3644
Sök

Chevrolet Caprice V8 350

118 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#1
Jag var klantig nog i all hast att vända polerna fel när ja skulle sätta i batteriet och självklart sprakade det och rök.
Tog bort fort och vände rätt. Bilen gick bra ett tag tills det sedan började krångla efter ett par dar. Första tanken jaha jag har pajat batteriet så det bytte jag och det funkade ett tag igen. Så då tänkte jag jaha jag pajade dioderna i generatorn så jag bytte generator men felet verkar kvarstå.
Vad mer kan jag ha pajat när polerna vändes fel?

Hade ingen tillgång till multimeter idag så har inte kunnat mäta om generatorn laddar nått.
Får multimeter imorn så ska då mäta.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
27 april 2012
#2
mjrn skrev:
Jag var klantig nog i all hast att vända polerna fel när ja skulle sätta i batteriet och självklart sprakade det och rök.
Tog bort fort och vände rätt. Bilen gick bra ett tag tills det sedan började krångla efter ett par dar. Första tanken jaha jag har pajat batteriet så det bytte jag och det funkade ett tag igen. Så då tänkte jag jaha jag pajade dioderna i generatorn så jag bytte generator men felet verkar kvarstå.
Vad mer kan jag ha pajat när polerna vändes fel?

Hade ingen tillgång till multimeter idag så har inte kunnat mäta om generatorn laddar nått.
Får multimeter imorn så ska då mäta.

Tänd modulen i fördelaren gillar INTE att vara med om detta. Om det nu inte sitter en brytarfördelare på´n.
Senast redigerat av hotrodder (27 april 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

118 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
#3
hotrodder skrev:
mjrn skrev:
Jag var klantig nog i all hast att vända polerna fel när ja skulle sätta i batteriet och självklart sprakade det och rök.
Tog bort fort och vände rätt. Bilen gick bra ett tag tills det sedan började krångla efter ett par dar. Första tanken jaha jag har pajat batteriet så det bytte jag och det funkade ett tag igen. Så då tänkte jag jaha jag pajade dioderna i generatorn så jag bytte generator men felet verkar kvarstå.
Vad mer kan jag ha pajat när polerna vändes fel?

Hade ingen tillgång till multimeter idag så har inte kunnat mäta om generatorn laddar nått.
Får multimeter imorn så ska då mäta.

Tänd modulen i fördelaren gillar INTE att vara med om detta. Om det nu inte sitter en brytarfördelare på´n.

Det sitter tändmodul på denna har jag för mej men om den gett sej borde väl inte bilen gå klockrent som den nu gör när det sitter uppladdat batteri. Borde inte det va knas hela tiden om tändmodulen gått?


197 Inlägg
27 april 2012
#4
Tänd modulen i fördelaren gillar INTE att vara med om detta. Om det nu inte sitter en brytarfördelare på´n.


Hej sparky! smile

Den delen som TROLIGTVIS blev  förstörd heter ignition control module, på webbsidan nedan synns  den på bild nummer 10. Det finns även beskrivning om hur du kan testa. Det finns 2 varianter, ena med 4st kontakter och en med 7st kontakter. Har du vakuumstyrning (vacuum advance på svenska?) på din bil så har du troligtvis den med 4, då är det bara att hitta en annan HEI fördelare på skrot, har ingen aning vad det kostar på butiken här.

http://www.chevelles.com/techref/techref5.html

Använda "Google translate" då kan du kopiera/klistra in texten och översätta. På min dator med Firefox så har artikeln frågetecken varje gång det skulle stå don't, can't, osv.

GMs HEI system ger en riktig gnista typ 40000 volt, den är typ dödahästensstark... 

Lycka till med din "Can Hear Every Valve Rap On Long Extended Trips"! wink

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
27 april 2012
#5
mjrn skrev:
hotrodder skrev:
mjrn skrev:
Jag var klantig nog i all hast att vända polerna fel när ja skulle sätta i batteriet och självklart sprakade det och rök.
Tog bort fort och vände rätt. Bilen gick bra ett tag tills det sedan började krångla efter ett par dar. Första tanken jaha jag har pajat batteriet så det bytte jag och det funkade ett tag igen. Så då tänkte jag jaha jag pajade dioderna i generatorn så jag bytte generator men felet verkar kvarstå.
Vad mer kan jag ha pajat när polerna vändes fel?

Hade ingen tillgång till multimeter idag så har inte kunnat mäta om generatorn laddar nått.
Får multimeter imorn så ska då mäta.

Tänd modulen i fördelaren gillar INTE att vara med om detta. Om det nu inte sitter en brytarfördelare på´n.

Det sitter tändmodul på denna har jag för mej men om den gett sej borde väl inte bilen gå klockrent som den nu gör när det sitter uppladdat batteri. Borde inte det va knas hela tiden om tändmodulen gått?

Ehh okej... förstår inte riktigt.
Bilen går klockrent med ett ny laddat batteri?
Du är osäker på om den laddar alltså, trots bytt generator?

En yxig koll om den laddar över huvud taget utan multimeter kan du göra med en vanlig mejsel. Laddar generatorn så blir lagerbocken på baksidan generatorn magnetisk.

Är tändmodulen knas så kan motorns gång spöka av och till. Alltså motorn går orolig/missar men kan även gå klockrent långa stunder. Eller så är den stendöd, men då har du ingen gnista heller.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

118 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
#6
AutoCool skrev:
Tänd modulen i fördelaren gillar INTE att vara med om detta. Om det nu inte sitter en brytarfördelare på´n.


Hej sparky! smile

Den delen som TROLIGTVIS blev  förstörd heter ignition control module, på webbsidan nedan synns  den på bild nummer 10. Det finns även beskrivning om hur du kan testa. Det finns 2 varianter, ena med 4st kontakter och en med 7st kontakter. Har du vakuumstyrning (vacuum advance på svenska?) på din bil så har du troligtvis den med 4, då är det bara att hitta en annan HEI fördelare på skrot, har ingen aning vad det kostar på butiken här.

http://www.chevelles.com/techref/techref5.html

Använda "Google translate" då kan du kopiera/klistra in texten och översätta. På min dator med Firefox så har artikeln frågetecken varje gång det skulle stå don't, can't, osv.

GMs HEI system ger en riktig gnista typ 40000 volt, den är typ dödahästensstark... 

Lycka till med din "Can Hear Every Valve Rap On Long Extended Trips"! wink

Ja HEI fördelare finns i lite olika prisklasser har jag sett, allt från en tusenlapp till över 5000:-

Ja nu har jag fått hem multimetern och batteriet e uppladdatt så jag mätte batteriet och det var 12.93. Och när ja satt igång bilen så visar den 14.29 men när jag knäppte på ljusen + heljus och kupe fläkten o stereon så variera det strax över 13.

Igår när ja körde vet ja inte hur pass bra batteriet va laddat innan jag körde å sen regna det så jag använde ju vindreutetorkarna och kupefläkten så det va ju mycket som drog ström.

Vad är skillnaden om jag tex skulle sätta i en 100 eller 120ah generator?



Sök