3236
Sök

Vill höja effekten lite på min prelude! Vad kan jag göra?

420 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Hej! Precis som rubriken, har en 2,0i prelude, med 133 hk, har ett sportrör också men vet ej hur mkt HK det ger. Vad mer kan jag göra för att höja prestandan på bilen?

Tack på förhand.

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

48 Inlägg
21 mars 2012
Med sugmotor så blir den inte gratis direkt! Men börja med andningsvägarna. Cold air intake finns det säkert många alternativ till din bil. Sedan grenrör, sportkat och cat back. Det va den billiga delen. Annars så är det annat insug och kammar som gäller och då börjar det springa iväg.

Chippa kan du göra när du har bytt avgassystem och då kan du kanske få ut en max 10 hk på chipet.

Men skaffa turbo bil om du är sugen på billig effekt wink

Jag har också sugis, kolla lite på min sida vad jag har gjort smile

//Robban

420 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Kviborg skrev:
Med sugmotor så blir den inte gratis direkt! Men börja med andningsvägarna. Cold air intake finns det säkert många alternativ till din bil. Sedan grenrör, sportkat och cat back. Det va den billiga delen. Annars så är det annat insug och kammar som gäller och då börjar det springa iväg.

Chippa kan du göra när du har bytt avgassystem och då kan du kanske få ut en max 10 hk på chipet.

//Robban

Tack för ditt svar. Det här med att köra med sugmotor, kommer det att gå igenom besiktningen och är det någon verkstad som utför det eller måste man göra det själv? Jag är nöjd med hur bilen går men är nyfiken om det går att öka lite till bara. Tack igen!

48 Inlägg
21 mars 2012
Bullet--- skrev:
Det bästa är att swapa motorn mot en h22 då det bara kommer bli för dyrt att trimma din f20 motor tyvärr.
Men annars kan ett bra avgassystem vara en bra start.

sen så är det inte lönt att chippa din bil eftersom den inte har turbo, går dock att modda ecu så att man kan ha utbytbara chip som man har olika mappningsprogram men det är riktigt inte samma sak.Alla såna eBay chip som lovar 10-20-50hk extra kan du undvika wink

Det kan faktiskt vara värt att chippa/mappa om. Om man minst har bytt avgas hela vägen. Gjorde det på min bil och har fått ut ca 10 hk till. Visst det är inte mycket. Men chipet gick på 2500 och då tycker jag att det var värt det.
Men som du säger så är allt över 10 hk knappast troligt.

/Robban

48 Inlägg
21 mars 2012
Danyeal skrev:
Kviborg skrev:

//Robban

Tack för ditt svar. Det här med att köra med sugmotor, kommer det att gå igenom besiktningen och är det någon verkstad som utför det eller måste man göra det själv? Jag är nöjd med hur bilen går men är nyfiken om det går att öka lite till bara. Tack igen!

Så länge du klarar av avgaskraven (viktigt med en bra katalysator) och det inte låter så jävla mycket så ska det vara lugnt. Allt beror din egen förmåga. Visst går det att göra själv om du inte behöver svetsa. Annars är det bäst att hitta någon mekaniker som kan göra det lite sidan om wink

Visst går det att öka lite men till en viss gräns. Ca 10 hk kan du säkert få ut. Efter det blir det dyra hästar att locka fram!

48 Inlägg
21 mars 2012
Bullet--- skrev:
Kviborg skrev:
Bullet--- skrev:
Det bästa är att swapa motorn mot en h22 då det bara kommer bli för dyrt att trimma din f20 motor tyvärr.
Men annars kan ett bra avgassystem vara en bra start.

sen så är det inte lönt att chippa din bil eftersom den inte har turbo, går dock att modda ecu så att man kan ha utbytbara chip som man har olika mappningsprogram men det är riktigt inte samma sak.Alla såna eBay chip som lovar 10-20-50hk extra kan du undvika wink

Det kan faktiskt vara värt att chippa/mappa om. Om man minst har bytt avgas hela vägen. Gjorde det på min bil och har fått ut ca 10 hk till. Visst det är inte mycket. Men chipet gick på 2500 och då tycker jag att det var värt det.
Men som du säger så är allt över 10 hk knappast troligt.

/Robban

En mappning kan vara guld värt på rätt motor, men det tycker det cirkulerar massa chip som man löder i och vips har man 40 hk mer utan att veta hur bilen kommer bete sig efteråt. Men skulle själv röstat för en ordentlig ecu och ett sportavgassystem i hans situation, men hade det varit jag hade jag sparat ihop till en vtec big_smile

Håller med dig fullt ut angående alla jävla bullshit chip som finns! En djungel av skräp! På min så ändrar man ecu parametrar med hjälp av bilens diagnos uttag. Känns mer betryggande än att löda nåt skräp. Nu vet jag inte hur det ser ut för en lite äldre honda. Exakt en ecu som är anpassad efter ett bättre system med bättre flöde. Det vore bra och efter det är det ju faktiskt ingen direkt idé att trimma vidare på den motorn.

420 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
får nog nöja mig med original, njuter av att bara cruisa runt, än så länge tongue .. blir nog spara pengar fram till drömmen! NSX!

420 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
kan även tillägga att jag tror att jag har sportavgassystem, kolla videon jag har lagt upp, det låter som sport iallafall tongue

48 Inlägg
21 mars 2012
Danyeal skrev:
får nog nöja mig med original, njuter av att bara cruisa runt, än så länge tongue .. blir nog spara pengar fram till drömmen! NSX!

Gör det mannen! Spara till drömkärran och nöj dig med det du har! NSX är ju bland det fetaste man kan ha tycker jag!

420 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Kviborg skrev:
Danyeal skrev:

Gör det mannen! Spara till drömkärran och nöj dig med det du har! NSX är ju bland det fetaste man kan ha tycker jag!

indeed. får bli så, men fälgar ska de fan ta mig bli iallafall.

48 Inlägg
21 mars 2012
Danyeal skrev:
Kviborg skrev:
Danyeal skrev:

Ja det där rimsen duger icke! kolla alloywheels.co.uk plussa på en lax i frakt på priset. Du kommer spara tusenlappar!

420 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Kviborg skrev:
Danyeal skrev:
Kviborg skrev:

Ja det där rimsen duger icke! kolla alloywheels.co.uk plussa på en lax i frakt på priset. Du kommer spara tusenlappar!

ska kolla! sek

420 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Kviborg skrev:
Danyeal skrev:
Kviborg skrev:

helvete va billigt ...  nu kommer problemet, vilket ska man ha :< ... vitt eller svart ... lutar mer åt vitt

Forummoderator
26 351 Inlägg
22 mars 2012
Danyeal skrev:
Kviborg skrev:
Danyeal skrev:

helvete va billigt ...  nu kommer problemet, vilket ska man ha :< ... vitt eller svart ... lutar mer åt vitt

Vad har fälgar med effektökning att göra..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

48 Inlägg
22 mars 2012
Mack skrev:
Danyeal skrev:
Kviborg skrev:

Tråden har nu spårat ur....lol Men i början pratar vi hästkrafter cool
Senast redigerat av Kviborg (22 mars 2012)

420 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Kviborg skrev:
Mack skrev:
Danyeal skrev:

haha spårat ur indeed, en snabb fråga innan admin låser den bara, vart kan jag få tag på en sportratt till preluden, under tusenlappen?? hittar bara denna http://shop.textalk.se/se/article.php?i … rt=9875560

Forummoderator
26 351 Inlägg
22 mars 2012
Kviborg skrev:
Mack skrev:
Danyeal skrev:

Om man nu ska prata om sånt som har spårat ur..om man gnäller i trådar om att man får bilen låst, och så lägger man upp bilen på nytt och i stort sett bara skriver "under construction"..det om nåt kallar jag för urspårning?

Menmen..det är bara min humbla åsikt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

48 Inlägg
22 mars 2012
Danyeal skrev:
Kviborg skrev:
Mack skrev:

haha spårat ur indeed, en snabb fråga innan admin låser den bara, vart kan jag få tag på en sportratt till preluden, under tusenlappen?? hittar bara denna http://shop.textalk.se/se/article.php?i … rt=9875560

Här finns det mycket godis till bra priser http://www.demon-tweeks.co.uk/performan … ing-wheels

Finns rattnav med om du letar lite. Lycka till:P

420 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Kviborg skrev:
Mack skrev:

Om man nu ska prata om sånt som har spårat ur..om man gnäller i trådar om att man får bilen låst, och så lägger man upp bilen på nytt och i stort sett bara skriver "under construction"..det om nåt kallar jag för urspårning?

Menmen..det är bara min humbla åsikt.

Fick bilen låst pga "otillräckliga bilder" kvalite osv, har ingenting med informationen på bilen att göra, trolla vidare.

420 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Kviborg skrev:
Danyeal skrev:
Kviborg skrev:

Här finns det mycket godis till bra priser http://www.demon-tweeks.co.uk/performan … ing-wheels

Finns rattnav med om du letar lite. Lycka till:P

tack ännu en gång, men hur vet jag vilken som passar min prelude sad

Sök