3374
Sök

Köpråd: Chevrolet Impala -73 eller Chevrolet Caprice -83

25 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#1
Hej fundera på nån utav dom här modellerna men vill ha reda på "Brister" och bränsleförbrukningar

1 412 Inlägg
15 april 2012
#2
Impalan har ju den stora fördelen att den är äldre.  smile

Har inte ägt någon av dom men skulle nog gissa på att man får räkna runt 1,5 liter/mil i bränsleförbrukning om dom har någon vanlig v8.

Likbärgare
375 Inlägg
15 april 2012
#3
bengas skrev:
Hej fundera på nån utav dom här modellerna men vill ha reda på "Brister" och bränsleförbrukningar

Samma förbrukning med tanke på att bilarna har samma motor, Dvs GM 350.

Capricen något lägre med tanke på att den har bättre utväxling, Med frisk motor räkna 1,3 1,5 milen.

Vad tänker du på när det gäller ''brister''?

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

345 Inlägg
15 april 2012
#4
Capricen är oftast bättre utrustad. Capricen bör dessutom ha fyrväxlad låda som kommer 1981 (har jag för mig) istället för Impalans treväxlade.


Likbärgare
375 Inlägg
16 april 2012
#5
Tynnerstroem skrev:
Capricen är oftast bättre utrustad. Capricen bör dessutom ha fyrväxlad låda som kommer 1981 (har jag för mig) istället för Impalans treväxlade.

Capricen har 350 låda, Alltså 3 stegad!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

345 Inlägg
16 april 2012
#6
Tvattekorg skrev:
Tynnerstroem skrev:
Capricen är oftast bättre utrustad. Capricen bör dessutom ha fyrväxlad låda som kommer 1981 (har jag för mig) istället för Impalans treväxlade.

Capricen har 350 låda, Alltså 3 stegad!

Really? Fick dom inte fyrväxlad i början av 80-talet?


Likbärgare
375 Inlägg
16 april 2012
#7
Tynnerstroem skrev:
Tvattekorg skrev:
Tynnerstroem skrev:
Capricen är oftast bättre utrustad. Capricen bör dessutom ha fyrväxlad låda som kommer 1981 (har jag för mig) istället för Impalans treväxlade.

Capricen har 350 låda, Alltså 3 stegad!

Really? Fick dom inte fyrväxlad i början av 80-talet?

Fyrväxlad nej, Men en 3 växlad med lockup (overdrive typ)

TH 700 vill jag minnas att den heter!

Finns ingen anledning med lockup på 80-tals capricer, Dom har en fin utväxling ändå, jag följer med strömmen på motorvägen med min.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

2 182 Inlägg
16 april 2012
#8
Tvattekorg skrev:
Tynnerstroem skrev:
Tvattekorg skrev:

Capricen har 350 låda, Alltså 3 stegad!

Really? Fick dom inte fyrväxlad i början av 80-talet?

Fyrväxlad nej, Men en 3 växlad med lockup (overdrive typ)

TH 700 vill jag minnas att den heter!

Finns ingen anledning med lockup på 80-tals capricer, Dom har en fin utväxling ändå, jag följer med strömmen på motorvägen med min.

Hade inte Caprice kombi 307 men TH400R2 lådan 83? Eller kom det senare

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

12 086 Inlägg
16 april 2012
#9
Om min BMW från 2002 4.4l V8 med elektroniskt insprut, 4ventilsteknik, variabla kamtider och variabla ventillyft drar 1.2-1.3l/milen kan ni ju bara fetglömma att en gammal Impala från 70-talet drar 1.5l/mil, vem fan försöker ni lura? Samma jävla visa varje gång! Som bäst 1.5l/mil på landsväg i 90km/h kanske tongue Speciellt med en 3stegad låda utan lockup!

Th700 är 4stegad

25 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#10
Tvattekorg skrev:
bengas skrev:
Hej fundera på nån utav dom här modellerna men vill ha reda på "Brister" och bränsleförbrukningar

Samma förbrukning med tanke på att bilarna har samma motor, Dvs GM 350.

Capricen något lägre med tanke på att den har bättre utväxling, Med frisk motor räkna 1,3 1,5 milen.

Vad tänker du på när det gäller ''brister''?

tänkte på vanliga fel och vad man ska tänka på när man tittar på en sån bil

345 Inlägg
16 april 2012
#11
Germax skrev:
Om min BMW från 2002 4.4l V8 med elektroniskt insprut, 4ventilsteknik, variabla kamtider och variabla ventillyft drar 1.2-1.3l/milen kan ni ju bara fetglömma att en gammal Impala från 70-talet drar 1.5l/mil, vem fan försöker ni lura? Samma jävla visa varje gång! Som bäst 1.5l/mil på landsväg i 90km/h kanske tongue Speciellt med en 3stegad låda utan lockup!

Th700 är 4stegad

88:a LTD Crown Vic, smoggad med stötstänger går faktiskt på 1,3 liter per mil, no joke. Jag kör visserligen lagliga hastigheter och har sällan pedalen helt nere men det går faktiskt. Hemligheten är Overdrive och 2.73 i bakaxeln. smile

Sedan att en gammal Impala ifrån 70-talet går på mera 1,5 blandad är ju helt rätt, men tittar herrn på 80-talaren så ska det inte vara några problem att åka på 1,3 då den har ungefär samma premisser som LTD Crown Victorian. Jag har ett nybilstest på Caprice Coupe från 1983 med 305, där Car and Driver skriver att "Observed Fuel Economy" var 23 MPG, vilket är en liter per mil. Visserligen lär det ha varit lite mera motorväg/landsvägskörning där borta i USA då men det går ju faktiskt.

Lägger gärna upp testet om trådskaparen vill läsa.
Senast redigerat av Tynnerstroem (16 april 2012)


12 086 Inlägg
16 april 2012
#12
Grejen är den att dels har jag åkt en del jänkare och morsan har en Mustang -68a och aldrig i livet att man lyckats köra på dessa siffror ni anger. Dessutom känns det ju helt otroligt att BMW som vinner priser för sina motorer år efter år lik förbannat skulle dra lika mycket som en stenåldersmaskin? (..inget illa menat)

Vad är det för utväxling på din overdrive? Och hur mycket drar den i 100km/h?
Senast redigerat av Germax (16 april 2012)

345 Inlägg
16 april 2012
#13
Germax skrev:
Grejen är den att dels har jag åkt en del jänkare och morsan har en Mustang -68a och aldrig i livet att man lyckats köra på dessa siffror ni anger. Dessutom känns det ju helt otroligt att BMW som vinner priser för sina motorer år efter år lik förbannat skulle dra lika mycket som en stenåldersmaskin? (..inget illa menat)

Vad är det för utväxling på din overdrive? Och hur mycket drar den i 100km/h?

Stenåldersmaskin? Tycker du att en motor som härstammar ifrån 1968 är stenålders? big_smile

All jokes aside, utväxlingen på overdriven är 0.67:1, och i hundra brukar den visa 28-30 MPG (0.84-0.78).
Europa har aldrig kunnat bygga bra V6 eller V8:or, och med bra menar jag med låg bränsleförbrukning. En Volvo 760 med V6 drar blandad 1.4, en 560SL med V8 drar ungefär lika mycket, samtliga med automatlåda. Grejen är den att USA-bilarna har generellt riktigt låga utväxlingar vilket vad jag har förstått är en av de stora anledningarna att dom går att köra så pass "snålt", dom varvar liksom 13-1500 i 110KM/H.


12 086 Inlägg
16 april 2012
#14
Jag räknade lite på det och ja, ang utväxling har du definitivt rätt.

Om du har en Th700 har du 0.7 på 4an enligt Wiki, det blir med dina däck och din bakaxel 108.5km/h @1500rpm
Med samma utväxling i lådan men med 3.38 i bakaxeln och andra däck gör min 85.1km/h vid samma varv så visst är det skillnad.

Men och andra sidan, din bil är från 88 och du har 4stegat med lockup. I början snackades det om 2.5t amerikanskt stål från 70 talet med 3 stegat vilket jag inte köper.

Men ok, om vi förutsätter att det går att köra snålt på landväg. Jag förstår fortf inte hur en så pass ineffektiv motor med så få växlar kan hålla nere förbrukningen när man hela tiden ska accelerera i stan?

Att Volvo inte kan göra bensinsnåla motorer är väl ingen nyhet tongue Och nu försöker jag va objektiv, men kom inte och säg att BMW inte gör effektiva motorer. Nu har ju i alla tider den raka 6an varit deras grej men ser man på rena siffror så är det ju uppenbart. Fördelen med deras motorer är väl kanske att man även får en massa effekt som kan användas vid passande tillfällen. Något en 80-tals Caprice inte ofta associeras med.

Eftersom du har ett så pedagogiskt och vänligt bemötande har min irritation lagt sig nu smile
Jag köper dina siffror (ang din bil), trevlig kväll.

25 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#15
är mest sugen på en impala men just att jag åker 26mil tur och retur i veckan men många pratar om att ställa ner fögasarn så ska man komma till rimligare är det någon som vet mer om detta?

Likbärgare
375 Inlägg
17 april 2012
#16
bengas skrev:
är mest sugen på en impala men just att jag åker 26mil tur och retur i veckan men många pratar om att ställa ner fögasarn så ska man komma till rimligare är det någon som vet mer om detta?

Snålställa den? Ja det går, Men den kommer säkerligen gå dåligt, Om du vill åka lite billigare är ett alternativ caprice/oldsmobile diesel!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

25 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#17
Tvattekorg skrev:
bengas skrev:
är mest sugen på en impala men just att jag åker 26mil tur och retur i veckan men många pratar om att ställa ner fögasarn så ska man komma till rimligare är det någon som vet mer om detta?

Snålställa den? Ja det går, Men den kommer säkerligen gå dåligt, Om du vill åka lite billigare är ett alternativ caprice/oldsmobile diesel!

struntar typ hur den går bara den går cruisa med och orkar max 110km/H smile
Senast redigerat av bengas (18 april 2012)

12 086 Inlägg
17 april 2012
#18
Nu ska jag låta va osagt hur bilens kondition va, men en bekant körde ner sin Olds kombi diesel till Öland för några år sedan, de marcha 80 och snittade 1.8L/milen tongue

Likbärgare
375 Inlägg
18 april 2012
#19
Germax skrev:
Nu ska jag låta va osagt hur bilens kondition va, men en bekant körde ner sin Olds kombi diesel till Öland för några år sedan, de marcha 80 och snittade 1.8L/milen tongue

Alltså fruktansvärt slut motor, Jag håller 110 med min med ett snitt på 1,2.

Men min motor har endast gått 12 000 och alltid servad.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Likbärgare
375 Inlägg
18 april 2012
#20
bengas skrev:
Tvattekorg skrev:
bengas skrev:
är mest sugen på en impala men just att jag åker 26mil tur och retur i veckan men många pratar om att ställa ner fögasarn så ska man komma till rimligare är det någon som vet mer om detta?

Snålställa den? Ja det går, Men den kommer säkerligen gå dåligt, Om du vill åka lite billigare är ett alternativ caprice/oldsmobile diesel!

struntar typ hur den går bara den går cruisa med och orkar max 110km/H smile

Då är det 80-talare som gäller för dig, Oldsmobile eller caprice!

Men hur du än gör blir bilen aldrig billig att köra med.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.


Sök