3183
Sök

BMW 750iA E32 galenskapsprojekt

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
21 september 2006
#41
HarryComa skrev:
beda skrev:
Hur blir de när du ska ha i 850csi motorn..passar den rakt i? big_smile
Diggar detta bygget grymt mkt! Tack för att du ger oss BMW fantaster nått att tråna efter! wink
Enda som är bolt-on är motorfästena smile
Rent utseendemässigt och hur motorerna är uppbyggda är det likadant, däremot skiljer sig styrboxarna och placeringen av endel prylar.

Håller nu på att undersöka hur mycket som verkligen behöver lyftas över, bottendelen är vad jag sett istort sett identiska, delvis topparna också, förutom större cylindervolym och andra kolvar.
Rent generellt kan man säga att allt är lika förutom att 750 har 5,0 liter och 850 har 5,8 liter och att styrboxarna skiljer sig.

Vi får se med resans gång smile
Tror du inte det räcker med v12an du har inne nu? Blir nog bökigt med att få in den andra motorn om det ä bara motorfästerna som passar, sen äre väl kylare mm som ska passas?

Förövrigt så har jag väntat på detta projekt länge , en BMW 7-serie är liksom det grymmaste, en v12 är pricken över i.


53 Inlägg
21 september 2006
#42
Grymt projekt, följer det med spänning, håller tummarna på att man får se, och "höra" den på gatorna i sundsvall sen wink


preem pump
836 Inlägg
21 september 2006
#43
HarryComa skrev:
beda skrev:
Hur blir de när du ska ha i 850csi motorn..passar den rakt i? big_smile
Diggar detta bygget grymt mkt! Tack för att du ger oss BMW fantaster nått att tråna efter! wink
Enda som är bolt-on är motorfästena smile
Rent utseendemässigt och hur motorerna är uppbyggda är det likadant, däremot skiljer sig styrboxarna och placeringen av endel prylar.

Håller nu på att undersöka hur mycket som verkligen behöver lyftas över, bottendelen är vad jag sett istort sett identiska, delvis topparna också, förutom större cylindervolym och andra kolvar.
Rent generellt kan man säga att allt är lika förutom att 750 har 5,0 liter och 850 har 5,8 liter och att styrboxarna skiljer sig.

Vi får se med resans gång smile
jag läste så sen som i går kväll att csi motorn är en uppborrad standard 5,0l 12:a

uppborrad till 5,5 liter och 380 hk

rätta teknikens värld om dom har fel

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

preem pump
836 Inlägg
21 september 2006
#44
kan ha varit auto motor sport oxå

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

2 911 Inlägg
21 september 2006
Trådstartare
#45
mannen666666 skrev:
HarryComa skrev:
beda skrev:
Hur blir de när du ska ha i 850csi motorn..passar den rakt i? big_smile
Diggar detta bygget grymt mkt! Tack för att du ger oss BMW fantaster nått att tråna efter! wink
Enda som är bolt-on är motorfästena smile
Rent utseendemässigt och hur motorerna är uppbyggda är det likadant, däremot skiljer sig styrboxarna och placeringen av endel prylar.

Håller nu på att undersöka hur mycket som verkligen behöver lyftas över, bottendelen är vad jag sett istort sett identiska, delvis topparna också, förutom större cylindervolym och andra kolvar.
Rent generellt kan man säga att allt är lika förutom att 750 har 5,0 liter och 850 har 5,8 liter och att styrboxarna skiljer sig.

Vi får se med resans gång smile
jag läste så sen som i går kväll att csi motorn är en uppborrad standard 5,0l 12:a

uppborrad till 5,5 liter och 380 hk

rätta teknikens värld om dom har fel
Stämmer att dom är mycket lika, Som sagt det som skiljer är styrboxarna då dom är programmerade just för 5,5 liters 12;an. El, soppa och kylning är "samma" med vissa små skillnader.

Mer ingående så skiljer följande:
Lättare stakar
Större slaglängd, kommer inte ihåg exakt men de va iaf 1mm.
Ökad cylindervolym 4988 vs 5576
Kompressionen ändrad från 8.8:1 till 9.8:1
Fetare styrprogramvara, bl.a. insprutningen och ventilspel, mer sporttunat.
Ofta dubbla 3" eller 3,5" avgassystem gentemot dubbla 2,5" på 750.
Speciell oljekylare
6-petad manuell låda som är mycket mer hållbar än automaten som sitter i M70/750.
Senast redigerat av HarryComa (21 september 2006)

2 911 Inlägg
21 september 2006
Trådstartare
#46
Den största problematiken (har inte läst så många sidor i den grymt tjocka el-bibeln för 850 & 750 än) är styrboxarna. 750 har tre, en för varje motorhalva och en för växellådan, verkar som dessa samspelar, 850 har inte denna koppling då det är manuell spak.

lutar mot egenproggat, kan bli intressant

2 911 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
#47
Bjuder på en bas-bild sålänge wink

10" basar smile


http://www.boxmen.se/bmwprojekt/99102.jpg

klabbarpan
3 041 Inlägg
23 september 2006
#48
F*******N vilka basar, mdu måsta la ha ett grymt steg för att dra dessa bjässar!!! keep it going!


2 911 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
#49
nixon89 skrev:
F*******N vilka basar, mdu måsta la ha ett grymt steg för att dra dessa bjässar!!! keep it going!
Ett grymt steg?

Nää, men fyra grymma steg, ett per spole, eller 1500w per spole om man säger så.
Hifonics is the shit smile

Avstängd
121 Inlägg
23 september 2006
#50
Don't smoke tongue Nää men snygga basar

Swedish And Japanesee engineering in da house

2 911 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
#51
Nu börjar det roliga!

Idag landade alla motordelar, enda som saknas för motorstart nu är skruvandet och två slangar.

Nu blir de tokskruvning smile

Framdelen är nerskruvad och sänkfjädrar påkastade, har dock inga bilder på detta då det inte var jag som skruvade.

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
Inga konstigheter
2 064 Inlägg
28 september 2006
#53
Mustiga högtalare alltså, det här ska bli grymt spännande! *Prenumererar på tråden*


LillNaisarn
28 september 2006
#54
ser ut som ett intressant bygge, Jag vart lite fundersam då det stog priset för basarna tillsjag läste DD 9xxx serien smile förstår inte varför du inte bara fortsatte att köra med Kicker L7 för dom låter inte fy skam heller, ska bli rackans roligt att följa detta bygge.

* Keep up the good work *

451 Inlägg
28 september 2006
#55
låter intressant smile

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

3 113 Inlägg
28 september 2006
#56
mycket intressant bygge! värt att följa wink

kommer bli en riktigt saftig motor hehe.. hur går det med prestandan då?

Semper Fi

2 911 Inlägg
29 september 2006
Trådstartare
#57
Provspelade 9910;orna idag, dom spelade ifrån L7;orna jag hade tidigare med hästlängder t.o.m. i fel låda smile

När det gäller resten håller vi på och kastar på rätt sänkningssats så bilen är upphissad så jag kan inte göra så mycket motorarbete just nu.

Kommer ett gäng bilder på svetsningen som pågår inom kort!

2 911 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
#58
Haft fullt ös på firman så jag har inte hunnit med mina egna grejjer något, men idag händer det saker.

Usch vad tusenlappar det kommer ramla iväg idag smile

Min lilla inköpslista.
Bonocell, 2-3k
Mer motordetaljer - 4k
Diverse verktyg, polyester, epoxy, glasfiberväv - 2k
Material till baslåda och ljudbygget - 1-2k
Diverse framvagnsdetaljer, stag, bussningar o.s.v. 2k
Slangar, rör, slangklämmor o.s.v. 2-300kr

Nu brinner det i baken på mig, vill få detta klart asap.

Vad som händer idag är att Magnus på 4cars kommer byta dämpare och kasta på sänkningssatsen och jag ska sätta kapen i fronten, dessutom ska jag samtidigt bygga en kundbil, detta blir en intressant dag.

236 Inlägg
5 oktober 2006
#59
Kan kanske lägga upp en bild på sänkningen sen? smile

2 911 Inlägg
10 oktober 2006
Trådstartare
#60
Magnus som skulle hänga på sänkningen fick åka ner till TurtleCenter på kurs, han kom nu ikväll och innan fredag sa han satsen skulle hänga där smile

Där är först när jag får ner bilen på golvet igen (uppallad med isärskruvad framvagn nu) som jag kan börja riva och slita i motorn.

Andra saker som jag kommit på.
Dörrarna ska svetsas och listerna ska väck!
Vet inte säkert än om jag bara ska svetsa hålen och låta vecket vara kvar eller om vecket ska spacklas över, ska prova med snickarspackel imorrn och se hur det blir.

Imorrn bär de av ner till Qvarnis @ ItsFun för lite kurs så jag börjar tokpeta på detta igen på fredag smile


Sök