3029
Sök

Billig familje/pendlarbil 10-15000

10 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej

Ja nu har behovet att pendla kommit. kör idag med en 745 automat som ligger strax över 1 liter blandad körrning det blir dyrt med full tank två gånger i veckan med dagens priser.

Har behov av en bil med låg förbrukning men samtidigt lite utrymme , golfklassen är fullt tillräcklig.
Men sen är det ju vad man ska ha för nåt.

Kraven är
Låg förbrukning
4 dörrar
lätt/billig att reparea
pålitlig
skapligt säker.

Forummoderator
18 009 Inlägg
11 mars 2012
#2
Huyndai. Mycket tråkig men brukar fungera bra. Dessutom fungerar oftast ac i dessa.
Polo SDi. Går gratis.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#3
Nåt tips på modell? polo känns något liten

Forummoderator
18 009 Inlägg
11 mars 2012
#4
Baron_1 skrev:
Nåt tips på modell? polo känns något liten

Köpte själv min Elantra för att åka billigt under veckodagarna. Den drar strax under 0.7 l/mil om man tar det lungt. De har AC och farthållare. En 99-00 kostar som du nämner och då ska den vara mycket fin och allt ska fungera! Tydligen ska automatarna vara lite törstiga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#5
Det låter ju inte helt fel, det går o ligga i motorvägsfart utan att det sticker iväg förbrukningsmässigt? vet många bilar får varva så inåt den att det går upp bara för det.

10 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#6
Just det har hört att hyundai ska börja bli helt slut efter 15-20k mil, nåt som är sant?

Forummoderator
18 009 Inlägg
12 mars 2012
#7
Baron_1 skrev:
Det låter ju inte helt fel, det går o ligga i motorvägsfart utan att det sticker iväg förbrukningsmässigt? vet många bilar får varva så inåt den att det går upp bara för det.

Kör mest i 100-110 km/h men några gånger har det gått betydligt fortare och nu har jag en 1.8 och det är ok varv på den. Har inte upplevt att förbrukningen stigit nåt faktiskt. Kör alltid 52-55 mil på en tank så även när det varit korta sträckor och snabbt hem som gäller. Brukar få i 35-37 liter då.

Nackdelen är väl att man sitter lågt ner i bilen och känner sig lite "ömtålig" på motorvägen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 009 Inlägg
12 mars 2012
#8
Baron_1 skrev:
Just det har hört att hyundai ska börja bli helt slut efter 15-20k mil, nåt som är sant?

Min börjar närma sig 18000 och jag upplever den inte som slut. Vet inte. Beror på vem man frågar :-)

Vet att bakutetorkare krånglar och att elhissarnas vajer går av på dessa. Har själv en ruta som inte går...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 637 Inlägg
12 mars 2012
#9
Baron_1 skrev:
Hej

Ja nu har behovet att pendla kommit. kör idag med en 745 automat som ligger strax över 1 liter blandad körrning det blir dyrt med full tank två gånger i veckan med dagens priser.

Har behov av en bil med låg förbrukning men samtidigt lite utrymme , golfklassen är fullt tillräcklig.
Men sen är det ju vad man ska ha för nåt.

Kraven är
Låg förbrukning
4 dörrar
lätt/billig att reparea
pålitlig
skapligt säker.

Mazda 626 låter som det du söker! smile

Forummoderator
18 009 Inlägg
12 mars 2012
#10
Navkapsel skrev:
Baron_1 skrev:
Hej

Ja nu har behovet att pendla kommit. kör idag med en 745 automat som ligger strax över 1 liter blandad körrning det blir dyrt med full tank två gånger i veckan med dagens priser.

Har behov av en bil med låg förbrukning men samtidigt lite utrymme , golfklassen är fullt tillräcklig.
Men sen är det ju vad man ska ha för nåt.

Kraven är
Låg förbrukning
4 dörrar
lätt/billig att reparea
pålitlig
skapligt säker.

Mazda 626 låter som det du söker! smile

Låter faktiskt bättre än en Hynda. Går de billigt då? AC brukar väl ha lagt av i dessa prisklasser? Mycket trevliga bilar!

Du SKA INTE köpa en fransk bil. Men det var väl ingen nyhet kanske...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 637 Inlägg
12 mars 2012
#11
Dieselsmurfen skrev:
Navkapsel skrev:
Baron_1 skrev:
Hej

Ja nu har behovet att pendla kommit. kör idag med en 745 automat som ligger strax över 1 liter blandad körrning det blir dyrt med full tank två gånger i veckan med dagens priser.

Har behov av en bil med låg förbrukning men samtidigt lite utrymme , golfklassen är fullt tillräcklig.
Men sen är det ju vad man ska ha för nåt.

Kraven är
Låg förbrukning
4 dörrar
lätt/billig att reparea
pålitlig
skapligt säker.

Mazda 626 låter som det du söker! smile

Låter faktiskt bättre än en Hynda. Går de billigt då? AC brukar väl ha lagt av i dessa prisklasser? Mycket trevliga bilar!

Du SKA INTE köpa en fransk bil. Men det var väl ingen nyhet kanske...

Jo, de ska gå ännu billigare än man tror vad jag läst och hört... Elen i japanska bilar brukar hänga med länge, vet dock inte hur det är med just 626.
Senast redigerat av Navkapsel (12 mars 2012)

Forummoderator
18 009 Inlägg
12 mars 2012
#12
Navkapsel skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Navkapsel skrev:

Mazda 626 låter som det du söker! smile

Låter faktiskt bättre än en Hynda. Går de billigt då? AC brukar väl ha lagt av i dessa prisklasser? Mycket trevliga bilar!

Du SKA INTE köpa en fransk bil. Men det var väl ingen nyhet kanske...

Jo, de ska gå ännu billigare än man tror vad jag läst och hört... Elen i japanska bilar brukar hänga med länge, vet dock inte hur det är med just 626.

Farsan hade en 626 V6 -96 (tror jag) för ett gäng år sedan. Den körde jag ledigt på under litern (trots min ålder då) så hittar man en 1.8 bör den rulla billigt. Väldigt högljudd bil! Mycket vägljud. Enligt "alla bilar 1997" drar den 0.78 blandad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 mars 2012
#13
Det där med att Japanare krånglar mindre men blir slut i motorn efter 20-25k mil stämmer enligt min uppfattning bra. De får ju varva rätt så mycket högre än många Volvo, Saab, Audi, BMW osv. De sistnämnda klarar ju i regel rätt så många mer mil som långmilare. Å andra sidan verkar få köpa en japanare som långpendlarbil eller tjänstebil och de tar då fler år på sig att komma upp i 20-25k mil, mycket stadskörning istället osv vilket så klart sliter ut bilarna snabbare om inte åldern hinner ta ut sin rätt istället.


Forummoderator
18 009 Inlägg
12 mars 2012
#14
Andromeda skrev:
Det där med att Japanare krånglar mindre men blir slut i motorn efter 20-25k mil stämmer enligt min uppfattning bra. De får ju varva rätt så mycket högre än många Volvo, Saab, Audi, BMW osv. De sistnämnda klarar ju i regel rätt så många mer mil som långmilare. Å andra sidan verkar få köpa en japanare som långpendlarbil eller tjänstebil och de tar då fler år på sig att komma upp i 20-25k mil, mycket stadskörning istället osv vilket så klart sliter ut bilarna snabbare om inte åldern hinner ta ut sin rätt istället.

Kan TS hitta en Mercedes E220 -96 i vettigt skick så är det bara att slå till! Dessa är kända för att rulla på under 0.7 trots sin storlek. Tyvärr är det väl lite känt så de brukar bli sålda fort. Gammaldags bil men åker fint & säkert.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 mars 2012
#15
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
Det där med att Japanare krånglar mindre men blir slut i motorn efter 20-25k mil stämmer enligt min uppfattning bra. De får ju varva rätt så mycket högre än många Volvo, Saab, Audi, BMW osv. De sistnämnda klarar ju i regel rätt så många mer mil som långmilare. Å andra sidan verkar få köpa en japanare som långpendlarbil eller tjänstebil och de tar då fler år på sig att komma upp i 20-25k mil, mycket stadskörning istället osv vilket så klart sliter ut bilarna snabbare om inte åldern hinner ta ut sin rätt istället.

Kan TS hitta en Mercedes E220 -96 i vettigt skick så är det bara att slå till! Dessa är kända för att rulla på under 0.7 trots sin storlek. Tyvärr är det väl lite känt så de brukar bli sålda fort. Gammaldags bil men åker fint & säkert.

Var det innan man började måla mercorna med vattenlöslig lack? tongue


4 637 Inlägg
12 mars 2012
#16
Vet många japanare av olika märken som rullat länge. T ex Camry runt 88 (okänd motor) som rullat 100 000+ och ganska nyligen sålde jag en bil till en vars Avensis  1998 rullat över 81 000 mil osv...
Och många äldre japanare jag haft kontakt med har låtit helfriska trots många mil.
Gissar dock att de flesta av mina exempel rör sig om långpendlarbilar med tanke på milen... Men äldre japanare är driftsäkra och tåliga. Kolla på mellanösterns Toyotor. smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 mars 2012
#17
Navkapsel skrev:
Vet många japanare av olika märken som rullat länge. T ex Camry runt 88 (okänd motor) som rullat 100 000+ och ganska nyligen sålde jag en bil till en vars Avensis  1998 rullat över 81 000 mil osv...
Och många äldre japanare jag haft kontakt med har låtit helfriska trots många mil.
Gissar dock att de flesta av mina exempel rör sig om långpendlarbilar med tanke på milen... Men äldre japanare är driftsäkra och tåliga. Kolla på mellanösterns Toyotor. smile

Mellanösterns Toyotor rör sig i ett lite annat klimat än det svenska. Det är vårt klimat som verkligen dödar bilar. Mycket varierande temperaturer och blött och fuktigt, salt och skit på vägarna.


Forummoderator
18 009 Inlägg
12 mars 2012
#18
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
Det där med att Japanare krånglar mindre men blir slut i motorn efter 20-25k mil stämmer enligt min uppfattning bra. De får ju varva rätt så mycket högre än många Volvo, Saab, Audi, BMW osv. De sistnämnda klarar ju i regel rätt så många mer mil som långmilare. Å andra sidan verkar få köpa en japanare som långpendlarbil eller tjänstebil och de tar då fler år på sig att komma upp i 20-25k mil, mycket stadskörning istället osv vilket så klart sliter ut bilarna snabbare om inte åldern hinner ta ut sin rätt istället.

Kan TS hitta en Mercedes E220 -96 i vettigt skick så är det bara att slå till! Dessa är kända för att rulla på under 0.7 trots sin storlek. Tyvärr är det väl lite känt så de brukar bli sålda fort. Gammaldags bil men åker fint & säkert.

Var det innan man började måla mercorna med vattenlöslig lack? tongue

Vet jag inte men: Ja, de rostar bort på en kvart... Haft en själv som var helt sönderrostad men gick som en dröm. Man bör inför köp ruska lite i kabelstammen som löper längs med torpedväggen. Den har en tendens att glappa vilket inte är kul. Även klimatorn kan strula lite vilket betyder iskallt eller skållhett i kupén. Oftast på en sida i bilen vilket är lättfixat. Om man vet hur man gör! De kräver lite kännedom innan köp. Kan vara lurigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 637 Inlägg
12 mars 2012
#19
190 får vi inte glömma att tipsa om när vi ändå snackar MB!

4 637 Inlägg
12 mars 2012
#20
Andromeda skrev:
Navkapsel skrev:
Vet många japanare av olika märken som rullat länge. T ex Camry runt 88 (okänd motor) som rullat 100 000+ och ganska nyligen sålde jag en bil till en vars Avensis  1998 rullat över 81 000 mil osv...
Och många äldre japanare jag haft kontakt med har låtit helfriska trots många mil.
Gissar dock att de flesta av mina exempel rör sig om långpendlarbilar med tanke på milen... Men äldre japanare är driftsäkra och tåliga. Kolla på mellanösterns Toyotor. smile

Mellanösterns Toyotor rör sig i ett lite annat klimat än det svenska. Det är vårt klimat som verkligen dödar bilar. Mycket varierande temperaturer och blött och fuktigt, salt och skit på vägarna.

Jo, rosten är det stora problemet om man missköter dem. Motorerna brukar däremot gå. Tog bara mellanösterns välanvända toyotor som ett kul exempel på dess tålighet.
Men som sagt, med lite skötsel kan en japansk bil hålla sig fin lääänge även här och vissa har t o m riktigt bra rostskydd...


Sök