Gäller att du kopplar så att det blir 2ohm i slutändan också, och inte 4. smile Jag TROR att du lär bränna talspolen på 2x12:arna. 300W rms, allt över det blir värmeenergi har jag för mig, rätta gärna någon. 

Dom klarar överspelning till en viss grad, men jag hade nog lätt tagit 2x10! smile

edit: såg nyss att det var en hel låda, jag hade LÄTT tagit 2x10".

edit2: byta batteri tror jag knappast att du behöver göra! Tänk bara på säkring och kablar, just DbAkuten har jäkligt bra priser på kabelkit just nu. (Fick precis hem mitt paket därifrån big_smile )

D steg också, drar inte så mycket ström, och om du kollar på dbakuten länken så står det rekommenderad slutstegseffekt och ditt steg ligger lagom inom gränserna!

Stämmer inte.

Däremot känner jag att vi ska reda ut lite begrepp här. Bas som i bashögtalare tål en viss effekt ( w rms ) men jag ser dessa som "riktlinjer" eftersom att man kan ligga både över och under denna gräns, givetvis inom en lämplig nivå. Basen sitter monterad i en (oftast) trälåda. Lådan är avgörande för hur basen kommer prestera, hålla osv. Lägger man ihop dessa får man en baslåda, men det är själva basen som drivs av ett slutsteg. Sedan undrar jag om du har lyssnat på bägge dessa baspaket DanneSundin?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

6 851 Inlägg
8 mars 2012
#4
DanneSundin skrev:
Jag hade tagit Kicker comp VR 2x10". Gäller att du kopplar så att det blir 2ohm i slutändan också, och inte 4. smile Jag TROR att du lär bränna talspolen på 2x12:arna. 300W rms, allt över det blir värmeenergi har jag för mig, rätta gärna någon. 

Dom klarar överspelning till en viss grad, men jag hade nog lätt tagit 2x10! smile

edit: såg nyss att det var en hel låda, jag hade LÄTT tagit 2x10".

edit2: byta batteri tror jag knappast att du behöver göra! Tänk bara på säkring och kablar, just DbAkuten har jäkligt bra priser på kabelkit just nu. (Fick precis hem mitt paket därifrån big_smile )

D steg också, drar inte så mycket ström, och om du kollar på dbakuten länken så står det rekommenderad slutstegseffekt och ditt steg ligger lagom inom gränserna!

Hmmm, nu ska vi se. Om ett steg, låt oss säga avsäkrat 100A, sitter moterat i bilen. Steget är klass D steg. Sedan tar vi ett A/B steg avsäkrat på samma 100A. Vilket steg drar då minst ström vid max belastning?


108 Inlägg
8 mars 2012
#5
TT-Avant skrev:
Hmmm, nu ska vi se. Om ett steg, låt oss säga avsäkrat 100A, sitter moterat i bilen. Steget är klass D steg. Sedan tar vi ett A/B steg avsäkrat på samma 100A. Vilket steg drar då minst ström vid max belastning?

Beror ju på maxbelastningen, men

1000W, 13,8V, η 45% =161A
1000W, 13,8V, η 75% =96.6A

Eller:

100A, 13.8V η 45% =621W
100A, 13,8V η 75% =1035W

Lite förenklat, men frågan är väl om man vill ha ljud eller värmetillskott i skuffen. Om säkringen är på 30A eller 300A påverkar ju ingenting. wink

Peter smile
Senast redigerat av wolw (8 mars 2012)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
8 mars 2012
#6
Quota slutsteget är prisvärt, jag gillar det skarpt. Har haft mitt i bilen sen i höstas och är mkt nöjd med det.

Kicker lådorna har jag inte hört nån av dem tyvärr och är inget fan av färdiga lådor överlag, samt en 940 är inte en lätt bil att få till ljudet i om man bara ställer en låda i skuffen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

6 851 Inlägg
8 mars 2012
#7
wolw skrev:
TT-Avant skrev:
Hmmm, nu ska vi se. Om ett steg, låt oss säga avsäkrat 100A, sitter moterat i bilen. Steget är klass D steg. Sedan tar vi ett A/B steg avsäkrat på samma 100A. Vilket steg drar då minst ström vid max belastning?

Beror ju på maxbelastningen, men

1000W, 13,8V, η 45% =161A
1000W, 13,8V, η 75% =96.6A

Eller:

100A, 13.8V η 45% =621W
100A, 13,8V η 75% =1035W

Lite förenklat, men frågan är väl om man vill ha ljud eller värmetillskott i skuffen. Om säkringen är på 30A eller 300A påverkar ju ingenting. wink

Peter smile

Rätt och fel..oavsett vad det är för steg och det vid max belastning kan det dra maximalt 100A. De drar lika mycket, dock kan man få ut mera effekt ur D stegen, men det va inte det han skrev. Han skrev att de drar mindre ström. Det gör den inte, om man inte anger en effekt angivelse i förhållande.  Dock vet jag oxå att man kan få ut mera "watt" av ett D steg då de är mer effektiva i förhållandet.


682 Inlägg
8 mars 2012
#8
TT-Avant skrev:
wolw skrev:
TT-Avant skrev:
Hmmm, nu ska vi se. Om ett steg, låt oss säga avsäkrat 100A, sitter moterat i bilen. Steget är klass D steg. Sedan tar vi ett A/B steg avsäkrat på samma 100A. Vilket steg drar då minst ström vid max belastning?

Beror ju på maxbelastningen, men

1000W, 13,8V, η 45% =161A
1000W, 13,8V, η 75% =96.6A

Eller:

100A, 13.8V η 45% =621W
100A, 13,8V η 75% =1035W

Lite förenklat, men frågan är väl om man vill ha ljud eller värmetillskott i skuffen. Om säkringen är på 30A eller 300A påverkar ju ingenting. wink

Peter smile

Rätt och fel..oavsett vad det är för steg och det vid max belastning kan det dra maximalt 100A. De drar lika mycket, dock kan man få ut mera effekt ur D stegen, men det va inte det han skrev. Han skrev att de drar mindre ström. Det gör den inte, om man inte anger en effekt angivelse i förhållande.  Dock vet jag oxå att man kan få ut mera "watt" av ett D steg då de är mer effektiva i förhållandet.

Så om ett steg presterar bättre, till en mindre summa ström, så tycker du inte att dem drar mindre ström? Förklara gärna hur du tänker. Självklart gäller inte regeln när du räknar 75w gentemot 1500w.

edit: Med din logik så tycker du heller inte att lågenergilampor drar mindre ström?
Senast redigerat av DanneSundin (8 mars 2012)


6 851 Inlägg
9 mars 2012
#9
DanneSundin skrev:
TT-Avant skrev:
wolw skrev:

Beror ju på maxbelastningen, men

1000W, 13,8V, η 45% =161A
1000W, 13,8V, η 75% =96.6A

Eller:

100A, 13.8V η 45% =621W
100A, 13,8V η 75% =1035W

Lite förenklat, men frågan är väl om man vill ha ljud eller värmetillskott i skuffen. Om säkringen är på 30A eller 300A påverkar ju ingenting. wink

Peter smile

Rätt och fel..oavsett vad det är för steg och det vid max belastning kan det dra maximalt 100A. De drar lika mycket, dock kan man få ut mera effekt ur D stegen, men det va inte det han skrev. Han skrev att de drar mindre ström. Det gör den inte, om man inte anger en effekt angivelse i förhållande.  Dock vet jag oxå att man kan få ut mera "watt" av ett D steg då de är mer effektiva i förhållandet.

Så om ett steg presterar bättre, till en mindre summa ström, så tycker du inte att dem drar mindre ström? Förklara gärna hur du tänker. Självklart gäller inte regeln när du räknar 75w gentemot 1500w.

edit: Med din logik så tycker du heller inte att lågenergilampor drar mindre ström?

Prestera bättre är upp till användaren att avgöra. Ofta så låter ett A/B steg bättre, med mera botten och  varmare ljud en vad endel (de flesta) D steg gör. Så i detta fall presteras ju dessa bättre, rent ljudmässigt. Det finns mer en enbart effekt (watt) när man ska kika efter slutsteg. Samt, vill man enbart spela högt, eller vill man ha mer välljud?


Men som svar ang lågenergilampor. Klart den drar mindre ström då effekten på dem är lägre. Men samma sak där, har du en vanlig glödlampa (de gamla som inte finns längre) på 10watt, eller en lågenergi på 10watt, så drar dem lika mycke ström. Alltså båda drar 10watt, men man får ut mera ljus av lågenergin. Men tittar du på elmätaren, så drar dem lika mycke ström.

Men vad vet jag? Har ju inte hållt på med billjud i 17-18år samt haft detta som levebröd de senaste åren. Så troligen svamlar jag enbart felaktiga saker? 0smile


682 Inlägg
9 mars 2012
#10
TT-Avant skrev:
DanneSundin skrev:
TT-Avant skrev:

Rätt och fel..oavsett vad det är för steg och det vid max belastning kan det dra maximalt 100A. De drar lika mycket, dock kan man få ut mera effekt ur D stegen, men det va inte det han skrev. Han skrev att de drar mindre ström. Det gör den inte, om man inte anger en effekt angivelse i förhållande.  Dock vet jag oxå att man kan få ut mera "watt" av ett D steg då de är mer effektiva i förhållandet.

Så om ett steg presterar bättre, till en mindre summa ström, så tycker du inte att dem drar mindre ström? Förklara gärna hur du tänker. Självklart gäller inte regeln när du räknar 75w gentemot 1500w.

edit: Med din logik så tycker du heller inte att lågenergilampor drar mindre ström?

Prestera bättre är upp till användaren att avgöra. Ofta så låter ett A/B steg bättre, med mera botten och  varmare ljud en vad endel (de flesta) D steg gör. Så i detta fall presteras ju dessa bättre, rent ljudmässigt. Det finns mer en enbart effekt (watt) när man ska kika efter slutsteg. Samt, vill man enbart spela högt, eller vill man ha mer välljud?


Men som svar ang lågenergilampor. Klart den drar mindre ström då effekten på dem är lägre. Men samma sak där, har du en vanlig glödlampa (de gamla som inte finns längre) på 10watt, eller en lågenergi på 10watt, så drar dem lika mycke ström. Alltså båda drar 10watt, men man får ut mera ljus av lågenergin. Men tittar du på elmätaren, så drar dem lika mycke ström.

Men vad vet jag? Har ju inte hållt på med billjud i 17-18år samt haft detta som levebröd de senaste åren. Så troligen svamlar jag enbart felaktiga saker? 0smile

Vid 10W är det just det, vad dem drar. Men om något gör något mer per sekund så är den ju snabbare än den andre, förutom om dom springer i 30km/h.


6 851 Inlägg
9 mars 2012
#11
Jasså dem med glödlampan hängde du med på. Om vi då omvandla allt till slutsteg då?
Watt-Amper
Ljusstyrkan-watt

100A A/B steg X antal Watt
100A D steg X antal Watt

Slutsumman, båda drar 100A, men lämna olika antal watt.

Men antal Watt är mer eller mindre onödigt att titta efter, då de flesta tillverkare får fram detta på olika mätmetoder, eller beräkningar.

Så slutligen, 100A är 100A oavsett steg. Antal watt beror på många fler orsaker en bara amper.
;-)


108 Inlägg
9 mars 2012
#12
TT-Avant skrev:
Men vad vet jag? Har ju inte hållt på med billjud i 17-18år samt haft detta som levebröd de senaste åren. Så troligen svamlar jag enbart felaktiga saker? 0smile

Ohm's lag har jag hållt på mycket längre än så med wink

Men jag förstår vad du menar.
Det intressanta (om vi lägger kvalitet åt sidan) är ju, oavsett om det är x antal watt, drivhjulseffekt, värme från värmepump etc som man är ute efter så med en högre verkningsgrad kan man dimensionera mindre/klenare med bibehållet resultat.

Men antal Watt är mer eller mindre onödigt att titta efter, då de flesta tillverkare får fram detta på olika mätmetoder, eller beräkningar.

Nu var det väl just under samma förutsättningar som exemplet började ?

OT

El-modellflyg är ett utmärkt exempel, en gammal borstad motor drar dubbelt så många A vid samma uteffekt jämfört med en bortlös setup. En borstlös motor gör då att man har halva batteribehovet, kan dimensionera med klenare kablar.



Peter smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 mars 2012
#13
Är det inte bara enklare att säga och erkänna att klass D drar mindre ström vid samma effekt som ett klass A/B då effektiviteten är bättre?

Samma tjafs återfinns inom datorvärlden där TPD är väldigt avgörande för många (däribland för mig själv) och då får man jämföra hur effektiva processorer är i förhållande till värmeutveckling.

PRECIS samma sak här.
Tar man tex. 500W klass D så går det åt mindre ström än för 500W klass A/B då klass D är effektivare.
Vilket är då att föredra rent ut förbrukningssynpunkt?

Sedan hur de åter?
Ja TT var inne på det...och idag finns det klass D fullrangesteg som låter väldigt likt klass A/B men de ligger runt samma prisklasser och ibland över.

Men om vi ändå skall snacka om stegtyper, effektivitet och hur de låter så kan vi lika gärna snacka den ytterst inneffektiva lösningen av klass A.... Säg 2x20W som kräver 100A......jo tjena.

Vilket steg drar då minst ström?
A på 100A?
A/B på 100A?
D på 100A?

DE DRAR LIKA MKT STRÖM MEN LÄMNAR OLIKA MKT EFFEKT.....

Enkelt uttryckt:
Klass A : Minst effektivitet men låter BÄST.
Klass A/B : Halvdan effektivitet men låter fort. bra (oftast)
Klass D : Bäst effektivitet men låter fortfarande dåligt (oftast och spec. i jämförelse med både klass A och A/B, men de är på väg där mer).

TT frågade inte om hur mkt EFFEKT man får ut utan hur mycket ström de drar......så varför inte svara på DET istället för att börja svamla om effekten?

Sluta prata äpplen och päron.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 mars 2012
#14
wolw skrev:
TT-Avant skrev:
Men antal Watt är mer eller mindre onödigt att titta efter, då de flesta tillverkare får fram detta på olika mätmetoder, eller beräkningar.

Nu var det väl just under samma förutsättningar som exemplet började ?


Peter smile

Nej......nu var det eb REN fråga om STRÖMFÖRBRUKNINGEN och INTE effektiviteten....
100A är 100A i förbrukning OAVSETT effektivitet.....inte sant?
Sedan att man får mer output av en effektivare lösning är SJÄLVKLART, men återigen så var det INTE vad det gällde....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

682 Inlägg
9 mars 2012
#15
Frågan var om han behövde skaffa ett till batteri, och det sa jag nej till. Speciellt medtanke på att hans D slutsteg drar mindre ström än ett A/ab slutsteg (I samma effekt givetvis, annars skulle man kunna stryka MÅNGA saker som finns i världen som sägs 'dra mindre'. )

Till ts: Nej du LÄR inte behöva ett nytt batteri förutom om ditt är riktigt kasst.. Mät hur mycket volt det ger ut i vilo samt under hård spelning...


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 mars 2012
#16
DanneSundin skrev:
Frågan var om han behövde skaffa ett till batteri, och det sa jag nej till. Speciellt medtanke på att hans D slutsteg drar mindre ström än ett A/ab slutsteg (I samma effekt givetvis, annars skulle man kunna stryka MÅNGA saker som finns i världen som sägs 'dra mindre'. )

Till ts: Nej du LÄR inte behöva ett nytt batteri förutom om ditt är riktigt kasst.. Mät hur mycket volt det ger ut i vilo samt under hård spelning...

Dock glömmer du en VIKTIG sak.......
ALLA kablar som har med laddningen att göra skall vara friska och ha BRA kontakt.
Då minskar man risken för dippar i systemet.
Det är enligt mig första steget man skall göra......se över allt allt mår bra.
För en bil med dåligt kablage mår dåligt redan som det är....att sedan hinka dit strömkrävande utrustning på detta är att be om problem....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

564 Inlägg
9 mars 2012
#17
DanneSundin skrev:
Text

Har du lyssnat på nåt av de paketen du rekommenderade?
Senast redigerat av Lillalilja (9 mars 2012)

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

682 Inlägg
9 mars 2012
#18
Lillalilja skrev:
DanneSundin skrev:
Text

Har du lyssnat på nåt av de paketen du rekommenderade?

Jag har lyssnat på 2x10 som en polare hade i sin 740, hurså? Har du själv lyssnat på något av dom? Vad heter din mormor i förnamn? Vad heter din syster i mellannamn?

Och hur gammal är din mor när vi endå håller på med utfrågning? smile


564 Inlägg
9 mars 2012
#19
DanneSundin skrev:
Lillalilja skrev:
DanneSundin skrev:
Text

Har du lyssnat på nåt av de paketen du rekommenderade?

Jag har lyssnat på 2x10 som en polare hade i sin 740, hurså? Har du själv lyssnat på något av dom? Vad heter din mormor i förnamn? Vad heter din syster i mellannamn?

Och hur gammal är din mor när vi endå håller på med utfrågning? smile

Jag kan tycka att det är konstigt att man rekommenderar en produkt som den andre ska köpa för sina pengar, när man inte vet själv vilken som är bäst. Det är vad jag tycker. Jag har inte lyssnat på någon av dessa, men jag har heller inte rekommenderat något. Margit, Elin, 48 år. wink

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

682 Inlägg
9 mars 2012
#20
Lillalilja skrev:
DanneSundin skrev:
Lillalilja skrev:

Har du lyssnat på nåt av de paketen du rekommenderade?

Jag har lyssnat på 2x10 som en polare hade i sin 740, hurså? Har du själv lyssnat på något av dom? Vad heter din mormor i förnamn? Vad heter din syster i mellannamn?

Och hur gammal är din mor när vi endå håller på med utfrågning? smile

Jag kan tycka att det är konstigt att man rekommenderar en produkt som den andre ska köpa för sina pengar, när man inte vet själv vilken som är bäst. Det är vad jag tycker. Jag har inte lyssnat på någon av dessa, men jag har heller inte rekommenderat något. Margit, Elin, 48 år. wink

Jag hoppas att du vet lika mycket som jag att vilken tomte på 12-X år kan komma in och skriva en rekommendation på en produkt. Sen att jag säger att jag har testat X och X, är det ju inte säkert att jag har gjort det? Det bästa han kan göra är att LYSSNA SJÄLV. Jag har hört 2x10:an och jag tyckte att den spelade förjävla bra, men sen har jag inte hört så mycket annat heller. 

Så om någon kommer in och säger att ett 2x12kit från billebro är bra och att han har testat det, och att det "levererade flera tusen watt" och "är lika bra som cervin vega" och allt fan dom skriver, så skulle du tro på det? Det skulle inte jag, jag hade provlyssnat mig fram till vad jag ville ha, eftersom att alla basar och lådor har olika egenskaper och vad som låter bra i ens öra låter skit i någon annans.. precis som musiksmaker.. beroende på vad man lyssnar på ska man stämma av lådorna olika och kanske välja en annan variant än den man funderat på..



Sök