3367
Sök

Köpråd: opel rekord -65 bra eller dålig bil?

25 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#1
hej funderade på en opel rekord -65 har tittat på lite impalas och sånt men för dyrt men funderade på om det är en bil som går billigt och är driftsäker och ifall den har vanliga skavanker kom med tips!

Tackar

5 111 Inlägg
26 april 2012
#2
Den går ju bra mycket billigare än en Impala eller dylikt, då den är lättare och har en liten fyrcylindrig motor, vi snackar här om en bil i ungefär Volvo 140-storlek, så...

Sett ut någon speciell bil? Jag tippar att du är lite grön och undrar om det måste vara just en 65 års modell? 66orna har samma kaross (nästan, de har en hel del ändringar i golv m.m. enligt de som vet, och så har de annan front och bak, men samma bil i grunden), men har den fyrcylindriga motorn som hängde med in på 90-talet (då i Omega och Frontera 2,4) och därför är det lättare få tag i motordelar m.m. till en 66a. Du får dessutom 12 volts elsystem vilket är praktiskt om du vill ha modern bilstereo m.m. En bättre nybörjarbil kanske.

För ett litet aber med gamla Oplar är ibland att det är svårt hitta de delar man vill ha, det är inte som med en Amazon eller Mustang att man kan peka i en katalog och ringa och beställa, utan det gäller mer att lusläsa annonser, skaffa kontakter, dammsuga veteranbilsmarknader....

Det du skall kolla mest noga efter är ju rost, för är den för långt gången så är ju bilen desto mer svårrenoverad, annat går ju att laga, men...

I övrigt så är det ju faktiskt snart 50 år gamla bilar vi pratar om. Precis allt kan vara trasigt. Men det förstod du säkert redan.


1 412 Inlägg
26 april 2012
#3
Gamla oplar är rätt bra bilar, och "opel-classicparts.com" har en hel del prylar nu även om det ändå är svårt med en del.
Slitdelar finns att köpa men om det kommer till t.ex dörrlås och andra liknande prylar så är det svårt.

Försök att undvika bilar som stått under en längre tid bara, det är bättre om dom rullar hela tiden.
Jag hade en Rekord -60 P1 som hade stått i 30 år, jag lade ner ca 20000kr i delar under ett år för att ens hålla den rullande då alla års stillestånd satt sina spår på dom flesta ställen. Den var nybesiktad och kördes hem problemfritt 15 mil när jag köpte den.
Senast redigerat av OpelP1 (26 april 2012)

25 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#4
okej jag vill ha cupé 65 just för fronten och formen på den värsta med det är ju att det inte är 12volts men i värsta fall får man bygga om eller är det för mycket jobb tror du?

1 412 Inlägg
26 april 2012
#5
Nej det är inte så mycket jobb.
Byta batteri, generator, glödlampor, tändspole och koppla in motstånd till torkare, fläkt och mätare.

Torkarna går på 12 men dom går lite väl hysteriskt.
Startmotorn funkar på 12v sålänge man inte nöter för länge på starten.

Håller med om att 65 fronten är snyggast.
Senast redigerat av OpelP1 (26 april 2012)

25 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#6
okej annars är jag rätt fast i -69an åxå men just att dom fyrkantiga lyktorna förstör allt om man lacka grillen svart och sen fick i 2 runda så kanske det vore nått! smile

5 111 Inlägg
26 april 2012
#7
Finns "amerikaljus" till Rekord/Commodore 67-71 om du eftersträvar det utseendet, dock dyra och svåra att hitta idag.


25 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#8
okej för om man fick det på hade den allt bleve  rätt fräck ändå

Streetracer
80 Inlägg
28 april 2012
#9
Hej,Du kan ta en torkarmotor fran en 6a.Dom har 12volt..
Ett tips om du tanker kopa en Rekord ar att kora upp handen under framskarmen och kolla sa att inte balken ar rutten..Har den bromsservo sa kolla om den fungerar.Svart att fa tag i delar till servon men det gar aven att ta bort den och kora utan.
Jag tycker att dessa bilar ar bra bilar och har haft ett 50tal varav fler an 20st med 6a.
,SARSKILT 6AN AR EN MKT TREVLIG BIL........
Mvh Stefan.


25 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#10
titta en 69 coupé den va riktig fin men för 4an vad är max tum på avgasrör utan att ventilerna går?

5 111 Inlägg
1 maj 2012
#11
Händer inget med ventilerna för att du har för grovt avgassystem....


25 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#12
Volvo544special65 skrev:
Händer inget med ventilerna för att du har för grovt avgassystem....

om man får för dåligt motstånd tar ventilerna stryk

5 111 Inlägg
1 maj 2012
#13
Nej det är en myt.


25 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#14
jasså? men bilen kommer gå rätt dåligt med dåligt motstånd och börja bakskjuta och jävelskap vet du vilken tum som går att köra rakt utan dessa problem?

1 412 Inlägg
1 maj 2012
#15
Inget av det du skriver händer, man kan tappa lite effekt med felaktigt avgassystem men inte mycket.
2-2,5" brukar vara lagomt även sett till ljudnivå.

25 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#16
okej ... men om man vill ha rikigt gött ekande ljud så ska man ha 2,5 tum då

1 412 Inlägg
1 maj 2012
#17
Ja det tror jag, men allt hänger ju på ljuddämparna.  Man kan ha ett dånande 2" och ett nästan tyst 3" beroende på ljuddämparna.
Har du en ljuddämpare i rostfritt som sista del så vill gärna ljudet bli vassare också.
Senast redigerat av OpelP1 (1 maj 2012)

25 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#18
har en 2,5/ 4,5 tum dämpare liggnas fast utan ull eller nått alltså helt ren vi testa den på en amazon och det låt farligt härligt!

1 412 Inlägg
1 maj 2012
#19
Att ha så stort som slutrör blir i mitt tycke bara jobbigt, låter bara brööööööööl när man gasar typ.

Lika stora rör hela vägen brukar låta avstämt och fint, alternativt 3" till 2st 2,5".

För du menade att den har 2,5" in och 4,5" ut va?
Senast redigerat av OpelP1 (1 maj 2012)

25 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#20
jappb stämmer men i min smak på såna bilar vill jag hälst ha ett ögt brölande ljud men alla tycker olika, japp det stämmer


Sök