3458
Sök

Är det möjligt att byta kaross på en bil ?

619 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Skulle vilja veta om någon har gjort detta på en bil med självbärande kaross? cool

Tex svetsa en Pug 106 kaross på en Golf VR6 eller liknande ? Och om det behövs kapa och korta botten på bilen som ska få den nya karossen ?
Går det att få den reggad som ombyggt fordon ?

mvh Jocke

412 Inlägg
18 mars 2012
Finns ju en frän projekt tråd här på garaget med en kille som bygger en rejäl 4x4 Volvo V70. Minns inte vad det var för botten han byggde på men har för mig att det var en Bronco eller något sånt, bara söka så får du se! smile

135
├┼┼
24 R

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 mars 2012
Det är helt olika om man bygger på en bil som har bärande ram. Byter man kaross på en sån så ändras ju ingen av bilens bärande delar. Och hela karossen kan lyftas av/på komplett. Då blir det förmodligen ombyggt fordon, om ens det.

Byta kaross på en bil som har självbärande kaross utan ram är väl inte riktigt lika enkelt eftersom hjulupphängning och motor sitter direkt i karossen. Skulle nån  lyckas genomföra det så blir det nog amatörbyggt fordon. Vill man prompt ha en viss bils drivlina och hjuluppgängning i en annan så skulle det vara betydligt enklare att flytta över dom grejerna till den karossen man vill ha.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

619 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Okej. Jag tycker ju dock att det låter enklare att lyfta över min kaross på en Golf eller en Legacy.
Just för att en peugeot 106 har en sådan dum hjulupphängning bak. Plus att då slipper man att bygga fästen och modifiera kaross och botten allt för mkt. Bara att få dom att passa ihop med hjulhusen.
Slippa hålla på med motorstyrning och en massa kablar som ska flyttas om man bara tar en motor och slänger i.

Vad jag förstår från det jag hittar här så ska det vara möjligt ?
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-bil

Handledare
1 481 Inlägg
19 mars 2012
Ursäkta, men vad ska du lyfta över? Och på vad? Båda bilarna har självbärande karosser, dvs allting sitter monterat i karossen. Det är inga lösa överdelar på någon av dem. Tänkte du skära loss peggans överdel jäms med trösklarna och svetsa dit  på Golfens golv?? Det är länge sedan VW hade separat bottenplatta.....

BMW entusiast
579 Inlägg
19 mars 2012
saab_sonett skrev:
Ursäkta, men vad ska du lyfta över? Och på vad? Båda bilarna har självbärande karosser, dvs allting sitter monterat i karossen. Det är inga lösa överdelar på någon av dem. Tänkte du skära loss peggans överdel jäms med trösklarna och svetsa dit  på Golfens golv?? Det är länge sedan VW hade separat bottenplatta.....

Är också inne på detta spår, självbärande karosser så det man kan göra som värst är väll att byta fram/bakvagn på dom?
Om du däremot tänker flytta över karossen från en bil till ett chassi från en annan bil så går det ju. Mopar300 har en projekttråd där han flyttar över karossen från en V70 till ett chassi från en Chevrolet Blazer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71412/71412-9319c3c2ef2d6afa040bb79b050c2e50_large.jpg

Tråden:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226125

9 117 Inlägg
19 mars 2012
JA! Det går att flytta över karossen till en annan botteplatta, mycket skära och svetsa blir det, men fan så skoj man kan ha när det är klart! Finns en tråd med en som flyttar över en VW Caddy kaross på en Nissan 200 platta.
Här är en annan som satt en starlet kaross på en kortad Volvo 240 platta. http://www.garaget.org/?car=82379
Så visst går det bara man är beredd på att jobba så...

Handledare
1 481 Inlägg
19 mars 2012
Jojo, allt går när det gäller lekfordon, men du frågade om det gick att regga efter ombyggnad.

619 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
Ja jag menar att jag ska kapa bägge bilarna vid trösklarna och sen svetsa ihop till en bil tongue

Vet att det är ett par som har gjort det på sina ban/lek bilar. Det jag är fundersam över är om man kan få den godkänd och köra den på allmänna vägar big_smile

9 117 Inlägg
19 mars 2012
Ejdersund skrev:
Ja jag menar att jag ska kapa bägge bilarna vid trösklarna och sen svetsa ihop till en bil tongue

Vet att det är ett par som har gjort det på sina ban/lek bilar. Det jag är fundersam över är om man kan få den godkänd och köra den på allmänna vägar big_smile

Det ska väl inte vara några bekymmer, ett förslag är att köpa SFRO.s bygghandbok. Kostar några 100 men där finns info om hur du gör, sen kan du ju också ringa till en SFRO gubbe och fråga lite.

31 Inlägg
24 februari 2013
Jag ska göra samma sak som du. men söker en lätt drivlina och lättrimmad motor. min ide är att använda Renault 5 kaross och hitta en 4x4 drivlina. Varför en VR6?Det finns andra Drivlinor att jobba med, typ Audi 1.8t qattro. vill få ner vikten så mycket som möjligt men även kunna trimma mycket.

Sök