3794
Sök

Kupevärmen funkar ej i min bonneville 1966

34 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#1
hej har en bonneville 1966 med ac som jag har bytt värmeelement i men får inge värme in?? fläkten snurrar och jag har kopplat  slang från vatten pump till elementet sedan från elementet till toppen.måste jag koppla in slang på ac paketet oxå? det finns ju en vakum klocka på paketet.ska den kopplas med slang?? hur drar jag slangarna i så fall.

capricorn

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
14 april 2012
#2
harri skrev:
hej har en bonneville 1966 med ac som jag har bytt värmeelement i men får inge värme in?? fläkten snurrar och jag har kopplat  slang från vatten pump till elementet sedan från elementet till toppen.måste jag koppla in slang på ac paketet oxå? det finns ju en vakum klocka på paketet.ska den kopplas med slang?? hur drar jag slangarna i så fall.

Tätt i värmepaket? så kolla om vattnet verkligen cirkulerar. Luftficka kanske och är slangen in till paketet het? I jänkarna brukar det oftast inte vara någon värmekran på slangen utan värmen till kupen styrs av luckor som på många är vakumstyrda. Är således "värmeluckan" stängd uteblir värmen.
Ac-paketet är ett  helt eget system/paket som inte skall kopplas ihop med kylvattnet.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

34 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#3
ok värmepaketet är tätt och elementet blir varmt,men då är det väl luckan som är stängd,får väl riva ner skiten igen,men måste inte vakum klockan vara inkopplad i motor utrymmet?? dvs att slangarna från värmepaketet ska gå via klockan innan toppen??

capricorn

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
15 april 2012
#4
harri skrev:
ok värmepaketet är tätt och elementet blir varmt,men då är det väl luckan som är stängd,får väl riva ner skiten igen,men måste inte vakum klockan vara inkopplad i motor utrymmet?? dvs att slangarna från värmepaketet ska gå via klockan innan toppen??

Jag bytte en vakkumstyrd värmekran på en Cadillac Eldorado från -72 som satt uppe på motorn så det kan vara likadant på din Bonneville. Men är inte slangarna till värmepaketet kopplat till den så har du ju fullt ös på varmvattnet in i paketet så då borde det bli varm.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

34 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
#5
hade slangarna inkopplade rakt in i värmepaketet men fick aldrig nån värme,sen kopplade jag den via vakum klockan i motor utrymmet men likadant,inge värme,har kollat alla klockor och dem är hela fixat slangarna och allt funkar,men tycker att fläkten blåser snålt,tror att jag har fixat värmen men behöver slangar till alla utblås får väl kika efter på power meet.

capricorn

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
9 juni 2012
#6
harri skrev:
hade slangarna inkopplade rakt in i värmepaketet men fick aldrig nån värme,sen kopplade jag den via vakum klockan i motor utrymmet men likadant,inge värme,har kollat alla klockor och dem är hela fixat slangarna och allt funkar,men tycker att fläkten blåser snålt,tror att jag har fixat värmen men behöver slangar till alla utblås får väl kika efter på power meet.

Har du rivit bort alla slangar så du inte vet hur dom ska sitta kan det vara svårt, men jag vet inte hur många slangar det sitter på en 60-talsbil. Men är det ingen vaccumläcka då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

34 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
#7
nej jag rev inte bort alla slangar,satte dem på samma ställe,gick igenom några torrspruckna slangar som jag klippte ner vid ändarna,satte på fläkten och såg hur spjället öppnade o stängde i värmepaketet så allt funkar,får fixa slangar till alla utblås o köra tills den blir varm o känna efter.

capricorn


Sök