2960
Sök

"Nya vapnet mot fortkörare" - Vad ska man säga?

Delta_Rebel
23 mars 2012
#81
M1Get skrev:
Hittade denna idag på aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/bil/article14565648.ab

Hemlig fallucka stoppar fortkörarna

En fallucka mitt i vägbanan.
Det är det senaste vapnet mot fortkörarna.
– Du får en kraftig smäll i bilen, säger David Eskilsson på företaget som utvecklat farthindret.

Enligt Motormännens tidning Motor bygger tekniken på en radar som mäter bilarnas hastighet. När en bilist kör för fort öppnas en lucka i vägbanan och bilen kör in i en stålklädd kant.
– Idén är att det ska vara så pass avskräckande att man inte kör för fort igen, säger David Eskilsson som är vd på företaget Edeva som ligger bakom tekniken.

Falluckan har utvärderats på Rydsvägen i Linköping sedan 2010. Där ligger hastighetsbegränsningen på 30 kilometer i timmen. Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar.
– Tekniken klarar alla hastigheter, säger han.
Skonar busschaufförer


Bakgrunden till falluckan från Linköping är kritik mot de vägbulor som placerats ut på många vägbanor runt om i Sverige. Bland annat har busschaufförer fått rygg- och nackskador av farthinder som sticker upp i vägbanan.
– Grundidén är att vägarna ska vara fria från hinder för de som håller hastigheten, säger David Eskilsson.
Nu kan hindret vara på väg att införas i flera svenska kommuner.
– Intresset är större än förväntan, säger David Eskilsson.

Undra hur många olyckor det kommer hända om detta blir verklighet? Någon som bor i Lidköping som kan berätta lite mera hur det funkar?

Få en klack på 6 cm känns som jävligt mycket om man kommer med en sänkt bil hmm Speciellt om den skulle komma i 100km/h. Att det ska vara avskräckande, visst, men vad händer ifall man glömmer bort sig och kör på en sådan ändå?

Diskutera på! smile

Allså,vad är det för intelligensbefriade jubelåsnor som sitter och drömmer ihop sån skit..Man hoppas att det bara är ett jävligt dåligt skämt..

329 Inlägg
23 mars 2012
#82
Skitbra idé... Varför gnälla???? Håll laglig hastighet så är problemet löst


Avstängd
10 388 Inlägg
23 mars 2012
#83
RoberthR skrev:
it_mutt skrev:
RoberthR skrev:

Jag har 3cms fri markgång. Om jag kör för fort i 5km/h för att jag råkar trycka på gasen så går allt från front,intercooler,tryckrör med mera sönder. Betalar du det då?

För att du råkar trycka på gasen?

Varför skulle det bli någon annans "problem" om inte du kan hålla ordning på bilen och körandet? (då i relation till att "råka" trycka på gasen)

Har du aldrig råkat trycka lite för mycket så att du kör aningen för fort har du nog inte kört bil så länge....

Var inte det som var grejen, utan varför någon annan skulle betala för att DU kör för fort, råkande eller inte.

Nej, jag har bara haft körkort i 15 år, och jag tror iaf inte (omöjligt att säga med 100% säkerhet givetvis) att jag kört för fort på 30 och 50-sträckor, då jag anser att de sträckorna om några, ska man hålla hastigheten på.

Men som sagt, saken var mer varför någon annan ska stå för ditt eventuella slarv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

207 Inlägg
23 mars 2012
#84
Det var den framhjulsinställningen! tongue

345 Inlägg
23 mars 2012
#85
Bamse_ skrev:
Det var den framhjulsinställningen! tongue

Åkte och justerade den dirr! ;D

Supra Club Sweden

69 Inlägg
23 mars 2012
#86
Gud hjälpe mig (oss) om de menar allvar. Visst, på 30-vägar så är det bra. Men annars är de rent livsfarliga, speciellt på 90/110-vägar. Tänk er någon som tex. från början ha ont i ryggen eller nacken och får en sån smäll, han lär inte köra bil på ett tag kan jag säga. Och tom. dom som inte har ont någonstans lär få ont efter 6 cm gupp!

57 Inlägg
23 mars 2012
#87
Jag vet inte riktigt men... Om vi antar att vi har en svensson som pendlar mellan jobbet i veckan råkar ligga med lite oregelbunden hastighet å kör nån kilometer för fort(vet inte vart man sätter gränsen) så antar vi att det är 100 väg, om han då ska köra på denne stålklacken som dom själva säger ska vara riktigt avskräckande, kan denne svensson då som inte är beredd på det orsaka en större olycka? När jag kör in i gårdsverkstan me S60in på en klack som kanske är 3-4 cm I väldigt låga hastigheter asså gånghastighet, så känns det inte helt okej.. JAG hade nog fått en redig chock efter att ha kört i 100 på en sån stålkant pÅ 6cm. Nån som haft samma tankegång eller liknande?

1 948 Inlägg
23 mars 2012
#88
RoberthR skrev:
baltis skrev:
RoberthR skrev:

Jag har 3cms fri markgång. Om jag kör för fort i 5km/h för att jag råkar trycka på gasen så går allt från front,intercooler,tryckrör med mera sönder. Betalar du det då?

Om man har valt att ha markfrigång på 3 cm, att du ens tar dig runt i trafiken idag med detta är för mig ett under, så får man se till att hålla rätt hastigheter så man slipper dyra reparationer.
Och hur gör du idag? Kan du köra 35km/h över ett fartgupp? Slår du inte sönder en massa saker då? Känns som att det du borde vara mest orolig för är inte fartguppet i sig, utan att du sitter och smsar och missar skyltarna samtidigt som du kör för fort...

Jag bromsar in alt väljer en annan väg. Jag skulle aldrig sitta och smsa samtidigt som jag kör.

Tänk dig en motorcykel som kommer i 200km/h visserligen respektlöst men man förstår han att han vill gasa ur den. Pang! han slår i det 6cm långa djupet och voltar, pang! in i en ford focus med en barnfamilj i. Pappan överlever kraschen men vem tar på sig ansvaret? Trafikverket?Edeva?Trygg hansa el dyl?

Detta kommer gå åt en mörk framtid om man ska förstöra bilarna för att försöka få ner hastigheterna.

Nej, jag kan aldrig förstå en motorcyklist som vill gasa ur och köra 200km/h på en 30 sträcka, att du gör det... det är för mig ett under.
Tycker den motorcyklisten förtjänar en tidig död, eller förtjänar kanske är lite starkt, men jag bryr mig inte om ifall han dör.

Om han sen lyckas med bravaden att använda sin motorcykel som någon sorts dödsmissil för att torpedera ihjäl familjen i focusen... ja men inte fan kan du väl skylla det på trafikverket? Det är väl ändå hans fel?
Om jag kör 200km/h hal vinterväg, får sladd och kör in i mötande bil och dödar alla i den... är det inte mitt fel? Eller ska vi skylla det på dom som inte såg till att salta vägen?

Förstår inte problemet alls, alla ni (vi) med bilar med stora fälgar och relativt låg markfrigång borde ju VÄLKOMNA dessa farthinder, så länge man håller rätt hastighet så är det ju 100ggr bättre med dom.


Sen en fråga till dig, hur bra klarar motorcyklisten ett fartgupp i 200km/h?

Avstängd
10 388 Inlägg
23 mars 2012
#89
RoberthR skrev:
Alla har kört för fort nån gång på en 30-50 sträcka.

jag förstår din poäng varför någon annan ska stå för det, men min bil förstörs mindre av ett gupp än en lucka då min front fastnar och kränger sig och spricker beroende på hur hög fart jag har. Jag har kört i 40km/h över ett gupp där skylten låg i diket, fy helsike vad det small, dock så sprack inte fronten utan fick repor under istället. Så hellre gupp än luckor i marken.
Men om jag råkar nudda av misstag ska jag straffas så hårt att min bil ska gå sönder?

EDIT OT: Det känns som att i Sverige är det enda landet i världen där man inte får ha fina bilar,snabba bilar utan alla ska köra miljövänliga volvos och stå i kö till exakt allt.

Ja, nu tror jag inte det handlar om att en lucka öppnas om du håller låt säga 35 på 30-sträcka, utan man vill nog snarare komma åt de som fortsätter hålla ex.vis 50 på 30-sträckorna. Detta är givetvis bara spekulationer. Precis som det är rent spekulerade från min sida att jag tror att det är just 50- & 30-sträckorna som är prioriterade


Hur tänkte du där? I vilket/vilka länder, av de 240+ som finns, är det tillåtet att köra hur fort man vill?

Är väl ingen som satt sig på tvären mot att folk har fina bilar?

Och, fine, det går att koppla ihop det med att det finns bråkiga vägbulor osv, men varför finns dom där då? Jo för att folk inte håller hastigheten.

Men det är kanske bara jag som missar hur sverige är "mot" fina bilar iofs?


Rent allmänt; förstår inte varför folk generellt gnäller över att man försöker få folk att hålla den hastighet som råder. Den är oftast, inte alltid, med någon vettig tanke

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

69 Inlägg
23 mars 2012
#90
Pengar är orsaken till allt ont! Och oftast kopplar man bort logiken och det sunda förnuftet för just pengarnas skull.

Ni fattar väl själv, alla ni som är med på detta, att en lucka på alla vägar förutom 30-vägar (om ens det) är oerhört farliga! Det kan skada föraren, passagerarna, kan orsaka en olycka med andra trafikanter samt förstöra bilen. En oerhört dum idé och jag hoppas verkligen inte att de menar allvar!

9 117 Inlägg
23 mars 2012
#91
På 30, 40 och 50 sträckor så är det helt okej. Råkade bränna över den i Linköping i ca 55 small till lite men inget farligt tyckte ja. Inte värre än potthålen som är överallt annars i stan, men i högre hastigheter så lär det ju slå sönder bilar och det är inte okej! Som tidigare skrivet i tråden så lär ju MC åkare klota i rejält på dom där.....


345 Inlägg
23 mars 2012
#92
baltis skrev:
RoberthR skrev:
baltis skrev:

Om man har valt att ha markfrigång på 3 cm, att du ens tar dig runt i trafiken idag med detta är för mig ett under, så får man se till att hålla rätt hastigheter så man slipper dyra reparationer.
Och hur gör du idag? Kan du köra 35km/h över ett fartgupp? Slår du inte sönder en massa saker då? Känns som att det du borde vara mest orolig för är inte fartguppet i sig, utan att du sitter och smsar och missar skyltarna samtidigt som du kör för fort...

Jag bromsar in alt väljer en annan väg. Jag skulle aldrig sitta och smsa samtidigt som jag kör.

Tänk dig en motorcykel som kommer i 200km/h visserligen respektlöst men man förstår han att han vill gasa ur den. Pang! han slår i det 6cm långa djupet och voltar, pang! in i en ford focus med en barnfamilj i. Pappan överlever kraschen men vem tar på sig ansvaret? Trafikverket?Edeva?Trygg hansa el dyl?

Detta kommer gå åt en mörk framtid om man ska förstöra bilarna för att försöka få ner hastigheterna.

Nej, jag kan aldrig förstå en motorcyklist som vill gasa ur och köra 200km/h på en 30 sträcka, att du gör det... det är för mig ett under.
Tycker den motorcyklisten förtjänar en tidig död, eller förtjänar kanske är lite starkt, men jag bryr mig inte om ifall han dör.

Om han sen lyckas med bravaden att använda sin motorcykel som någon sorts dödsmissil för att torpedera ihjäl familjen i focusen... ja men inte fan kan du väl skylla det på trafikverket? Det är väl ändå hans fel?
Om jag kör 200km/h hal vinterväg, får sladd och kör in i mötande bil och dödar alla i den... är det inte mitt fel? Eller ska vi skylla det på dom som inte såg till att salta vägen?

Förstår inte problemet alls, alla ni (vi) med bilar med stora fälgar och relativt låg markfrigång borde ju VÄLKOMNA dessa farthinder, så länge man håller rätt hastighet så är det ju 100ggr bättre med dom.


Sen en fråga till dig, hur bra klarar motorcyklisten ett fartgupp i 200km/h?

Glömde tillägga att detta gäller på en 100väg och inte 30väg.... sorry

Supra Club Sweden

345 Inlägg
23 mars 2012
#93
it_mutt skrev:
RoberthR skrev:
Alla har kört för fort nån gång på en 30-50 sträcka.

jag förstår din poäng varför någon annan ska stå för det, men min bil förstörs mindre av ett gupp än en lucka då min front fastnar och kränger sig och spricker beroende på hur hög fart jag har. Jag har kört i 40km/h över ett gupp där skylten låg i diket, fy helsike vad det small, dock så sprack inte fronten utan fick repor under istället. Så hellre gupp än luckor i marken.
Men om jag råkar nudda av misstag ska jag straffas så hårt att min bil ska gå sönder?

EDIT OT: Det känns som att i Sverige är det enda landet i världen där man inte får ha fina bilar,snabba bilar utan alla ska köra miljövänliga volvos och stå i kö till exakt allt.

Ja, nu tror jag inte det handlar om att en lucka öppnas om du håller låt säga 35 på 30-sträcka, utan man vill nog snarare komma åt de som fortsätter hålla ex.vis 50 på 30-sträckorna. Detta är givetvis bara spekulationer. Precis som det är rent spekulerade från min sida att jag tror att det är just 50- & 30-sträckorna som är prioriterade


Hur tänkte du där? I vilket/vilka länder, av de 240+ som finns, är det tillåtet att köra hur fort man vill?

Är väl ingen som satt sig på tvären mot att folk har fina bilar?

Och, fine, det går att koppla ihop det med att det finns bråkiga vägbulor osv, men varför finns dom där då? Jo för att folk inte håller hastigheten.

Men det är kanske bara jag som missar hur sverige är "mot" fina bilar iofs?


Rent allmänt; förstår inte varför folk generellt gnäller över att man försöker få folk att hålla den hastighet som råder. Den är oftast, inte alltid, med någon vettig tanke

Autobahn är ett exempel. Jag blev stoppad 2 gånger på en och samma dag för "rutin"kontroll och det enda dom gjorde var att fråga om bilen var importerad och hur mycket hästar den hade och detta är inte första gången, jag blir stoppad i princip varje gång jag är ute och kör vilket är frustrerande trots att jag håller hastigheten. Det känns som att man lägger större fokus att förstöra för fina bilar än att jaga det riktiga buset  dvs grovt kriminella personer. Precis som aftonbladet skriver "jagar mer svenssons än buset" även i detta fall med en fallucka.


Edit igen: bara tillägga att bensinpriset är det högsta i världen snart, därav ett äckligt miljötänkande Sverige.
Senast redigerat av RoberthR (23 mars 2012)

Supra Club Sweden

345 Inlägg
23 mars 2012
#94
it_mutt skrev:
RoberthR skrev:
Alla har kört för fort nån gång på en 30-50 sträcka.

jag förstår din poäng varför någon annan ska stå för det, men min bil förstörs mindre av ett gupp än en lucka då min front fastnar och kränger sig och spricker beroende på hur hög fart jag har. Jag har kört i 40km/h över ett gupp där skylten låg i diket, fy helsike vad det small, dock så sprack inte fronten utan fick repor under istället. Så hellre gupp än luckor i marken.
Men om jag råkar nudda av misstag ska jag straffas så hårt att min bil ska gå sönder?

EDIT OT: Det känns som att i Sverige är det enda landet i världen där man inte får ha fina bilar,snabba bilar utan alla ska köra miljövänliga volvos och stå i kö till exakt allt.

Ja, nu tror jag inte det handlar om att en lucka öppnas om du håller låt säga 35 på 30-sträcka, utan man vill nog snarare komma åt de som fortsätter hålla ex.vis 50 på 30-sträckorna. Detta är givetvis bara spekulationer. Precis som det är rent spekulerade från min sida att jag tror att det är just 50- & 30-sträckorna som är prioriterade


Hur tänkte du där? I vilket/vilka länder, av de 240+ som finns, är det tillåtet att köra hur fort man vill?

Är väl ingen som satt sig på tvären mot att folk har fina bilar?

Och, fine, det går att koppla ihop det med att det finns bråkiga vägbulor osv, men varför finns dom där då? Jo för att folk inte håller hastigheten.

Men det är kanske bara jag som missar hur sverige är "mot" fina bilar iofs?


Rent allmänt; förstår inte varför folk generellt gnäller över att man försöker få folk att hålla den hastighet som råder. Den är oftast, inte alltid, med någon vettig tanke

Kanske är OT men ser på din profil att du har 218km/h som topp hastighet, antar att du tog det från broschyren eller finns det såna vägar i sverige? smile

Supra Club Sweden

1 948 Inlägg
23 mars 2012
#95
RoberthR skrev:
it_mutt skrev:
RoberthR skrev:
Alla har kört för fort nån gång på en 30-50 sträcka.

jag förstår din poäng varför någon annan ska stå för det, men min bil förstörs mindre av ett gupp än en lucka då min front fastnar och kränger sig och spricker beroende på hur hög fart jag har. Jag har kört i 40km/h över ett gupp där skylten låg i diket, fy helsike vad det small, dock så sprack inte fronten utan fick repor under istället. Så hellre gupp än luckor i marken.
Men om jag råkar nudda av misstag ska jag straffas så hårt att min bil ska gå sönder?

EDIT OT: Det känns som att i Sverige är det enda landet i världen där man inte får ha fina bilar,snabba bilar utan alla ska köra miljövänliga volvos och stå i kö till exakt allt.

Ja, nu tror jag inte det handlar om att en lucka öppnas om du håller låt säga 35 på 30-sträcka, utan man vill nog snarare komma åt de som fortsätter hålla ex.vis 50 på 30-sträckorna. Detta är givetvis bara spekulationer. Precis som det är rent spekulerade från min sida att jag tror att det är just 50- & 30-sträckorna som är prioriterade


Hur tänkte du där? I vilket/vilka länder, av de 240+ som finns, är det tillåtet att köra hur fort man vill?

Är väl ingen som satt sig på tvären mot att folk har fina bilar?

Och, fine, det går att koppla ihop det med att det finns bråkiga vägbulor osv, men varför finns dom där då? Jo för att folk inte håller hastigheten.

Men det är kanske bara jag som missar hur sverige är "mot" fina bilar iofs?


Rent allmänt; förstår inte varför folk generellt gnäller över att man försöker få folk att hålla den hastighet som råder. Den är oftast, inte alltid, med någon vettig tanke

Autobahn är ett exempel. Jag blev stoppad 2 gånger på en och samma dag för "rutin"kontroll och det enda dom gjorde var att fråga om bilen var importerad och hur mycket hästar den hade och detta är inte första gången, jag blir stoppad i princip varje gång jag är ute och kör vilket är frustrerande trots att jag håller hastigheten. Det känns som att man lägger större fokus att förstöra för fina bilar än att jaga det riktiga buset  dvs grovt kriminella personer. Precis som aftonbladet skriver "jagar mer svenssons än buset" även i detta fall med en fallucka.


Edit igen: bara tillägga att bensinpriset är det högsta i världen snart, därav ett äckligt miljötänkande Sverige.

Svarar på ditt tidigare inlägg här också.

Den dagen du kör sönder fronten på en sån här lucka som sitter på en 100 väg... då tar jag fakturan, lovar och svär.

Sverige har väldigt snälla regler (straff), vi har extremt låga böter... prova köra 30km/h över hastighetsbegränsningen på autobahn så ska du få se på fan big_smile
Antar att din supra in är original i motorn? Den är då alltså olaglig, hade du bott i usa med din bil så hade polisen haft rätt att beslagta samt förstöra den vid minsta lilla struntsak som du gör fel i trafiken...

Sverige har INTE högre soppa priser än resten av Europa... inte när jag kollade sist (var 1 år sen jag var utomlands nu), senaste åren har det varit BILLIGARE att tanka i sverige än i exempelvis danmark och tyskland.


Satt och snackade soppa priser med en bekants farsa idag, då berättade han att 1975 då fick han 6,15 liter för en 10a (något om att det gick i exakt så mycket i hans moped eller nått sånt), frågade då vad han tjänade då (han har än idag samma jobb) han berättade att han fick ut strax under 2000 kr i månaden.

IDAG får du ganska exakt (till och med liiiiite mer) än 6,15 liter för en HUNDRING, dvs 10ggr mer kostar soppan...
Vad tjänar då polarens farsa idag? Drygt 22k fick han ut i lön idag PÅ SAMMA JOBB.

SLUTSATS: Soppan har blivit billigare....

(ska starta en tråd om att volvo tar 300k för en ny kombi, jävla svin kommer ihåg när dom kostade 50k)

56 Inlägg
23 mars 2012
#96
baltis skrev:
RoberthR skrev:
it_mutt skrev:
Ja, nu tror jag inte det handlar om att en lucka öppnas om du håller låt säga 35 på 30-sträcka, utan man vill nog snarare komma åt de som fortsätter hålla ex.vis 50 på 30-sträckorna. Detta är givetvis bara spekulationer. Precis som det är rent spekulerade från min sida att jag tror att det är just 50- & 30-sträckorna som är prioriterade


Hur tänkte du där? I vilket/vilka länder, av de 240+ som finns, är det tillåtet att köra hur fort man vill?

Är väl ingen som satt sig på tvären mot att folk har fina bilar?

Och, fine, det går att koppla ihop det med att det finns bråkiga vägbulor osv, men varför finns dom där då? Jo för att folk inte håller hastigheten.

Men det är kanske bara jag som missar hur sverige är "mot" fina bilar iofs?


Rent allmänt; förstår inte varför folk generellt gnäller över att man försöker få folk att hålla den hastighet som råder. Den är oftast, inte alltid, med någon vettig tanke

Autobahn är ett exempel. Jag blev stoppad 2 gånger på en och samma dag för "rutin"kontroll och det enda dom gjorde var att fråga om bilen var importerad och hur mycket hästar den hade och detta är inte första gången, jag blir stoppad i princip varje gång jag är ute och kör vilket är frustrerande trots att jag håller hastigheten. Det känns som att man lägger större fokus att förstöra för fina bilar än att jaga det riktiga buset  dvs grovt kriminella personer. Precis som aftonbladet skriver "jagar mer svenssons än buset" även i detta fall med en fallucka.


Edit igen: bara tillägga att bensinpriset är det högsta i världen snart, därav ett äckligt miljötänkande Sverige.

Svarar på ditt tidigare inlägg här också.

Den dagen du kör sönder fronten på en sån här lucka som sitter på en 100 väg... då tar jag fakturan, lovar och svär.

Sverige har väldigt snälla regler (straff), vi har extremt låga böter... prova köra 30km/h över hastighetsbegränsningen på autobahn så ska du få se på fan big_smile
Antar att din supra in är original i motorn? Den är då alltså olaglig, hade du bott i usa med din bil så hade polisen haft rätt att beslagta samt förstöra den vid minsta lilla struntsak som du gör fel i trafiken...

Sverige har INTE högre soppa priser än resten av Europa... inte när jag kollade sist (var 1 år sen jag var utomlands nu), senaste åren har det varit BILLIGARE att tanka i sverige än i exempelvis danmark och tyskland.


Satt och snackade soppa priser med en bekants farsa idag, då berättade han att 1975 då fick han 6,15 liter för en 10a (något om att det gick i exakt så mycket i hans moped eller nått sånt), frågade då vad han tjänade då (han har än idag samma jobb) han berättade att han fick ut strax under 2000 kr i månaden.

IDAG får du ganska exakt (till och med liiiiite mer) än 6,15 liter för en HUNDRING, dvs 10ggr mer kostar soppan...
Vad tjänar då polarens farsa idag? Drygt 22k fick han ut i lön idag PÅ SAMMA JOBB.

SLUTSATS: Soppan har blivit billigare....

(ska starta en tråd om att volvo tar 300k för en ny kombi, jävla svin kommer ihåg när dom kostade 50k)

Håller med dig om att soppan har blivit billigare och inte dyrare! Förr i tiden hade man inte samma lön som idag! Bensin priset ökar, allt ökar i pris och LÖNEN ökar också! Med den lönen du får i dagens läge så borde man ha råd med bensinen! tongue
Senast redigerat av mattsson1993 (23 mars 2012)


1 948 Inlägg
23 mars 2012
#97
mattsson1993 skrev:
baltis skrev:
RoberthR skrev:

Autobahn är ett exempel. Jag blev stoppad 2 gånger på en och samma dag för "rutin"kontroll och det enda dom gjorde var att fråga om bilen var importerad och hur mycket hästar den hade och detta är inte första gången, jag blir stoppad i princip varje gång jag är ute och kör vilket är frustrerande trots att jag håller hastigheten. Det känns som att man lägger större fokus att förstöra för fina bilar än att jaga det riktiga buset  dvs grovt kriminella personer. Precis som aftonbladet skriver "jagar mer svenssons än buset" även i detta fall med en fallucka.


Edit igen: bara tillägga att bensinpriset är det högsta i världen snart, därav ett äckligt miljötänkande Sverige.

Svarar på ditt tidigare inlägg här också.

Den dagen du kör sönder fronten på en sån här lucka som sitter på en 100 väg... då tar jag fakturan, lovar och svär.

Sverige har väldigt snälla regler (straff), vi har extremt låga böter... prova köra 30km/h över hastighetsbegränsningen på autobahn så ska du få se på fan big_smile
Antar att din supra in är original i motorn? Den är då alltså olaglig, hade du bott i usa med din bil så hade polisen haft rätt att beslagta samt förstöra den vid minsta lilla struntsak som du gör fel i trafiken...

Sverige har INTE högre soppa priser än resten av Europa... inte när jag kollade sist (var 1 år sen jag var utomlands nu), senaste åren har det varit BILLIGARE att tanka i sverige än i exempelvis danmark och tyskland.


Satt och snackade soppa priser med en bekants farsa idag, då berättade han att 1975 då fick han 6,15 liter för en 10a (något om att det gick i exakt så mycket i hans moped eller nått sånt), frågade då vad han tjänade då (han har än idag samma jobb) han berättade att han fick ut strax under 2000 kr i månaden.

IDAG får du ganska exakt (till och med liiiiite mer) än 6,15 liter för en HUNDRING, dvs 10ggr mer kostar soppan...
Vad tjänar då polarens farsa idag? Drygt 22k fick han ut i lön idag PÅ SAMMA JOBB.

SLUTSATS: Soppan har blivit billigare....

(ska starta en tråd om att volvo tar 300k för en ny kombi, jävla svin kommer ihåg när dom kostade 50k)

Håller med dig om att soppan har blivit billigare och inte dyrare! Förr i tiden hade man inte samma lön som idag! Bensin priset ökar, allt ökar i pris och LÖNEN ökar också! Med den lönen du får i dagens läge så borde man ha råd med bensinen! tongue

Skönt att höra/se att det finns några smarta människor här på garaget wink

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 mars 2012
#98
mattsson1993 skrev:
baltis skrev:
RoberthR skrev:

Autobahn är ett exempel. Jag blev stoppad 2 gånger på en och samma dag för "rutin"kontroll och det enda dom gjorde var att fråga om bilen var importerad och hur mycket hästar den hade och detta är inte första gången, jag blir stoppad i princip varje gång jag är ute och kör vilket är frustrerande trots att jag håller hastigheten. Det känns som att man lägger större fokus att förstöra för fina bilar än att jaga det riktiga buset  dvs grovt kriminella personer. Precis som aftonbladet skriver "jagar mer svenssons än buset" även i detta fall med en fallucka.


Edit igen: bara tillägga att bensinpriset är det högsta i världen snart, därav ett äckligt miljötänkande Sverige.

Svarar på ditt tidigare inlägg här också.

Den dagen du kör sönder fronten på en sån här lucka som sitter på en 100 väg... då tar jag fakturan, lovar och svär.

Sverige har väldigt snälla regler (straff), vi har extremt låga böter... prova köra 30km/h över hastighetsbegränsningen på autobahn så ska du få se på fan big_smile
Antar att din supra in är original i motorn? Den är då alltså olaglig, hade du bott i usa med din bil så hade polisen haft rätt att beslagta samt förstöra den vid minsta lilla struntsak som du gör fel i trafiken...

Sverige har INTE högre soppa priser än resten av Europa... inte när jag kollade sist (var 1 år sen jag var utomlands nu), senaste åren har det varit BILLIGARE att tanka i sverige än i exempelvis danmark och tyskland.


Satt och snackade soppa priser med en bekants farsa idag, då berättade han att 1975 då fick han 6,15 liter för en 10a (något om att det gick i exakt så mycket i hans moped eller nått sånt), frågade då vad han tjänade då (han har än idag samma jobb) han berättade att han fick ut strax under 2000 kr i månaden.

IDAG får du ganska exakt (till och med liiiiite mer) än 6,15 liter för en HUNDRING, dvs 10ggr mer kostar soppan...
Vad tjänar då polarens farsa idag? Drygt 22k fick han ut i lön idag PÅ SAMMA JOBB.

SLUTSATS: Soppan har blivit billigare....

(ska starta en tråd om att volvo tar 300k för en ny kombi, jävla svin kommer ihåg när dom kostade 50k)

Håller med dig om att soppan har blivit billigare och inte dyrare! Förr i tiden hade man inte samma lön som idag! Bensin priset ökar, allt ökar i pris och LÖNEN ökar också! Med den lönen du får i dagens läge så borde man ha råd med bensinen! tongue

precis som tex bilpriserna idag kan ju ligga på en halv miljon kr för en ny bil beronde på märke och modell på 60-70 talet kunde en ny bil kosta 20-35 tusen och de va dyrt då


56 Inlägg
23 mars 2012
#99
baltis skrev:
mattsson1993 skrev:
baltis skrev:

Svarar på ditt tidigare inlägg här också.

Den dagen du kör sönder fronten på en sån här lucka som sitter på en 100 väg... då tar jag fakturan, lovar och svär.

Sverige har väldigt snälla regler (straff), vi har extremt låga böter... prova köra 30km/h över hastighetsbegränsningen på autobahn så ska du få se på fan big_smile
Antar att din supra in är original i motorn? Den är då alltså olaglig, hade du bott i usa med din bil så hade polisen haft rätt att beslagta samt förstöra den vid minsta lilla struntsak som du gör fel i trafiken...

Sverige har INTE högre soppa priser än resten av Europa... inte när jag kollade sist (var 1 år sen jag var utomlands nu), senaste åren har det varit BILLIGARE att tanka i sverige än i exempelvis danmark och tyskland.


Satt och snackade soppa priser med en bekants farsa idag, då berättade han att 1975 då fick han 6,15 liter för en 10a (något om att det gick i exakt så mycket i hans moped eller nått sånt), frågade då vad han tjänade då (han har än idag samma jobb) han berättade att han fick ut strax under 2000 kr i månaden.

IDAG får du ganska exakt (till och med liiiiite mer) än 6,15 liter för en HUNDRING, dvs 10ggr mer kostar soppan...
Vad tjänar då polarens farsa idag? Drygt 22k fick han ut i lön idag PÅ SAMMA JOBB.

SLUTSATS: Soppan har blivit billigare....

(ska starta en tråd om att volvo tar 300k för en ny kombi, jävla svin kommer ihåg när dom kostade 50k)

Håller med dig om att soppan har blivit billigare och inte dyrare! Förr i tiden hade man inte samma lön som idag! Bensin priset ökar, allt ökar i pris och LÖNEN ökar också! Med den lönen du får i dagens läge så borde man ha råd med bensinen! tongue

Skönt att höra/se att det finns några smarta människor här på garaget wink

Haha wink Tur det, så att du inte är ensam om att tycka detta! cool


56 Inlägg
23 mars 2012
#100
MrEricsson skrev:
mattsson1993 skrev:
baltis skrev:

Svarar på ditt tidigare inlägg här också.

Den dagen du kör sönder fronten på en sån här lucka som sitter på en 100 väg... då tar jag fakturan, lovar och svär.

Sverige har väldigt snälla regler (straff), vi har extremt låga böter... prova köra 30km/h över hastighetsbegränsningen på autobahn så ska du få se på fan big_smile
Antar att din supra in är original i motorn? Den är då alltså olaglig, hade du bott i usa med din bil så hade polisen haft rätt att beslagta samt förstöra den vid minsta lilla struntsak som du gör fel i trafiken...

Sverige har INTE högre soppa priser än resten av Europa... inte när jag kollade sist (var 1 år sen jag var utomlands nu), senaste åren har det varit BILLIGARE att tanka i sverige än i exempelvis danmark och tyskland.


Satt och snackade soppa priser med en bekants farsa idag, då berättade han att 1975 då fick han 6,15 liter för en 10a (något om att det gick i exakt så mycket i hans moped eller nått sånt), frågade då vad han tjänade då (han har än idag samma jobb) han berättade att han fick ut strax under 2000 kr i månaden.

IDAG får du ganska exakt (till och med liiiiite mer) än 6,15 liter för en HUNDRING, dvs 10ggr mer kostar soppan...
Vad tjänar då polarens farsa idag? Drygt 22k fick han ut i lön idag PÅ SAMMA JOBB.

SLUTSATS: Soppan har blivit billigare....

(ska starta en tråd om att volvo tar 300k för en ny kombi, jävla svin kommer ihåg när dom kostade 50k)

Håller med dig om att soppan har blivit billigare och inte dyrare! Förr i tiden hade man inte samma lön som idag! Bensin priset ökar, allt ökar i pris och LÖNEN ökar också! Med den lönen du får i dagens läge så borde man ha råd med bensinen! tongue

precis som tex bilpriserna idag kan ju ligga på en halv miljon kr för en ny bil beronde på märke och modell på 60-70 talet kunde en ny bil kosta 20-35 tusen och de va dyrt då

Precis! Haha vissa på garaget trodde väl att man på 60talet köpte helt nya bilar från fabriken för 30tusen och hade 20-25tusen i månads lön roll



Sök