3648
Sök

Trimma focus st, frågor...

31 mars 2012
Trådstartare
#1
Har funderingar på att köpa en focus st. Men 225 hk känns något i underkant. Dom lär ju vara trimvänliga har jag hört. Men eftersom dom är framhjulsdrivna och saknar diffspärr så borde väl fler hästar betyda äckligt mycket vridmomentstyrning (eller vad det heter på svenska)? Säg typ 280 hk, funkar det eller förstörs körglädjen?

Och sen undrar jag lite om hur/vart man kan vända sig om man vill ha en bra trimmning, eller måste man göra det själv? kostnad? Nackdelar med trim?


Tack på förhand

95 Inlägg
1 april 2012
#2
Tjena, jag kör med +350hk på framhjulen i min s60 t5 och tycker inte att det drar alls mycket i ratten. Det går ge fullgas på 2an utan att det spinner loss. Gäller bara att ha bra däck. Jag kör med Michelin ps3. Focus st har dessutom bättre chassi än s60 så jag tror inte du kommer tycka deet är något problem.

Men tycker du om att svänga och köra och gasa i svängarna ska du satsa på en quaiffe-diff. Har kört Focus RS med över 400hk på framhjulen och det är bland den roligaste bil jag kört. Ring och prata med Patrik eller Bosse på Autotech i trollhättan. De har trimmat en o annan St.

1 april 2012
Trådstartare
#3
Sotam skrev:
Tjena, jag kör med +350hk på framhjulen i min s60 t5 och tycker inte att det drar alls mycket i ratten. Det går ge fullgas på 2an utan att det spinner loss. Gäller bara att ha bra däck. Jag kör med Michelin ps3. Focus st har dessutom bättre chassi än s60 så jag tror inte du kommer tycka deet är något problem.

Men tycker du om att svänga och köra och gasa i svängarna ska du satsa på en quaiffe-diff. Har kört Focus RS med över 400hk på framhjulen och det är bland den roligaste bil jag kört. Ring och prata med Patrik eller Bosse på Autotech i trollhättan. De har trimmat en o annan St.

Okej tack för svaret!

335 Inlägg
1 april 2012
#4
Japp, autotech hjälper dig säkerligen!

Jag kommer själv lägga mig runt 300hk i min C30 (som delar en hel del med focusen)
Quaiffediffen står sedan på önskelistan wink


1 april 2012
Trådstartare
#5
tobbe456 skrev:
Japp, autotech hjälper dig säkerligen!

Jag kommer själv lägga mig runt 300hk i min C30 (som delar en hel del med focusen)
Quaiffediffen står sedan på önskelistan wink

Vad får man ge för en sån där diff då?

335 Inlägg
1 april 2012
#6
9995:- till min låda iaf, bör va lika... wink


1 april 2012
Trådstartare
#7
tobbe456 skrev:
9995:- till min låda iaf, bör va lika... wink

Dyrt att ha kul tongue

Men på tal om trim, hur mycket påverkas bilen negativt av en lagom effektökning på runt 50 häst? Då menar jag livslängd på motorn, hur ofta man måste göra oljebyte å såna grejer.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
2 april 2012
#8
fastest_there_is skrev:
tobbe456 skrev:
9995:- till min låda iaf, bör va lika... wink

Dyrt att ha kul tongue

Men på tal om trim, hur mycket påverkas bilen negativt av en lagom effektökning på runt 50 häst? Då menar jag livslängd på motorn, hur ofta man måste göra oljebyte å såna grejer.

Det beror ju helt och hållet på hur du kör. Ger du fullgas på 1an vid varje rödljus så slits det ju en hel del mer på bussningar och annat, men det är väl ganska uppenbart. Kör du "normalt" med visst förnuft så är det inga problem alls. Jag rekommenderar att du gärna byter olja lite oftare. Åtminstone att du kör med en fin olja! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök