Jag måste säga att jag har väl inte något emot dessa hinder så länge de sitter på 30-sträckor. Utanför skolor, dagis och liknande SKA man hålla hastigheten. Jag kan köra fort och illa ibland med men just utanför skolor har jag nolltolerans.
Däremot tycker jag att det är direkt livsfarligt att sätta såna hinder på 100-sträckor! Har ni sett många vägbulor på 90/110-vägar liksom? Dels finns det som andra redan skrivit, risk att bilen går sönder eller att något i alla fall blir skevt i framvagnen. I bästa fall. Dels finns risken, speciellt när det är halt, att man inte ser hindren och kör lite för fort för att sedan åka av vägen i 100+
En annan risk som jag kom att tänka på är också när folk försöker undvika dessa.
De kommer ju inte gå över hela vägbanan vad jag förstod, detta för att inte bussar m.m. ska behöva åka på dem (Trodde trafikreglerna var de samma oavsett fordon???) för att skona förarnas ryggar m.m. Risken blir då att dessa hinder går att undvika genom att köra mitt på mittlinjen..
Nej, en bra idé på 30-sträckor, men för övrigt en ogenomtänkt idé.
Sätter de upp dem på 90/100-sträckor borde det nästan kunna anmälas som "framkallande av fara för annan" eller "förberedelse till skadegörelse". Vad är skillnaden liksom? Kör du för fort går bilen sönder, men sköter du dig händer inget. Kallar du mig dumheter smäller det, men är du trevlig händer inget...
För övrigt lär det väl bli som när fartkamerorna kom upp, folk sabbar dem så kostar det ännu mer sen. Fyller falluckorna med cement eller något sen