3002
Sök

Hjälp med val av baspaket för runt 5k?

9 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Jag hade tänkt fixa lite bas till bilen o behöver lite hjälp eftersom jag är nybörjare tongue

Jag har en volvo 940 där jag hade tänkt att slänga in en baslåda i bagaget big_smile
Som rubriken lyder så hade jag tänkt lägga runt 5000 kr på baslåda + slutsteg (alltså baslåda + slutsteg = ca 5000) och vill självklart ha så mycket ljud som möjligt för pengarna wink

Har kollat runt lite och hittat detta slutsteget som verkade prisvärt: B2 Audio Quota som ger 700W RMS i 2 ohm (båda basarna är på 2 ohm)
mer info om det: http://www.blekingebilradio.se/product. … -info-tabs

Sen när det kommer till baslådan så har jag hittat två olika: Kicker 10DC122 2x12"

Storlek:    2x12tum
Maxeffekt:    600W max
Effekt (RMS):    300W RMS
Känslighet:    100dB
Frekvensomfång:    27-500Hz
Impedans:    2ohm

Mer info på: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2-tum.html

och Kicker Comp VR 2x10"
800w rms
1600w max
2ohm
20-200Hz
Storlek (LxHxDtopxDbottom) 725x355x340x420mm

Mer info på: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-319113

Den första är på 300W RMS och slutsteget kan ju ge 700W RMS så jag tänkte att man kanske skulle skaffa sig en låda som kräver lite mer?
Då hittade jag den andra, men den klarar 800W RMS så ja undrar om slutsteget är för klent för denna låda? Sen är det ju också ett minus att dom är 10" när dom andra är 12"

Om det gör någon skillnad så hade jag tänkt lyssna på dubstep/house/electro big_smile

Sen undrar jag om man måste skaffa ett nytt/till batteri för att kunna driva detta?

Väldigt tacksam för svar! smile

682 Inlägg
8 mars 2012
Jag hade tagit Kicker comp VR 2x10". Gäller att du kopplar så att det blir 2ohm i slutändan också, och inte 4. smile Jag TROR att du lär bränna talspolen på 2x12:arna. 300W rms, allt över det blir värmeenergi har jag för mig, rätta gärna någon. 

Dom klarar överspelning till en viss grad, men jag hade nog lätt tagit 2x10! smile