3179
Sök

Solfilm på bakruta på saab 9-5 AERO KOMBI

860 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
hej!!! undrar om nån vet hur man lättast o enklast monterar en solfilm på bakrutan på en saab 9-5 AERO KOMBI???
tänkte på alla värmetrådar i rutan o sånt och så man slipper massa luftbubblor o skit.... o om nån har bild på det med...

saab nisse i målilla
41 Inlägg
19 april 2012
som jag fick göra på min. dela upp det i fem bitar å sen får du lägga lite om lott nerefrån å uppåt har jag fått för mej

renoverar upp gammla saabar

Servicetekniker
160 Inlägg
19 april 2012
Man lägger filmen på utsidan och anpassar den efter rutan genom att värma den. En bra film krymper och anpassar sig efter rutan. Men man får inte värma för mycket får då bubblar den. Men inte heller för lite för då är den svårjobbad. Är lite mer saker att tänka på. Finns bra tutorials på youtube.

Alternativet till detta är att man kapar filmen horisontellt och försöker passa in dem och gömma skarvarna som blir. Gärna i samma nivå som värmeslingorna.

OG9-3 2.0T Sport Edition

860 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
jo men om man värmer solfilmen som du pratade om måste man inte skära den vid värme slingorna då iaf??? köpte ny solfilm igår då den gamla är repig o ful.... men har aldrig monterat solfilm på bakrutan..... vet om bilar där dom bara har monterat på bakre sidorutorna o skitit i bakrutan för värmeslingorna....

Servicetekniker
160 Inlägg
19 april 2012
På de bilar jag monterat på har jag alltid sett slingorna och undvikit dem.

Sen ska du inte skära ner in i rutan heller eller hur? En vass kniv och bara i filmen inte rutan. Blöt rutan så ligger filmen stilla.

OG9-3 2.0T Sport Edition

860 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
okej... men kan man montera solfilmen direkt ovanpå värme slingorna utan att värma filmen? för ja har inte direkt något garage utan får montera allt på min parkering.... sen vet ja att man inte ska skära i själva rutan utan bara solfilmen.... men vilket är enklast o göra? mäta o skära solfilmen på utsidan först sen montera den på insidan lr ska man säta dit den på insidan o skära direkt????

Servicetekniker
160 Inlägg
19 april 2012
Jag har hitills bara testat att värma på en ruta som inte va så välvd som 9-5:an är. Det resultatet blev kanon. orsaken till att jag värmde va just att slippa dela upp filmen i sektioner.

På min nuvarande kärra är filmen delad utan att värma och den finns inga bubblor i den.

Ska ändå göra om den i ett stycke då detta ser mycket proffsigare ut. (Har köpt en mycket bättre film denna gång..)

Jag brukar lägga den på utsidan och skära till det mesta. Plocka in del för del på insidan och montera.

Om man inte har köpt en bra film som går att värma/krympa.

OG9-3 2.0T Sport Edition

860 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
okej... men kan man montera hela solfilmen direkt lr måste man skära till dom del för del???

Servicetekniker
160 Inlägg
19 april 2012
Med största sannolikhet måste du dela upp filmen för att slippa bubblor.

(Om du inte krymper filmen med värme som du kan se hur man gör på youtube)

OG9-3 2.0T Sport Edition

12 Inlägg
19 april 2012
Lämna in och be nån annan tona!

Wiggen
43 Inlägg
19 april 2012
solarplexius min vän

mekare
45 Inlägg
19 april 2012
Du kan ju plocka ner hela bakluckan och tona rutan så, men bäst blir det om du låter ett proffs göra det men det kostar ju också därefter men resultatet är ju garanterat mycket bättre smile

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
19 april 2012
Jag köpte färdigskuren och förformad film till min 9-3 och monterade själv sen.
inte så svårt om man tar lite tid på sig!
Tror jag gav 1700 för filmen!

287 Inlägg
19 april 2012
koppla ur värme slingorna=)

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?

Wiggen
43 Inlägg
19 april 2012
Solarplexius kostar 1550kr, och är bästa resultat...

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
19 april 2012
k1tara skrev:

Ja om man inte vill kunna veva ner rutorna bak! wink

287 Inlägg
19 april 2012
finns ju ac=)

dieselknackare skrev:
k1tara skrev:

Wiggen
43 Inlägg
19 april 2012
dieselknackare skrev:
k1tara skrev:

äsch finns ju att välja vilka fönster man vill ha smile så kan dra solfilm över dom som används wink

287 Inlägg
19 april 2012
k1tara skrev:
dieselknackare skrev:
k1tara skrev:

äsch finns ju att välja vilka fönster man vill ha smile så kan dra solfilm över dom som används wink

det jobbigaste med solar är om man har ljud i bilen skorra lite då!

Wiggen
43 Inlägg
19 april 2012
Det finns botemedel mot allt , bara man vill wink

Sök