3029
Sök

Tips på snål bil önskas

99 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Jag ska hjälpa min flickvän att köpa bil. Men jag har lite svårt att hitta rätt utefter hennes krav. Har kollat runt på blocket men vill ha lite hjälp.

Det viktigaste kravet är att den är bränslesnål.
Den ska vara billig att äga och köpa, samt diftsäker.
Den ska vara säker att köra.
Det ska vara en mindre bil, typ i golfklassen.

Inköpspris på max 30000.

Jag har tittat på Toyota Yaris, Aygo, Polo, Golf, Lupo, Ka, men jag vet inte om nån av dessa är bra eller snål.

Ska jag titta efter diesel? Jag har ingen erfarenhet av dieselbilar alls. Blir det verkligen billigare med tanke på att dieselskatten oftast är högre?

Hon vill gärna ha en Beetle men den verkar inte särskilt snål, praktisk eller kul i min mening.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
11 mars 2012
Aygon har ju fått pris för sin motor flera år i rad. Hade en Citroën C1 (samma som Aygo), var relativt pigg på sina 3 cylindrar.

Aygo/C1/107 är en bra om man vill ha mycket bil för pengarna, men bara om man har i bakhuvudet att den är gjord för att vara billig.

16 197 Inlägg
11 mars 2012
dock e så pass små bilar som Aygo/C1/107 inte direkt säkra bilar.    men billiga att både äga å att köra smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Med lem
768 Inlägg
11 mars 2012
Nja Cittran fick 4/5 i euro ncap, dock fick den 2/4 för fotgängare. De andra vet jag inte.

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

16 197 Inlägg
11 mars 2012
robininfOCUS skrev:
Nja Cittran fick 4/5 i euro ncap, dock fick den 2/4 för fotgängare. De andra vet jag inte.

dock ger jag inte så mycke för dessa tester.   sitter man mer elle mindre uppe på framhjulen å kör så finns de inte mycke till krockzon.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 171 Inlägg
11 mars 2012
Fast man sitter inte på framhjulen. Det är ändå ganska långt till vindrutan på en sådan bil. Man sitter mera mitt i bilen i framsätet och baksätet sitter på bakhjulen istället.

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 mars 2012
robininfOCUS skrev:

I sin storleksklass ja. Och den klassen är de ju närmast ensamma i. Krocka en Cetta mot en ny V70 på 1800 kg så blir det inte mycket kvar av Cettan. I V70'n sitter du någon meter från fronten och i C1 ett par decimeter. Dessutom har vi ett hjortdjur på 400-800 kg som saknar trafikvett.

99 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Tackar för tipsen.

Det där med säkerheten ja. Jag förstår att det är sämre säkerhet i en mindre och lättare bil oavsett hur mycket säkerhetssystem den har.

Kanske ska vi inte titta på de allra minsta bilarna (smart, lupo å dom). Vad har ni för tips på snåla bilar om man går upp en storleksklass?
Säg nån som drar max 0,5 vid blandad körning.

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 mars 2012
Tenchi skrev:
Tackar för tipsen.

Det där med säkerheten ja. Jag förstår att det är sämre säkerhet i en mindre och lättare bil oavsett hur mycket säkerhetssystem den har.

Kanske ska vi inte titta på de allra minsta bilarna (smart, lupo å dom). Vad har ni för tips på snåla bilar om man går upp en storleksklass?
Säg nån som drar max 0,5 vid blandad körning.

En Passat diesel?

huh?
10 427 Inlägg
11 mars 2012
Tror på Lupo jag, men 1,4-bensinaren 75hk/126Nm ska dra 0,62liter/mil blandat enligt VW.
http://www.blocket.se/stockholm/VW_Lupo … =6&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Volkswa … =6&w=3
Kan ju hända att förbrukningen landar runt 0,7 om man kör mycket i stadstrafik,
men är nog rätt så mycket "bil" för pengarna som tröst för den "högre" förbrukningen.
Polo är ju vettigare om man vill kunna lasta något. Tex:
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … =6&w=3 (Polo 6N2, med instrumentbrädan från Lupo)

Finns dieselmotorer till båda, men de ska dra 0,45liter/mil eller liknande angivet blandat.
Inte säkert att de är så pass snåla heller. Och givetvis Lupo 3L som är ultrasnål, men
halvt sällsynt och som har problem med hightech-växellådan. Kanske vettigt att köpa en
som är renoverad smile

Sök