it_mutt skrev:
Ja, det är då konstigt att sommaren är en tid då folk tappar allt de någonsin lärt sig om mörkerkörning...för så fort det blir "vinter" igen, är det tillbaka. Och skulle någon mot förmodan inte veta vad som gäller för lyckad mörker/höst/vinter-körning, kommer här mina bästa tips, givetvis baserat på hur många kör, så det bör vara praxis;
Blända av 50m innan mötet
Blända på 25m innan mötet
Ha helljuset på... 25m bakom framförvarande. Detta så att framförvarande inte missar att denne nu fått trevligt sällskap. Notera: OM ni får möte, om så mötande bil är 1km bort, är det absolut nödvändigt att du bländar av. Det är nämligen framförvarandes uppgift att uppfylla de ovanstående punkterna. Efter mötet kan du tryggt slå på ditt helljus igen.
Helljuset är även bra för att blinka med, gärna tillsammans med överdrivet användande av tutan, över att personer framför dig håller skyltad hastighet. Det kan även fungera bra som ett sätt att ge "tummen upp" för att framförvarande saktar ner till skyltad hastighet vid exempelvis skolor, fartkameror och lite varstans där man tycker det kan vara lämpligt att ge någon en klapp på axeln.
Dimljus bak är bra att ha påslaget...alltid, oavsett om du har bil bakom eller inte
Dimljus fram är bra att ha påslaget tillsammans med halvljus...inte för att det behövs eller gör någon nytta, men så att mötande bilister inte sitter och somnar för att det är halvdunkelt vid möten.
När det är snö, slask och andra jävligheter på vägen, ska man gärna kasta sig in 5m framför bilen man precis kört om. Helst på motorväg och speciellt om man inte har någon bakom sig som också vill köra om.
Vid halvtaskigt väglag ska man helst ligga nära fordonet framför, för, om det skulle hända något, så har man ju även sällskap och slipper sitta vid vägkanten själv när man väntar på bärgningsbilen. Detta ska givetvis göras oavsett om framförvarande ligger precis på skyltad hastighet, eller t.o.m. över - ingen ska behöva känna sig ensam i trafiken.
Även om man har uppenbara problem med mörkerseendet, alternativt så dåligt halvljus på sin bil, att man måste sakta ner 10-20km/h varje gång man får möte, så ska man givetvis ge sig ut och köra så mycket som möjligt när det är mörkt. Detta av den enkla anledning att; träning ger färdighet.
För att träna upp mörkerseendet kan man dessutom köra antingen med bara drl tänt (givetvis bara fram) när det är mörkt ute, eller, om detta känns osäkert, alternativt om ditt fortskaffningsmedel saknar drl, bara ha parkeringsljuset tänt. Men absolut inte halvljus. Då blir det inte någon ögonträning inte.
..jodå, kvällen har varit SÅ trevlig i trafiken...