3426
Sök

Kör ni med högtryckstvätt?

1 948 Inlägg
11 april 2012
#21
Hetvatten tvätt! knappt att man behöver schamponera efteråt då smile

16 Inlägg
11 april 2012
#22
Har kört högtryck i många år utan problem. Nu har det dock blivit problem, har åkt på lacksläpp på min Audi TT -07. Pratat med lite olika lackfirmor och några menade på att skadorna kan uppkommit av högtrycken. Blir det stenskott i klarlacken och du blåser på med högtrycken så är det risk att klarlacken släpper runt stenskotten, som det gjort i mitt fall. Detta var dock en ovanlig företeelse, men inte alls unikt. Så vet e fan om jag kommer våga använda högtryck på nyare bilar igen.....

6 851 Inlägg
11 april 2012
#23
Jocke1983 skrev:
Har kört högtryck i många år utan problem. Nu har det dock blivit problem, har åkt på lacksläpp på min Audi TT -07. Pratat med lite olika lackfirmor och några menade på att skadorna kan uppkommit av högtrycken. Blir det stenskott i klarlacken och du blåser på med högtrycken så är det risk att klarlacken släpper runt stenskotten, som det gjort i mitt fall. Detta var dock en ovanlig företeelse, men inte alls unikt. Så vet e fan om jag kommer våga använda högtryck på nyare bilar igen.....

Man kan ju dock använda högtryck med lite eget förstånd oxå roll

Alltså man måste ju inte stå med den 5cm från lacken. Ju högre tryck man har, ju längre ifrån kanske man bör stå om man ser att där finns lite stenskott eller liknande små skador. Kan vara bra om man lite då och då kanske kollar över sin lack. Själv har min ca 110Bars tryck och jag står oftast ca 20-30cm ifrån lacken med den.
Försöker oxå att inte spruta rakt mot lacken, utan lite snett nedåt så all smuts åker neråt, inte trycks innåt lacken.

Där man ser eller vet att lacken är bra, där kan man ju dock kanske gå närmare med sprutan om det är riktigt smutsigt..

Men som sagt, ibland får man även tänka lite när man tvättar en bil..wink


16 Inlägg
12 april 2012
#24
TT-Avant skrev:
Jocke1983 skrev:
Har kört högtryck i många år utan problem. Nu har det dock blivit problem, har åkt på lacksläpp på min Audi TT -07. Pratat med lite olika lackfirmor och några menade på att skadorna kan uppkommit av högtrycken. Blir det stenskott i klarlacken och du blåser på med högtrycken så är det risk att klarlacken släpper runt stenskotten, som det gjort i mitt fall. Detta var dock en ovanlig företeelse, men inte alls unikt. Så vet e fan om jag kommer våga använda högtryck på nyare bilar igen.....

Man kan ju dock använda högtryck med lite eget förstånd oxå roll

Alltså man måste ju inte stå med den 5cm från lacken. Ju högre tryck man har, ju längre ifrån kanske man bör stå om man ser att där finns lite stenskott eller liknande små skador. Kan vara bra om man lite då och då kanske kollar över sin lack. Själv har min ca 110Bars tryck och jag står oftast ca 20-30cm ifrån lacken med den.
Försöker oxå att inte spruta rakt mot lacken, utan lite snett nedåt så all smuts åker neråt, inte trycks innåt lacken.

Där man ser eller vet att lacken är bra, där kan man ju dock kanske gå närmare med sprutan om det är riktigt smutsigt..

Men som sagt, ibland får man även tänka lite när man tvättar en bil..wink

Självklart, men har som sagt kört med högtryck i flera år på andra bilar utan problem. Har man otur och fått en bil där klarlacken kanske inte är klockren, så kan det uppenbarligen gå snett. Men i övrigt är självklar det du skriver sant...

102 Inlägg
12 april 2012
#25
Japp högtryckstvätt! Står en bit ifrån och tokspolar inte på samma fläck i 10 minuter wink


6 851 Inlägg
12 april 2012
#26
Jocke1983 skrev:
TT-Avant skrev:
Jocke1983 skrev:
Har kört högtryck i många år utan problem. Nu har det dock blivit problem, har åkt på lacksläpp på min Audi TT -07. Pratat med lite olika lackfirmor och några menade på att skadorna kan uppkommit av högtrycken. Blir det stenskott i klarlacken och du blåser på med högtrycken så är det risk att klarlacken släpper runt stenskotten, som det gjort i mitt fall. Detta var dock en ovanlig företeelse, men inte alls unikt. Så vet e fan om jag kommer våga använda högtryck på nyare bilar igen.....

Man kan ju dock använda högtryck med lite eget förstånd oxå roll

Alltså man måste ju inte stå med den 5cm från lacken. Ju högre tryck man har, ju längre ifrån kanske man bör stå om man ser att där finns lite stenskott eller liknande små skador. Kan vara bra om man lite då och då kanske kollar över sin lack. Själv har min ca 110Bars tryck och jag står oftast ca 20-30cm ifrån lacken med den.
Försöker oxå att inte spruta rakt mot lacken, utan lite snett nedåt så all smuts åker neråt, inte trycks innåt lacken.

Där man ser eller vet att lacken är bra, där kan man ju dock kanske gå närmare med sprutan om det är riktigt smutsigt..

Men som sagt, ibland får man även tänka lite när man tvättar en bil..wink

Självklart, men har som sagt kört med högtryck i flera år på andra bilar utan problem. Har man otur och fått en bil där klarlacken kanske inte är klockren, så kan det uppenbarligen gå snett. Men i övrigt är självklar det du skriver sant...

ja, även tyskar kan göra fel. Men säg det inte till dem, för det skulle de ALDRIG erkänna..hahaha


139 Inlägg
12 april 2012
#27
Spolar alltid av den värsta skiten med högtryck och foam lance före man tar fram microfibersvampen.
Minsta gruskorn kan sabba hela lacken på en solidsvart bil tongue

sen ett tips är att använda gritguard i tvätthinken smile
Senast redigerat av miken (12 april 2012)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 april 2012
#28
Mack skrev:
Kör ni med högtryckstvätt?



Självklart.

Åfan ?

Själv kör jag hellre min 9000 när jag ska någonstans.... roll











Klockan e mycket och jag var bara tvungen.....   lol

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

939 Inlägg
14 april 2012
#29
FLindgren skrev:
Jag använder brandslangen på jobbet.

cool Blir det inte bulor av den??? Har väll ett sjukt tryck i sig?big_smile


Sök