2939
Sök

MB w124 200 te, missljud och vibrationer

99 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#1
Känns som jag börjar bli stammis här på garaget angående mina mb bilar... menmen:)

Köpte en MB w124 200 te -90 för ett tag sen, fick betala 5000 bes och skattad till sommaren, ägaren varande mig för ett "klonk" höger bak som framkom vid vissa väggupp etc. Men nu idag då jag skulle hem från sjukhuset(min polare krockade igår) så kände jag att de inte är riktigt som det ska. började klonka varje gång jag gasade lite då bilen börja dra iväg, och vid 70+ typ så börjar de vibrera rätt mycket..

Polarn trodde de kunde vara bussningen bak som klonkat och varit dålig och nu rent gått sönder helt. Möjligt? Tror ägaren sa att de va någon bussning vid dämparen som lät. men har inte riktigt någon aning, har försökt hissa upp bilen möjligtvis imorgon om jag hinner innan hockeyn och kolla om man kan se något..

Men vänder mig till garaget då det alltid är snabba och bra svar, oftast här iaf;)

TAck!

99 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#2
Inte hunnit hissat upp bilen något, tänkte göra det ute men nu har det snöat typ 2dm. Läst lite på Internet och frågat runt och då tror folk det kan vara balanseringen, att vikterna är slut pga saltet typ! Kom igen nu garaget.!!!

99 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#3
Kan tillägga att det smyger fram en droppe då och då mellan motor och växellådan, efter några veckor syns det mycket annars märker man det inte. Något att bry sig om? Hört att det är mycket jobb och dyrt att laga och verkr vara ett vanligt problem? Vad säger bes? Kan man typ sätta en kåpa över eller vad säger dom om det:-) vill gärna ha svar :-(:-(

112 Inlägg
19 april 2012
#4
hej! Angående vibrationer/missljud så kan det vara bakvagnsbryggans gummikuddar som är slut, mkt typiskt fel på w124 med lite mil på mätarn.Lederna och undre bärarmarnas gummilagringar kollar du lätt själv, hissa upp bilen och känn på stagen i bakvagnen, får inte glappa märkvärt, känn på undre bärarmen vid inre och yttre ändan, får inte glappa nåt alls, annars är gummilagringarna slut och måste bytas=dyrt och svårt för en hemma mekaniker, alternativt får hela bärarmen bytas ut.
Har du automat eller manuell låda? Hur som helst så är det stort jobb att byta packboxen mellan låda och motor, troligen den som läcker olja. du måste ner med lådan då..

99 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#5
Fick svar på ett annat forum att man kan åtgärda läckaget, men vibrationerna kunde även vara kardanaxeln sa någon. Måste ta mig till någon mack och hissa upp på gör det själv snart..


EDIT:
Kan tillägga att det stod så här på tidigare bes papper.

Krängningshämmare, fram, båda sidor, fastsättning glapp, kan de bero på det?
Senast redigerat av Mercasnubben (19 april 2012)

112 Inlägg
20 april 2012
#6
vanligaste w124 felet är bakvagnsbryggans gummin som är slut, blir helt stum i bakvagnen då och då vilar/ vibrerar bryggan mot karossen= donk ljud som följd och usel att köra med. Om det är kardanen så är det läge att kolla på hardyskivorna samt mellanlagret för kardanen, får inte glappa nåntans där.  Angående glapp i krängningshämmaren fram så fixa det till att börja med, har bilen vibrerat i ratten när du kör? Hur fixar du läckaget? Nåt "undermedel" som du häller i oljan är inte att rekommendera om du frågar mig iaf.

99 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#7
Hittat felet. En skruv till bakre Hardyn va orsaken men den verkade slut så ska beställa hem en ny. Testade köra och betydligt mindre vibrationer. Oljan vet jag inte. Fått tips om något slags tätningsmedel iaf:-)

112 Inlägg
21 april 2012
#8
Kanonbra att du hitta felet smile Har liknande fel på min S210:a, vibrerar vid 70-80km/h sen släpper det. Detta ska kollas upp i samband med att jag börjar renovera bilen i slutet av maj. Då ska allt fixas på den som är sönder eller inte fungerar som det ska smile


Sök