Dieselsmurfen skrev:
1000 mil per år ger:
Polo Bensin: 650 liter soppa kostar 10400:- per år. Jag räknar med att en gammal bensinare drar detta. Minst!
Polo Diesel: 500 liter olja kostar 7700:- Per år. En diesel är inte så känslig mot sliten motor.
Skatt på en bensinare är cirka 1040:-
Dito diesel är 3850:-
Bensin: 10400+1040 är 11400:-
Diesel: 7700+3850 är 11550:-
Kör man mycket i stadstrafik skenar bensinbilen iväg i förbrukning. En diesel drar bara 30% av en bensinare vid tomgång vid trafikljus osv.
Jag hade utan att tveka köpt en diesel! Den går längre och håller bättre dessutom!
Räknat på Bensin 16:- och diesel 15,40 kronor.
Jag kan inte riktigt få ihop allt du skriver, om vi bortser från att utbudet på äldre småbilar med dieselmotorer är lite begränsat så vill jag se andra nackdelar med diesel:
-Kompressionständning, en bensinmotor kan ha en trött packning och blandat en enda sörja av olja och vatten men ändå gå om än dåligt. En dieselmotor är beroende av att bränslet självantänder vid en viss tidpunkt, blir kompet sämre bör den innebära att motorn kanske inte går alls?
-Bränslepumpen, verkar vara något som orsakat att mer än en frisk turbodiesel hamnat på skroten eftersom det på många modeller kostar en förmögenhet att åtgärda? Problem med att bilarna inte går ordentligt på grund av t.ex trasiga ställverk är något bland annat BMW´s 25TDS haft problem med.
-Turbo, oavsett om det är en bensin eller dieselmotor innebär det klart fler potentiella felkällor.
-Glödstift, inte direkt gratis att byta och utan dem brukar dieselmotorer inte vara så glada i att starta om det inte är varmt ute.
-Dieselmotorer har högre verkningsgrad, under det kalla halvåret bildar dem så lite överskottsvärme att motorn inte ens orkar hålla drifttemperaturen uppe vilket gör att dem dricker markant mer vid kyla. Fast det kanske gäller främst nyare dieselmotorer?
Äldre diesel är en helt annan sak, men det var inte riktigt en 40år gammal Mercedes 300d trådskaparen hade i åtanke antar jag? Nu gled jag lite från ämnet, men att en diesel skulle vara ett tryggare köp än en sugmotor i den här bilklassen kan jag inte riktigt hålla med om. Sedan är det helt klart ett alternativ!